Dokumentärer

Det går en dokumentärserie på kunskapskanalen (finns även på svt play) som heter I Djingis khans fotspår, handlar om hur en äventyrare rider från Mongoliet till Ungern för att utforska det nomadiska livet.

Sevärd tycker jag, men då gillar jag den typen av äventyr och resor och tycker ämnet är intressant.

Sista avsnittet tror jag går nu på fredag (det är totalt 4 avsnitt) och de första kan ses i 13 dagar till på svt play.
 
Senast ändrad av en moderator:
Väldigt bra tråd! Såg Blackfish efter att ha läst här... riktigt bra och tankeväckande. Ska googla vidare på fler av förslagen!
 
Jag byter tema lite och slår ett slag för BBCs Space Race, en dokumentär i fyra delar som är grymt intressant om man nu är den som är den. Den följer de ledande figurerna och ger en någotsånär objektiv syn. Riktigt bra!

Håller även med om att BBCs Frozen Planet och Planet Earth är grymt bra. Jag tror vi tappade intresset vid Life, men jag är inte säker.
 
Skriver under på Blackfish jag med, fantastisk men samtidigt extremt tragisk.

Tjernobyl Diaries kan jag rekommendera. Handlar, inte helt oväntat om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl och vad som hände sen, samt info om Prypjat, staden som byggdes helt ny och modern till arbetarna på verket och deras familjer, men sedan övergavs och nu är en spökstad, där naturen tagit över. Filmen är gjord som en spelfilm mer än en dokumentär.
 
Inside Lara Roxx. Handlar om en kvinna som började spela in porr, men som efter bara två månader blev smittad av HIV under en porrinspelning. Dokumentären följer henne under flera år, med start cirka ett år efter att hon fått beskedet om att hon är smittad.
 
Tjernobyl Diaries kan jag rekommendera. Handlar, inte helt oväntat om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl och vad som hände sen, samt info om Prypjat, staden som byggdes helt ny och modern till arbetarna på verket och deras familjer, men sedan övergavs och nu är en spökstad, där naturen tagit över. Filmen är gjord som en spelfilm mer än en dokumentär.

Men vänta nu, Chernobyl Diaries i en dokumentärtråd?! Det är ju en helt fantastiskt usel skräckfilm!
 
Men vänta nu, Chernobyl Diaries i en dokumentärtråd?! Det är ju en helt fantastiskt usel skräckfilm!

Nä det har du rätt i, fast jag skulle inte kalla den för skräckfilm iofs, menade en annan tjernobyl film, ska bara komma på vad den heter....:o
 
Åh har inte det längre :(

Finns ingenstans på nätet? De ställen jag hittade ville att man skulle skriva sina kontokort- uppgifter. :S
 
Nä det har du rätt i, fast jag skulle inte kalla den för skräckfilm iofs, menade en annan tjernobyl film, ska bara komma på vad den heter....:o
Jag tänkte väl.
biggrin.gif
(Och den är tydligen menad som skräckfilm/thriller, fast jag tycker ju att en av kriterierna för att en film ska få kallas skräck är att den faktiskt är läskig också....)
 
@PathOfClovers Jag googlade på den och watch online så hittade jag en sida där jag kunde se hela gratis!

Vill också passa på att tipsa om en dokumentärserie som heter Havets Jättar, från bbc, som just nu finns på svt play!
 
Många streamingsidor är inte lagliga, och olagliga streamingsidor får man inte tipsa om. Tipsar jag om!

//lizan, moderator
 
Mannen från Jupiter- om ensamhet, riktigt gripande historia
Underkastelsen- Mycket intressant om gifter och kemikalier i vår vardag
Chokladens bittra bismak- om hur lite av chokladföretagens fina löften och märkningar faktiskt stämmer
Syriens barn- :cry:
Modets offer- om gifter mm inom klädindustrin

Vart hittar man dem? Svtplay? Eller har du originaltitlarna?
 
Håller med om många dokumentärer som redan kommit upp i tråden. Utöver dem tipsar jag om:

Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father. Det var länge sen jag såg den, men jag klipper in fimtipset beskrivning: "En dokumentärfilmare försöker minnas sin mördade vän, och upptäcker att kvinnan som mördade honom är gravid med vännens son." Usch, den gjorde intryck!

Project Nim. Handlar om den en schimpans som hölls som en människa (så gott det gick) för att försöka motbevisa tesen att endast människor kan lära sig förstå komplext språk. Samma regissör som till Man on Wire.

The Yes Men Fix the World. Låter tråkig om man läser den men kommer ihåg att jag gillade den, skarpt! "The Yes Men är Andy Bichlbaum och Mike Bonanno, som infiltrerar multinationella bolag och intresseorganisationer för att belysa bisarra sanningar i det internationella ekonomiska maktspelet".

Finns nog fler men som jag inte kommer på nu, så jag återkommer :)
 
Buck - Något för alla hästälskare!
Super Size Me - Handlar om snabbmat och vad den gör med vår hälsa
 

Liknande trådar

Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
244
Senast: SkorpSmulan
·
Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Entourage
·
Samhälle Nog kan jag inte vara den enda här på forumet som sett dokumentären om stalkern i Skellefteå? Dokumentären är på tre delar och jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 746
Senast: lil-sis
·
IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
337
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp