Jag har också funderat på det.
Varför är det så röriga tider och hattande fram och tillbaka med tider inom vård och omsorg?
Vad är det som gör att fasta, rullande skift inte fungerar?
Kanske för att behovet av personal är väldigt skiftande så också timmar/pass?

Mitt nuvarande jobb (ambulant vård) tex behövs det 16 personer på förmiddagen, 6 personer på kvällen och helger samt 0 på natten. Dessutom är inget pass längre än 5 timmar men vi jobbar heltid (38,5 timmar/v).

Mitt gamla jobb (stationär vård) behövdes det 5 personer förmiddag (7,5 timmars pass), 3 personer kväll (7 timmars pass) och 2 personer natt (11 timmars pass).

Jag ser inte hur man ska få till fasta,rullande scheman på det.
 
Jag förstår inte varför man inte ens vill prova och se tiden an. Flera av er har ju bara bestämt att det blir dåligt. Sen kan det ju bli bra för helheten - men kanske inte för just dig utan att du behöver justera livet eller jobbet. Sen kan säkert 11-timmars tvinga fram andra förändringar för att få ihop bra scheman.

Här känner jag att jag blir provocerad.

Livet är redan justerat efter jobbet. Nu träder en mer extrem livegenheten in. Möjligheten till ett liv utanför jobbet blir obefintligt.
 
Kanske för att behovet av personal är väldigt skiftande så också timmar/pass?

Mitt nuvarande jobb (ambulant vård) tex behövs det 16 personer på förmiddagen, 6 personer på kvällen och helger samt 0 på natten. Dessutom är inget pass längre än 5 timmar men vi jobbar heltid (38,5 timmar/v).

Mitt gamla jobb (stationär vård) behövdes det 5 personer förmiddag (7,5 timmars pass), 3 personer kväll (7 timmars pass) och 2 personer natt (11 timmars pass).

Jag ser inte hur man ska få till fasta,rullande scheman på det.

Då förstår jag att det blir svårare.
Vi har ingen natt på min avdelning heller. De avdelningar som har olika behov fm/kväll har personal som jobbar bara dag eller bara kväll.
Jobba fem timmarspass låter inget vidare om man jobbar heltid 😅
 
Då förstår jag att det blir svårare.
Vi har ingen natt på min avdelning heller. De avdelningar som har olika behov fm/kväll har personal som jobbar bara dag eller bara kväll.
Jobba fem timmarspass låter inget vidare om man jobbar heltid 😅
Nä, man måste jobba ofta eller ett kort morgon eller kvällspass och istället ett längre i andra änden så att säga. Men vi får i alla fall välja hur vi vill göra istället för att alla ska göra samma. Jag har valt ett kort morgonpass och långt kvällspass samt lediga vardagar istället för lördag/söndag (standard är annars varannan helg ledig).
 
Mitt gamla jobb (stationär vård) behövdes det 5 personer förmiddag (7,5 timmars pass), 3 personer kväll (7 timmars pass) och 2 personer natt (11 timmars pass).

Jag ser inte hur man ska få till fasta,rullande scheman på dedet.
Nu kommer jag inte ihåg hur sambons schema såg ut då för det är typ 10 år sedan men han hade 3 skift*2. Säg att det var förmiddag eftermiddag eftermiddag förmiddag eftermiddag och natt typ. För att det gick åt fler vissa pass än andra... det kan ju gå att variera skiften om det är så...
 
Kanske för att behovet av personal är väldigt skiftande så också timmar/pass?

Mitt nuvarande jobb (ambulant vård) tex behövs det 16 personer på förmiddagen, 6 personer på kvällen och helger samt 0 på natten. Dessutom är inget pass längre än 5 timmar men vi jobbar heltid (38,5 timmar/v).

Mitt gamla jobb (stationär vård) behövdes det 5 personer förmiddag (7,5 timmars pass), 3 personer kväll (7 timmars pass) och 2 personer natt (11 timmars pass).

Jag ser inte hur man ska få till fasta,rullande scheman på det.

Jag hoppas verkligen det på sikt blir en förändring om det är vad som ställer till problem med att lägga schema! Jobba heltid men med 5 hs pass är ju helt orimligt? I min värld så betyder 5 h behov behov av ett skift. Är det heltid är det runt 8 h. Hur kan det ens vara tillåtet? Det kan ju inte gå ihop vidare bra med dygnsvila och veckovila vid en viss längd på pass?

Vi hade kunnat slimma våra arbetstimmar massor i vår organisation. När vi kör behövs personal hela tiden men eftersom batcherna sträcker sig över flera/många dygn och flera avdelningar så startar alltid första avdelningen flera dagar innan sista tex. Efter ett stillestånd står alltså vissa avdelningar still många pass i början. Precis som vissa gör i slutet av en kampanj. På grund av detta kör vi alltså istället helst flera batcher på raken för då startar man ny innan förra är slut så att den långsammaste avdelningen hela tiden kör och resten anpassar sig till den takten. Vi kan ju inte heller blanda hejvilt mellan 3-5-2-skift och konstorstider eftersom det är olika veckoarbetstider. Således få vi flytta vårt skift när vi inte kör (har ej flex utan exakt antal h ska jobbas) om vi vill, oftast undviker vi då en del OB vilket AG gillar. Extremt olika hur mycket frihet de olika avdelningarna har med denna möjligheten. Vissa kan flytta de flesta skiften, andra nästan inga alls.

Men för att se till att varje enskild operatör har arbete varenda timme, det hade krävts helt orimligt mycket arbete för att få ihop. Och antagligen liknande problem som det verkar vara att få ihop rimliga arbetstider inom vården. Undra om det ens sparar så mycket i slutändan om man väger in allt?

Tillägg: alltså arbete med att köra en batch. Jag personligen har alltid massor att göra pga har inte ro att inte fixa och dona. AG hade kunnat få mer gjort om arbetet utanför batcherna styrdes upp och delegerades mer eftersom alla inte är en sådan otålig jävel som mig. Men det görs inte så effektivt. Och AG hade aldrig i livet lagt resurser på att detaljstyra folks arbetstider till endast batchskörning och ingen i branschen hade gått med på det heller är jag ganska säker på. Tror det är därför jag har så svårt att förstå (i all välmening alltså :) ).
 
Senast ändrad:
Jag har också funderat på det.
Varför är det så röriga tider och hattande fram och tillbaka med tider inom vård och omsorg?
Vad är det som gör att fasta, rullande skift inte fungerar?
Det är för att arbetsbelastningen varierar. Skulle personaltätheten vara exakt och konstant så skulle vi i perioder sitta och nöta bänk i timmar (det händer när några vårdtagare med dubbelbemanning går bort) och i andra tillfällen skulle vi inte räcka till.
 
Kanske för att behovet av personal är väldigt skiftande så också timmar/pass?

Mitt nuvarande jobb (ambulant vård) tex behövs det 16 personer på förmiddagen, 6 personer på kvällen och helger samt 0 på natten. Dessutom är inget pass längre än 5 timmar men vi jobbar heltid (38,5 timmar/v).

Mitt gamla jobb (stationär vård) behövdes det 5 personer förmiddag (7,5 timmars pass), 3 personer kväll (7 timmars pass) och 2 personer natt (11 timmars pass).

Jag ser inte hur man ska få till fasta,rullande scheman på det.
Hos oss var vi 21 st i morse. Och ändå var det tight.
10 st vid 14:00 och då hade de flesta inget att göra trots att vi gjorde några extra inköp som var planerade till i morgon.
I kväll var 8 st turer lagda med bemaning men två var i princip tomma pga att den vårdtagaren de skulle gått mycket hos har gått bort.
Det svänger verkligen fort.
 
11 timmar obruten vila är per rullande 24-timmarsperiod, så det finns inget "dygnsbryt". Så på 48 timmar, kan man jobba 26 timmar i sträck, typ och ändå få det lagligt, med avseende på dygnsvilan. Sedan gäller samma sak för veckovilan. Det går bra att slå samman två veckovilor till 72 timmar, istället för 36 vid olika tillfällen. Men sedan kom ju alltid frågan hur man ser till att det funkar för alla.
Det stämmer inte. Det har varit väldigt mkt snack om dygnsbrytet när vi suttit med planeringen inför de "nya" kraven på 11 h minst mellan arbetspassen. (Det är nämligen inte enbart de 11 h som styr utan även var dygnsbrytet ligger).
(Jobbar inom region i dygnetrunt-verksamhet).
 
Senast ändrad:
Nej skrev jag det?
Att man ska behöva flytta ifrån sin familj för att orka med pendlingen när man har typ 1 timme till jobbet och partnern jobbar åt andra hållet känns som något helt annat än det du pratar om eller anser du att det är rimligt att splittra familjer på dygnsvilans altare?
Att arbetsvillkor ändras är inte heller nåt nytt.
Men jag tycker inte att det är rimligt att offra rätten till att kunna sova 8 h mellan sina arbetspass för att det finns andra som har långt till jobbet.
 
Jag hoppas verkligen det på sikt blir en förändring om det är vad som ställer till problem med att lägga schema! Jobba heltid men med 5 hs pass är ju helt orimligt? I min värld så betyder 5 h behov behov av ett skift. Är det heltid är det runt 8 h. Hur kan det ens vara tillåtet? Det kan ju inte gå ihop vidare bra med dygnsvila och veckovila vid en viss längd på pass?

Vi hade kunnat slimma våra arbetstimmar massor i vår organisation. När vi kör behövs personal hela tiden men eftersom batcherna sträcker sig över flera/många dygn och flera avdelningar så startar alltid första avdelningen flera dagar innan sista tex. Efter ett stillestånd står alltså vissa avdelningar still många pass i början. Precis som vissa gör i slutet av en kampanj. På grund av detta kör vi alltså istället helst flera batcher på raken för då startar man ny innan förra är slut så att den långsammaste avdelningen hela tiden kör och resten anpassar sig till den takten. Vi kan ju inte heller blanda hejvilt mellan 3-5-2-skift och konstorstider eftersom det är olika veckoarbetstider. Således få vi flytta vårt skift när vi inte kör (har ej flex utan exakt antal h ska jobbas) om vi vill, oftast undviker vi då en del OB vilket AG gillar. Extremt olika hur mycket frihet de olika avdelningarna har med denna möjligheten. Vissa kan flytta de flesta skiften, andra nästan inga alls.

Men för att se till att varje enskild operatör har arbete varenda timme, det hade krävts helt orimligt mycket arbete för att få ihop. Och antagligen liknande problem som det verkar vara att få ihop rimliga arbetstider inom vården. Undra om det ens sparar så mycket i slutändan om man väger in allt?

Tillägg: alltså arbete med att köra en batch. Jag personligen har alltid massor att göra pga har inte ro att inte fixa och dona. AG hade kunnat få mer gjort om arbetet utanför batcherna styrdes upp och delegerades mer eftersom alla inte är en sådan otålig jävel som mig. Men det görs inte så effektivt. Och AG hade aldrig i livet lagt resurser på att detaljstyra folks arbetstider till endast batchskörning och ingen i branschen hade gått med på det heller är jag ganska säker på. Tror det är därför jag har så svårt att förstå (i all välmening alltså :) ).
Finns inget att göra mellan ca 11 - 17 i ambulant vård. Så även om vi skulle vilja jobba längre har vi inga kunder att gå till. Sen kan man inte börja tidigare än kl 6 på morgonen och sluttiden på kvällen ligger ca 20.30. Få vill ha besök tidigare eller senare. Här får man iof jobba deltid om man vill men de flesta jobbar heltid hos oss.

Grunden i vårt schema är 12 dagar jobb (1 vecka a 7 dagar med delade pass, 1 vecka a 5 dagar med morgonpass, 2 ledigt och så rullar det så.

Jag har istället valt jobba varje vecka kort morgon, lång kväll för att varje vecka ha 2 lediga dagar som jag själv valt ska vara vardagar istället för en lördag och söndag.

Nästan alla har valt en egen variant men några få jobbar enligt grundschemat.
 
Jag har också funderat på det.
Varför är det så röriga tider och hattande fram och tillbaka med tider inom vård och omsorg?
Vad är det som gör att fasta, rullande skift inte fungerar?
Vad gäller mitt verksamhetsområde så är det ju väldigt mkt mer än just att ta hand om patienter på avdelningen som ska göras.
Dels har vi inneliggande patienter, patienter som kommer hemifrån och ska genomgå ingrepp samma dag och antingen därefter gå hem eller läggas in på avd. Det är utbildningar som all personal ska gå på (samtidigt som verksamheten måste rulla som vanligt), personal har olika ansvarsområden (med möten, uppgifter, utbildning etc som ska bokas in), olika kompetens (en nyfärdig kan ju tex inte jobba natt). Vi har tre-skift i anställningarna vilket betyder att när man fått mer erfarenhet kan man börja jobba nätter, men vi kan ju inte ta en nyfärdig ssk och sätta in på en rad med nätter utan då måste dessa pass fördelas på andra personer eller läggas ut som extrapass.

Att ha fasta scheman betyder att man måste frigöra folk/ta in vikarier hela tiden vilket är helt ohållbart.

Dessutom har vi erfaren personal som måste ha bredvidgångar/introducera ny personal och då jobbar dom färre nätter under dessa veckor. Eftersom vi har önskeschema så kan detta planeras in löpande och således blir det mkt mindre problem att lösa.
 
Nej det är det inte jag skrev att hon var ledig MER än 36 timmar en gång på under en cirkel av schemat. Det beryder att alla övriga ledigheter var just de minimala 36 timmarna.
Och då är det ju nåt allvarligt fel på arbetsplatsen. Nåt för facket att engagera sig i.
 
Jag är mer nyfiken på varför man gör det så krångligt för sig och inte har ett rullande schema för alla (som jobbar respektive skift såklart, de flesta arbetsplatser behöver nog flera olika typer av skift), inklusive korrekta dygns och veckovilor utan trixa med dygnsbrytet?
För att många arbetsplatser inte tar hand om maskiner utan människor och man inte kan stänga ner "människodelen" för att personalen ska på utbildning tex.
 
Att arbetsvillkor ändras är inte heller nåt nytt.
Men jag tycker inte att det är rimligt att offra rätten till att kunna sova 8 h mellan sina arbetspass för att det finns andra som har långt till jobbet.
Fast det där blir ju löjligt. Om du är ledig 11 timmar mellan passen så ska du pendla 1 timme hem (ja 1 timmes pendlingstid är väldigt vanlig), varva ner lite innan du går och lägger dig kanske även äta något det tar väl minst 30 minuter troligen mer, sova, gå upp, jaga upp barnen och se till att de kommer till skola/gå ut med hunden/släppa ut hästen eller vad det nu är som är meningen i ditt liv, äta något och köra 1 timme tillbaka till jobbet. Det där blir inga 8 timmar sömn alls.
Alltså på pappret är det superfint men det funkar inte i verkligheten eftersom alla inte kan bo med 5 minuters gångväg till sitt jobb.
Som sagt jag jobbar inte inom en bransch där det här är ett problem men jag ser hur det sliter ut mina vänner totalt med ett pass här och ett där, snabba byten mellan olika skift, minimitid som veckovila vecka ut och vecka in och helt omöjligt att få till en planerbar vardag.
Jobbar du själv med en veckovila på 36 timmar, det är alltså i princip två sovpass och ett vaket pass, som viloperiod mellan arbetsveckorna år ut och år in? Jag är fortfarande DÖD även efter de ungefär 64 timmar som en vanlig tvådagarshelg innebär.
 
Och då är det ju nåt allvarligt fel på arbetsplatsen. Nåt för facket att engagera sig i.
Har du läst ett enda inlägg i den här diskussionen? Det är så verkligheten ser ut inom hemtjänst, personlig assistans, äldreboende m.m. Det går inte att få till fungerande scheman på annat sätt än att göra folk livegna utan återhämtning och nu blir det ännu svårare. Det här kommer slå tillbaka med så mycket mer utbrändhet och andra problem som kommer lösas på det vanliga sättet "de där lata jävlarna ska bara jobba så vi gör det svårare att vara sjukskriven".
Tack alla gudar för att jag inte har några barn som ska bli plågade i det här vidriga systemet vi bygger upp.
 
Det stämmer inte. Det har varit väldigt mkt snack om dygnsbrytet när vi suttit med planeringen inför de "nya" kraven på 11 h minst mellan arbetspassen. (Det är nämligen inte enbart de 11 h som styr utan även var dygnsbrytet ligger).
(Jobbar inom region i dygnetrunt-verksamhet).
Dygnsbryt är något som svenskar har hittat på, det har inget med EU att göra, var vad jag menade. Osäker på om det är lagen, eller om det är något som fack och arbetsgivare fått för sig att hitta på dock.
 
Fast det där blir ju löjligt. Om du är ledig 11 timmar mellan passen så ska du pendla 1 timme hem (ja 1 timmes pendlingstid är väldigt vanlig), varva ner lite innan du går och lägger dig kanske även äta något det tar väl minst 30 minuter troligen mer, sova, gå upp, jaga upp barnen och se till att de kommer till skola/gå ut med hunden/släppa ut hästen eller vad det nu är som är meningen i ditt liv, äta något och köra 1 timme tillbaka till jobbet. Det där blir inga 8 timmar sömn alls.
Alltså på pappret är det superfint men det funkar inte i verkligheten eftersom alla inte kan bo med 5 minuters gångväg till sitt jobb.
Som sagt jag jobbar inte inom en bransch där det här är ett problem men jag ser hur det sliter ut mina vänner totalt med ett pass här och ett där, snabba byten mellan olika skift, minimitid som veckovila vecka ut och vecka in och helt omöjligt att få till en planerbar vardag.
Jobbar du själv med en veckovila på 36 timmar, det är alltså i princip två sovpass och ett vaket pass, som viloperiod mellan arbetsveckorna år ut och år in? Jag är fortfarande DÖD även efter de ungefär 64 timmar som en vanlig tvådagarshelg innebär.
Prova då att som vår personal tvingas ha arbetstid till 22 (vilket ofta i praktiken blir 22.30 eller tom mer). Och ja, vi har folk som pendlar tex 45 min. Efter att ha bytt om är dom alltså vid sin bil typ 22.45. Hemma 23.30. Och sen ska DOM varva ner (eller åtminstone byta om och borsta tänderna...).
I säng tidigast 24 för att sen behöva gå upp senast 05 för att ha 45 min hemma, 45 min i bilen och 15 min för att byta om och ta sig upp på avd. där dom ska ta rapport av natten kl 06:45...

Sen tänker du fel. 11 h är minimi. Det betyder att det kommer att bli tex flera dag eller kvällspass i rad och då har man ju tex för en kvällstur (14-22) 16 h tills nästa kvällspass börjar. Så 11 h är inte normen utan minimi.
 
Senast ändrad:
Att arbetsvillkor ändras är inte heller nåt nytt.
Men jag tycker inte att det är rimligt att offra rätten till att kunna sova 8 h mellan sina arbetspass för att det finns andra som har långt till jobbet.
Att ha RÄTTEN till viss dygnsvila tycker jag är jättebra. Likaså att ha RÄTTEN till heltid. Men det jag tycker är vidrigt är att göra det till en påtvingad norm eftersom det inte alls harmonerar med att vårda sin personal när alla är olika.

Det borde vara en självklar valfrihet att arbeta ryggpass.
 
Har du läst ett enda inlägg i den här diskussionen? Det är så verkligheten ser ut inom hemtjänst, personlig assistans, äldreboende m.m. Det går inte att få till fungerande scheman på annat sätt än att göra folk livegna utan återhämtning och nu blir det ännu svårare. Det här kommer slå tillbaka med så mycket mer utbrändhet och andra problem som kommer lösas på det vanliga sättet "de där lata jävlarna ska bara jobba så vi gör det svårare att vara sjukskriven".
Tack alla gudar för att jag inte har några barn som ska bli plågade i det här vidriga systemet vi bygger upp.
Det går visst. Om AG är beredd att betala och personal och fack engagerar sig tillsammans med AG för att få till en hållbar arbetsmiljö/schemaläggning.
Det är ingen naturlag med 5-h långa arbetspass eller delade turer.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 267
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 904
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
278
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp