Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha @Hedwig

Klockren. Fast i mitt stos dagbok får man lägga till.
Du människa, gör vad du vill, men jag ska äta. Välj själv, låt mig gå i hagen och äta, tar du in mig blir ARG. Eller, låt mig stå i boxen och äta, rör du mig, blir jag ARG.
Jag höll på att skratta ihjäl mig idag när jag åkte till ridhuset i morse. Hon får inget hö eller krubbfoder nu utan släpps ut i hagen tidig morgon och där betar hon frukost. När jag tog in, fick jag ha med spöet.:angel:
När jag skulle lasta ut vid ridhuset vägrade hon gå ur släpet för hon skulle äta av höet, och när jag ridit klart och plockade av grejorna vid transporten gick hon till skötardörren på släpet och skulle äta ur hönätet. Han knappt få på transportskydden innan hon stod i släpet.

Dessa Damer. :D
 
Någon som känner igen sig?
Valackens dagbok:
7:00 Frukost- det bästa jag vet!
8:00 Ut i hagen-det bästa jag vet!
9:00 Beta med kompisar-det bästa jag vet!
10:00 Luktade på ett sto-det bästa jag vet!
11:00 Min människa kom-det bästa jag vet!
12:00 Blev riden- det bästa jag vet!
13:00 Blev duschad-det bästa jag vet!
14:00 Rullade mig-det bästa jag vet!
15:00 Fick gå in i min box-det bästa jag vet!
16:00 Mat-det bästa jag vet!



Stoets dagbok:
Kära dagbok
Människorna fortsätter att reta och håna mig samt nedvärdera mig medan jag är fast på det här hemska stället. Jag matas enbart med något torrt skit de kallar hö och hårda, smaklösa pellets gjorda av något slags grovt spannmål. Även om jag låter dem få veta mitt missnöje genom att släpa iväg dem till ställen med frodigt gräs säger de bara att jag är stygg och tvingar tillbaka mig till mitt fängelse. Jag måste dock äta för att behålla min styrka även om jag bara får några snåla portioner om dagen, knappt tillräckligt för att hålla mig vid liv.
Dessa människor förnedrar mig ständigt, speciellt framför andra hästar.
De verkar ha hjärntvättat valackerna på nått sätt då de bara glor dumt och luktar lite på mig. Jag är väldigt tydlig med att låta dem veta att jag inte tänker bli en av dem genom att hota med en spark eller vråla skräckinjagande. Människorna skrattar bara åt detta och påstår att jag är förälskad?!
Och för att göra saker än värre sätter det sig gränsle på min rygg med sporrar och piska för att få mig att t ex hoppa hinder. Ibland är detta lite kul ända tills jag inser att det bara är ytterligare ett sätt för människorna att visa sin makt över mig. Då slutar jag tycka att det är roligt och gör några rejäla bocksprång eller vägrar hoppa över de där små hindren. Detta gör dem frustrerade och de påstår att jag är grinig.
Imorgon ska jag ta reda på vad "att vara halt" betyder och hur jag kan använda det till min fördel.


Fritt översatt från
Gelding's diary vs a mare's


Hahaha, jag har ju sto med synpunkter på allt och rider en valack också nu. Så klockrent! Inte minst den valpiga valacken, ska nog sätta det där på hans boxdörr :)
 
Red första lektionen på länge i fredags, och det var urkul. Massor med beröm och på slutet travade han jättebra, genom hela kroppen och vilade fint på steget. Inga ponnysteg inte :P
Nu planerar vi för tävling i september-oktober, men jag kan inte bestämma mig för tävlingsplats. Velar mellan Färs Härads och Landskrona. Landskrona har jag aldrig tävlat på, är där trevligt?
Vill helst att det är 20*40 ridhus och inte för tungt underlag.
 
Jag vet att det här inte är en bildtråd, men jag måste nästan lägga in en bild ändå, tagen idag. Idag startar nedräkningen, nu har vi bara två veckor kvar tillsammans... :(
10430505_10152699675555712_5499421747485510926_n.jpg
 
Så fin han är och vilket uttryck. :love: Det är en svår tid ni har framför er. Var inte rädd för det som komma skall, utan "utnyttja honom", ge honom din tid, spar era andetag i själen.

Jag tog bort mitt livsljus för 2½ år sedan, jag tog beslutet om att betäcka hans mamma, tog emot honom när han föddes, hade honom i 22 år och tog beslutet när det var dags. Han tog sitt första och sitt sista andetag i mot mitt bröst. Jag är så enormt tacksam. Hade hans mamma i 23 år, hon blev 29 år. De är på min avatar. Och jag är så är efteråt oändligt glad över att jag kunde se igenom den kommande förlusten när det var dags, och ta emot den sista tiden tillsammans. :love:
 
Jag vet att det här inte är en bildtråd, men jag måste nästan lägga in en bild ändå, tagen idag. Idag startar nedräkningen, nu har vi bara två veckor kvar tillsammans... :(
10430505_10152699675555712_5499421747485510926_n.jpg

Vilken ljuvligt vacker häst! :heart Det är alltid svårt att säga farväl och aldrig blir det lättare.
 
@mimus & @mackan - tack för fina ord! Han är min bästa vän och det gör så ont att behöva skiljas åt. Men han är 24 nu, vi har fått 14 år tillsammans. Nu har han ont i frambenen och har börjat kompensera i bak nu också så det blir ingen mer ridning. Han får gå i hagen och mysa och jag bara umgås, kramas och gråter typ... Än så länge visar han ingen smärta beteendemässigt, och jag hoppas att det inte heller går så långt. Som det är nu så mår han efter omständigheterna bra och så ska det också sluta. :heart
 
Så fin han är och vilket uttryck. :love: Det är en svår tid ni har framför er. Var inte rädd för det som komma skall, utan "utnyttja honom", ge honom din tid, spar era andetag i själen.

Jag tog bort mitt livsljus för 2½ år sedan, jag tog beslutet om att betäcka hans mamma, tog emot honom när han föddes, hade honom i 22 år och tog beslutet när det var dags. Han tog sitt första och sitt sista andetag i mot mitt bröst. Jag är så enormt tacksam. Hade hans mamma i 23 år, hon blev 29 år. De är på min avatar. Och jag är så är efteråt oändligt glad över att jag kunde se igenom den kommande förlusten när det var dags, och ta emot den sista tiden tillsammans. :love:
Herregud Mimus..jag gråter bara av att läsa det här. :cry: Men så otroligt fint skrivet.

@Ninnurur
Usch..känner verkligen med dig:(
 
Det som gör det hela "lättare" är att det känns som att han själv är redo. När jag väl tog beslutet för ett par veckor sen så är det som att han släppt en fasad och tillåtit sig själv att bli sämre. Det är nästan som att han väntat på att jag ska vara stark nog efter min förra förlust... Kloka, underbara häst som är en på miljonen...! :heart
 
Jag vet att det här inte är en bildtråd, men jag måste nästan lägga in en bild ändå, tagen idag. Idag startar nedräkningen, nu har vi bara två veckor kvar tillsammans... :(
10430505_10152699675555712_5499421747485510926_n.jpg

Gamla djur är så fantastiska! De har en så otrolig utstrålning och personlighet.

Jag tänker på dig i ditt svåra. Det är fullkomligt vidrigt! Men efteråt kan man iaf vara nöjd med att man kunnat ge dem att de inte behövt lida. De ger oss så mycket hela tiden.
Så att kunna ge djur det tycker jag känns fint.
Det är den enda trösten som finns för mig.
Och att man har rum i hjärtat för fler.
Kram till dig!
 
Du är säkert jättefet Tua ;) Gör som jag, ta suddiga bilder från filmer så syns det inte lika tydligt :sneaky:

Haha! Med moderna kameror är det svårt att få sudd ens inne tycker jag. Tyvärr! ;)
Jag är dessvärre inte fet eller kraftig. Jag är rätt tunn för närvarande. Då blir bukfetma liksom än mer missprydande.
Tänk Gollum.. Lite så känner jag mig om jag inte gjort brunutansol eller fixat håret.

KL
Red ännu mer likt Bent här om dagen. Funderade på om man skulle göra ett kopparstick till vardagsrummet.
Red så jävla illa rent ut sagt mentalt. Kände mig omotiverad och bara busade runt i galopp lite istället.
Så det blev kul!

Igår gav jag mig själv en uppläxning och började träna bort den skit jag börjat med.
Nu kändes det rätt bra och jag fick till de saker jag hade som mål med passet.
Pålle ska få vila nu medan jag är i båten ett par dagar.
Så nu ligger jag i en soffa i båten och käkar kakor.
Gud vad bra det varit för mig med den här ledigheten!
Skönt att faktiskt sakna ridningen och hästarna och inte känna måstet kring det så mycket utan tillåta sig själv att vara annat än häst-jag.
 
Det som gör det hela "lättare" är att det känns som att han själv är redo. När jag väl tog beslutet för ett par veckor sen så är det som att han släppt en fasad och tillåtit sig själv att bli sämre. Det är nästan som att han väntat på att jag ska vara stark nog efter min förra förlust... Kloka, underbara häst som är en på miljonen...! :heart

I min värld, när man har det där samförståndet, så tar man beslutet tillsammans. Det är därför det känns lättare.
Vilken gåva att du får ha haft honom i ditt liv.:cry::love:
 
Jag sitter och funderar på om jag skulle gå och bli medryttare av något slag. Jag red ju ett sto i våras, men det bestämdes att hon skulle betäckas och då kändes det trist att fortsätta även om hon är jättefin! Blir ju himla svårt med en stor mage och dålig kondis sedan innan.

Nu när min ungponny har vuxit lite så känns det väl som om jag skulle kunna rida henne i framtiden. Hon är två år och 138 cm i manken och 140 cm till baken, så liten D-ponny lär hon kanske bli. Jag är 169 cm och väger runt 56 kg. Visst borde det gå?

Men jag är ju lite ringrostig. Så det vore kanske bra att komma igång och rida lite igen? Men skulle någon ens vilja ha någon som inte ridit ordentligt på länge som medryttare? Jag har ärligt talat ingen aning. :crazy:
 
Jodå, hon kommer att kännas liten tror jag. Men så länge det inte är ett problem för henne så tror jag att jag kan lunka runt i skogen
i alla fall. :) Är inte intresserad av att tävla henne eller dylikt. Såvida hon inte växer massor och blir skitfin. ;)
 
Jag sitter och funderar på om jag skulle gå och bli medryttare av något slag. Jag red ju ett sto i våras, men det bestämdes att hon skulle betäckas och då kändes det trist att fortsätta även om hon är jättefin! Blir ju himla svårt med en stor mage och dålig kondis sedan innan.

Nu när min ungponny har vuxit lite så känns det väl som om jag skulle kunna rida henne i framtiden. Hon är två år och 138 cm i manken och 140 cm till baken, så liten D-ponny lär hon kanske bli. Jag är 169 cm och väger runt 56 kg. Visst borde det gå?

Men jag är ju lite ringrostig. Så det vore kanske bra att komma igång och rida lite igen? Men skulle någon ens vilja ha någon som inte ridit ordentligt på länge som medryttare? Jag har ärligt talat ingen aning. :crazy:

Klart du kan hitta medryttarhäst! Du är ju inte en helt gröngöling som aldrig hittat feeling och nu också är ringrostig.
Det är inte SÅ himla länge sen du red. Och dessutom tror jag du hyfsat fort kommer tillbaks iom att du ju har haft en rätt god kroppskontroll och balans.
Dessutom finns ju din tekniska/teoretiska kunskap kvar.

Jag hade absolut kunnat tänka mig ha en medryttare som du om jag skulle ha medis.
Du har ju haft häst, har haft god sits och ridit trevligt.
Det ihop med att du har kunskapen av att ha egen och det övriga du kan hade vägt tyngre för mig än att man sas är helt igång.

Jag tror absolut du kan rida din i framtiden.
Men tror att det är klokt att rida lite för att sas ha ridningen i kroppen. Du ska ju rida unghäst. Då kan det bli tjo faderittan och man kan inte bara pressa in dem mellan hjälperna. Så balansen är viktig, snabbheten i balansen.
Och när de är så små i förhållande till ens egen längd kan de ju kännas märkliga att sitta på iaf iom att det liksom inte finns så mycket häst framför en etc..
Så hittar du en trevlig häst att rida och tycker det känns kul hade jag gjort det! :)
 
Jodå, hon kommer att kännas liten tror jag. Men så länge det inte är ett problem för henne så tror jag att jag kan lunka runt i skogen
i alla fall. :) Är inte intresserad av att tävla henne eller dylikt. Såvida hon inte växer massor och blir skitfin. ;)

Vikten är nog inget problem alls i så fall längden men det beror ju på hur hon blir i kroppen. En god vän rider deras ponny dagligen, det är egentligen dotterns. Ponnyn är 140, normal d-ponny. Hon är nog som du i vikt och längden och ser faktiskt inte stor ut alls. Det funkar jättebra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 109
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 314
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 827
Senast: corzette
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 747
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp