Dressyrhingsten Skyline to B.

Jag uppfattade att du ironiserade och hånade.

Men vi delar inte uppfattning, jag tycker att det är självklart att det kan finnas oupptäckta talanger i olika hem.

Särskilt om den häst som syftas på har precis lika fin stam som topphästen och dessutom tagit sig till riksfinal.

Väldigt mycket av resultatet hänger självklart på ryttarens skicklighet att ta fram det bästa hos hästen, och det är trots allt en bedömningssport och domare kan föredra olika.

Jag tycker snarare att vi har många mycket fina hästar hos vanliga hobbyryttare numera, där deras stam åtminstone talar för potential. Du kan ju titta på valfri annonsering hos de stora uppfödarna när de erbjuder föl till försäljning, och de att de alla har guldkant på härstamning. De hästar som erbjuds på marknaden håller många gånger hög klass på pappret.

Däremot kan inte alla rida dessa hästar, men det är en annan diskussion, och alla kan inte ha ärvt sina anfäders talang. Men en och annan, jo, det tror jag allt.

Skyline är hur som helst ingen dålig hingst och han står sig väl i konkurrensen, men det innebär inte att vi kan ha olika preferenser.

Jag tycker många hingstar idag är så otroligt vackra med extraordinära gångarter, så det kan nästa kvitta vem man tittar på. Visst är det hög kvalité!
Ja, just att det handlar om preferenser snarare än att hingsten skulle vara sämre är väl hela min poäng😊
 
Tänker mycket beror ju på vem som får förvalta hästen och perfect match med rätt ryttare som tar hästen vidare och pengar. Jag som är hobbyryttare har en välstammad häst själv men har inte den förmågan eller intresse för att tävla. Vill man ha ett halvblod idag så finns ju ingen utan bra stam i princip. Samtliga verkar avla för nästa världsstjärna.
 
Om det står världsmästare i vart och vartannat hobbystall, varför kostar världsmästarhästarna så mycket då? Om man idag kan få lika fina eller finare hästar för hobbypriser?

Det låter inte riktigt rimligt för mig. Varför är dressyrtalanger jättedyra, om det finns mycket bättre hästar för lägre priser?
 
Om det står världsmästare i vart och vartannat hobbystall, varför kostar världsmästarhästarna så mycket då? Om man idag kan få lika fina eller finare hästar för hobbypriser?

Det låter inte riktigt rimligt för mig. Varför är dressyrtalanger jättedyra, om det finns mycket bättre hästar för lägre priser?
Att dom kostar är väl för dom fått publicitet, hamnat i rätt händer och har rätt uppfödare?! Mycket handlar väl om rätt kontakter och pengar?! Är väl många hingstar som är i ropet ett tag som sedan försvinner av olika anledningar.
 
Men tror du alltså att alla hästar med ”bra stam” har samma grundkvalitet och skulle kunna bli lika bra med rätt ryttare?O_o
Det där med att fina dressyrhästar ”försvinner” brukar väl ofta vara att de säljs till en rik amatör.

Inte att det finns massor med hästar som har de grundkvaliteterna.
 
Men tror du alltså att alla hästar med ”bra stam” har samma grundkvalitet och skulle kunna bli lika bra med rätt ryttare?O_o
Såklart inte. Är ju mer som påverkar. Är väl rätt vanligt vid ryttarbyten en häst som presterat på top inte längre gör detta.
 
Jag gillar Skyline. Tycker att han har väldigt lätta fina gångarter med en galopp I synnerhet som är fantastiskt välbalanserad. Han kommer göra otroliga byten! Traven har väl inte de häftigaste bakbenen men de är nog så funktionella och han kommer säkert göra en bländade passage. Skritten är också ren och alldeles lagom stor. Hans största nackdel ör väl att han är FÖR högrest och får svårt att röra sig helt genom ryggen. Sen är han alldeles för stor och lär ha passerat 1.80. Eurodressage tippade på 1.82 i reportaget från UVM.

Sen är han verkligen optimalt matchad både av Carl och beridarna på Lodbergen. Kan faktiskt inte se att det slarvats med någon grundridning där och han är superfint utbildad enligt utbildningsskalan. Bara tänk hur han sett ut under en holländsk ryttare...
 
Jag gillar Skyline. Tycker att han har väldigt lätta fina gångarter med en galopp I synnerhet som är fantastiskt välbalanserad. Han kommer göra otroliga byten! Traven har väl inte de häftigaste bakbenen men de är nog så funktionella och han kommer säkert göra en bländade passage. Skritten är också ren och alldeles lagom stor. Hans största nackdel ör väl att han är FÖR högrest och får svårt att röra sig helt genom ryggen. Sen är han alldeles för stor och lär ha passerat 1.80. Eurodressage tippade på 1.82 i reportaget från UVM.

Sen är han verkligen optimalt matchad både av Carl och beridarna på Lodbergen. Kan faktiskt inte se att det slarvats med någon grundridning där och han är superfint utbildad enligt utbildningsskalan. Bara tänk hur han sett ut under en holländsk ryttare...
Men va? 180 cm i mankhöjd? Kan det verkligen stämma?

Låter väldigt stort, och skulle han ha vuxit så mycket bara det senaste året?

Jag har för mig han var 174 cm någonting...?
 
Som sagt 178 på treårs och lär ha vuxit sen dess. Så ja han är väldigt stor. Passar Carl som är så lång!

Lite intressant med treårs förresten, vid vilken storlek får man nerslag på typen? Det brukar kommenteras om en SWB är under 160cm, men uppåt då?

(Sen tycker jag att Skyline är jättefin, men är ju stor som ett hus 😅)
 
Lite intressant med treårs förresten, vid vilken storlek får man nerslag på typen? Det brukar kommenteras om en SWB är under 160cm, men uppåt då?

(Sen tycker jag att Skyline är jättefin, men är ju stor som ett hus 😅)
Om och hur mycket beror på vilken domare du får. Vår svarta fick 7 på typ med positiva kommentarer pga. 177 cm medan en annan treåring på 178 cm fick 8.5 på typ. Allt över 173 "ska" påverka typbetyget.
 
Om och hur mycket beror på vilken domare du får. Vår svarta fick 7 på typ med positiva kommentarer pga. 177 cm medan en annan treåring på 178 cm fick 8.5 på typ. Allt över 173 "ska" påverka typbetyget.
Mm det är väl så, vi har en jättestor i stallet som var 177 på treårs (typ 185 nu som sexåring), den fick 7,5 på typ och jag var inte där och hörde men jag tror 7,5 var pga mycket pga storlek för den har en bra typ (enligt mina amatörögon 😅 ). Men tänker eftersom Sky hade 9 på typen trots storlek.
 
Ja jag har också reagerat på att typbetyget känns lite väl godtyckligt skiftande för de riktigt stora - just mankhöjden borde ju annars vara en av de saker som är lättast att bedöma objektivt utifrån fasta kriterier och riktmärkeshöjder.
Ja, centimetrar är som de är. Konstigt att det inte är reglerat med ett minimikrav och maxkrav.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 555
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 612
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 219
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp