Dressyrhingsten Skyline to B.

Det borde ju vara mycket intressant statistik. Inte minst som flera Sezuanavkommor verkar i aveln. Både ston och hingstar.

Det var inte så att alla Sezuan-ungar skulle röntgas. Men för att få gröna papper var ungen tvungen att vara röntgad fri från ocd. Dispensen skulle gälla ett år i taget och även retroaktivt.
Så en avkomma med gröna papper ska vara fri från ocd
 
Kannan har också dispens men jag vet tyvärr många avkommor som haft skrammel själva. Hade hoppats det blev samma krav som vid ngn annan hingst som jag inte minns namnet på där avkommorna skulle röntgas och sen utvärderas om hingsten fick fortsatta godkännande.
Fast just Kannan har väl OCD index i var det nu finns och det påvisas att han inte nedärver OCD i nån särskild grad.
 
Allmänt:

Det borde såklart ligga i alla uppfödares intresse att avla på friska individer.

Att riskera att få en avkomma med ocd är en ganska vågad satsning, när man har avkomman i omkring två år innan man kan kolla hur det blev.

Det är ansenliga kostnader, kan jag tycka, innan man vet om hästen kan förväntas att prestera.
Hur många stoägare röntgar igenon sina ston inför avel egentligen?

Tror index är vettigare i längden än automatiskt sorterar bort hästar med ocd.
 
Ja men det är ändå anektdotiskt tänker jag. Det är som jag tänker om tex Don Romantic - men det är ju lika anekdotiskt det
Hur var det med Don Romantic?

KL och lite OT:

Vet ni förresten var man hittar statistisk?

Min reflektion gällande ston, man kan ju bli mörkrädd. Å andra sidan blir avkommorna så få att det går bra att experimentera lite, tror jag.

Ston som skadats kan ju varit extra sköra, eller som ett sto som säljes på den stora häst-sajten just nu, artros i SI- leder vid fyra års ålder och som lämpar sig för avel?
 
Jag kan spontant tycka att man skulle ha någon slags hälsoprogram där alla nygodkända hingstars avkommor följs upp med röntgen. Haken är väl att det är så mycket som påverkar ocd

Jag tycker det är rätt att ge dispens och vara öppen med vad han fallerar på. Blir så konstigt när det är godkänd i "alla" motsvarande förbund men inte Sverige/Swb
Det är såklart ett dilemma om hingsten är populär utomlands och konkurrenterna får fram bättre hästar än oss.

Samtidigt blir ju swbs krav urvattnade om man ständigt får dispens. Jag hade mer köpt att man fick dispens om man kunde påvisa att det inte är ärftligt, men det vet man inte på en så ung hingst.

Men ocd verkar inte ha så självklar grad av ärftlighet som man kanske tror.

Det verkar också bero på utfodring, uppväxtvillkor och kanske också storlek?

Oavsett, så är det en fin hingst, och vet man att stoet är fin på röntgen, så kanske det är värt det?
 
Det var inte så att alla Sezuan-ungar skulle röntgas. Men för att få gröna papper var ungen tvungen att vara röntgad fri från ocd. Dispensen skulle gälla ett år i taget och även retroaktivt.
Så en avkomma med gröna papper ska vara fri från ocd
Men hur vet man om de har gröna papper? Det framgår inte på blup, eller för det det?

Vad får de för färg om de inte är fria?

Vem bedömer röntgen och var skickas bilderna?
 
Det är såklart ett dilemma om hingsten är populär utomlands och konkurrenterna får fram bättre hästar än oss.

Samtidigt blir ju swbs krav urvattnade om man ständigt får dispens. Jag hade mer köpt att man fick dispens om man kunde påvisa att det inte är ärftligt, men det vet man inte på en så ung hingst.

Men ocd verkar inte ha så självklar grad av ärftlighet som man kanske tror.

Det verkar också bero på utfodring, uppväxtvillkor och kanske också storlek?

Oavsett, så är det en fin hingst, och vet man att stoet är fin på röntgen, så kanske det är värt det?

Ja det är just för att OCD påverkas av så mycket, påverkar så olika och är möjligt operera förebyggande. som jag tycker dispens är okej, ihop med tydlig info om varför den inte egentligen håller måttet. Även om jag i en ideal värld skulle se att vi inte avlar på några defekter. Men då måste det vara mer samsyn mellan olika förbund. Annars tror jag bara vi får en massa avkommor efter swb-ston och Skyline som reggas i utländska förbund. Och det vinner ju inte heller rasen på... Så ingen lätt fråga
 
Men hur vet man om de har gröna papper? Det framgår inte på blup, eller för det det?

Vad får de för färg om de inte är fria?

Vem bedömer röntgen och var skickas bilderna?

Det fanns ang informationen om dispensen information om kostnaden för avläsning av röntgen. Så jag antar att Swb/asvh eller så har veterinärer som läser av? Jag fördjupade mig aldrig mer i det då det inte berörde eller berör mig
 
Men hur vet man om de har gröna papper? Det framgår inte på blup, eller för det det?

Vad får de för färg om de inte är fria?

Vem bedömer röntgen och var skickas bilderna?

Jo det framgår av registreringsnumret om dom har gröna papper.

Grundstambok avdelning I – gröna papper​

Häst fallen efter SWB-licensierad hingst och undan SWB-registrerat sto med SWB-licensierade hingstar i två led bakåt i härstamningen.
Alternativt häst som inte är grundregistrerad som SWB och som av SWBs registrator bedöms likvärdig med övriga hästar intagna i Grundstambok avdelning I, baserat på härstamning och prestationer.
Raskod 04, renrasig häst. Löpnummer fr.o.m. 1001.
 
Du får tro vad du vill, inte mitt jobb att övertyga dig eller att använda hingstar utan defekter.
Men du kommer ju med felaktiga påståenden. Det måste jag väl ändå få säga emot. Jag tror inte. Jag baserar mina inlägg på vad KWPN index säger för hingsten i fråga. Han nedärver inte mer defekter än någon annan hingst enligt index till och med tvärt om färre med OCD än snittet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 212
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp