Stalker - dokumentär på SVT Play

Det finns de som börjar tvivla på sig själva när de blir utsatta för något sånt här. Man skäms, man tror att man själv har någon del i att situationen uppstått. Du får tänka att den person du ser i tv-rutan är en person som kommit ur detta, som har svar på vem som stått för trakasserierna, som har kunnat rannsaka sig själv och komma fram till att man själv inte har någon skuld till att situationen uppstått.

Exakt... lägg sedan till att jag tror att det faktum att han är man gjort att tex polisen inte tagit det på allvar. Den stereotypiska stalkersituationen är ju att en kvinna är förföljd av en man.
 
Exakt... lägg sedan till att jag tror att det faktum att han är man gjort att tex polisen inte tagit det på allvar. Den stereotypiska stalkersituationen är ju att en kvinna är förföljd av en man.

Absolut behöver samhällets inställning till stalking förändras! Stalking har ju mycket lite (ingenting?) att göra med fysisk styrka. Så varför skulle inte en man kunna utsättas för det? Märkligt av poliserna om det var så de tänkte. Tjänstefel faktiskt. Jag hoppas att poliserna som vägrade kolla på hans bevis utreds för det.
 
3. Hon ville inte.
2. Det handlar ju om anklagelser mot honom om att vara våldtäktsman osv.
1. Rykten är hemska, folk tror på det. Att ens familj ska tro på att man är våldtäktsman är nog värre än att ha en stalker, det var ju vad SMSen gick ut på, smutskasta honom.

3. Jag menar under pågående inbrott. Inte efteråt. När hon kontaktade honom och berättade att någon försökte ta sig in. Varför ringde han inte 112 då? Att efter ett övergrepp inte vilja anmäla är inte konstigt. Men när hon meddelade honom att någon höll på att bryta sig in så hade ju inget övergrepp hänt än. Att i det läget (när någon håller på att bryta sig in genom ens ytterdörr) säga nej till att kalla på Polisen är ju extremt suspekt!
 
Exakt... lägg sedan till att jag tror att det faktum att han är man gjort att tex polisen inte tagit det på allvar. Den stereotypiska stalkersituationen är ju att en kvinna är förföljd av en man.
Precis och jag tror det påverkade honom i allra högsta grad, varför han inte ville berätta för någon. Att bli oskyldigt anklagad för att ha våldtagit kvinnor, våldtäkt är ju ändå ett fruktansvärt brott.
 
3. Jag menar under pågående inbrott. Inte efteråt. När hon kontaktade honom och berättade att någon försökte ta sig in. Varför ringde han inte 112 då? Att efter ett övergrepp inte vilja anmäla är inte konstigt. Men när hon meddelade honom att någon höll på att bryta sig in så hade ju inget övergrepp hänt än. Att i det läget (när någon håller på att bryta sig in genom ens ytterdörr) säga nej till att kalla på Polisen är ju extremt suspekt!
Det må så vara, men kanske kändes det helt normalt i situationen att hon sa nej? Just där och då, för just de inblandade?
 
Det må så vara, men kanske kändes det helt normalt i situationen att hon sa nej? Just där och då, för just de inblandade?

Jag tror att de allra flesta hade ansett att det naturliga att göra i det läget är att ringa 112 faktiskt. Sen kan man ju absolut åka dit också. Men att inte ringa 112 är faktiskt jättekonstigt! Speciellt när de sen förlorar kontakten med henne.
 
Jag tror att de allra flesta hade ansett att det naturliga att göra i det läget är att ringa 112 faktiskt. Sen kan man ju absolut åka dit också. Men att inte ringa 112 är faktiskt jättekonstigt! Speciellt när de sen förlorar kontakten med henne.
Jag tror det är mer bakom än vad som sägs, förstås. Det har pågått under lång tid och tusentals sms är skickade och hon ska också "ha fått" de här SMSen, men allt kläms i ett program med tre avsnitt.

Jag har lite svårt att förstå varför du ifrågasätter honom och hans reaktioner när du inte själv har varit den som var utsatt och var i sagda situation.

Jag var inte där. jag vet inte vad som sas, jag vet inte kompisens reaktion och vad hon uttryckte när de pratade med henne osv så jag tänker faktiskt att jag inte kan ifråga sätta honom.

JA! Han borde ha berättat för andra, å andra sidan, det som började som något ointressant som han ignorerade blev hur stort som helst och då kan det ju verkligen ha känts överstigligt. Han beskriver ju också hur hjärntvättad han blev och hur han trodde på den som skrev SMSen. Svårt att reagera med sunt förnuft när syftet är att ta bort en persons synda förnuft.
 
3. Jag menar under pågående inbrott. Inte efteråt. När hon kontaktade honom och berättade att någon försökte ta sig in. Varför ringde han inte 112 då? Att efter ett övergrepp inte vilja anmäla är inte konstigt. Men när hon meddelade honom att någon höll på att bryta sig in så hade ju inget övergrepp hänt än. Att i det läget (när någon håller på att bryta sig in genom ens ytterdörr) säga nej till att kalla på Polisen är ju extremt suspekt!
Inatt vaknade en vän till mig av att hunden skäller för att 2 personer håller på att bryta sig in i lägenheten. Hon ringer polisen som tycker hon skall öppna dörren och fråga vad dom håller på med. Att personerna utanför är höga som höghus bryr sig inte polisen om.
(Detta i ett område som inte skulle vara första gången kriminella tar fel lägenheten)

Så att ringa polisen för inbrott behöver inte betyda att polisen gör något åt det.
 
Inatt vaknade en vän till mig av att hunden skäller för att 2 personer håller på att bryta sig in i lägenheten. Hon ringer polisen som tycker hon skall öppna dörren och fråga vad dom håller på med. Att personerna utanför är höga som höghus bryr sig inte polisen om.
(Detta i ett område som inte skulle vara första gången kriminella tar fel lägenheten)

Så att ringa polisen för inbrott behöver inte betyda att polisen gör något åt det.

Nä, men steg 1 är att ringa polisen. Sen kan man åka dit själv ändå. Men att bara strunta i det känns märkligt.
 
Jag har en våldsam stalker efter mig och levde under många år med skyddad identitet (tills jag gav upp för det går inte att leva ett drägligt liv som gömd plus att man ändå blir röjd med jämna mellanrum och behöver flytta). När jag ringde 112 under tiden jag hade skyddade personuppgifter för att hen var i närheten (utanför jobb, hem, vid min bil osv) svarade polisen vid samtliga tillfällen att jag fick ringa efter att något hänt eftersom det inte är olagligt att vistas på allmän plats (kontaktförbud fick jag aldrig eftersom åklagaren ansåg att man inte kan begränsa någons rörelsefrihet så. Tack för den liksom, då vet jag vem som är värd att begränsas). Så jag har full förståelse för att man drar sig för polisen i sådana här fall. Att kämpa med näbbar och klor är svårt när näbbarna och klorna inte har någon mottagare.
 
Nu ska jag vara kärringen mot strömmen som vanligt!
SPOILER!






Det är inte förrän på slutet man får reda på att stalkern har haft ett relation med Felix. Då kan man tycka det är konstigt att Felix inte kan ha en ANING om vem stalkern kan vara? Jag tror han har vetat eller åtminstone anat vem personen är och då borde ha kunnat ha konfronterat henne mycket tidigare. Tycker det verkar vara ett självförvållat problem för den käre Felix.
 
Nu ska jag vara kärringen mot strömmen som vanligt!
SPOILER!






Det är inte förrän på slutet man får reda på att stalkern har haft ett relation med Felix. Då kan man tycka det är konstigt att Felix inte kan ha en ANING om vem stalkern kan vara? Jag tror han har vetat eller åtminstone anat vem personen är och då borde ha kunnat ha konfronterat henne mycket tidigare. Tycker det verkar vara ett självförvållat problem för den käre Felix.
Snacka om att vara skambeläggande mot ett brottsoffer.

"Självförvållat problem för den käre Felix", herregud så tondövt. Skulle du uttrycka dig likadant mot någon som blivit drabbad av fysiskt våld i en nära relation? Är det också ett självförvållat problem?
 
Snacka om att vara skambeläggande mot ett brottsoffer.

"Självförvållat problem för den käre Felix", herregud så tondövt. Skulle du uttrycka dig likadant mot någon som blivit drabbad av fysiskt våld i en nära relation? Är det också ett självförvållat problem?
Eller om rollerna vore tvärtom, om han var stalker och hon offer... skulle det skrivas ett inlägg så också? Eller gäller det bara män som drabbas?
 
Snacka om att vara skambeläggande mot ett brottsoffer.

"Självförvållat problem för den käre Felix", herregud så tondövt. Skulle du uttrycka dig likadant mot någon som blivit drabbad av fysiskt våld i en nära relation? Är det också ett självförvållat problem?
Det kanske var tondövt, men jag tror inte hela sanningen kommer fram i programmet. Han måste ha känt igen en person som han haft en nära relation med. Han borde ha känt igen hennes sätt att formulera sig och det var alltför många konstiga tillfälligheter. Det kändes inte trovärdigt helt enkelt!
 
Det kanske var tondövt, men jag tror inte hela sanningen kommer fram i programmet. Han måste ha känt igen en person som han haft en nära relation med. Han borde ha känt igen hennes sätt att formulera sig och det var alltför många konstiga tillfälligheter. Det kändes inte trovärdigt helt enkelt!
Det är inte säkert att man lättare förstår vem som utsätter en för att det är någon man är bekant med. Det kanske till och med gör det svårare, eftersom Felix antagligen inte uppfattat personen som avvikande eller störd, utan som någon han litade på och såg som en vän. Det är oerhört vanligt att familj, grannar och vänner till diverse förövare inte haft en aning om att personen varit ute och klubbat ned folk på nätterna, slagit sin sambo, är serievåldtäktsman eller andra häpnadsväckande saker.

Felix förövare är personlighetsstörd, oerhört manipulativ och njuter av att ha makten över en person, och en viktig grej för förövaren är att Felix inte har en aning om vem som utsätter honom.
Det är svårt att förklara hur oerhört driven en personlighetsstörd är i sina manipulationer, men ett är säkert och det är att om man tror att det "bara är att överlista" en sån person så är man illa ute den dag man träffar på en. Felix har varit utsatt för en person med riktigt sjuk hjärna som i sin empatilöshet har varit nästan obegränsad i vad hon kunnat utsätta honom och andra för. Han har absolut noll skuld i detta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 846
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 656
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp