Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Håller med om vad du säger, men man brukar ju vilja ha lite kvalité i galoppen innan man befäster för hjälpen för att få någorlunda kvalité i bytena. Så man brukar ju vanligtvis inte befästa byten så tidigt även om byten i sig inte är något märkvärdigt för hästen att utföra egentligen.

Ja precis, det är individuellt tänker jag, de är så olika välbalanserade. Men året den är 3 eller i början av 4 låter tidigt, men är ryttaren skicklig och vet vad den gör så.

KL
Men det finns mycket man kan göra för tidigt på en ung häst å andra sidan, som kräver mycket mera än ett enstaka byte, så jag vet inte varför just byten ofta är under diskussion egentligen? Det finns folk som åker på veckoträningar och rider hela pass, (hoppar tex) när hästen ridits in två-tre månader tidigare, eller direkt från sitta upp första gången går en timme ut i skogen bara för att hästen är "snäll".

Ja bara för att få lite perspektiv :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ny kür och ny kür, den är ca. 1 år gammal nu ;)

Och Patriks rekord i kür är 83% som han satte i EM 2011.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

kl

Tänkte jag skulle uppdatera här eftersom jag skrev och funderade i den förra tråden, för nu har vi skrivit på fodervärdskontrakt för året ut på mina "lånehästar"! Så till helgen flyttar jag dem till ett eget stall! :banana:

Ägarna står för kostnader för ena hästen och jag för den andra, till en början är båda fortfarande till salu men skulle någon av dem bli såld har jag den andra kvar. Jag tror det blir en bra lösning för alla :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nej, jag hade heller inte hört att man börjar med dressyrbyten på hjälpen vid 4 års ålder men om du går in i 08-tråden här så lär du hitta en längre diskussion ang just detta och där flera här som normalt sett, ALDRIG förespråkar sådant, är helt för att man börjar vid 4 års ålder.

Min åsikt är att man börjar med byte vid varvbyte, dvs hoppbyten, vid 4 års ålder som max men rena byten på hjälpen bör ju hästen vara i balans och bakbenen på plats i galoppen, vilket få 4-åringar har.

KL
Men varför man inte skulle rida ut i skogen direkt istället för att harva varv på varv på en bana med en unghäst det fattar jag inte? Måste ju vara mycket bättre att komma ut på en skogstur med en annan häst i sällskap om den möjligheten finns. Genom åren har jag ridit in en mängd hästar och den metoden har funkat ypperligt, man får gratis framåtbjudning och på samma gång får man bort hästens fixering vid den som sitter på ryggen när omgivningen är mer att titta på.
Innan man uttalar sig helt tvärsäkert om inridning och hur det går till så bör man kanske ha lite erfarenhet själv om just den biten.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack, ska bli roligt att se hur långt vi hinner ta oss på den här tiden, blir 6-åringen kvar hoppas jag att vi kanske kan starta något Breeders-kval. Men vi får se, är bara i början på bytesträningen och jag har aldrig ridit de klasserna förut. :o

Om du menar unghästen så gör han tyvärr inte mycket alls, har försökt rida igång honom men vädret sätter käppar i hjulet hela tiden... Så vi väntar på bättre tider. Men den tråkiga biten blir att jag inte kommer ha så mycket tid för honom, så kommer försöka sälja eller ev låna ut.

Sedan har jag ju hans vackra gula mor som går och bakar på en dressyrbebis, och vackra gula ponnyn på min avatar bor i Dalarna ;)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hästen hoppas inte, utan det handlar om "dressyrbyten" (men med tanke på hur bytena såg ut på den äldre hästen samma ryttare utbildar så ja... Jag vet inte jag... :p ).

Sen borde bytena ha lärts in när hästen fortfarande räknades som 3åring. Eftersom hon sa att hon inte rört bytena de senaste veckorna.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL

Citat från ett mejl från en i stallet:
"Så en liten kommentar från min 8-åriga dotter igår kväll innan vi skulle somna – ”Jag tycker dom passar så bra ihop hon som hyr Ninja, dom är så fina tillsammans och hon rider henne så bra” Vet ej vad det plötsligt ploppade upp ifrån, hon låg väl och funderade på hästar antar jag.."

Nu tror jag ju inte att hennes lilla tjej är sådär jättebra på att bedömma vad som är bra ridning kanske, men nog sjutton värmde det en hel del :love: Gud vilken gullig unge :D


Barn är för övrigt underbara med sina teorier och kommentarer i stallet i allmänhet, en av de roligaste bitarna med att rida på ridskola är ju att få höra vad de säger :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Nej, har jag inte honom kvar blir det ju inte det.

Men jag var lite osäker efter breeders förra året också, om det skulle vara lönt att satsa på det igen. Det är ju fortfarande stilbedömning och förmodligen samma domare så lär ju inte bli så extremt mycket bättre resultat. Och åka dit bara för att få vara med har vi ju gjort en gång redan, räknar man kvalkort+startavg så kostar det ju ändå en del mer än en vanlig tävling.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Han är ju så fin! Tycker hon har fått rätt bra sprutt på bakbenen på dessa sekvenserna också:). Hittade denna på hennes ritt med Divertimento från Florida. Det måste vara den mest explosiva häst Tinne nånsin haft? Kommer säkert att bli helt super när den spänner av lite.

https://www.youtube.com/watch?v=PHUTwugn2Wo
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det där har diskuterats en del i 08:ornas tråd då jag gick ut med att min fyraåring, eller ja, numera femåring byter på hjälpen. Inget konstigt i mina ögon, han är välbalanserad och stadig och bytet sker harmoniskt, rent och på hjälpen. Vi har endast introducerat detta, alltså bara tränat på det två-tre pass, men det funkar riktigt bra, så sen dess har vi inte gjort det något mer. Bytena sker vid X på diagonalen. Efter en del diskussioner kom vi fram till att tankarna kring detta är mycket delade, även hos elitryttarna.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

gullig unge och gullig kommentar :) ta åt dig!!!!


själv grubblar jag lite på min pålle... lagom tills vi fått fast träningstid för vår favvotränare så går pålle och blir "konstig".

trav på rakt spår - syns ingenting
trav på böjt spår höger varv lång tygel/lös - syns ingenting
trav på böjt spår höger varv lättridning kort tygel - syns ingenting
trav på böjt spår höger varv nedsittning kort tygel - syns ingenting
trav på böjt spår vänster varv lång tygel/lös - syns ingenting
trav på böjt spår vänster varv lättridning kort tygel - vissa steg ojämn, inte "nickehalt" men ser/känns ojämn vissa steg. ibland 2-3 i rad, ibland 10 "normala" steg och sedan 1 ojämnt för att sedan bli normalt igen
trav på böjt spår vänster varv nedsittning kort tygel - syns ingenting

nu kör vi skritt etc lugnt i skogen några dagar för att se om det blir någon skillnad. misstänker en sträckning i en muskel eller något då det hela drog igång efter första hoppträningen. pålle springer mycket och gärna både i hagen och med mig på ryggen eller på töm :p så verkar inte göra direkt ont...

babbelbabbel från nojig hästägare....
annars är det tänkt säsongsdebut på tävlingsbanorna första söndagen i mars :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja precis som du säger var det en snart 5-åring vi diskuterade, inte en snart 4-åring som Lizan pratar om här, och i det fallet sa vi att det skiljer mycket mellan olika hästar, samt att eliten nog vet vad de talar om.

Så hänvisningen med tanke på Lizans fråga känns inte så intressant, och har inget med påhoppet på dej i den tråden att göra, tycker jag:laugh:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 128
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 494
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 057
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp