Dressyrhingsten Skyline to B.

Men va? 180 cm i mankhöjd? Kan det verkligen stämma?

Låter väldigt stort, och skulle han ha vuxit så mycket bara det senaste året?

Jag har för mig han var 174 cm någonting...?
Typ alla hästar Carl Hedin har är väl enorma men man tänker inte på det när han sitter på, då ser det ju väldigt lagom ut. Men Skyline verkar hittills ha väldigt långa ben. Han ser ju inte så enorm ut när hans tyska ryttare rider. Vet iofs inte hur lång hon är😊
 
Typ alla hästar Carl Hedin har är väl enorma men man tänker inte på det när han sitter på, då ser det ju väldigt lagom ut. Men Skyline verkar hittills ha väldigt långa ben. Han ser ju inte så enorm ut när hans tyska ryttare rider. Vet iofs inte hur lång hon är😊

Håller med. Har aldrig reflekterat över att hans hästar är större än någon annans. Men så visste jag inte heller att han var lång.
 
Men så lång är han väl inte :confused: stod intill honom på FHS och han såg ut att vara kortare än mig, jag är drygt 180 cm lång. Eller var det en synvilla? Visst är 180 cm inte kort, men en lång manlig ryttare tänker jag typ på Jan Brink som väl är 190 cm någonting?

Har för övrigt inget annat att komma med i tråden :D:angel: Förutom att jag håller med om att hästen är hiskeligt stor :nailbiting:
 
Men så lång är han väl inte :confused: stod intill honom på FHS och han såg ut att vara kortare än mig, jag är drygt 180 cm lång. Eller var det en synvilla? Visst är 180 cm inte kort, men en lång manlig ryttare tänker jag typ på Jan Brink som väl är 190 cm någonting?

Har för övrigt inget annat att komma med i tråden :D:angel: Förutom att jag håller med om att hästen är hiskeligt stor :nailbiting:
Jag är själv drygt 160 så jag tycker 180 är jättelångt😆
 
Jag är själv drygt 160 så jag tycker 180 är jättelångt😆
Inte för en man, väl? Medellängden för en man i Sverige är 180. Inte är de alla jättelånga?

Jag tycker han och Skyline passar väldigt bra ihop, båda är liksom långlinjerade och gängliga, så att säga.
 
Inte för en man, väl? Medellängden för en man i Sverige är 180. Inte är de alla jättelånga?

Jag tycker han och Skyline passar väldigt bra ihop, båda är liksom långlinjerade och gängliga, så att säga.
Nej, tänkte inte så mkt man/kvinna utan ryttare generellt.
 
Det är jättesvårt att uppskatta storlek på hästar på bilder.
Denna är minst 175 cm, jag är 163 cm. Ser inte särskilt liten ut på honom.
Står jag bredvid däremot känns han enorm, sadla och lägga på täcke är skitjobbigt 😅
Har en bild på min sambo som är 184 cm lång när han leder hästen, han ser ut som ett barn 😆
received_4672396379554993.jpeg
 
Kannan har också dispens men jag vet tyvärr många avkommor som haft skrammel själva. Hade hoppats det blev samma krav som vid ngn annan hingst som jag inte minns namnet på där avkommorna skulle röntgas och sen utvärderas om hingsten fick fortsatta godkännande.

Jag kan spontant tycka att man skulle ha någon slags hälsoprogram där alla nygodkända hingstars avkommor följs upp med röntgen. Haken är väl att det är så mycket som påverkar ocd

Jag tycker det är rätt att ge dispens och vara öppen med vad han fallerar på. Blir så konstigt när det är godkänd i "alla" motsvarande förbund men inte Sverige/Swb
 
Jag kan spontant tycka att man skulle ha någon slags hälsoprogram där alla nygodkända hingstars avkommor följs upp med röntgen. Haken är väl att det är så mycket som påverkar ocd

Jag tycker det är rätt att ge dispens och vara öppen med vad han fallerar på. Blir så konstigt när det är godkänd i "alla" motsvarande förbund men inte Sverige/Swb
Ja jag kan absolut hålla med om det. Tyvärr så lär väl inte alla uppfödare vilja röntga och stå för den kostnaden.
Detta är först två år efter det skrevs öppet om att hans papper skulle skickas in för en sto licens och att han skulle bli godkänd genom det blabla men total tystnad utåt. Dåligt. Bättre att skriva ut öppet så får var och en ta ansvar vad man vill betäcka med.
 
Ja jag kan absolut hålla med om det. Tyvärr så lär väl inte alla uppfödare vilja röntga och stå för den kostnaden.
Detta är först två år efter det skrevs öppet om att hans papper skulle skickas in för en sto licens och att han skulle bli godkänd genom det blabla men total tystnad utåt. Dåligt. Bättre att skriva ut öppet så får var och en ta ansvar vad man vill betäcka med.
Jag kan för lite för att uttala mig kring om dispensen är rätt eller inte, men det ger ju ett rätt dåligt intryck att man inte varit öppen från början.
 
Jag kan för lite för att uttala mig kring om dispensen är rätt eller inte, men det ger ju ett rätt dåligt intryck att man inte varit öppen från början.
Nej det är svårt att säga nu, första årgången kom väl i år. Får vänta några år och se. Men en hingst som är bra i sporten behöver inte automatiskt vara en bra hingst i aveln och vice versa. Gillar inte att det avlas på defekter, gäller även ston.
 
Det finns massor av fina hingstar att välja på, och jag funderar på och uppskattar swbs noggranna hållning gällande ocd.

Men så blir en hingst populär och plötsligt finns dispens. Vad jag vet fick inte Sezuan det? Rätta mig gärna om jag har fel.

Men om hästen är svenskfödd så går det visst bra?
Men med detta sagt, så är jag ödmjuk inför att ocds ärftliga gång är oklar. Mer än genetik spelar roll.
 
Det finns massor av fina hingstar att välja på, och jag funderar på och uppskattar swbs noggranna hållning gällande ocd.

Men så blir en hingst populär och plötsligt finns dispens. Vad jag vet fick inte Sezuan det? Rätta mig gärna om jag har fel.

Men om hästen är svenskfödd så går det visst bra?
Men med detta sagt, så är jag ödmjuk inför att ocds ärftliga gång är oklar. Mer än genetik spelar roll.
Jo Sezuan fick dispens, men med krav på röntgen för avkommorna.
 
Det finns massor av fina hingstar att välja på, och jag funderar på och uppskattar swbs noggranna hållning gällande ocd.

Men så blir en hingst populär och plötsligt finns dispens. Vad jag vet fick inte Sezuan det? Rätta mig gärna om jag har fel.

Men om hästen är svenskfödd så går det visst bra?
Men med detta sagt, så är jag ödmjuk inför att ocds ärftliga gång är oklar. Mer än genetik spelar roll.
Jo Sezuan fick dispens efter att uppfödare ”krävde” det. (Rubriksättning på artiklarna) vilket i sig är ”sjukt” att lite underskrifter ska gå före att avla på friska individer.
 
Allmänt:

Det borde såklart ligga i alla uppfödares intresse att avla på friska individer.

Att riskera att få en avkomma med ocd är en ganska vågad satsning, när man har avkomman i omkring två år innan man kan kolla hur det blev.

Det är ansenliga kostnader, kan jag tycka, innan man vet om hästen kan förväntas att prestera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 574
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 636
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 230
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp