Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart du kan hitta medryttarhäst! Du är ju inte en helt gröngöling som aldrig hittat feeling och nu också är ringrostig.
Det är inte SÅ himla länge sen du red. Och dessutom tror jag du hyfsat fort kommer tillbaks iom att du ju har haft en rätt god kroppskontroll och balans.
Dessutom finns ju din tekniska/teoretiska kunskap kvar.

Jag hade absolut kunnat tänka mig ha en medryttare som du om jag skulle ha medis.
Du har ju haft häst, har haft god sits och ridit trevligt.
Det ihop med att du har kunskapen av att ha egen och det övriga du kan hade vägt tyngre för mig än att man sas är helt igång.

Jag tror absolut du kan rida din i framtiden.
Men tror att det är klokt att rida lite för att sas ha ridningen i kroppen. Du ska ju rida unghäst. Då kan det bli tjo faderittan och man kan inte bara pressa in dem mellan hjälperna. Så balansen är viktig, snabbheten i balansen.
Och när de är så små i förhållande till ens egen längd kan de ju kännas märkliga att sitta på iaf iom att det liksom inte finns så mycket häst framför en etc..
Så hittar du en trevlig häst att rida och tycker det känns kul hade jag gjort det! :)

Tack för ett så peppigt svar. :love:

Jag tränade massor i början på 2011, efter det har jag ridit massor av unghästar. Minns knappt alla. Tog dock ett uppehåll och red ingenting alls på typ ett halvår. Sen så började jag igen så förra sommaren red jag ett par FEI ponnyer för tillridning. Men från i våras så har jag inte ridit alls! Men rostig känner jag nog mig. Jobbar med hästar gör jag dock, på en privatägd gård med ett tiotal dressyrhästar :p Så jag har kvar hur man har att göra med odjuren i alla fall.

Funderar på om det vore klokast att skicka iväg på inridning eller om man ska rida in själv? Finns det ens några pyttesmå bra inridare? Helst fälttävlansryttare också.

Tjo faderittan skrämmer mig inte direkt. Det är inte så långt till marken och jag är/var ganska sadelfast. Är hon som sin mor så lär det nog bli stå stilla och vägra gå eller full fart. Ministegringar tror jag på också. Självständig, egensinnig kvinna.....
 
Vikten är nog inget problem alls i så fall längden men det beror ju på hur hon blir i kroppen. En god vän rider deras ponny dagligen, det är egentligen dotterns. Ponnyn är 140, normal d-ponny. Hon är nog som du i vikt och längden och ser faktiskt inte stor ut alls. Det funkar jättebra.

Jag har ridit maxad C-ponny förr, unghäst som jag tävlade och det såg helt okej ut! Ponnyn hade dock fin resning. Min har ganska god resning, men kanske inte lika lång hals. Men hon är inte så värst ädel, snarare model soffbord!

w8_by_erehsidne-d7srm6p.jpg

w7_by_erehsidne-d7srm27.jpg
 
@Springsteen Klart du ska rida finponnyn! Vi väger väl ungefär lika du och jag, jag råkar var född lite kortare bara.... men min "grisbjörn" är ju knappt större än vad din är nu.
Du är väl tillräckligt rutinerad för att rida in själv? Börja iaf, och ha en backup om du känner att du vill lämna ansvaret vidare.

Förresten, vad fin hon blivit, din lilla :)
 
Tack för ett så peppigt svar. :love:

Jag tränade massor i början på 2011, efter det har jag ridit massor av unghästar. Minns knappt alla. Tog dock ett uppehåll och red ingenting alls på typ ett halvår. Sen så började jag igen så förra sommaren red jag ett par FEI ponnyer för tillridning. Men från i våras så har jag inte ridit alls! Men rostig känner jag nog mig. Jobbar med hästar gör jag dock, på en privatägd gård med ett tiotal dressyrhästar :p Så jag har kvar hur man har att göra med odjuren i alla fall.

Funderar på om det vore klokast att skicka iväg på inridning eller om man ska rida in själv? Finns det ens några pyttesmå bra inridare? Helst fälttävlansryttare också.

Tjo faderittan skrämmer mig inte direkt. Det är inte så långt till marken och jag är/var ganska sadelfast. Är hon som sin mor så lär det nog bli stå stilla och vägra gå eller full fart. Ministegringar tror jag på också. Självständig, egensinnig kvinna.....

Du är ju en bra ryttare. Och du har unghästvana. Så jag tror absolut att du med den hjälp du har på gården kan fixa det själv. Du har ju backup om det behövs.
Sen kan du ju skola hästen med annan tränare när det är dags.
Tror inte det blir problem för dig.

Men just iom att man vill vara lite snabb och ha balansen och ridningen i kroppen på ungdjuren så tror jag medrytteri är smart för att väcka allt till liv igen. Man tappar ju lite i snabbhet och balans när man inte rider.
Dock tror jag du hittar det hyfsat snabbt iom att det funnits där hyfsat nyligen. Det var ju inte 10 år sen. ;)
Och det HAR funnits öht.

Jag tror det är kul att forma hästen från början. Fundera igenom vad fasen du vill med den. Och forma den till det.

Jag tror absolut du kommer få några cm till i manken. Spec om du rider upp den i fronten.
Tycker hon är så lik sin mamma. Så även om hon kanske slackar i ngt tror jag det blir en kul ridponny åt dig.
Den lär iaf kunna lära sig alla samlade övningar. Sen om längningarna räcker får man väl se. Men hyfsade tror jag iaf.
Och du kommer kunna rida in mer och mer luft i henne ju mer hon hittar sin balans.

Min var ju en släpfot då han kom. Nu när jag börjat dressyrutbilda sen i höstas så börjar det ju komma lyft.
Din har ju inga kassa vinklar så där extremt. Så det kommer nog gå att få en kul ponny av henne.
Har hon bara hälften av mödernets insida så blir hon ju intressant. ;)
 
Jag har ridit maxad C-ponny förr, unghäst som jag tävlade och det såg helt okej ut! Ponnyn hade dock fin resning. Min har ganska god resning, men kanske inte lika lång hals. Men hon är inte så värst ädel, snarare model soffbord!

w8_by_erehsidne-d7srm6p.jpg

w7_by_erehsidne-d7srm27.jpg

Shit va maffig hon blivit! Tror ni kommer bli fin fina ihop :love:
 
Så fin han är och vilket uttryck. :love: Det är en svår tid ni har framför er. Var inte rädd för det som komma skall, utan "utnyttja honom", ge honom din tid, spar era andetag i själen.

Jag tog bort mitt livsljus för 2½ år sedan, jag tog beslutet om att betäcka hans mamma, tog emot honom när han föddes, hade honom i 22 år och tog beslutet när det var dags. Han tog sitt första och sitt sista andetag i mot mitt bröst. Jag är så enormt tacksam. Hade hans mamma i 23 år, hon blev 29 år. De är på min avatar. Och jag är så är efteråt oändligt glad över att jag kunde se igenom den kommande förlusten när det var dags, och ta emot den sista tiden tillsammans. :love:

Herregud Mimus..jag gråter bara av att läsa det här. :cry: Men så otroligt fint skrivet.

Samma här, tårarna rinner.... verkligen jättefint skrivet! :cry::love:!

@Ninnurur Jag vet inte vad jag ska säga mer än att jag verkligen är ledsen att ni kommit till denna jobbiga och svåra tid. Jag lider med dig och hoppas verkligen att ni kan ta tillvara på den sista tiden tillsammans!
 
Ni är så fina allihopa! Ni vet ju också hur jag försökt och hoppats, men när det inte går längre så måste man göra det som är rätt. Jag kommer aldrig ha en lika bra häst igen, iaf inte lika nära på det här sättet. Men jag är enormt tacksam för alla år jag fått tillsammans med denna underbara individ. Han är den bästa vän jag någonsin haft och saknaden kommer bli enormt, men den fylls av lättnaden över att han inte behöver ha ont + alla fina minnen vi har tillsammans :love:
 
Nu längtar jag tills träningarna kommer igång igen. Det är sommarbete i en vecka till för min häst, sen åker vi på träningsläger och sen till vanliga stallet.
Så nu är det träning som gäller så vi kommer igång och orkar med träningshelgen. det är 5 pass på 2,5 dag. Det dumma är bara att jag är utan dressyrsadel. TYPISKT! Har ju haft hela sommaren på mig, men med semestrar och dåligt med svar från Ingdams, så hinner jag inte få tillbaka min sadel från omstoppning och bomändring. Men en snäll kvinna i stallet lånar ut sin dressyrsadel till min under den helgen. Och den ligger helt ok. Och nu när jag bara är van vid hoppsadel och uteritter så kändes det riktigt skönt att sätta sig i en gammal Frank Baines, även att den är lite hal! Men kommer att ta med mig hoppsadeln oxå för säkerhets skull.
Jag är taggad iaf :)
 
Föjer Ponny-SM via equipe. Domrna är ganska oense O_o
Ett exempel (procent och placering i nuläget):

65.641% 13e,60.769% 27a,72.436% 1a
 
Igår hade Calle ET-besök, gick bra :) han var lite sned i bak men det justerades efter lite akupunktur och ETn tyckte inte att vi behövde någon uppföljningstid eftersom det var en sån liten skevhet, annars var kroppen bra.

Och idag är jag glad för min tränares skull, hon kvalade igår till Scandinavian Open med 5-åringen på nästan 86%! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 106
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 311
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 826
Senast: corzette
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 747
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp