DÖs vara eller icke vara

Dumheter, inget hindrar SD från att rösta på ett förslag som kommer från M (och som KD+FP+C gillar och röstar för) det vet du ju (och omvänt gäller såklart också).
Då åker regeringen på pisk.

Jaha, är det vad ansvarfullt styre av landet handlar om?

Att liksom barn i sandlådan, ge motståndaren en tjolablängare? Bara för att man kan?

Snacka om pajasnivå på politiken...
 
Jaha, är det vad ansvarfullt styre av landet handlar om?

Att liksom barn i sandlådan, ge motståndaren en tjolablängare? Bara för att man kan?

Snacka om pajasnivå på politiken...

Vad menar du?
"Men Moderatledaren Anna Kinberg Batra kräver hårdare tag och föreslår återinförda gränskontroller."
om ett sånt förslag hamnar på riksdagens bord hur tror du SD kommer att rösta?
Pajasnivå får faktiskt stå för dig, jag tycker det är fullständigt utmärkt att folkets representanter får rösta i enlighet med sin övertygelse, det är därför vi betalar dom ett minimum av 64.300 kronor i månaden.
 
Dumheter, inget hindrar SD från att rösta på ett förslag som kommer från M (och som KD+FP+C gillar och röstar för) det vet du ju (och omvänt gäller såklart också).
Då åker regeringen på pisk.

Vilket som du mycket väl vet hände även under DÖ. DÖ handlade bara om budgetetn, vilket i och för sig inte är så bara, men i alla fall. Du verkar helt enkelt inte bara missförstått DÖ utan också hur riksdagen arbetar. Men det är klart har man avpixlat som bas för overklighetsuppfattningen så....
 
Vad menar du?
"Men Moderatledaren Anna Kinberg Batra kräver hårdare tag och föreslår återinförda gränskontroller."
om ett sånt förslag hamnar på riksdagens bord hur tror du SD kommer att rösta?
.

Nu får du faktiskt fundera lite... Hur hamnar ett förslag på riksdagens bord? Tänker du dig att någon bara ställer sig upp, föreslår och sen röstar man?
 
Att liksom barn i sandlådan, ge motståndaren en tjolablängare? Bara för att man kan?

Ja, den nivån är det på SD:s "Give em hell"-strategi. Som tur är kom DÖ till och räddade en ansvarsfull politik på migrationsområdet.

Om hotet kommer igen så kommer det en ny DÖ-lik överenskommelse. Men det finns som konstaterat helt andra sätt att undvika problemet med ett främlingsfientligt parti som har en strategi för att skapa kaos.
 
Tack till er alla. Jag visste väl att ni skulle kunna belysa detta på ett vettigt sätt och med olika infallsvinklar, jag ser nu lite klarare på det hela.
DÖ har helatiden gett mig en liten klump i magen, men jag har inte kunnat sätta fingret på varför, jag har full förståelse för att det var nödvändigt där och då, men nu får vi kanske hoppas på att det blir en bättre debatt och bättre lösningar.
Min känsla är att DÖ har knuffat väldigt många mot SD som inte sett något annat alternativ, jag hoppas på en bättre opposition nu och en debatt utan smutskastning och lekstuga (på den löjliga nivå som har varit nu).
 
Vilket som du mycket väl vet hände även under DÖ. DÖ handlade bara om budgetetn, vilket i och för sig inte är så bara, men i alla fall. Du verkar helt enkelt inte bara missförstått DÖ utan också hur riksdagen arbetar. Men det är klart har man avpixlat som bas för overklighetsuppfattningen så....

Det verkar faktiskt tvärtom, att du inte riktigt förstått innebörden i DÖ själv. Eftersom den nu inte existerar så är det fullt möjligt att göra
precis som S gjorde i Alliansens sista budget, bryta ut delar av den ( i det fallet var det ju sänkt skatt på högre inkomster).
Ponera att Alliansen vill stoppa RUT+ROT försämringen, detta är fullt möjligt att göra eftersom SD också är emot det förslaget,
ergo det kan brytas ut och stoppas. Allt i enlighet med den där skitsaken vi kallar demokrati, du vet?
 
Just nu debatterar KD om de ska verka för att decemberöverenskommelsen ska rivas upp eller inte.
Hur ser ni på DÖ?
Fördelar, nackdelar?

Kan DÖ ligga till grund för att SD har fått (?) fler anhängare? Hur stor grund då?

Jag själv är för okunnig inom politiken för att jag ordentligt ska kunna bilda mig en egen uppfattning, men jag läser och tar in allt jag kan. DÖ gör mig förvirrad och jag är nog inte ensam om det...

Om DÖ rivs upp, vilka alternativ finns då?
På tv var han, förre bostadsministern, Attefall och kommenterade DÖ och sa att det egentligen är en lite ökning av budgetlagen. Typ ungefär och den budgetlagen komtillbaka i krisen på 90talet, tydligen.

Jag undrar är det inte dags för en översyn av budgetlagen. Budgetlagen som tydligen har tjänat Sverige väl på alla sätt men en krislag bör kanske revideras?

Frågan, är budgetlagen egentligen en inte så ur demokrati sett inte så bra lag?

Är själva budgetlagen en svaghet? I vilken vinkel är den en svaghet?

Bara undrar om det är någon som har koll?
 
J<g är otroligt besviken på KD. Men inte förvänad. Jag har itne ansett dem speicellt seriösa på länge.

DÖ garanterade att den regering som sitter får regera vilket är bra för landet. Det finns många konstiga uppfattningar om DÖ. Men det den skapade var ro och möjlighet att styra landet.

Nu är väldigt mycket väldigt osäkert.

Att Allianspartierna bröt överenskommelsen var en logisk följd av att ett parti gick en annan väg.
Det är trist för demokratin. Politik kan inte bedrivas dag för dag. Det måste finnas långsiktighet.
 
Ponera att Alliansen vill stoppa RUT+ROT försämringen, detta är fullt möjligt att göra eftersom SD också är emot det förslaget,
ergo det kan brytas ut och stoppas.

Vilket som du mycket väl vet inte kommer att ske. Dels för att borgarna inte tycker att det är förenligt med riksdagsordningen och därför har sagt att de inte tänker bryta ur förslag ur budgeten. Dels för att de inte vill sammbeta med ett rasistiskt parti.

Detta vet alla om inte hämtar sin information om världen från avpixlat.
 
Tack till er alla. Jag visste väl att ni skulle kunna belysa detta på ett vettigt sätt och med olika infallsvinklar, jag ser nu lite klarare på det hela.
DÖ har helatiden gett mig en liten klump i magen, men jag har inte kunnat sätta fingret på varför, jag har full förståelse för att det var nödvändigt där och då, men nu får vi kanske hoppas på att det blir en bättre debatt och bättre lösningar.
Min känsla är att DÖ har knuffat väldigt många mot SD som inte sett något annat alternativ, jag hoppas på en bättre opposition nu och en debatt utan smutskastning och lekstuga (på den löjliga nivå som har varit nu).

Vilket är rätt obegripligt, eftersom DÖ uppkom när SD lovade att rösta mot sin egen politk. Inte en gång utan gång på gång.
 
J<g är otroligt besviken på KD. Men inte förvänad. Jag har itne ansett dem speicellt seriösa på länge.

DÖ garanterade att den regering som sitter får regera vilket är bra för landet. Det finns många konstiga uppfattningar om DÖ. Men det den skapade var ro och möjlighet att styra landet.

Nu är väldigt mycket väldigt osäkert.

Att Allianspartierna bröt överenskommelsen var en logisk följd av att ett parti gick en annan väg.
Det är trist för demokratin. Politik kan inte bedrivas dag för dag. Det måste finnas långsiktighet.

Så du som uttalad Centerkvinna har inga som helst problem med att Vänsterpartiet har ett avgörande inflytande på regeringens politik?
Det tror jag faktisk att du inte har många följare i C som tycker är en bra idé. Alls. Att döma av opinionsmätningarna så ligger Alliansen fortfarande illa till 2018 så det betyder ytterligare risk för 4 år med vänsterpolitik. Och det enda ni ska göra är att utfärda tillkännagivanden som regeringen högaktningsfullt har brytt sig fan om nu i 9 månader. Grattis.
Vad har då det borgeliga blocket för berättigande över huvud taget? Semester till sommaren 2018 och Almedalen? 64 tusen i månaden för att sitta av tiden i riksdagen (som dom inte ens behöver besöka eftersom dom ämnar lägga ner sina röster) ?`Vad säger era väljare om det?
Demokrati ska inte fungera så.
 
Så du som uttalad Centerkvinna har inga som helst problem med att Vänsterpartiet har ett avgörande inflytande på regeringens politik?

Demokrati ska inte fungera så.

Tja... borgarna förlorade valet. Kunde inte bilda regering. KD verkar inte ha insett det.

så... förmodligen gillar ingen borgare att v har ett inflytande över budgeten, än mindre att S och Mp regerar. Men det var valresultet.
 
Tja... borgarna förlorade valet. Kunde inte bilda regering. KD verkar inte ha insett det.

så... förmodligen gillar ingen borgare att v har ett inflytande över budgeten, än mindre att S och Mp regerar. Men det var valresultet.

Ingen vann valet. Eller påstår du att S+MP har majoritet i riksdagen? Vad jag vet så är inte ditt parti medlem i regeringen, ni fick inte
vara med och leka sa ju Löfvén :D
 
Ingen vann valet.

Vänstern blev större än borgarna vilket innebär att de vann valet. Vilket innebär att de bildade regering, regeringen godtogs av riksdagen.

Minoritetregeringar är det vanliga i Sverige och man brukar anse att de som får regeringsmakten vann valet. Det är liksom det som val går ut på. Om ett rasistiskt parti får 13% så är det en framgång för det partiet, inte en valseger.

Tidgare, även med ett rasistiskt parti i riksdagen, så har en minoritetsregering fått igenom sin budget genom att alla block eller partier röstat för sin egen budget. Nu bestämde sig ett rasistiskt part sig för att rösta mot sin egen politik vilket gjorde att andra partier fick kliva fram och ta ansvar för det Sverige som det rasistiska partiet säger sig värna.

Kort sagt, hade ett rasistiskt parti följt de demokratiska spelreglerna man accepterade förra mandatperioden, dvs att inte rösta emot sig själva, hade DÖ vare sig behövt skapas eller avskaffas.
 
Vilket är rätt obegripligt, eftersom DÖ uppkom när SD lovade att rösta mot sin egen politk. Inte en gång utan gång på gång.

Ja det är obegripligt, men inte desto mindre den känslan jag får. Följer man kommentarsflödet på tex facebook så är det ofta ren förakt mot DÖ från många tidigare borgare. Dåliga förlorare kanske, men arga människor är ofta farliga människor. Jag tror att många då struntar fullkomligt i vad SD står för och i ren protest lägger sin röst på det, i deras ögon, enda oppositionspartiet.
 
Vänstern blev större än borgarna vilket innebär att de vann valet. Vilket innebär att de bildade regering, regeringen godtogs av riksdagen.

Minoritetregeringar är det vanliga i Sverige och man brukar anse att de som får regeringsmakten vann valet. Det är liksom det som val går ut på. Om ett rasistiskt parti får 13% så är det en framgång för det partiet, inte en valseger.

Tidgare, även med ett rasistiskt parti i riksdagen, så har en minoritetsregering fått igenom sin budget genom att alla block eller partier röstat för sin egen budget. Nu bestämde sig ett rasistiskt part sig för att rösta mot sin egen politik vilket gjorde att andra partier fick kliva fram och ta ansvar för det Sverige som det rasistiska partiet säger sig värna.

Kort sagt, hade ett rasistiskt parti följt de demokratiska spelreglerna man accepterade förra mandatperioden, dvs att inte rösta emot sig själva, hade DÖ vare sig behövt skapas eller avskaffas.

Nja fullt så enkelt är det ju inte, Reinfeldt hade ju inga problem att regera i 4 år med passivt stöd från SD trots att 2010 års
valresultat inte heller gav Alliansen majoritet i riksdagen. För S del är problemet helt annat.
Socialdemokratiska företrädare luftar nu sin ilska över att man inte får lov att föra den vänsterpolitik man har valt utan att det finns stöd för det i riksdagen. Och här finns ett enkelt skäl till att den så kallade decemberöverenskommelsen föll. Socialdemokraterna utnyttjade den till att föra en politik utan hänsyn till hur den parlamentariska situationen såg ut. Därmed bekräftade man de farhågor som mötte decemberöverenskommelsen, nämligen att regeringen skulle föra en politik som man ville utan i relation till valresultat och folkligt stöd.

Svensk politik går nu inte in i någon onormal tid utan snarare återgår den till en normalitet, nämligen att regeringen måste söka stöd för sin politik i riksdagen. Det ställer andra krav på Stefan Löfven och på politikens innehåll än man tidigare har brytt sig om. Så fungerar parlamentariskt arbete. Den stiltje som hitintills har rått i några av de stora frågorna har varit ett faktum trots de möjligheter regeringen har haft.
 
Ja det är obegripligt, men inte desto mindre den känslan jag får. Följer man kommentarsflödet på tex facebook så är det ofta ren förakt mot DÖ från många tidigare borgare. Dåliga förlorare kanske, men arga människor är ofta farliga människor. Jag tror att många då struntar fullkomligt i vad SD står för och i ren protest lägger sin röst på det, i deras ögon, enda oppositionspartiet.

Banderiljärerna blev arga, picadorerna blev ännu argare, men matadoren, han blev argast av dem alla.
Och det får man väl säga rätt bra motsvarar Löfvéns reaktion :p

Formuleringen om att den största partikonstellationen i riksdagen ska regera gäller inte längre, vilket gör det möjligt för Löfven att frigöra sig från det skadliga inflytande Vänsterpartiet hitintills har haft. Dessvärre för golit så får hans partiledare fortsatt trösta sig med sin 9-rummare på Östermalm, kanske en liten Bowmore med en droppe vatten i kan pigga upp honom såhär på lördagkvällen?

För många alliansväljare är detta faktum skäl nog att glädjas DÖ:s hädanfärd.
 
Appropå seriöst parti: Månggifte, slopad skolplikt och arvsrätt och 40 milj. invånare var förslag Centerledningen ville driva :)
Nej.
Så var det inte.

En programgrupp (inte ledningen) diskuterade framtidsfrågor, politik och ideologi. Det resulterade i ett förslag, ett diskussionsunderlag, som sedan behandlades av centerrörelsen runt om i landet. Det är så programarbete går till.

Efter att man diskuterat och funderat sände landets avdelningar och kretsar in sina synpunkter. Det som sedan beslutades var det som organisationen kommit fram till.

Politik i ett parti (i alla fall i mitt) bestäms inte av några få personer - det är en stor rörelse som tillsammans stöter och blöter.
Det kallas demokrati.
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 018
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 964
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp