Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår dig! Jag tycker också att ponny är roligt men att sitta på halvblod med alla förutsättningar och stora luftiga gångarter är så jävla härligt!

Om du inte köper den kan den gärna komma hit. 150 cm finfin treåring skulle passa mig perfekt :D:love:

och jag sitter i omvänd sits, Jag har för ovanlighetens skull ett halvblod hemma som jag rider och visst är gångarterna "flashiga" och stora jämfört med ponnierna. Men mentaliteten hos den hästen får mig att sakna mina "trevliga" ponnier :p
 
och jag sitter i omvänd sits, Jag har för ovanlighetens skull ett halvblod hemma som jag rider och visst är gångarterna "flashiga" och stora jämfört med ponnierna. Men mentaliteten hos den hästen får mig att sakna mina "trevliga" ponnier :p
Ah ja man vill ju gärna ha alla delar :)
 
Åh nu ska jag gnälla lite.Vill börja med att säga att jag verkligen älskar mina maror! Trevligare hästar att ha tror jag inte går att hitta. Men jag börjar faktiskt längta lite efter en "riktig" dressyrhäst. Nånting med lite mer gång, lite mer tryck och lite mer självgående. En uppfödare här i krokarna tjatar verkligen på mig att jag ska köpa en av hennes hästar. Den blev för liten och är nu bara 150 cm som treåring. Toppstammad och ursnygg. Jag kan få den till ett riktigt bra pris dessutom. Men så är det det vanliga-hur ska det ens lösas ekonomiskt. Jag har redan två och ev en tredje på väg nästa år. Jag blir så matt på att evigt vara begränsad av sin ekonomi, samtidigt som jag ändå är fullt medveten om att jag lever ett mycket priviligerat liv som ens kan ha häst, och dessutom två.

Over and out från soffan.
Jag förstår också.
Har två ponny/travarkorsningar och även om jag gillar projekt och mycket väl nöjer mej med de förutsättningar/hästar jag har, Så kan jag inte låta bli att vilja ha en häst med lite bättre förutsättningar.
Jag tävlade msvb på min numera pensionär, tänk att lägga ner lika mycket jobb, träningstimmar och slit på en häst med lättare för sej?

Pensionären har varit den bästa läromästaren, så jag vill absolut inte vara utan det. Det är 'nästa häst' jag önskar jag hade nuuuu :angel:
 
Å andra sidan verkar det inte vara meningen att jag ska ha häst för jag kan uppenbarligen inte rida så de håller sig fräscha. Nu är Burb halt och jag vill dö. Jag fattar inte, jag försöker verkligen göra ALLA rätt! De rids varierat, de rids avvägt, jag sitter verkligen inte och sliter på en volt när jag rider, jag har en superb hovslagare (som fick mycket beröm för sin skoning på Brunmåla), jag har anpassad utrustning och jag är så inihelvetejla noggrann med mina hästar! Jag fattar verkligen inte och jag bryter verkligen ihop över det här.
 
Å andra sidan verkar det inte vara meningen att jag ska ha häst för jag kan uppenbarligen inte rida så de håller sig fräscha. Nu är Burb halt och jag vill dö. Jag fattar inte, jag försöker verkligen göra ALLA rätt! De rids varierat, de rids avvägt, jag sitter verkligen inte och sliter på en volt när jag rider, jag har en superb hovslagare (som fick mycket beröm för sin skoning på Brunmåla), jag har anpassad utrustning och jag är så inihelvetejla noggrann med mina hästar! Jag fattar verkligen inte och jag bryter verkligen ihop över det här.

Men dom Är ju släkt. Säker på att det inte ligger dålig hållbarhet i generna?
 
@fio Med Juno var det bakknäna och hans patellaluxationer som blev döden. Barb är visserligen behandlad i bakknäna för några år sen, men nu är problemet hovbensonflammtioner bf troligen en konsekvens av fången. Med Burb vet jag inte vad än, kanske en sträckning eftersom hon värmde ur en del, kanske är den lilla förändringen hon hade sen sin fån värre än vad tidigare veterinär sagt, kanske har jag bara ridit henne halt. Jag tror inte deras skador är relaterade till dålig hållbarhet egentligen. Men jag kan likagärna ha fel. Det verkar ju vara min paradgren just nu.
 
@fio Med Juno var det bakknäna och hans patellaluxationer som blev döden. Barb är visserligen behandlad i bakknäna för några år sen, men nu är problemet hovbensonflammtioner bf troligen en konsekvens av fången. Med Burb vet jag inte vad än, kanske en sträckning eftersom hon värmde ur en del, kanske är den lilla förändringen hon hade sen sin fån värre än vad tidigare veterinär sagt, kanske har jag bara ridit henne halt. Jag tror inte deras skador är relaterade till dålig hållbarhet egentligen. Men jag kan likagärna ha fel. Det verkar ju vara min paradgren just nu.
Du har inte gjort något fel. Hästar blir halta eller skadar sig på annat sätt. Ibland utan förklaring. Hon är väl inte utdömd? Behandla, andas i påse och rehabilitera. Men jag vet, man blir ju helt sänkt när de är skadade.:wtf: Hedwig lyckades ju halka och slå i tåsträckaren i skrittmaskinen i december förra året med blödningar på flera ställen..inte halt en sekund men var ju ändå tvungen att vila i tre-fyra månader.
(Sen vet jag att det finns enstaka individer som verkar gå genom livet utan att någonsin bli halta eller skadade men de är ganska lätträknade)
 
Å andra sidan verkar det inte vara meningen att jag ska ha häst för jag kan uppenbarligen inte rida så de håller sig fräscha. Nu är Burb halt och jag vill dö. Jag fattar inte, jag försöker verkligen göra ALLA rätt! De rids varierat, de rids avvägt, jag sitter verkligen inte och sliter på en volt när jag rider, jag har en superb hovslagare (som fick mycket beröm för sin skoning på Brunmåla), jag har anpassad utrustning och jag är så inihelvetejla noggrann med mina hästar! Jag fattar verkligen inte och jag bryter verkligen ihop över det här.
En del skador kommer ju vad man än gör.. Hon kanske har gjort något i hagen?
 
Min känsla är att hon sträckt sig. Hagen blir väldigt hal när det regnat och hon kan ha knyck till där i början när vi släppte ihop tillfälliga sällskapet med henne. Det är verkligen helt odramatiskt mellan dom för båda är lika ranglåga och flyttar sig direkt för varandra. Nu är dom är redan supertajta och går inte många steg ifrån varandra. Det är min gissning men vet inte om jag tycker det känns bättre :/.

Det känns bara så orättvist när en verkligen slår knut på sig själv för att göra alla rätt och så är det jag som står med halta hästar och alla andra tomtar bara seglar runt med sina. Utan att dom hästarna aldrig nånsin görs det där extra med.

Måndag kl 8 har vi tid på kliniken iaf. Lyckades tajma att "min" veterinär kom tillbaka från semestern :).
 
Igår tömkörde jag Fröken!

Eller.... dubbellongering är väl mer passande benämning på det vi gjorde. Jag orkade i ca 10 minuter, men det var första gången sen 30e april som jag kunnat motionera min häst.

Att det sen gick typ skräp är väl en helt annan fråga. Tokbrunstig häst som bara ville titta på de stiliga herrarna (och ett av stona :cautious:) i hagarna brevid paddocken.
 
Min känsla är att hon sträckt sig. Hagen blir väldigt hal när det regnat och hon kan ha knyck till där i början när vi släppte ihop tillfälliga sällskapet med henne. Det är verkligen helt odramatiskt mellan dom för båda är lika ranglåga och flyttar sig direkt för varandra. Nu är dom är redan supertajta och går inte många steg ifrån varandra. Det är min gissning men vet inte om jag tycker det känns bättre :/.

Det känns bara så orättvist när en verkligen slår knut på sig själv för att göra alla rätt och så är det jag som står med halta hästar och alla andra tomtar bara seglar runt med sina. Utan att dom hästarna aldrig nånsin görs det där extra med.

Måndag kl 8 har vi tid på kliniken iaf. Lyckades tajma att "min" veterinär kom tillbaka från semestern :).

Vad tråkigt att hon är halt! Hoppas det är ngt lättfixat!

Jag har en kompis som är duktig och noggrann. Hon har fått behandla och sen ta bort flera hästar pga skador som inte är ridrelaterade, tex flera benbrott pga benskörhet etc.
Och jag vet ju med mig att under ganska många år var det ju inte min kunskap som höll min ponny frisk. Det var ren tur och hårding till sund häst.
Så jag förstår att det måste kännas orättvist.
Jag hoppas det bara är ngt litet och ni snart är igång igen!
 
Min känsla är att hon sträckt sig. Hagen blir väldigt hal när det regnat och hon kan ha knyck till där i början när vi släppte ihop tillfälliga sällskapet med henne. Det är verkligen helt odramatiskt mellan dom för båda är lika ranglåga och flyttar sig direkt för varandra. Nu är dom är redan supertajta och går inte många steg ifrån varandra. Det är min gissning men vet inte om jag tycker det känns bättre :/.

Det känns bara så orättvist när en verkligen slår knut på sig själv för att göra alla rätt och så är det jag som står med halta hästar och alla andra tomtar bara seglar runt med sina. Utan att dom hästarna aldrig nånsin görs det där extra med.

Måndag kl 8 har vi tid på kliniken iaf. Lyckades tajma att "min" veterinär kom tillbaka från semestern :).
I feel you kan jag ju bara säga... Min storhäst gör jag ju Allt för. Varenda jäkla grej är special och anpassat. Även jag slår dubbelknop på mig själv för 'na. Jag utbildade mig tom till fysioterapeut för hennes skull. Men likfan får vi bakslag med jämna mellanrum. Nu sist en rejäl 'allergichock' med en månads kortisonbehandling. Förmodligen är hon IR också så jag kan roa mig med oro över det också... :grin:
Det är en Kamp att hålla henne frisk och glad. Men trots all jäkla skit så är hon ju värd det. Även om det ska erkännas att det är galet tungt och jobbigt vissa perioder...
Men! Jag har fått min nya sadel och hästen älskar den! Alltid nått!
Så det gäller väl att njuta maximalt medan det varar. I morgon är ju en ny dag... O_o
:p

Jag hoppas Burb repar sig snart!
 
Åh nu ska jag gnälla lite.Vill börja med att säga att jag verkligen älskar mina maror! Trevligare hästar att ha tror jag inte går att hitta. Men jag börjar faktiskt längta lite efter en "riktig" dressyrhäst. Nånting med lite mer gång, lite mer tryck och lite mer självgående. En uppfödare här i krokarna tjatar verkligen på mig att jag ska köpa en av hennes hästar. Den blev för liten och är nu bara 150 cm som treåring. Toppstammad och ursnygg. Jag kan få den till ett riktigt bra pris dessutom. Men så är det det vanliga-hur ska det ens lösas ekonomiskt. Jag har redan två och ev en tredje på väg nästa år. Jag blir så matt på att evigt vara begränsad av sin ekonomi, samtidigt som jag ändå är fullt medveten om att jag lever ett mycket priviligerat liv som ens kan ha häst, och dessutom två.

Over and out från soffan.

Men det hade väl vart en bra storlek för dig? du vill ju ha litet och dom är svåra att finna som ser trevliga ut.

själv vill jag ha arab igen, men hitta ingen så gav upp den tanken.
 
Min känsla är att hon sträckt sig. Hagen blir väldigt hal när det regnat och hon kan ha knyck till där i början när vi släppte ihop tillfälliga sällskapet med henne. Det är verkligen helt odramatiskt mellan dom för båda är lika ranglåga och flyttar sig direkt för varandra. Nu är dom är redan supertajta och går inte många steg ifrån varandra. Det är min gissning men vet inte om jag tycker det känns bättre :/.

Det känns bara så orättvist när en verkligen slår knut på sig själv för att göra alla rätt och så är det jag som står med halta hästar och alla andra tomtar bara seglar runt med sina. Utan att dom hästarna aldrig nånsin görs det där extra med.

Måndag kl 8 har vi tid på kliniken iaf. Lyckades tajma att "min" veterinär kom tillbaka från semestern :).

Min tant har iofs försökt ha ihjäl sig själv några gånger (hål genom halsen och sånt..) men halt 2 ggr på 23 år. Jag är visserligen noggrann men underlag på hage och ridbanor, foder och sånt men ingen duttidutt.

Hennes 4åriga son har hittills haft en hovböld och bitsår from kompisar. De har en naturlig balans och koordination som jag tror är deras räddning men vem vet, kanske lyckokast eller så är hållbarhet mer ärftlig än man tror.
 
Hej hästdelen av buke! :D
Efter många år som aktiv på Hund får jag nu byta sida - jag har blivit med häst! :bump:
Igår köpte jag en 7-årig valack, importerad från Litauen, av en bekant till min dressyrtränare! Genomsnäll men ändå känslig och framåt. Förmodligen en alldeles för snygg och för bra häst än jag förtjänar (förra ägare siktade på att han kunde gå iaf St Georg), men det låtsas vi inte om :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 849
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp