Dressyrhingsten Skyline to B.

Det var inte så att alla Sezuan-ungar skulle röntgas. Men för att få gröna papper var ungen tvungen att vara röntgad fri från ocd. Dispensen skulle gälla ett år i taget och även retroaktivt.
Så en avkomma med gröna papper ska vara fri från ocd
Det stämmer nog. Jag har en Sezuandotter som är helt fri på röntgen. Hon är reggad i oldenburgerförbundet men om hon får ett föl o jag reggar det som swb så får den ungen gröna papper. Skickade in alla röntgenplåtar i samband med tilläggregistreringen.
 
Men du kommer ju med felaktiga påståenden. Det måste jag väl ändå få säga emot. Jag tror inte. Jag baserar mina inlägg på vad KWPN index säger för hingsten i fråga. Han nedärver inte mer defekter än någon annan hingst enligt index till och med tvärt om färre med OCD än snittet.
Nej jag kommer med information om att jag vet om minst 15 avkommor med rena mammor, syskon osv e.Kannan som har fynd.
Du får gärna tro att han inte nedärver skrammel samt avla pö Kannan om du vill det, kunde faktiskt inte bry mig mindre. Själv väljer jag friska individer.
 
Du skriver ju själv i tråden att man ska avla på friska individer och nämner honom i samma mening. Så det är väl rätt ok att fråga vad du menar? Har du samma åsikter om Cardento?
Ja jag nämner honom i tråden och skriver också att han kan diskuteras i en annan tråd för att inte kapa ts Skyline tråd mer. Var det svårt att förstå? Skapa du trådar om Kannan och Cardento om du vill fortsätta diskutera andra hingstar.
 
Ja jag nämner honom i tråden och skriver också att han kan diskuteras i en annan tråd för att inte kapa ts Skyline tråd mer. Var det svårt att förstå? Skapa du trådar om Kannan och Cardento om du vill fortsätta diskutera andra hingstar.
Nej, det är inte ot att diskutera något som hingsten fått dispens för och jämföra det med andra hingstar som har samma problem.

/mod.
 
Jag undrar om det då ger andra hingstar "chans" att få dispens då? Jag kan minnas helt fel men sa man inte att Kannan kunde få dispens pga avkommorna? Men nu har Skyline fått dispens pga hans egna resultat? Vad hände med nedärvningen då? Vad händer nu i framtiden med andra OCD-hingstar? SWB måste ju ha en "rak" linje när det gäller dispens.
 
Jag undrar om det då ger andra hingstar "chans" att få dispens då? Jag kan minnas helt fel men sa man inte att Kannan kunde få dispens pga avkommorna? Men nu har Skyline fått dispens pga hans egna resultat? Vad hände med nedärvningen då? Vad händer nu i framtiden med andra OCD-hingstar? SWB måste ju ha en "rak" linje när det gäller dispens.
Jag vet egentligen inte, men det vore väl logiskt om man successivt närmar sig en mer tillåtande hållning om de dispenser man gett tidigare fallit väl ut? Plus info från de länder som har index där man ser att ärftligheten inte verkar vara solklar.
Dvs dispenser med villkor som tex för Kannan och Sezuan kanske har gått bra (som i få avkommor med ocd) och därför vågar man nu ge dispens på andra villkor?

På det här sättet säkerställer ju iaf swb att inte ”vilken (godkänd) hingst som helst” får gå i avel med ocd utan endast hingstar som de tror väldigt mycket på.

Det är väl det som är den raka linjen. Dispenser kan ges till hingstar som de tror kan ta swb framåt.
 
Jag vet egentligen inte, men det vore väl logiskt om man successivt närmar sig en mer tillåtande hållning om de dispenser man gett tidigare fallit väl ut? Plus info från de länder som har index där man ser att ärftligheten inte verkar vara solklar.
Dvs dispenser med villkor som tex för Kannan och Sezuan kanske har gått bra (som i få avkommor med ocd) och därför vågar man nu ge dispens på andra villkor?

På det här sättet säkerställer ju iaf swb att inte ”vilken (godkänd) hingst som helst” får gå i avel med ocd utan endast hingstar som de tror väldigt mycket på.

Det är väl det som är den raka linjen. Dispenser kan ges till hingstar som de tror kan ta swb framåt.
ja, och det beror väl på var ocd:n sitter också? Jag ville ju ha en ocd-hingst men den hingsthållaren ville inte skicka såvida jag inte reggade i annat förbund (där hingsten då är godkänd med ocd)
 
Jag vet egentligen inte, men det vore väl logiskt om man successivt närmar sig en mer tillåtande hållning om de dispenser man gett tidigare fallit väl ut? Plus info från de länder som har index där man ser att ärftligheten inte verkar vara solklar.
Dvs dispenser med villkor som tex för Kannan och Sezuan kanske har gått bra (som i få avkommor med ocd) och därför vågar man nu ge dispens på andra villkor?

På det här sättet säkerställer ju iaf swb att inte ”vilken (godkänd) hingst som helst” får gå i avel med ocd utan endast hingstar som de tror väldigt mycket på.

Det är väl det som är den raka linjen. Dispenser kan ges till hingstar som de tror kan ta swb framåt.
Diarado? Har han dispens eller räknas "Good" (måste väl vara klass II?) i Holstein som ok i SWB? 🤔

Good
These stallions have minor findings, like for example a chip or small bony outgrowth
 
Jag vet egentligen inte, men det vore väl logiskt om man successivt närmar sig en mer tillåtande hållning om de dispenser man gett tidigare fallit väl ut? Plus info från de länder som har index där man ser att ärftligheten inte verkar vara solklar.
Dvs dispenser med villkor som tex för Kannan och Sezuan kanske har gått bra (som i få avkommor med ocd) och därför vågar man nu ge dispens på andra villkor?

På det här sättet säkerställer ju iaf swb att inte ”vilken (godkänd) hingst som helst” får gå i avel med ocd utan endast hingstar som de tror väldigt mycket på.

Det är väl det som är den raka linjen. Dispenser kan ges till hingstar som de tror kan ta swb framåt.
Men är det några som blivit nekade dispens?

Att Skyline fått nya resultat på bruksprovet som unghäst borde ändå väga lättare än äldre, etablerade hingstar?

Var drar man gränsen? Vilka hingstar har fått avslag på dispens?

Vet du var man kan finna information om detta?
 
Men är det några som blivit nekade dispens?

Att Skyline fått nya resultat på bruksprovet som unghäst borde ändå väga lättare än äldre, etablerade hingstar?

Var drar man gränsen? Vilka hingstar har fått avslag på dispens?

Vet du var man kan finna information om detta?
Nej jag vet inte. Har inte koll på sånt.
 
Men är det några som blivit nekade dispens?

Att Skyline fått nya resultat på bruksprovet som unghäst borde ändå väga lättare än äldre, etablerade hingstar?

Var drar man gränsen? Vilka hingstar har fått avslag på dispens?

Vet du var man kan finna information om detta?
Man går inte ut officiellt med avslag (spec med tanke på att dessa kan ändra sig till gk. om hästen presterar eller dess kwpn index indikerar hög oc-hälsa) så det är word of mouth vilka som fått kalla handen.
 
Som veterinär Enar Tolling sa igår på ett webbinarium om just röntgenförändringar. Man ska inte avla på sjuka individer eftersom det är en ärftligt defekt ocd och fölet har det redan i fosterstadiet.
Hur fan kan vi få fortsätta avla på en defekt?
 
Som veterinär Enar Tolling sa igår på ett webbinarium om just röntgenförändringar. Man ska inte avla på sjuka individer eftersom det är en ärftligt defekt ocd och fölet har det redan i fosterstadiet.
Hur fan kan vi få fortsätta avla på en defekt?
Därför att avelsbasen kan vara för snäv för att man skall hitta individer som har perfekt röntgen.

Alternativt att kvalitén på hästen överstiger risken att problemet nedärvs.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På söndag kommer Carl Hedin tillsammans med sin godkända hingst Skyline to B att hålla en clinic på Jönköping Horse Show. En som har...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 702
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp