Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

0-15.000 beroende på en massa saker. Förra månaden (oktober) fick jag ingen lön pga problem med en leverantör men har ändå 4500kr på kontot just nu.

Sparar till sonen och min pension, dras samtidigt som räkningarna betalas.

Inkomsten varierar minst lika mycket som utgifterna, just nu är det tufft :crazy:

Glömde att det troligen inte blir någon lön på fredag heller. Annars hade jag inte oroat mig. Har ett par månader kvar på min skuldsanering och det vore ju värdelöst om det sket sig så nära målsnöret...

Är hemma med barn men försöker att inte ta ut FP, dels räcker det ändå inte och dels kommer jag behöva dagarna när det är dags att börja jobba igen för att täcka upp planeringsdagar på förskolan och liknande.

Jag tar ut lön från familjens AB istället men just nu får ingen lön :crazy:
 
Jag brukar ha kanske motsvarande 10 till 15k kronor och det mesta sätts in på sparkontot. Planerar att köpa häst och räknar inte med att ha särskilt mycket över varje månad efter det :p
 
Glömde att det troligen inte blir någon lön på fredag heller. Annars hade jag inte oroat mig. Har ett par månader kvar på min skuldsanering och det vore ju värdelöst om det sket sig så nära målsnöret...

Är hemma med barn men försöker att inte ta ut FP, dels räcker det ändå inte och dels kommer jag behöva dagarna när det är dags att börja jobba igen för att täcka upp planeringsdagar på förskolan och liknande.

Jag tar ut lön från familjens AB istället men just nu får ingen lön :crazy:
Hoppas det löser sig nu när du är så nära slutet!!
 
Jag brukar ha ungefär en tusenlapp kvar, men då har jag redan stoppat undan ett par tusen i sparande direkt lönen kommit in.

I december blir det lite extra lön, så den kommer jag stoppa in i bufferten direkt. Flytta med fyra hästar + lägga om tak på huset gjorde att större delen av bufferten försvann. :(
 
Jag brukar inte ha så mycket kvar i slutet av månaden, brukar ha så jag klarar att köpa mat till mig själv de sista dagarna innan nästa lön kommer. Försöker spara lite men det går sisådär med det, ibland kommer det lite oförutsedda saker emellan som kostar pengar, men förr eller senare borde jag lyckas få ordning på ekonomin.
 
Ett par tusen brukar vara kvar. Lite olika beroende på vilka utgifter jag har. Jag har lika mycket att leva på varje månad eftersom jag för över överskottet till sparkontot direkt när lönen kommer (enstaka månader har jag mindre dock pga låg inkomst, men det brukar funka ändå).
 
Några hundralappar bara pga jag har halvt CSN, och de går direkt in på spar. Måste jag köpa något så går jag plus-minus-noll i stort sett.
 
Nu får jag bara in ca. 6k/månad (3000-någonting i CSN bidrag + 2 500 kr av min snälla far). Men av dessa brukar jag ha ca. 500-1000 kr kvar, lite beroende på. Har aldrig gått back.
 
Just nu är det precis så vi överlever men att köpa gård, gå hemma på mammapeng och att sambon blir av med jobbet tar rätt hårt på inkomsten. Detta innebär tyvärr också att jag kommer behöva få börja jobba tidigare än tänkt men men..
 
Hej på er!

Nu när månaden är snart slut, funderar jag på hur mycket pengar folk har kvar i månaden? Hur vanligt är det att ha inte kvar pengar i slutet av månaden? Beror det på inkomsten man har eller på annat? Hur ofta tror ni folk köper saker på avbetalningar? Eftersom det är så ofint att fråga folk hur mycket pengar de får in i månaden och vilka avgifter dom har, så tänkte jag fråga här i stället:) Tycker det är intressant att läsa! Kanske man lära sig av varandra och tipsa osv. Hoppas på svar! Tacksam för svar!

Tyvärr är sjukpensionen inte så tilltagen att det går att spara mer än några hundra i månaden till ålderspension. Har jag tur är jag på pluss eller +\-0.
Men vi äter bra mat och har det vi behöver även om det hade varit trevligt att slippa spara till nya kläder, skor o stövlar.
 
Jag har alldeles för lite kvar, ca 500 kr.
Har tagit mycket på avbetalning tidigare, men har nu spärrat mig hos klarna så jag kan betala av allt.

Måste verkligen få iordning en budget snart.. inte riktigt vant mig vid mitt nya dyrare boende :o
 
Vet inte om jag vågar räkna....

Vill kunna stoppa in minst 5' på kontot och leva på 5' till nästa lön.
Köper aldrig på avbetalning! Förutom mobilen som blir billigare så än om jag köper den rent.

Månatliga utgifter är lån, el, drivmedel och abonnemang. Men jag behöver lägga en tusenlapp till veden i maj, till underhåll och reparationer. Plus sånt som slamtömning, sotning, försäkringar, bilskatt etc.
Unnar mig ett par tidningsprenumerationer och köper en box vin i månaden. I övrigt är nöjeskontot litet.

Iofs är planen långsiktig. Jag amorterar rejält på huslånet för att kunna leva billigt om och när inkomsten stryps. Min pension kommer enligt beräkningar att landa på ca 14 papp i månaden och det måste jag ha råd att leva på då.
Skulle jag inte amortera skulle lånet kosta under en tusenlapp.
 
Hej på er!

Nu när månaden är snart slut, funderar jag på hur mycket pengar folk har kvar i månaden? Hur vanligt är det att ha inte kvar pengar i slutet av månaden? Beror det på inkomsten man har eller på annat? Hur ofta tror ni folk köper saker på avbetalningar? Eftersom det är så ofint att fråga folk hur mycket pengar de får in i månaden och vilka avgifter dom har, så tänkte jag fråga här i stället:) Tycker det är intressant att läsa! Kanske man lära sig av varandra och tipsa osv. Hoppas på svar! Tacksam för svar!
Jag har ca 3000 kvar. Men sätter då in allt utom så att jag har sammanlagt 11000 på kreditkort och konto direkt när lönen kommer på sparkonto och reser mkt i jobbet så jobbet är oftast skyldig mig ca 2000 till nästa mån. Jag skäms över mitt pengaslösande, insåg idag att jag (har två halvtidsjobb) får ut lika mkt på ett av mina jobb som jag som nyexaminerade fick på en heltid, ändå hade jag nog mer sparande då. DINK (double income no kids) stämmer väl in på hur vi lever... det börjar bli läge för oss/mig att se över hur mkt pengar som faktiskt slösas på saker, vi kommer kanske inte dinka så länge till.
 
Hej på er igen! Wow vad mycket svar det har kommit i tråden! Mycket intressant att läsa! Tycker det är bra gjort av er som kan konsten att spara och kunna lägga undan pengar i månaden. Hur mycket pengar får ni efter skatt i månaden? Ni behöver givetvis inte svara på det om ni inte vill!

Själv tycker jag det är svårt att spara pengar, i och med att man är sjukskriven.. men jag ska försöka lägga upp en budget den här månaden och se om jag spara lite. Haft några veterinärbesök denna månaden så det tog lite på sparpengarna..

Har ni några tips på hur man lägger upp en bra budget? Jag körde en metod för länge sedan ( kuvertmetoden) där man la upp kontanter efter alla räkningar var betalda den månaden och därefter det som var kvar, la man upp i olika högar i brev. På breven skrev man tex. Mat, bensin, djuren, nöje osv. Sedan la man ner exakt så mycket pengar man tyckte det skulle räcka för hela månaden i dom. Tyckte det funkade jättebra i och med att det blev större överblick en ett bankkort...

Tyvärr har ju samhället blivit mer kontantlös nu än tidigare, så metoden funkar inte så bra längre. Har ni andra tips på hur man kan få översikt och kontroll på pengarna? Så man kan försöka spara lite i allefall. Tacksam för svar!
 
Tycker det funkar bäst med excel-ark. Lägger upp alla kostnader ett år tillbaka i tiden, kollar om några av dem kan förväntas växa. Följer upp varje månad.
 
Tömmer aldrig kontot utan låter överblivna pengar vara kvar tills det känns som för mycket, då flyttas det som känns som för mycket (kanske 20-30') till sparkonto och stannar där. Är en mycket sparsam person som inte köper en pryl i onödan så det funkar bra att ha mycket pengar på kortet, och jag älskar känslan av att aldrig känna att jag inte KAN köpa vad jag vill när jag vill, även om jag faktiskt aldrig ens varit frestad att shoppa loss så det ryker. I dagsläget har jag rätt låg inkomst men det blir över ca 3-4000 (efter sparande som dras automatiskt varje månad) utan att jag behöver snåla
 
Tömmer aldrig kontot utan låter överblivna pengar vara kvar tills det känns som för mycket,
Min variant är att aldrig ha så mycket på kortet.

Ser till att ha runt tusenlappen där. Allt annat flyttas till sparkonto.
Så matinköp och vardagligt tas på kortet och när de pengarna är slut flyttar jag dit mera.

Buffertkontot, dit mitt sparande går, är ett helt annat konto som jag helst inte vill röra annat än för stora utgifter.

hjar funderat på att ha ännu fler konton. T.ex. ett för långsiktigt sparande.
 
Min variant är att aldrig ha så mycket på kortet.

Ser till att ha runt tusenlappen där. Allt annat flyttas till sparkonto.
Så matinköp och vardagligt tas på kortet och när de pengarna är slut flyttar jag dit mera.

Buffertkontot, dit mitt sparande går, är ett helt annat konto som jag helst inte vill röra annat än för stora utgifter.

Nej usch, då känner jag mig fattig :nailbiting:

Använder sparkontot till stora utgifter så som bilreparationer och eventuellt någon resa, men annars rör jag aldrig de pengarna
 
Tack för era svar ang. sparande! Kul o läsa hur man kan göra!
Själv kan jag inte ha bara pengar på kortet, då har jag ingen överblick eller kontroll känner jag. Skulle egentligen behöva ett till bankkort dit matpengarna kunde föras över för den månaden. Hm, får kolla med banken!
 
Själv får jag in ungefär 12500:- i månaden och spar 200:- automatiskt till ett ISK-konto men funderar på att höja med 1-200:- eftersom jag inte tror att jag skulle känna av den förändringen. I slutet av månaden brukar jag ha runt tusenlappen kvar vilket fördelas på två konton; ett resekonto och ett där jag spar till körkort. Tyvärr behöver jag nalla på det sistnämnda kontot under nästa vecka då jag lämnat in min mac på lagning, men jag tänker att det är bättre att betala allt på en gång än att hålla på med avbetalning (dessutom lägger jag nu ut ca 4-5000:- på lagning istället för ca 15'000:- på en helt ny). Borde verkligen spara bättre, något jag jobbar på!
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 946
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 671
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp