Man kan jobba dygn och samtidigt följa både dygnsvila och veckovila - och ha låga frånvarosifffror. Jag har själv varit i sådana arbetsgrupper och skulle gärna återgå till dem, om jag kunde.

11h dygnsvila är ingen ny grej. Det är bara slopandet av undantagen som är nytt.

Att korta ner nattpassen har blivit ett mycket stort problem hos många arbetsgivare inom vården. Jag hade aldrig orkat jobba heltid natt med de förutsättningarna, med kortare pass och fler nätter. Dessutom försvinner möjligheten att täcka upp för andras frånvaro med nån extra natt ibland.



Vi ska få nya scheman 1/10, men vi vet inte alls hur de kommer se ut. Vi vet inte heller hur mycket skillnad de nya ändringarna kommer göra, eftersom vi redan jobbat bort planerade delade turer och många ryggpass (kväll-morgon).
Jag hade personligen gärna sett nåt av följande hos oss:
- längre pass på arbetsdagar, fler vilodagar (vi har 13 lediga dagar på 6 veckor med jobb varannan helg, vilket ger ingen bra vila varannan vecka)
- möjlighet att lägga schemat själva
- färre helger med längre pass eller kortare pass på befintliga helger

Jag jobbar inom kommunal äldreomsorg.
Jag jobbar i Region Skåne, natt inom slutenvården. I Region Skåne är heltid enbart natt 32 h (Vårdförbundet). Jag jobbar 80% av det vilket ger 25,6h/vecka. Våra nattpass är 9h 45min och har varit ungefär så sålänge jag varit ssk, dvs 18 år.
Det ger drygt 13 nätter på 5 veckor vilket är lagom tycker jag, speciellt som nåt pass brukar försvinna iom att jag har fackligt uppdrag.

Att jobba heltid dag/kväll (38h15min)ger ett i mitt tycke helt orimligt schema med ca 23 arbetspass. MEN en gång i tiden jobbade jag oxå så, tom när de "nya" reglerna infördes och vi inte fick jobba C-A, och vad gällde hur utvilad jag kände mig så var det faktiskt bättre efter ändringen.

Att jobba dygn funkat för vissa men väldigt många har ingen möjlighet att vara hemifrån dygn i sträck vilket kanske faktiskt kan försvara rekryteringen av personal.
 
Hur påverkas det av 11 h? Är det inte problem med arbetspassens längd snarare? Eller sovande jour räknas som ett eget skift så att man jobbar typ två 12 hs-skift på raken typ (24 h)?

Förstår helt om det inte går att diskutera på den detaljnivån såklart!
Jag jobbar i en verksamhet som har sovande jour, bilaga J. Nu kan vi börja kl 15 jobba fram till 22.30. Sen går man och lägger sig för att gå upp och börja jobba 07.30-15.30. Ibland blir man väckt av den som jobbar vaken natt då något har hänt som kräver två personer. Så kommer vi inte kunna jobba efter undantaget tas bort. Det är möjligt att jobba 20 timmar i sträck när man har bilaga j men då måste det åtföljas av 20 timmars vila. Så vad jag förstår finns det två möjligheter, börja kvällspasset 20.00 sova jouren och sen dagen fram till max kl 16 eller börja kl14 ev 15, jobba kvällen, sova jouren och sen dag fram till 10 el 11. Ingen är glad åt detta och det får ganska stora konsekvenser för övrig schema läggning.

Kombinationen med 11 timmars vila, bilaga j och att hitta ett dygnsbryt som fungerar är jättesvårt i en verksamhet som kräver kontinuitet för brukarna samtidigt som den ska vara arbetstagarvänlig och gynna ett bra arbetsklimat. Vi sliter som fan för att få till det och jag kan bara konstatera att det är första gången på 15 år vi får ett sämre schema.
 
Senast ändrad:
Hur påverkas det av 11 h? Är det inte problem med arbetspassens längd snarare? Eller sovande jour räknas som ett eget skift så att man jobbar typ två 12 hs-skift på raken typ (24 h)?

Förstår helt om det inte går att diskutera på den detaljnivån såklart!
Det handlade om att brukaren upplever just personalbytena som jobbiga, blir ju då 2 istället för 1 byte per dygn, alltså mer oro
 
@Gimlan Jag håller med ovanstående! Med flera deltidare så skulle det vara betydligt enklare att få till ett vettigt schema. Men när 153 timmar ska ut på fyra veckor blir det körigt att få till bra ledigheter. Alla på min arbetsplats jobbar heltid och vi har inte haft några bekymmer att orka det.
Tycker ändå ni målar fan på väggen, uppenbarligen fungerar på andra platser och blir det omöjligt och ökade sjuktal som följd så får man se över scheman och arbetstider på annat håll.
 
Tycker ändå ni målar fan på väggen, uppenbarligen fungerar på andra platser och blir det omöjligt och ökade sjuktal som följd så får man se över scheman och arbetstider på annat håll.
Det är ju lagstiftat så mest bara att rätt in sig. Vet inte om jag målar fan på väggen men jag har jobbat på schema på hvb i många år och är inte orolig för att jag ska hamna i sjukskrivningar pga det nya schemat men jag är orolig för att det blir väldigt svårt att rekrytera ny personal. Sista åren har varit svåra nog men en av fördelarna har varit vårt schema. Vi jobbar var fjärde helg, vilket är väldigt ovanligt, och en fast kväll i veckan. Inga delade turer. Som det är nu kan det bli så att vi måste jobba var tredje helg och den dag man sovit jour och går av kl 10 kommer räknas som ledig dag. Det är väldigt svårt att bortse från att det naturligtvis är försämringar.

Det är inte en så stor del av de som pluggat i tre och ett halvt år och är socionomer som vill handla, laga mat, städa, tanka bilar och allt annat praktiskt ett hushåll kräver samtidigt som man ska driva behandling för ungdomar som är kriminella, psykiskt sköra, utagerande, självskadande mm med ett schema som dessutom är belastande. Men jag förstår att vi har haft det långt mycket bättre än många andra och att lagstiftningen på andra ställen kan vara nödvändig.
 
Jag känner flera brandmän och de överväger starkt att sluta. Det blir inte värt det längre. Med tanke på att vi redan nu har brist på brandmän anser jag att det är skandal att ens överväga att införa det här oavsett verksamhet. Det är inte något som funkar för alla branscher.
Här är det många brandmän och ambulanspersonal som arbetar dygn. Det betyder knappt 2 dygn/vecka. De flesta av se har egen firma eller liknande på resten av tiden, så om de ska börja jobba mer normala tider så kommer det bli stor skillnad. Inte på återhämtningen - vilket de hävdar - utan i plånboken...
 
Har en vän som jobbar som personlig assistent åt en person som tycker att det är jättejobbigt att byta personal med dygnsschema och sovande jour har det fungerat hyggligt, de bävar verkligen för hur hen ska klara av att byta personal två gånger på ett dygn
Min dotter sommarjobbar som personlig assistent nu. Där jobbar de dygn, men sover på nätterna. Brukaren har nåt rörelselarm (eller liknande) som väcker personalen om det behövs, men det gör det nästan aldrig. Merparten av den fasta personalen där har jobbat på samma ställe, med samma schema, i typ 25 år. Alla tycker att det är toppen, eftersom arbetstiden ger dem mycket ledighet.
Men nu är det slut med det.
 
Här är det många brandmän och ambulanspersonal som arbetar dygn. Det betyder knappt 2 dygn/vecka. De flesta av se har egen firma eller liknande på resten av tiden, så om de ska börja jobba mer normala tider så kommer det bli stor skillnad. Inte på återhämtningen - vilket de hävdar - utan i plånboken...

Avundsjuk? :D

Vad personal gör på fritiden (så länge det inte är konkurrerande verksamhet) ska faktiskt AG skita i. Sedan laddar vi alla batterierna på olika sätt och det är inte upp till dig att avgöra vad som är ok och inte.
 
Avundsjuk? :D

Vad personal gör på fritiden (så länge det inte är konkurrerande verksamhet) ska faktiskt AG skita i. Sedan laddar vi alla batterierna på olika sätt och det är inte upp till dig att avgöra vad som är ok och inte.
Nja, stör det återhämtningen är det faktiskt ett problem för AG även om det inte är konkurrerande verksamhet.

Sen känns ju själva systemet märkligt. Jag som skattebetalare ska stå för deras lön, de ska inte behöva jobba mer än två dagar/vecka pga återhämtning (eller varför de nu jobbar så lite), men sen kan de arbeta nästan fulltid med något annat. Varför kan de inte jobba mer som brandmän då? Speciellt om det är ont om brandmän. Eller ambulans.
 
Nja, stör det återhämtningen är det faktiskt ett problem för AG även om det inte är konkurrerande verksamhet.

Sen känns ju själva systemet märkligt. Jag som skattebetalare ska stå för deras lön, de ska inte behöva jobba mer än två dagar/vecka pga återhämtning (eller varför de nu jobbar så lite), men sen kan de arbeta nästan fulltid med något annat. Varför kan de inte jobba mer som brandmän då? Speciellt om det är ont om brandmän. Eller ambulans.
För att de har gjort sin veckoarbetstid... sambon jobbar privat (ej inom vård mm) och har ledig vecka framåt tisdag (alltså efter en dag ledigt ) börjar det klia i fingrarna. Ibland har han jobbat extra några dagar med annat...
 
Heltidsjobbet påverkas inte alls, normalt ungefär kontorstid där med få jourinslag. Extrajobbet - tidigare heltidsjobbet - lär inte påverkas heller, där kommer man att fortsätta jobba 12-14-16-18-timmarsdagar ändå när verksamheten kräver.
 
Avundsjuk? :D

Vad personal gör på fritiden (så länge det inte är konkurrerande verksamhet) ska faktiskt AG skita i. Sedan laddar vi alla batterierna på olika sätt och det är inte upp till dig att avgöra vad som är ok och inte.
Även läkare jobbar ju ofta extra på olika sätt, ofta till fet ersättning, vilket dränerar vården på pengar. Det kan jag tycka är ett problem.
 
Nja, stör det återhämtningen är det faktiskt ett problem för AG även om det inte är konkurrerande verksamhet.

Sen känns ju själva systemet märkligt. Jag som skattebetalare ska stå för deras lön, de ska inte behöva jobba mer än två dagar/vecka pga återhämtning (eller varför de nu jobbar så lite), men sen kan de arbeta nästan fulltid med något annat. Varför kan de inte jobba mer som brandmän då? Speciellt om det är ont om brandmän. Eller ambulans.

Fast går det inte ut över jobbet som anställd ska faktiskt alla skita i vad en gör på sin fritid. Det är väldigt många som har en firma vid sidan om sitt vanliga jobb.

Det kan ju faktiskt vara så att jobba med sin firma gör att en laddar batterierna för att en i det jobbet tex slipper gå längs en järnväg och plocka kroppsdelar... eller dyka i en sjö efter ett lik som legat där ett bra tag. Det är faktiskt inte bara fråga om fysisk återhämtning utan även mental återhämtning. Och ja, båda sakerna är exempel från min grannes "vardag på jobbet".

Nej, det här resonemanget luktar ren och skär avundsjuka.

Edit: Delvis KL, jag tror inte alla fattar vad som ingår i att vara brandman...
 
Senast ändrad:
Fast går det inte ut över jobbet som anställd ska faktiskt alla skita i vad en gör på sin fritid. Det är väldigt många som har en firma vid sidan om sitt vanliga jobb.

Det kan ju faktiskt vara så att jobba med sin firma gör att en laddar batterierna för att en i det jobbet tex slipper gå längs en järnväg och plocka kroppsdelar... eller dyka i en sjö efter ett lik som legat där ett bra tag. Det är faktiskt inte bara fråga om fysisk återhämtning utan även mental återhämtning. Och ja, båda sakerna är exempel från min grannes "vardag på jobbet".

Nej, det här resonemanget luktar ren och skär avundsjuka.

Edit: Delvis KL, jag tror inte alla fattar vad som ingår i att vara brandman...
Visst, det kan vara som du skriver för någon, för andra leder dubbelljobbet till sämre prestationer och lägre engagemang, i bästa fall, i sämsta fall utmattning och sjukskrivning - och då får AG stå för det… är AG sjukvården så är det skattepengar som får stå för kostnaderna.
 

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 270
Senast: MissFideli
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
694
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 911
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
280
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp