Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagen innan fölis föddes la internet av här ute i obygden, så jag har inte kunnat rapportera här. Men i alla fall: I söndags morse kl 4 föddes KE Cash, en fuxhingst som jag tror blir brun med tiden. Allt gick bra, Kornelia är en superb mamma. Detta är hennes tredje hingstföl. Han är söt som socker! :love:

Eum, en fux kan inte BLI brun. Antingen så är det en fux eller så är det en brun.

Och så förstås GRATTIS!
 
Har faktiskt sett en som va fux som föl. Inget svart vare sig på ben eller tagel
. Idag är den brun. Typ fux röd med svarta ben och tagel. Men jag tror inte den hade rosa runt ögon och mule som föl.
 
Eum, en fux kan inte BLI brun. Antingen så är det en fux eller så är det en brun.

Och så förstås GRATTIS!
Jo, jag vet att det är så genetiskt. Men de första dagarna kan färgerna luras rent visuellt, tagelfärgen kan ändras snabbt och man vet inte säkert förrän efter fölfällningen. Men han förblir nog fux.
 
Inget föl för tanten men mer juver... Däremot står min i det klassiska "fölhörnet" och trycker och ville inte komma fram... Ingen mjölk o lite juver men tycker hon ser lite svullen ut under svansen och över lag ser hon döende ut i denna värmen.
 
Inget föl här heller, dock röd och svullen igen där bak. Har inte ätit någon frukost och vägrar kraftfodret. Hon fick komma in nu pga hettan. Får se vad som händer, hon förstör ju midsommarplanering lite... :banghead::D
 
Inget föl här heller.. Damerna fick komma in här också, kan inte vara kul att vara högdräktig i 27 graders värme med flugor som plågar.. :(
Får se om det händer något under helgen. Hon visade som sagt tecken igår, men det lugnade sig igen under natten. De fick komma ut tidigt tidigt imorse efter att åskan slutade, sen in i förmiddags för att äta frukost. När jag släppte ut sen så började hon vandra och se orolig ut, men även det verkar ha gått över. Blir galen! Bebis är ju "färdig" imorgon :D
 
Sedan jag tagit in henne har hon grävt sönder bädden, gått runt, sparkar åt magen, piskar svans och gäspar emellanåt. Vet inte om det är på gång eller bara förvärkar, skulle gärna vilja att hon fick gå ut och röra på sig lite då hon varit inne sedan lunch. Är det klokt?

Det var droppar på spenarna vid tre-tiden, gulaktiga.
 
Hon håller fortfarande på som tidigare, men inget föl. Hon har inte ätit något på hela dagen, när bör man bli orolig? Hon måste ju vara otroligt trött och hungrig nu :(

Ser inte panikslagen ut direkt, flåsar lite men svettas inte. Blodig flytning och vulvan är svullen och putar ut lite.
 
Hon håller fortfarande på som tidigare, men inget föl. Hon har inte ätit något på hela dagen, när bör man bli orolig? Hon måste ju vara otroligt trött och hungrig nu :(

Ser inte panikslagen ut direkt, flåsar lite men svettas inte. Blodig flytning och vulvan är svullen och putar ut lite.

Jamen du ska se att hon tänker klämma ut en bebis! :D

Földans!!!

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Hon håller fortfarande på som tidigare, men inget föl. Hon har inte ätit något på hela dagen, när bör man bli orolig? Hon måste ju vara otroligt trött och hungrig nu :(

Ser inte panikslagen ut direkt, flåsar lite men svettas inte. Blodig flytning och vulvan är svullen och putar ut lite.
Tror den kommer inatt!
 
Tror den kommer inatt!

Nä inte gjorde den det! Har fortsatt greja på, lekt med vattnet och dragit näsan över gallret. Skicka ut hon nyss i regnet för hon ville ut, står mitt i hagen som ett fån och sparkar lite åt magen. Brukar dom hålla på så här länge innan? Hon har ingen feber och ser inte sjuk ut iaf.
 
Nä inte gjorde den det! Har fortsatt greja på, lekt med vattnet och dragit näsan över gallret. Skicka ut hon nyss i regnet för hon ville ut, står mitt i hagen som ett fån och sparkar lite åt magen. Brukar dom hålla på så här länge innan? Hon har ingen feber och ser inte sjuk ut iaf.
Min märr var riktigt orolig i rätt många timmar innan hon behagade klämma ut förra årets bebis. Så där orolig så man började fundera på om något var fel men allt gick bra. Troligtvis är det när fölet lägger sigtill rätta, tror det är bra att hon fick gå ut för de har bättre möjligheter att röra sig där under tiden, det märks att de uppskattar det hos oss iaf . Du lär ha bebis inom ett dygn tror jag :)
 
Min märr var riktigt orolig i rätt många timmar innan hon behagade klämma ut förra årets bebis. Så där orolig så man började fundera på om något var fel men allt gick bra. Troligtvis är det när fölet lägger sigtill rätta, tror det är bra att hon fick gå ut för de har bättre möjligheter att röra sig där under tiden, det märks att de uppskattar det hos oss iaf . Du lär ha bebis inom ett dygn tror jag :)

Ja jag får hoppas det, fy man blir så nervös av att inte veta om fölet är okej. Nu är hon inne igen, spöregnar och såg hon nästan sätta sig på rumpan av en värk. Jag ska kolla till hon på en stund igen sedan tror jag att jag ringer och hör om det jobbar någon hästveterinär på jouren i helgen. Tveksamt men man får hoppas!
 
Ja jag får hoppas det, fy man blir så nervös av att inte veta om fölet är okej. Nu är hon inne igen, spöregnar och såg hon nästan sätta sig på rumpan av en värk. Jag ska kolla till hon på en stund igen sedan tror jag att jag ringer och hör om det jobbar någon hästveterinär på jouren i helgen. Tveksamt men man får hoppas!
Spöregnar det är det ju inte optimalt precis att de är ute. Vissa blir väldigt smärtpåverkade, andra märks det knappt på... I vilken region bor du?
 
Men kan inte min fetknopp också klämma ut ungen nu dåååå? :D Hon har ju faktiskt gått hela 322 dygn, jag har inte behövt vaka en enda natt hittills och jag är redan uttråkad. 30 grader och sol, den borde bakas färdigt i rekordfart för fasen!
 
Men kan inte min fetknopp också klämma ut ungen nu dåååå? :D Hon har ju faktiskt gått hela 322 dygn, jag har inte behövt vaka en enda natt hittills och jag är redan uttråkad. 30 grader och sol, den borde bakas färdigt i rekordfart för fasen!
Detta väntande och vakande blir man små knäpp på. Min har idag gått 351 dygn. Det är ett föl och inte elefant bebis som ska komma :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 217
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 383
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 783
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp