Dokumentärer

@Emtherlia mannen från Jupiter såg jag på SVT, men den kanske inte ligger kvar?
Underkastelsen fanns på youtube, är två delar och resterande är dokument utifrån om jag inte minns helt galet :)
 
Kan precis orekommendera Farmor Ruth och hennes döttrar från SVT Play. (Fast @niphredil den går att ses från utlandet!) Det var otroligt seg, läste upp brev och talade skrivspråk istället för talspråk gneomgående ilket var otroligt irriterande att lyssna på, och det liksom hände aldrig något. Och ja, jag var ändå tvungen att kolla på hela. :p
 
Men så suveränt @Mammas att jag kan se den värdelösa dokumentären :p. Låter gräsligt tråkig för övrigt.
 
Senaste dokumentären jag såg var Bridegroom som handlar om Shane och Tom, ett homosexuellt par som lever tillsammans och planerar att gifta sig när samkönat äktenskap blir lagligt där de bor. Allt förändras dock när Tom dör i en olycka och trots att de varit tillsammans i 6 år har Shane inga rättigheter alls eftersom de bara är "rumskompisar". En väldigt gripande och viktig dokumentär.

Här är trailern:
 
Om någon här är ett fantasyfan så finns det en rolig dokumentär att se på:
Det är inte riktigt en dokumentär då den inte är sann, men OM drakar hade funnit så hade dokumentären kanske sett ut så här... :D
 
  • Gilla
Reactions: Ces
Nu har jag också sett Blackfish, lite besviken för att den inte var mer informativ och att tempot var så långsamt. Men alltså, va fan är det för människor som pröjsar för att se dessa shower? I och för sig är det väl inte konstigt alls, bara att läsa äggtråden här på buke. Så länge man inte behöver se lidandet själv så är det helt okej. :banghead:
 
Om man får tipsa även om radiodokumentärer så vill jag tipsa om "Den fastspända flickan" (två delar) som finns på Sveriges Radios hemsida. Prisbelönt och rosad till tusen vilket är totalt välförtjänt. "Nora", som dokumentären handlar om, fick till och med pris från ROKS för "Årets kvinnogärning".

Alla som inte redan har lyssnat på den borde göra det. Så jäkla bra att hon spelade in läkarsamtal, annars skulle hon bara ha avfärdats med att "så skulle inte en läkare säga".
 
Om man får tipsa även om radiodokumentärer så vill jag tipsa om "Den fastspända flickan" (två delar) som finns på Sveriges Radios hemsida. Prisbelönt och rosad till tusen vilket är totalt välförtjänt. "Nora", som dokumentären handlar om, fick till och med pris från ROKS för "Årets kvinnogärning".

Har precis lyssnat på dokumentären och alltså fy faan. Den där jävla Ola är ju ett redigt praktarsel!:rage: Jag blir så jävla arg! Idiot, idiot, idiot!:banghead::arghh:
 
Last call for the oasis. Väldigt intressant doku om hur vi "misshandlar" vårt sötvatten med kemikalier och överanvändning av vattenkällor som inte fylls på i samma tak som vi förbrukar dem. Handlar främst om USA och det kanske är svårt att reagera starkt med tanke på vattentillgången i Sverige, men personligen tror jag att vatten kommer bli vad vi krigar om i framtiden... Gillade man Erin Brockovich blir det intressant eftersom den riktiga Erin är med och bland annat diskuterar det fall som är med i spelfilmen!

Var kan man se den? Fanns inte på netflix.
 
Har sett The Cove också nu. Trots att jag den är jättehemsk blir jag helt rörd och lycklig över att det finns såna fantastiska människor som kämpar för djuren.
 
Fortsätter med naturdokumentärerna!

Just nu går Växternas Planet på SVT och går att se på play, det går varje dag denna vecka alltså två avsnitt hittills.
Jag är imponerad av serien och hur bra den förklarar evolutionen och hur viktig växterna har varit i att forma världen så som vi känner den idag! De tar upp många saker som de flesta antagligen inte har en aning om och för mig blir det ett gäng överraskningar också. Älskar programledaren som är skotte också. :D Den känns utbildande utan att vara dumförklarande, tar upp de senaste rönen och kanske är det nån mer än jag som kommer att fascineras!
 
Kollade precis på Svtplay på "Planeten vi tog över" endast ett avsnitt har kommit ännu.

Var superintressant att se hur städer och byggnader ändrats. Rekommenderas!
 
The Armstrong Lie, om Lance Armstrong och dopingen, tyckte jag var fantastisk. Kändes som en thriller.

Och en annan cykeldoku, den om cykelbud i NYC? Minns ej vad den hette. Socialrealistisk men kul.
 
Polar Bears A summer Oddyssey- handlar om isbjörnar från Hudson Bay och hur de kämpar för att överleva när somrarna blir längre och längre
 

Liknande trådar

Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
244
Senast: SkorpSmulan
·
Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Entourage
·
Samhälle Nog kan jag inte vara den enda här på forumet som sett dokumentären om stalkern i Skellefteå? Dokumentären är på tre delar och jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 746
Senast: lil-sis
·
IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp