Bukefalos 28 år!

Om schemat är må-fre är det alltid två dagar ledigt på helgen.
Vi jobbar varannan vecka. Så ena veckan har vi 2 dagars ledighet sammanhängande. Den andra har vi en dag ledigt. Den andra lediga dagen hamnar på veckan efter, men ensam.
Exempel: jobb må-ti-on-to-ledig-lö-sö-må-ledig-on-to-fre-ledig-ledig.
För ett jobb där vi står på benen 95% av arbetstiden, har minst 10 vårdtagare som vi STÄNDIGT ska hålla koll på OCH sköta sysslor vi egentligen inte ska behöva göra (disk, tvätt, mat, städ - vi jobbar på en förändring för detta) OCH hinna utföra delegerade uppgifter eftersom SSK inte hinner med OCH dokumentera och göra annat administrativt, så blir det alldeles för lite återhämtning. Vi bär konstant på en känsla av att inte räcka till, inte hinna göra allt vi skulle behöva göra och att inte komma ihåg allt. Och den sociala samvaron med vårdtagarna sorteras ofta bort, vilket påverkar deras liv. Har man inte själv jobbat under dessa förutsättningar, så kan jag förstå att det är svårt att ta in hur tufft detta är. Men vi har alldeles för lite återhämtning.
Går man ner till 80% får du jobba lika många dagar, men kortare pass. För alla ska jobba lika ofta. Det får folk att sluta. Man orkar inte.
Det där är ju ett svintufft schema
Hade aldrig orkat det idag
Vi kunde ju vara ledig fre till söndag eller lör- måndag. Och jobbade man helg var det fre-mån och sen ledig 2 dagar.
 
Om schemat är må-fre är det alltid två dagar ledigt på helgen.
Vi jobbar varannan vecka. Så ena veckan har vi 2 dagars ledighet sammanhängande. Den andra har vi en dag ledigt. Den andra lediga dagen hamnar på veckan efter, men ensam.
Exempel: jobb må-ti-on-to-ledig-lö-sö-må-ledig-on-to-fre-ledig-ledig.
För ett jobb där vi står på benen 95% av arbetstiden, har minst 10 vårdtagare som vi STÄNDIGT ska hålla koll på OCH sköta sysslor vi egentligen inte ska behöva göra (disk, tvätt, mat, städ - vi jobbar på en förändring för detta) OCH hinna utföra delegerade uppgifter eftersom SSK inte hinner med OCH dokumentera och göra annat administrativt, så blir det alldeles för lite återhämtning. Vi bär konstant på en känsla av att inte räcka till, inte hinna göra allt vi skulle behöva göra och att inte komma ihåg allt. Och den sociala samvaron med vårdtagarna sorteras ofta bort, vilket påverkar deras liv. Har man inte själv jobbat under dessa förutsättningar, så kan jag förstå att det är svårt att ta in hur tufft detta är. Men vi har alldeles för lite återhämtning.
Går man ner till 80% får du jobba lika många dagar, men kortare pass. För alla ska jobba lika ofta. Det får folk att sluta. Man orkar inte.

Vet du varför det blivit ”jobba lika många men kortare dagar” om man går ned i arbetstid?
Hört det från äldreomsorgen förut men men kan inte hitta något krav på att man ska hantera arbetstiden så?

Hos oss/mig hanterar vi deltid (och vi har många som jobbar deltid) på det sätt personen önskar, vi har allt från korta dagar fem dagar i veckan till halvlånga dagar fyra dagar i veckan till hellånga dagar få gånger i veckan och sista ytterligheten en som jobbar heltid tre veckor (5 arbetsdagar, dygnsvila och veckovila enligt lag) och sen är ledig fjärde veckan. Till sist har jag olika turer för nästan alla, har både de som behöver en ledig dag ofta och inte har så många långa ledigheter, till de som behöver två dagar på raken men oftare än var femte dag och de som jobbar högst två pass på raken (och de som jobbar tre och fyra). Sista ytterligheten är då den som är helt ledig var fjärde vecka (75% tjänst)

Det kan låta komplicerat men på en grupp med 10 personer varav minst 5 måste jobba varje dygn (med ojämn belastning, vissa tider räcker två och andra tider krävs fem på plats samtidigt) och arbetstid från 7 till 20 sju dagar i veckan så rullar det på bra!

MEN vi har flera som arbetar deltid, eller som har OB i tid, så alla har inte 40 timmar i veckan. Och vi har nog bra löner för att det ska funka i praktiken för de anställda med. Alla får anställning på heltid och sen söker de som vill tjänstledigt eller OB i tid och får det.
 
Varför tvinga in alla i en mall som passar en del? Ja jag anser att det ska finnas regler men någonstans har regelverket blivit så begränsande så det kväver folk. Jag jobbar dagtid som tjänsteman inom industrin och helt ärligt tar det död på mig så numera jobbar jag deltid vilket knappt går att få eftersom normen att alla är lika och vill jobba på samma sätt är så stark.
Till det kommer det här att "pendling kan inte räknas" nu är det inte så att alla kan flytta bara sådär. De har familj där partnern har jobb, ofta åt andra hållet. De har en bostad de äger som inte bara är att göra sig av med, de har barn som gärna vill bo kvar där de bor osv osv. Ska man flytta så fort man får nytt jobb anser du?
Jag är så jäkla trött på hela debatten som säger "DITT PROBLEM SKYLL DIG SJÄLV" ( och det är inte riktat mot dig utan mot hur hela systemet som var tänkt för att hjälpa folk numer stjälper dem).
Att behöva flytta dit jobben finns är inget nytt påfund.
 
Fast många har ju provat och sett resultatet. Jag har en annan vän som jobbade som personlig assistent där de här reglerna följdes. Jag fick utmattningskänslor bara av att höra hennes helt galna schema. På en hel omgång av schemat var hon ledig mer än 36 timmar EN gång. Hon hade ingen fritid alls utan all vaken tid gick åt till att planera för att åka till jobbet.
Då är det nåt annat fel för det ska vara minst en 36h-ledighet per vecka.

"36 timmars veckovila​

Arbetstidslagen ger dig rätt till minst 36 timmars sammanhängande ledighet per vecka, det vill säga period på sju dagar. Det kallas för veckovila."
 
Vet du varför det blivit ”jobba lika många men kortare dagar” om man går ned i arbetstid?
Hört det från äldreomsorgen förut men men kan inte hitta något krav på att man ska hantera arbetstiden så?

Hos oss/mig hanterar vi deltid (och vi har många som jobbar deltid) på det sätt personen önskar, vi har allt från korta dagar fem dagar i veckan till halvlånga dagar fyra dagar i veckan till hellånga dagar få gånger i veckan och sista ytterligheten en som jobbar heltid tre veckor (5 arbetsdagar, dygnsvila och veckovila enligt lag) och sen är ledig fjärde veckan. Till sist har jag olika turer för nästan alla, har både de som behöver en ledig dag ofta och inte har så många långa ledigheter, till de som behöver två dagar på raken men oftare än var femte dag och de som jobbar högst två pass på raken (och de som jobbar tre och fyra). Sista ytterligheten är då den som är helt ledig var fjärde vecka (75% tjänst)

Det kan låta komplicerat men på en grupp med 10 personer varav minst 5 måste jobba varje dygn (med ojämn belastning, vissa tider räcker två och andra tider krävs fem på plats samtidigt) och arbetstid från 7 till 20 sju dagar i veckan så rullar det på bra!

MEN vi har flera som arbetar deltid, eller som har OB i tid, så alla har inte 40 timmar i veckan. Och vi har nog bra löner för att det ska funka i praktiken för de anställda med. Alla får anställning på heltid och sen söker de som vill tjänstledigt eller OB i tid och får det.
Som sjuksköterska tex är det inga problem att begära att anställningen ska vara på tex 80 % (i anställningsavtalet, alltså inte ngn tjänsledighet).
Många arbetsplatser/kommuner/regioner har arbetstidsavtal.
Tex vad gäller region (vård) så är heltid natt 34 h. (Region skåne har ett övergripande avtal som ger 32 h heltidsmått för ren natt). Även treskift ger lägre heltidsmått.
 
Det är så länge vi haft 9h dygnsvila som undantag från EUs 11h, via fackens förhandlingar.
Vi har inte haft ngt undantag på det viset utan det är AG som tolkat reglerna som att man inte behöver ha 11 h dygnsvila mellan arbetspassen. Man har kommit runt detta genom att flytta dygnsbrytet till tex kl 03 på natten.
 
Då är det nåt annat fel för det ska vara minst en 36h-ledighet per vecka.

"36 timmars veckovila​

Arbetstidslagen ger dig rätt till minst 36 timmars sammanhängande ledighet per vecka, det vill säga period på sju dagar. Det kallas för veckovila."

Snor denna. Jag tycker faktiskt det blir konstigt att diskutera hemska arbetstider och utifrån det såga 11 hs regeln. När det visar sig att en del av de hemska arbetstider inte ens uppfyller 36 hs regeln.

Alltså, jag förstår fortfarande inte (och på alla dessa sidor har jag inte uppfattat något intresse av den diskussionen) varför så otroligt många branscher inte öht skulle klara av att schemalägga enligt grundläggande arbetstidslagen när industrin gör det på många olika sätt (pga ojämn belastning).

Flera exempel har tagits upp som jag helt håller med kanske inte passar med 11 hs regeln. Tex sovande jour, brukare som har behov av få personalbyten, operationsläkare om jag fattade artikeln rätt tex (säker glömt massor). Men merparten jobbar inte på detta sätt.

En rak fråga. Tittar vården emot hur de olika (rullande) skiften inom industrin används nu när nya scheman ska tas fram? Samtliga jag tagit del av följer utan problem arbetstidslagarna redan och många har används i hur många år som helst.

Tillägg: Att jobba borta är såklart också en stor grej! Som jag glömde ta med bland exemplen.
 
Senast ändrad:
Som sjuksköterska tex är det inga problem att begära att anställningen ska vara på tex 80 % (i anställningsavtalet, alltså inte ngn tjänsledighet).
Många arbetsplatser/kommuner/regioner har arbetstidsavtal.
Tex vad gäller region (vård) så är heltid natt 34 h. (Region skåne har ett övergripande avtal som ger 32 h heltidsmått för ren natt). Även treskift ger lägre heltidsmått.

Eftersom vården inte verkar kunna göra något åt belastningen på skiften så borde ju der rimliga vara att ge korrekta vecko och dygnsvilor samt dra ner veckoarbetstiden så folk orkar ❤
 
Jag tycker att det är synd att tråden hamnat i ett skyttegravskrig där ena sidan förminskar de erfarenheter som lyfts utifrån personliga erfarenheter och den andra sidan bortser från det faktum att det är rimligt med vila mellan passen för alla. Problemen jag ser är att de svårigheter som kommer med schemaändringen inte kommer kunna lösas snabbt nog. Facken kan börja jobba för arbetstidsförkortning t ex men det kommer ta år att få igenom. Människor funkar olika och med en arbetsmarknad som blir hårdreglerad kommer det bli svårt för en del att hitta arbete som inte sliter ihjäl dem. Jag upplever dessutom att förespråkarna för ändringen inte förstår vidden av ändringen. Det är kombinationen av 11 timmars vila, behov av kontinuitet, rätt antal personer på plats alla dygnets timmar som ställer till det i schema läggningen. Hos oss är vi inte utbytbara med varandra. Inte så mycket utifrån kompetens utan utifrån att vi jobbar med människor och bygger relationer som leder till att de kan börja en förändring/ behandlingsprocess.
Som ett exempel så kommer ett dygnsbryt kl 3 på natten, vilket verkar vara det som kommer funka bäst, innebära att har jag jobbat med någon under kvällen/natten, där jag haft sov jour, som haft ångest så kan jag inte följa upp och fortsätta under dagen för jag måste gå hem kl 10. Någon annan kan såklart ta vid men för brukaren blir det inte bra, för mig som inte kan jobba klart ökar risken att jag tar med mig jobbet hem.
En annan effekt av dygnsbrytet och mer styrda pass blir att ska all personal ses för behandlingskonferanser, verksamhetsutv osv på regelbunden basis så är fönstret för det mellan 14-16. Med nuvarande regler har vi ytterligare en timme 13-16. Det kan tyckas som en bagatell men är det inte i en verksamhet som bygger på gemensamma beslut och handlar om människors fortsatta liv.
Många verkar tro att det finns nåt alternativ här. Vi har inget val, detta är ett krav som Sverige inte kan välja att kringå. Så istället för att gnöla och gnälla så behöver folk tex engagera sig i sina fackförbund och få till förhandlingar med AG mm om bla arbetstidsmodeller, arbetstidsförkortning, att det inte är rimligt att behöva jobba lika många dagar oavsett om man har en tjänst på 100 eller 75% osv.
 
Snor denna. Jag tycker faktiskt det blir konstigt att diskutera hemska arbetstider och utifrån det såga 11 hs regeln. När det visar sig att en del av de hemska arbetstider inte ens uppfyller 36 hs regeln.

Alltså, jag förstår fortfarande inte (och på alla dessa sidor har jag inte uppfattat något intresse av den diskussionen) varför så otroligt många branscher inte öht skulle klara av att schemalägga enligt grundläggande arbetstidslagen när industrin gör det på många olika sätt (pga ojämn belastning).

Flera exempel har tagits upp som jag helt håller med kanske inte passar med 11 hs regeln. Tex sovande jour, brukare som har behov av få personalbyten, operationsläkare om jag fattade artikeln rätt tex (säker glömt massor). Men merparten jobbar inte på detta sätt.

En rak fråga. Tittar vården emot hur de olika (rullande) skiften inom industrin används nu när nya scheman ska tas fram? Samtliga jag tagit del av följer utan problem arbetstidslagarna redan och många har används i hur många år som helst.
Ja alltså detta är ett brott mot arbetsidslagen och den är tvingande för ALLA. Så nåt är rejält fel på en arbetsplats om man bryter regelmässigt mot arbetstidslagen.
 
Jobbar inom vården men med säkerhet/reception. Vi jobbar 24/7 och det ska bli intressant att se hur man ska lösa det nu. Vårt senaste schema som vi fick i mars innehåller bla en vecka med natt 19-07 mån-ons, ledig fredag och sen 06.15-19 lör och sön 😳. Visst ,veckan efter är det bara två pass - ett 06-16 och ett 11.30-22, men de lediga dagarna uppväger inte dels de långa passen och dels de tvära vändningarna. Förut började tex natten 21 och då hade man en kväll. Jag har aktiviteter två kvällar i veckan som jag nu får stryka när jag ska jobba natt 🙄.
Jag har hund och häst samt är iväg och dömer en del så jag jobbar gärna oregelbundet men det får ju finnas gränser.
Hör till de som inte tror att 12-timmarspass är så bra!
Framförallt så behöver man lyssna ännu mer på arbetstagarna, att ha ett medbestämmande över sina arbetstider är så viktigt! Vi är olika och har olika behov, en del är morgonpigga andra kvällspigga!
Jag jobbar gärna natt tex, lugnt och skönt 😉
Med de nya reglerna ska pass längre än 10 h undvikas.
 
Snor denna. Jag tycker faktiskt det blir konstigt att diskutera hemska arbetstider och utifrån det såga 11 hs regeln. När det visar sig att en del av de hemska arbetstider inte ens uppfyller 36 hs regeln.

Alltså, jag förstår fortfarande inte (och på alla dessa sidor har jag inte uppfattat något intresse av den diskussionen) varför så otroligt många branscher inte öht skulle klara av att schemalägga enligt grundläggande arbetstidslagen när industrin gör det på många olika sätt (pga ojämn belastning).

Flera exempel har tagits upp som jag helt håller med kanske inte passar med 11 hs regeln. Tex sovande jour, brukare som har behov av få personalbyten, operationsläkare om jag fattade artikeln rätt tex (säker glömt massor). Men merparten jobbar inte på detta sätt.

En rak fråga. Tittar vården emot hur de olika (rullande) skiften inom industrin används nu när nya scheman ska tas fram? Samtliga jag tagit del av följer utan problem arbetstidslagarna redan och många har används i hur många år som helst.

Tillägg: Att jobba borta är såklart också en stor grej! Som jag glömde ta med bland exemplen.
Sovande jour är väldigt vanligt inom den kommunala vården, jag skulle nog säga att det är standard.
 
Vi har inte haft ngt undantag på det viset utan det är AG som tolkat reglerna som att man inte behöver ha 11 h dygnsvila mellan arbetspassen. Man har kommit runt detta genom att flytta dygnsbrytet till tex kl 03 på natten.

Hmm, ok. Det kanske är så, men då har jag missuppfattat nånting nånstans.
 
Sovande jour är väldigt vanligt inom den kommunala vården, jag skulle nog säga att det är standard.

Ja och då måste ju villkoren för det anpassas. Inte att det är så lite betalt att man tvingas jobba en massa fler timmar/pass tex. Eller att jouren vanligtvis inte innehåller så mycket sömn utan snarare borde klassas, ersättas och planeras som vaken jour.
 
Ja och då måste ju villkoren för det anpassas. Inte att det är så lite betalt att man tvingas jobba en massa fler timmar/pass tex. Eller att jouren vanligtvis inte innehåller så mycket sömn utan snarare borde klassas, ersättas och planeras som vaken jour.
Men det finns redan på plats problemet är att du nu inte längre får ha sovande jour och sedan arbeta före eller efter det. Det betyder att sovande jour som det används idag blir ett väldigt dåligt betalat pass.
 
Vi har inte haft ngt undantag på det viset utan det är AG som tolkat reglerna som att man inte behöver ha 11 h dygnsvila mellan arbetspassen. Man har kommit runt detta genom att flytta dygnsbrytet till tex kl 03 på natten.

Är det samma "fusk" (i mina ögon) som när veckovilan inte läggs mellan arbetsveckor utan före första och efter andra? Det är en av sakerna på min tusen mil långa lista av saker att kolla upp nu när jag är engagerad i facket. Tror den erfarenheten kom från livs.
 
Men det finns redan på plats problemet är att du nu inte längre får ha sovande jour och sedan arbeta före eller efter det. Det betyder att sovande jour som det används idag blir ett väldigt dåligt betalat pass.

Alltså måste man engagera sig för att det ska ändras! En följd av att arbetstidslagen ska följas, andra villkor måste också ändras.
 
Vi har inte haft ngt undantag på det viset utan det är AG som tolkat reglerna som att man inte behöver ha 11 h dygnsvila mellan arbetspassen. Man har kommit runt detta genom att flytta dygnsbrytet till tex kl 03 på natten.
11 timmar obruten vila är per rullande 24-timmarsperiod, så det finns inget "dygnsbryt". Så på 48 timmar, kan man jobba 26 timmar i sträck, typ och ändå få det lagligt, med avseende på dygnsvilan. Sedan gäller samma sak för veckovilan. Det går bra att slå samman två veckovilor till 72 timmar, istället för 36 vid olika tillfällen. Men sedan kom ju alltid frågan hur man ser till att det funkar för alla.
 
11 timmar obruten vila är per rullande 24-timmarsperiod, så det finns inget "dygnsbryt". Så på 48 timmar, kan man jobba 26 timmar i sträck, typ och ändå få det lagligt, med avseende på dygnsvilan. Sedan gäller samma sak för veckovilan. Det går bra att slå samman två veckovilor till 72 timmar, istället för 36 vid olika tillfällen. Men sedan kom ju alltid frågan hur man ser till att det funkar för alla.

Men inte numera då. Hoppas det gäller för veckovilan också. Men det var detta jag hörde, tack! :)
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 452
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
754
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 228
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp