Dokumentärer

+1 på Blackfish! Den är lysande!

Vet ju att jag har sett massor av bra dokumentärer, men jag har så svårt att få fram dem nu...
Jo! Det gick en rätt bra fransk dokumentär på SVT för typ ett/två år sedan som handlade om flyttfåglar! Winged Migrateur heter den på engelska och Le Peuple Migration på franska :) När jag ändå är inne på fågeltema så rekommenderar jag Pingvinresan! Den är helt makalöst vacker och absolut sevärd!
 
+1 på Blackfish! Den är lysande!

Vet ju att jag har sett massor av bra dokumentärer, men jag har så svårt att få fram dem nu...
Jo! Det gick en rätt bra fransk dokumentär på SVT för typ ett/två år sedan som handlade om flyttfåglar! Winged Migration heter den på engelska och Le Peuple Migrateur på franska :) När jag ändå är inne på fågeltema så rekommenderar jag Pingvinresan! Den är helt makalöst vacker och absolut sevärd!
 
Grattis till mig! :p Råkade posta två gånger nu när jag skulle ändra stavfelet, ber om ursäkt för det.
 
@aiquen Jag vet ju inte om det bara är jag som är extra blödig :p, men det var några scener som jag verkligen inte fixade. Det är inte gore:igt (det klarar inte jag heller, och vill inte se The Cove av samma skäl som du), bara väldigt starkt.

@aiquen Jag skulle säga att Blackfish är mer informativ, skrämmande och tragisk, medan The Cove är mer brutal. Man får se mer direkt djurplågeri i The Cove än i Blackfish.

Tack för infon! Då låter det som om jag klarar av att se Blackfish i alla fall, även om Blödig är mitt mellannamn typ, när det gäller sånt här. :p
 
Frihet bakom galler - Handlar om kvinnor i ett afghanskt fängelse som trots att de är inlåsta har och upplever större frihet än på utsidan. Mycket sevärd!

Den är hur bra som helst.

Jag gillar dokumentärfilmaren Louis Theroux, han har gjort två filmer om Westboro Baptist Church jag gillade skarpt. (Det är de som demonstrerar på begravningar med skyltar med "God hates fags"). Har även sett några andra jag gillat. De har jag sett på youtube.

Jag brukar söka på youtube efter documentary när jag har tråkigt, brukar hitta en del. :)
 
Mannen från Jupiter- om ensamhet, riktigt gripande historia
Underkastelsen- Mycket intressant om gifter och kemikalier i vår vardag
Chokladens bittra bismak- om hur lite av chokladföretagens fina löften och märkningar faktiskt stämmer
Syriens barn- :cry:
Modets offer- om gifter mm inom klädindustrin
 
Sepideh – Reaching for the Stars, hittade den på svt play men hittade den inte nu, gillade den iaf. Handlar om en typ sextonårig flicka i Iran som är intresserad av stjärnor och sånt och hur hon kämpar för att kunna fortsätta gå i skolan och få hålla på med sitt intresse.
 
Bowling in Columbine (hur det nu stavas) är sevärd.
Handlar om en skolmassaker i USA, finns som radiodokumentär också
 
La Vida Loca av Christian Poveda, handlar om gänglivet i El Salvador. Tror inte den finns kvar på SVTPlay, men går att googla fram ganska lätt.
 
Åh vilken bra tråd! Bra dokumentärfilm kan man aldrig se för mycket av. Har fått en hel del tips här som jag ska kolla in.
Några bra som jag har sett:

Blackfish - som redan nämnts flera gånger i tråden, men den var verkligen riktigt bra. Vågar lova att man aldrig kommer vilja besöka Waterworld eller något liknande ställe efter att ha sett den (följer man sen upp med the Cove så ryker alla ställen som har delfiner också).

Grizzly Man - handlar om en man som älskar naturen och främst grizzlybjörnar och som bodde större delen av året ute mitt ibland dem. Han blev till slut dödad av en björn (inte en spoiler, det är givet från början). Det mesta filmade materialet är sådant han filmade själv. En väldigt fin film om att inte riktigt passa in i samhället.

The Elephant in the Living Room - handlar om att det i flera stater i USA inte finns några regler om vilka husdjur man får ha och att folk därmed skaffar sig lejon, tigrar, pumor, alligatorer, giftormar m.m. Det finns tydligen fler tigrar i Texas än vilda i Indien... Riktigt bra film! Louis Theroux har visst gjort en film på samma tema som också ska vara bra.

Ja, jag är lite extra förtjust i dokumentärer om förhållandet mellan människa och djur... men lite annat går också ner:

Searching for Sugar Man - var ju i ropet för några år när den vann en oscar. Handlar om en okänd musiker från USA vars musik av en ren slump kom att bli otroligt populär i Sydafrika och jakten på vad som hände med musikern.

Louis Theroux har ju gjort många intressanta dokumentärer, senast såg jag A Place for Paeophiles om ett fängelse för i USA för sexbrottslingar som angripit barn.
 
De dokumentärer som jag upplevt som helt fantastiska som jag kommer på nu är:

The act of killing - handlar om folkmordet på kommunister i indonesien. Har fått rätt mycket kritik för hur den är gjord men den var oscarsnominerad i år. Det som gör den riktigt intressant är att mördarna själva får visa hur de vill bli presenterade och ställer intressanta frågor om skuld och vad som händer när staten sanktionerar dessa brott.

The armstrong lie - om drogskandalen och lite om cykelvärlden i sig och dess relation med doping.

Mea, maxima, culpa silence in the house of god - handlar om katolska kyrkan och om övergrepp på ett gäng döva pojkar och hur kyrkan tystar ner dessa övergrepp

Cave of forgotten dreams - om chauvet grottan där det finns helt fantastiska målningar som är 32 000-37 000 år gamla och de är oerhört välbevarade eftersom grottan alltid varit stängd för allmänheten sen den upptäcktes. Oerhört fascinerande framförallt eftersom jag är en historienörd ^^

SEn håller jag med flera andra i tråden att Blackfish är oerhört bra och absolut värd att se :)
 
@aiquen Jag skulle säga att Blackfish är mer informativ, skrämmande och tragisk, medan The Cove är mer brutal. Man får se mer direkt djurplågeri i The Cove än i Blackfish.

Håller med här. Sett båda två nyligen och The Cove är väl den som ger mer kalla kårar, medan Blackfish mer skapar en stark vilja att aldrig nånsin besöka någon Aquaworld, någonstans.

Mina tips:
Man on wire. Handlar om en man som gick på lina mellan de två tornen i New York, vilket såklart var olagligt och man får följa hela planeringen och genomförandet. Fasansfullt handsvettigt för såna som mig, dvs med höjdskräck. :D

Life - dokumentärer av BBC, gillar man Planet Earth bör man se dessa! De är indelade i olika teman, t.ex. fåglar, insekter osv. Även Frozen Planet är gjord av BBC och håller riktigt bra kvalité och handlar då alltså om Arktis och Antarktis.

Last call for the oasis. Väldigt intressant doku om hur vi "misshandlar" vårt sötvatten med kemikalier och överanvändning av vattenkällor som inte fylls på i samma tak som vi förbrukar dem. Handlar främst om USA och det kanske är svårt att reagera starkt med tanke på vattentillgången i Sverige, men personligen tror jag att vatten kommer bli vad vi krigar om i framtiden... Gillade man Erin Brockovich blir det intressant eftersom den riktiga Erin är med och bland annat diskuterar det fall som är med i spelfilmen!
 
Men hur får jag den att visa Sverige? Jag får bara upp att välja mellan USA, Hongkong, England, Schweiz och nuvarande land. Så jag kan inte se några program ändå.
 

Liknande trådar

Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
244
Senast: SkorpSmulan
·
Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Entourage
·
Samhälle Nog kan jag inte vara den enda här på forumet som sett dokumentären om stalkern i Skellefteå? Dokumentären är på tre delar och jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 747
Senast: lil-sis
·
IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp