Dygnsbryt är något som svenskar har hittat på, det har inget med EU att göra, var vad jag menade. Osäker på om det är lagen, eller om det är något som fack och arbetsgivare fått för sig att hitta på dock.
Det är för att veckan och atbetspassen måste stå i relation till något, annars går det inte att räkna ut var tex veckovilan måste infalla.
Jag vet inte om du har erfarenhet av 24/7-verksamhet.
 
Det är för att arbetsbelastningen varierar. Skulle personaltätheten vara exakt och konstant så skulle vi i perioder sitta och nöta bänk i timmar (det händer när några vårdtagare med dubbelbemanning går bort) och i andra tillfällen skulle vi inte räcka till.

Det löser vi genom att ha mer bemanning som går fasta tider på vissa skift.
Men förstår om det inte är möjligt inom vården.
Är imponerad att någon vill jobba med de där tiderna. Tyckte tågen var slitigt ibland men det är ju rena semestern jämfört med vissa scheman 😅
Jag älskar mitt nuvarande schema med ordentligt återhämtning mellan passen och mycket ledigt.
 
Det går visst. Om AG är beredd att betala och personal och fack engagerar sig tillsammans med AG för att få till en hållbar arbetsmiljö/schemaläggning.
Det är ingen naturlag med 5-h långa arbetspass eller delade turer.
Fast kommunerna är panka så vad ska de betala med? Man drar på många ställen ner på finansieringen av dessa verksamheter eftersom man går back. Varifrån ska pengarna komma tänker du?
 
Men "vården" är enormt mycket större än utbildade sjuksköterskor....

Det är inte sjuksköterskan som jobbar ute på boenden och som personlig assistans. Sjuksköterskan är den alla hundratals som jobbar på golvet ringer till.

Vet du vad lönerna ligger på för de som jobbar "lägst ner i pyramiden"? Där det behövs flest händer, där det är svårast att hitta personal...
Är det undersköterskor du pratar om när du nämner dåliga löner?
Min uppfattning är att de inte ligger så lågt när man jämför med andra yrken med gymnasieutbildning. Tex ligger många yrken inom service ofta lägre.
 
Är det undersköterskor du pratar om när du nämner dåliga löner?
Min uppfattning är att de inte ligger så lågt när man jämför med andra yrken med gymnasieutbildning. Tex ligger många yrken inom service ofta lägre.

Nej, jag pratar om de jobben på äldreboenden och i hemmen som inte kräver någon utbildning alls, de som är extremt underbemannade men som är en otroligt viktigt del av vårt samhälle.

Undersköterskor har bättre lön, och sjuksköterskor ännu bättre.

Det finns samhällsbärande jobb som man knappt kan försörja sig på trots heltid, pga extremt låga löner. Och ja, en del jobb inom hotel/restuarang ligger lika lågt.
 
Vad gäller mitt verksamhetsområde så är det ju väldigt mkt mer än just att ta hand om patienter på avdelningen som ska göras.
Dels har vi inneliggande patienter, patienter som kommer hemifrån och ska genomgå ingrepp samma dag och antingen därefter gå hem eller läggas in på avd. Det är utbildningar som all personal ska gå på (samtidigt som verksamheten måste rulla som vanligt), personal har olika ansvarsområden (med möten, uppgifter, utbildning etc som ska bokas in), olika kompetens (en nyfärdig kan ju tex inte jobba natt). Vi har tre-skift i anställningarna vilket betyder att när man fått mer erfarenhet kan man börja jobba nätter, men vi kan ju inte ta en nyfärdig ssk och sätta in på en rad med nätter utan då måste dessa pass fördelas på andra personer eller läggas ut som extrapass.

Att ha fasta scheman betyder att man måste frigöra folk/ta in vikarier hela tiden vilket är helt ohållbart.

Dessutom har vi erfaren personal som måste ha bredvidgångar/introducera ny personal och då jobbar dom färre nätter under dessa veckor. Eftersom vi har önskeschema så kan detta planeras in löpande och således blir det mkt mindre problem att lösa.

För att många arbetsplatser inte tar hand om maskiner utan människor och man inte kan stänga ner "människodelen" för att personalen ska på utbildning tex.

Fast kommunerna är panka så vad ska de betala med? Man drar på många ställen ner på finansieringen av dessa verksamheter eftersom man går back. Varifrån ska pengarna komma tänker du?

Om dessa tre inlägg hänger ihop. Är alla verkligen säkra på att tillräcklig bemanning (dvs som jag tolkar det fler i @HannaZ fall även om ommöblering av personal vid tex upplärning såklart kräver pussel) kommer bli så himla mycket dyrare? Jag har liksom lite svårt att köpa att samtliga privata företag inom industrin som har regelbundna rullande skift förlorar massor på att ha tillräcklig bemanning? Har fått många nya kollegor senaste åren från olika branscher men gemensamt processindustri och det är verkligen ingen ovanlighet att ha vår ojämna arbetsbelastning eller låsta timmar till förbättringsarbete osv utanför att köra processen, även om vissa också haft väldigt hög belastning såklart (och bytt, och företagen har bättrat sig, lagt till skift där det blivit övertid innan osv för att nu dra tillbaka folk igen).

Och oavsett, någonstans måste ju faktiskt en gräns dras för vad arbetstagare måste stå ut med i ett icke fungerande system ❤
 
Om dessa tre inlägg hänger ihop. Är alla verkligen säkra på att tillräcklig bemanning (dvs som jag tolkar det fler i @HannaZ fall även om ommöblering av personal vid tex upplärning såklart kräver pussel) kommer bli så himla mycket dyrare? Jag har liksom lite svårt att köpa att samtliga privata företag inom industrin som har regelbundna rullande skift förlorar massor på att ha tillräcklig bemanning? Har fått många nya kollegor senaste åren från olika branscher men gemensamt processindustri och det är verkligen ingen ovanlighet att ha vår ojämna arbetsbelastning eller låsta timmar till förbättringsarbete osv utanför att köra processen, även om vissa också haft väldigt hög belastning såklart (och bytt, och företagen har bättrat sig, lagt till skift där det blivit övertid innan osv för att nu dra tillbaka folk igen).

Och oavsett, någonstans måste ju faktiskt en gräns dras för vad arbetstagare måste stå ut med i ett icke fungerande system ❤
Nej, det är svindyrt att ha stor personalomsättning. Att introducera 1 st ny ssk kostar mellan 140-300 000 extra räknade vårdförbundet ut för några år sen. Dessutom går inte tex en nyfärdig ssk på "full kapacitet" på ett bra tag eftersom denne har fullt upp med att ta sig igen dagen utan att råka ha ihjäl nån (bokstavligen inom specialicerad vård). Man måste dessutom räkna in kompetenstappet, att nån annan måste ta över ansvarsområden (kanske gå kurser osv) från den som slutat mm mm.

Det märkliga i det hela är att det absolut inte går att ta dessa pengar (som uppenbarligen existerar) till att höja lönerna och förbättra för dem som stannar kvar och är trogna. Olika pengapåsar får man bara till svar...

https://www.vardfokus.se/nyheter/sloseriet-i-varden/
 
Senast ändrad:
Om dessa tre inlägg hänger ihop. Är alla verkligen säkra på att tillräcklig bemanning (dvs som jag tolkar det fler i @HannaZ fall även om ommöblering av personal vid tex upplärning såklart kräver pussel) kommer bli så himla mycket dyrare? Jag har liksom lite svårt att köpa att samtliga privata företag inom industrin som har regelbundna rullande skift förlorar massor på att ha tillräcklig bemanning? Har fått många nya kollegor senaste åren från olika branscher men gemensamt processindustri och det är verkligen ingen ovanlighet att ha vår ojämna arbetsbelastning eller låsta timmar till förbättringsarbete osv utanför att köra processen, även om vissa också haft väldigt hög belastning såklart (och bytt, och företagen har bättrat sig, lagt till skift där det blivit övertid innan osv för att nu dra tillbaka folk igen).

Och oavsett, någonstans måste ju faktiskt en gräns dras för vad arbetstagare måste stå ut med i ett icke fungerande system ❤

https://www.vardforbundet.se/engage...r-andrade-allt-i-dag-ar-det-ko-for-att-jobba/
 
Något vi inte pratat om än i den här tråden är att vi är för få arbetare numera. Det går inte att trolla fram fler folk bara sådär. Arbetslösheten är rätt så låg. Och värre kommer det bli, när 60-talisterns går i pension och "köttberget" behöver mer vård.

Det undrar jag ibland hur det egentligen ska lösas 🤔.
 
Något vi inte pratat om än i den här tråden är att vi är för få arbetare numera. Det går inte att trolla fram fler folk bara sådär. Arbetslösheten är rätt så låg. Och värre kommer det bli, när 60-talisterns går i pension och "köttberget" behöver mer vård.

Det undrar jag ibland hur det egentligen ska lösas 🤔.

Det har någon tagit upp och ja det rimmar ju dåligt med att Sveriges ledning dessutom inte verkar vilja att folk ska komma hit heller. Hmm.
 
Något vi inte pratat om än i den här tråden är att vi är för få arbetare numera. Det går inte att trolla fram fler folk bara sådär. Arbetslösheten är rätt så låg. Och värre kommer det bli, när 60-talisterns går i pension och "köttberget" behöver mer vård.

Det undrar jag ibland hur det egentligen ska lösas 🤔.
Kommer förmodligen hamna på anhöriga att börja vårda sina äldre. Så är det redan i många länder pga personalbrist i äldre vården. Det finns tomma vårdplatser men ingen personal.

Dessutom (här finns ingen kommunalvård som "får" gå minus, allt är privat eller stiftelser) har konkurserna för företag som erbjuder vård stigit de senaste åren och gör att ännu mer vårdplatser och ambulanta vårdfirmor minskar. Togs upp på nyheterna här senast i måndags, så även om det plötsligt skulle finnas personal, har många inte råd att anställa fler då det kan tippa firman över konkurs kanten.
 
Då antar jag att varje kommun får fixa en ättestupa...

Nej men allvarligt, det är dessa kärnverksamheter som måste fungera och det är inte ok att personalen ska betala med sin hälsa.
Nej det är inte okej men det är det som sker och ingen lyfter ett finger för att göra något åt situationen :(
 
Är du fackligt engagerad? För vi är många som är det och som har jobbat mkt med hur vi kan implementera de nygamla reglerna på ett vettigt sätt och det arbetet fortsätter.
Nej och jag jobbar som sagt inte inom en bransch där det här är ett problem.
Edit. Grejen är också att jag ser inte det här som en facklig fråga utan en politisk
 
Det går visst. Om AG är beredd att betala och personal och fack engagerar sig tillsammans med AG för att få till en hållbar arbetsmiljö/schemaläggning.
Det är ingen naturlag med 5-h långa arbetspass eller delade turer.
Vilket är ett fett blankt nej på. AG är inte beredd o betala ett korvöre…alls. Personal är sjukt engagerade men kan inte göra mer då de möts av en vägg. Fack står slätt mot AG, när AG har sista ordet i bestämmandet.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 267
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 904
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
278
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp