Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tror inte Niela är beredd att ta till sig detta, verkar ju som tränaren blåser henne rätt friskt men hon verkar ju ändå tro på vad tränaren säger.

Nu vet jag det, så oseriös är den tränaren som tar till sig en ponny på 14-dagars utbildning mer enbart för att lära piaff o passage fast befästa grunder inte finns, utöver det så fattas såklart styrkan, balansen, genomsläppligheten för sådant.
Tycker synd om ponnyn, måste vara oerhört slitsamt att träna in sådant rörelsemönster men i det inte ha hjälp av den styrka som endast med tid kan bygga så kraft o ork finns för detta.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det här är bara en nyfiken undran. Jag är inte alls på den nivån, kan du förklara vad som krävs innan man ens ska börja tänka på tramp? Och vilka konsekvenser det kan få att börja för tidigt med den typen av extrem samling? Eller om det finns nån bra artikel eller så :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag skickar frågan vidare i tråden till andra mer kompetenta.

MEN.

Som jag ser det är det skillnad på "tänkatramp" och börja med regelrätt piaff o passage.

Att tänka tramp några steg relativt tidigt kan vara ett bra sätt att kvicka till en lite flegmatisk häst. Dock skulle jag passa mig för att göra det innan grundtakten sitter befäst då "tramp för att kvicka till" faktiskt med vilje även kan ridas på så vis att bringa väldigt taktfasta hästar ur sin takt, de stegen, det stärker o möjliggör förändring.
Alltså inget jag skulle göra på en häst som aldrig lärt sig finna ro i gångarternas renhet och lite styrka däri.
Ett annat kriterie jag ser det är en rundhet och genomsläpplighet bakifrån,eftergift såklart, som jag ser så vill jag ha en grund i detta innan tramp börjas och inte börja trampa för att få ifatt brister.

Om man börjar bakifrån, utan styrkan ex, så blir det ett inlärt rörelsemönster ala cirkushäst men inte korrekt och inte igenom.

Jag är en försiktig ryttare men leka med tramp försiktigt några steg på en ganska välutbildad häst, men duktig instruktör,tja, på häst som på träning går iaf för sjuor LA.

Jag har aldrig tävlat piaff o passage klasser men nosat på träning och då var min häst tävlad msv b, och var ganska bärig o samlad.

Men det är synnerligen egentankar o egenupplevt, jag tyckar andra ska gå in och berätta vad de har för erfarenhet o hur de gör, så bra o intressant frågeställning.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

*kl*

För alla oss som inte var på Patrik Kittels clinic i Globen finns det delar av den på hans hemsida:bow:!

Var jag den enda som blev glad av detta:o? Tycker clinicen var het suverän! Mycket för att den egentligen inte handlade så hemskt mycket om avancerad ridning utan så mycket om ryttarens mentaa inställning. Att våga göra fel, att testa sig fram och att alla kan:). Så himla uppfriskande att höra någon som säger att man får lov att tro på sig själv. Naturligtvis ska man vara självkritisk också men många gånger känns som att folk (i synnerhet på Buke) blir mer självförnekande av sin egen förmåga än att vara självkritiska.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nu har jag ju inte sett filmen men har förstått vem din tränare är. Har hört lite från andra och även sett en lektion, tycker inte det är schysst att pressa hästarna till det de inte har styrka till. Förstår att du tycker att ni gjort stora framsteg men är det inte vettigare att ni tränar på det ni borde för eran utbildningsnivå istället?
Vet du om hon har några elever som gör några tävlingsresultat förresten? Tänkte på detta med att lita på sin tränare till 100%.

Har tidigare haft tränare som jag litat på till 100% men vaknade upp några år senare när jag red en hopplektion för en brutalt ärlig tränare som sa åk hem och läs ridhandboken. Så då blev det byte av både hopp och dressyrtränare.
Numera rider jag för en dressyrtränare som själv har ridit svår klass och har elever som tränar/tävlar i högre klasser än mig. Vi har utvecklats jättemycket men i lagom takt. Nu tävlar vi ju så då får man ju dressyrprotokollen att kolla av att det verkligen går framåt och ibland blir man ju filmad.
Är ganska så självkritisk. Har kastat nog med pengar i sjön!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Har tänkt att jag ska gå in och kolla men har inte hunnit :) Min tränare var där och var inspirerad av honom sist jag red lektion så jag har fått rida lite av övningarna därifrån :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jo jag .. :D

Jag har ju sett en lång variant av clinicen och det är verkligen intressant, men svårt. Att kunna engagera hästen så mkt som Patrik vill och sedan ta hand om energin utan att bromsa är verkligen inte enkelt.. Jag tror helt enkelt inte att svenskarna fixar att det blir lite vilt innan halvhalter fungerar som det ska och man verkligen får hästen på sätet.. särskilt eftersom dom flesta inte kan gymnastisera hästarna runda så blir resultatet att hästarna blir spända och stela och stretiga istället .. den där gummibandskänslan uteblir eftersom hästarna inte är igenom och då funkar det inte att rida så.. tror jag.

Man måste ha ordning på grundridningen först och ja jag läser överallt här att ditten och datten kan grundrida men helt ärligt så har dom nog inte fattat vilken kvalité det måste vara på grundridningen. Jag sitter varenda dag och svär att jag är för långsam och har därmed fel timing är alltid ett steg efter det skulle hända och när det skulle varit eftergift är jag på halvhalten och när det skulle vara halvhalt är jag på eftergift så det är verkligen fantastiskt att titta på Patrik och andra ryttare när man ser hur mkt dom hinner med på 2 steg. Man rider ju alldeles för lite för att arbeta upp den snabbheten. Man blir helt matt när man tänker på det :D

Hör folk hela tiden säga " sådär rider jag oxå" Preciiis så rider jag med och så ser man någon obalanserad människa som kniper med låren och studsar som en ponnyunge i sadeln på en häst som masar sig fram i otakt.. då undrar man verkligen hur det står till med självkritiken.. så att inte folk tror på sig själva kan jag verkligen inte hålla med om .. dom har istället en övertro på sig själva som inte står i realitet med verkligheten :cool:

Ett bra tips som jag försöker tänka på är att inte göra en halvhalt och rida fram utan att lägga på ben först och skapa energi och sen ta hand om energin i en halvhalt.. jag tar gärna halvhalter ur ingenting och sen rider fram och då har jag bara skapat ingenting som springer framåt.. typ :cool:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja men herregud, det hade ju varit jättekonstigt om vi amatörer hade varit lika snabba och effektiva som Patrik är i sin ridning:D! Men bara för att man inte är så duktig som honom så är ju inte tänket fel? Att hela tiden variera sin häst i tempo, övergångar och rida olika linjer över banan samt att ha hästen snabb för skänkeln-det kan nog alla göra oavsett nivå. Att sen kunna sätta ihop det till regelrätt samling och allt vad det innebär-där blir det svårt som fan rent ut sagt:p.

Sen har jag börjat fundera på vilket som egentligen är värst-en övertro på sig själv eller att vara självförnekande. Naturligtvis är inget av dom BRA, men om man har en viss övertro på sin egen förmåga tror jag att man vågar prova sig fram och vågar göra fel på ett annat sätt än om man inte tror öht på sin förmåga.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Göra fel?

För att återknyta till den senaste diskussion så gör inte människor med en övertro på sig själv fel utan dom prackar på sin verklighet på andra.. och då blir det ju farligt till slut.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Härligt med ett ödmjukt och klokt inlägg från någon som faktiskt har fattat mycket om ridning! :bow:

Sitter tyvärr och känner igen mej i allt du säger, och jag tycker det är skönt att du säger det här rakt ut. Lite mer realistisk syn på sej själv skadar aldrig, det är faktiskt en hjälp framåt. Tyvärr tror jag inte att många underskattar sin egen ridning utan grovt överskattar den. Inklusive mej själv absolut. Jag tycker man bara inser mer och mer hur svårt ridning är egentligen. :o

Jag såg f ö clinicen live och det är underbart att se en ryttare som patrik, som också är ödmjuk och medveten om och realistisk med sina styrkor och brister:bow:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja men herregud, det hade ju varit jättekonstigt om vi amatörer hade varit lika snabba och effektiva som Patrik är i sin ridning:D! Men bara för att man inte är så duktig som honom så är ju inte tänket fel? Att hela tiden variera sin häst i tempo, övergångar och rida olika linjer över banan samt att ha hästen snabb för skänkeln-det kan nog alla göra oavsett nivå. Att sen kunna sätta ihop det till regelrätt samling och allt vad det innebär-där blir det svårt som fan rent ut sagt:p.

Nej tänket är inte fel, jag bara beskrev hur det brukar bli i verkligheten.. hela tiden blir ganska sällan i verkligheten pga orsaker jag tog upp.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Sen har jag börjat fundera på vilket som egentligen är värst-en övertro på sig själv eller att vara självförnekande. Naturligtvis är inget av dom BRA, men om man har en viss övertro på sin egen förmåga tror jag att man vågar prova sig fram och vågar göra fel på ett annat sätt än om man inte tror öht på sin förmåga.

Jag tycker dom där två är samma sak? Övertro och självförnekande? Det sista är för mej att inte se sej själv realistiskt, förneka det man faktiskt är, och det är ju detsamma som övertro i dom flesta fallen?

Men jag håller med dej, kul att clinicen finns på hemsidan så att man kan se igen :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Göra fel?

För att återknyta till den senaste diskussion så gör inte människor med en övertro på sig själv fel utan dom prackar på sin verklighet på andra.. och då blir det ju farligt till slut.

Ja om man har en övertro a la Nielas tränare blir det naturligtvis inte så bra:p. Men många vanliga ryttare som inte har ett behov att pracka på sin egen ridning på någon annan tror jag behöver en självförtroendeboost med viss övertro för att våga chansa och testa sig fram i ridningen. Jag tänker då som vissa här på buke som ridit tex msv:c på fina resultat och så vågar dom inte riktigt ta steget till nästa klass för att dom inte tycker att dom är tillräckligt bra (när dom sen väl gjort det efter massa pepp härifrån så har dom ridit på mer än godkända poäng).

Förstår du hur jag menar:)? Lite mindre jante helt enkelt men inte utan självkritik att man altid kan bli bättre.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej tänket är inte fel, jag bara beskrev hur det brukar bli i verkligheten.. hela tiden blir ganska sällan i verkligheten pga orsaker jag tog upp.

Ja men det har du förstås helt rätt i:). Å andra sidan så skapas just det problemet för att ryttarna då inte följer tänket hela vägen. De renodlar inte hjälperna och kräver inte att hästen väntar på en viss hjälp och glömmer takten osv. Den enkla grundtanken är egentligen så pass basic att alla bör klara av det, sen att det saknas lite känsla och nogrannhet är något som också alla kan träna upp bara man kämpar på.

Sen tycker jag ju att det får se ut lite som skit ett tag innan man kommer på hur man ska göra, det är nog det stadiet som så många ryttare har svårt för. Det blir ju fel när man provar sig fram, hästen springer, ryttaren tappar balans och takt och det blir pannkaka. Det är i dom situationerna jag menar att det krävs lite övertro från ryttarens situation att man ändå vågar tro att man är på rätt spår och VILL få det att funka.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tycker dom där två är samma sak? Övertro och självförnekande? Det sista är för mej att inte se sej själv realistiskt, förneka det man faktiskt är, och det är ju detsamma som övertro i dom flesta fallen?

Men jag håller med dej, kul att clinicen finns på hemsidan så att man kan se igen :D

Övertro a la Nielas tränare är inte självförnekande. Det är brist på självinsikt. Med självförnekande menar jag att det är en fullständig avsaknad att tro på sin egen förmåga.

Jag tror väldigt mycket på att ridning till stor del påverkas av ryttarens mentala inställning. Sitter du son ryttare och tänker "jag kan inte, det går inte" så varken kan du eller det går. Om du däremot sitter och tänker att du sitter som Minna Telde så gör du med all sannolikhet inte det-men med lika stor sannolikhet sitter du ändå aningen bättre än vad du gjort annars:).
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Visst grundtanken är basic så att alla bör klara av det men grundridningen som krävs för att få det att fungera är det inte.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Haha, om man ska låtsas att man är Minna Telde eller ngn annan, så hoppas jag att man inte har speglar i ridhuset för då tror jag den tankegången går lite till spillo :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 140
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
269
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 473
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp