Stalker - dokumentär på SVT Play

Nope, men tackar för tipset.
Tänker starta den nu, sen kan nog skriva vad jag tycker 👍


Edit: Den dokumentären jag tänkt se flera gånger men glömt av. Så tackar för påminnelsen!
 
Senast ändrad:
Helt fruktansvärt!

Och blev också irriterad på polisens bemötande första gångerna. Han menade att de skrattade åt honom och inte var intresserade av att se hans bevis samt kommentarer om att det är nog något relationsdrama. Men även om det hade varit det hade det väl ändå varit rimligt att se på bevis. Brott kan ske även i relationer. Jag fattar att polisen har mkt att göra- men när hot och trakasserier under flera år ändå inte ens utreds.
 
Helt fruktansvärt!

Och blev också irriterad på polisens bemötande första gångerna. Han menade att de skrattade åt honom och inte var intresserade av att se hans bevis samt kommentarer om att det är nog något relationsdrama. Men även om det hade varit det hade det väl ändå varit rimligt att se på bevis. Brott kan ske även i relationer. Jag fattar att polisen har mkt att göra- men när hot och trakasserier under flera år ändå inte ens utreds.
Jag blev otroligt illa berörd när han berättade om polisens reaktion!
Det ska liksom inte spela någon roll om det låter osannolikt eller om du till och med förstår att det inte är sant. I din roll som polis ska du lyssna, ställa frågor och anteckna. Inte sitta och misstro och hånskratta ett eventuellt offer rakt i ansiktet!
 
Har också sträcktittat på den idag, helt fruktansvärt! Så svårt att få hjälp och värja sig för detta dom utsatt.

Rekommenderar verkligen att se den.
Lägger i spoiler:

Ja framförallt när deras mardröm inte ens är helt slut. Hon springer ju fortfarande runt där i samma ort och man kan ju starkt misstänka att det var hon som ringde de båda och ”andades”. Sjukt obehagligt! Hon behöver ju få vård. Nästan ett under att han inte tog livet av sig under alla år av hot och förföljelse. Så obehagligt hur det hade kunnat sluta.
 
Riktigt weird och fruktansvärt för den utsatte. Jag hade givetvis också räknat med en mer seriös hantering från polisens sida, inte konstigt att han känt sig helt rättslös och som att leva i en mardröm.

Det är inte ett bagatellbrott och det finns ingen som i det läget med en okänd stalker kan veta exakt hur störd den är, eller om eller när det riskerar att gå över till mer än trakasserier (vilket är illa nog i denna omfattning).
 
Jag strecksåg den nyss. Fyfan alltså! Sjukt utstuderad person utan empati. Hur många har hen gett sig på redan och kommer göra i framtiden... Jag har alltid varit rädd för att bli stalkad, just pga detta. Polisen gör inget och man får leva med ångest och skräck.
 
Fruktansvärt, och det jag reagerar mest på är att gärningspersonen kom undan med enbart skyddstillsyn och ett smärre skadestånd. Det är ju en terror som blir tortyr med tiden, och hon har varit otroligt systematisk, ihärdig och infiltrerat både Felix och andra människors liv på ett otroligt utstuderat sätt. Obegripligt att brotten preskriberades så snabbt och då inte kunde räknas in i åtalet. Det är ju skillnad på stalking som handlar om att kanske skicka hundra sms under en månad och detta- att förfölja massor av andra människor i åratal och utfärda både dödshot och andra hot!

Gärningspersonen är garanterat personlighetsstörd, sannolikt antisocial, och jag är orolig för vad en sådan person, utan gränser och utan empati och med en uppenbar lust att skada andra, kan ta sig för härnäst!
 
Obegripligt att brotten preskriberades så snabbt och då inte kunde räknas in i åtalet. Det är ju skillnad på stalking som handlar om att kanske skicka hundra sms under en månad och detta- att förfölja massor av andra människor i åratal och utfärda både dödshot och andra hot!
Detta reagerade jag också på, har brottet pågått under så lång tid och man vet att en utredning inte är prioriterad pga att andra allvarligare brott tyvärr måste prioriteras känns det konstigt att delar av materialet inte kan användas. Jag tycker att det är många brott som borde ha längre preskriptionstid, två år är ganska kort när polisen har så mycket att göra.

Jag kunde inte låta bli att gå in på Flashback och läsa och minst en användares inlägg känns det verkligen om att det är stalkern ifråga som har skrivit nu efter programmet sänts. I flera inlägg försöker h*n fortsatt få det att låta som att Felix har en tvivelaktig karaktär och språkbruket ser tyvärr bekant ut. Dessutom skriver h*n att det är mänskligt att göra misstag om stalkern och jag vet inte riktigt om flera års trakasserier skulle kunna klassas som ”ett misstag”. För mig är ett misstag en engångshändelse, så det känns inte riktigt som att h*n tar ansvar för sina handlingar om det nu är h*n som skrivit.
 
Gärningspersonen är garanterat personlighetsstörd, sannolikt antisocial, och jag är orolig för vad en sådan person, utan gränser och utan empati och med en uppenbar lust att skada andra, kan ta sig för härnäst!
Jag som bott på orten hela mitt liv har en viss ytlig kännedom om personen. Personen har upplevt ett par djupt tragiska och omskakande händelser, framförallt en i sin bardom. Så mina tankar kring beteendet är att det är en person som behöver en hel del hjälp med att bearbeta sina trauman. Dock är det ändå inget som rättfärdigar detta hemska beteende.
 
Jag som bott på orten hela mitt liv har en viss ytlig kännedom om personen. Personen har upplevt ett par djupt tragiska och omskakande händelser, framförallt en i sin bardom. Så mina tankar kring beteendet är att det är en person som behöver en hel del hjälp med att bearbeta sina trauman. Dock är det ändå inget som rättfärdigar detta hemska beteende.
Det står om detta även på flashback. Hemskt tragiskt, framförallt eftersom personen går fri och inte mår bra.
Jag skulle så gärna veta hur personen tänkte.
 
Lägger i spoiler:

Ja framförallt när deras mardröm inte ens är helt slut. Hon springer ju fortfarande runt där i samma ort och man kan ju starkt misstänka att det var hon som ringde de båda och ”andades”. Sjukt obehagligt! Hon behöver ju få vård. Nästan ett under att han inte tog livet av sig under alla år av hot och förföljelse. Så obehagligt hur det hade kunnat sluta.

Håller med, måste ta lång tid att våga lita på att det inte börjar om på nytt.
 
Jag som bott på orten hela mitt liv har en viss ytlig kännedom om personen. Personen har upplevt ett par djupt tragiska och omskakande händelser, framförallt en i sin bardom. Så mina tankar kring beteendet är att det är en person som behöver en hel del hjälp med att bearbeta sina trauman. Dock är det ändå inget som rättfärdigar detta hemska beteende.
Jo, jag känner också till personens bakgrund. För mig stärker det ytterligare tanken om personlighetsstörning och det är verkligen tragiskt på många sätt att det inte fångats upp, varken tidigare eller nu. Många svek som lett fram till detta!
 
Har också just sett den, fy fan rent ut sagt. Vilken mardröm en person kan skapa åt en annan, och allt bara genom en telefon. Hans hälsa, jobb, relationer, allt skadades av en person som sätt och smsade. Väldigt obehagligt. Hoppas Felix känner att han fått lite upprättelse nu, måste varit tufft att bo i en mindre stad och ha fått sånt rykte.
 
Har också just sett den, fy fan rent ut sagt. Vilken mardröm en person kan skapa åt en annan, och allt bara genom en telefon. Hans hälsa, jobb, relationer, allt skadades av en person som sätt och smsade. Väldigt obehagligt. Hoppas Felix känner att han fått lite upprättelse nu, måste varit tufft att bo i en mindre stad och ha fått sånt rykte.
Tittar på den precis nu, så jävla fruktansvärt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 819
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 655
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 258
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp