Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

Tack för era svar ang. sparande! Kul o läsa hur man kan göra!
Själv kan jag inte ha bara pengar på kortet, då har jag ingen överblick eller kontroll känner jag. Skulle egentligen behöva ett till bankkort dit matpengarna kunde föras över för den månaden. Hm, får kolla med banken!
Jag har flera konton men bara ett konto kopplat till kortet. Klarar inte heller av att ha en klumpsumma på kortet då jag inte får en bra översikt och sen känns det inte så säkert heller.
 
Tack för era svar ang. sparande! Kul o läsa hur man kan göra!
Själv kan jag inte ha bara pengar på kortet, då har jag ingen överblick eller kontroll känner jag. Skulle egentligen behöva ett till bankkort dit matpengarna kunde föras över för den månaden. Hm, får kolla med banken!
Jag sparar och betalar mins räkningar och sen slösar jag allt tills nästa lön. Kläder går ju alltid att tömma kontot med. Och presenter.
 
Just nu, sen jag gick ner till 50% arbete, har jag alldeles för lite kvar. Ett par hundralappar max. Men då går 2000 kr varje månad automatiskt in på ett isk som jag tänkt ha till pensionen i och med att den lär bli garantipension bara.
 
Då jag sparar direkt när lönen kommer in på kontot, är det inte många hundralappar kvar när nästa lön trillar in på kontot.
 
För att vara exakt denna månad 395 kr! :p ;)

Det ger inget välbefinnande för min del att lägga pengar på hög på banken. Jag har inga barn och ingen som ärver mig eller kommer att ha nytta av mina eventuella sparade slantar i framtiden. Av erfarenhet vet jag att livet kan ta slut närsomhelst och då vill jag leva till den dagen kommer.
Självklart har jag en buffert för trygghet i vardagen men har jag ett par 100 k liggande på banken så ser jag inget anledning till att inte leva och njuta av livet, unna mig upplevelser och för den delen konsumtion om det gör mig glad att omge mig med vackra saker!

Jag har låga boendekostander och få fasta kostnadeer och hade lätt kunnat spara 20 000 i månaden men ser ingen direkt vits med att göra det.
 
Mkt sällan ngr större summor kvar veckorna innan lön. Det mesta försvinner direkt vid löning till alla räkningar och utgifter.
Har för dålig lön. Men ska gå upp från 85 till 90 % from nästa år.
Sparkontot ryker till kontantinsatsen av min nya Dacia sandero bil.
 
För att vara exakt denna månad 395 kr! :p ;)

Det ger inget välbefinnande för min del att lägga pengar på hög på banken. Jag har inga barn och ingen som ärver mig eller kommer att ha nytta av mina eventuella sparade slantar i framtiden. Av erfarenhet vet jag att livet kan ta slut närsomhelst och då vill jag leva till den dagen kommer.
Självklart har jag en buffert för trygghet i vardagen men har jag ett par 100 k liggande på banken så ser jag inget anledning till att inte leva och njuta av livet, unna mig upplevelser och för den delen konsumtion om det gör mig glad att omge mig med vackra saker!

Jag har låga boendekostander och få fasta kostnadeer och hade lätt kunnat spara 20 000 i månaden men ser ingen direkt vits med att göra det.
Härlig inställning! :love:

Jag är alldeles för orolig för att vara utfattig utan pengar till mat den dagen pensionen kommer så jag snålar nu .....
Skulle säkert må bättre av att slappna av lite.
 
Lever för närvarande på existensminimum så det blir ju inte några stora summor över, men jag försöker lägga undan 1000 kr till buffert för att klara livets smällar.
 
Lever under existensminimum som sjukpensionär. Hade jag inte haft mina djur så hade jag klarat mig bättre...men ser inte vitsen med att vara utan djuren. Oftast går hela inkomsten åt varje månad men jag har fått bättre koll sedan jag började föra enklare bokföring på de fasta utgifterna. Försöker spara skatteåterbäringen så länge det går vilket var tur nu när tvättmaskinen gick sönder. Försöker spara 200 kr/månaden. Har ju ett litet företag, med FK:s goda minne, men där kan jag inte ta ut något än. Planen/drömmen är att kunna dra ner på FK.s inkomst och försörja mig på företaget.
Min stora önskan är att få ihop en större buffert som inte tar slut i brådrasket om något händer....
 
Brukar ha ett par tusen kvar att göra vad jag vill med när allt är betalt och allt sparande är undansatt på respektive ställe. Jag har inga problem med att sätta sprätt på sånt som blir över när alla övriga kriterier är uppfyllda men slösar inte bara för att. Har jag över och det inte är något konkret jag behöver det till så åker det in som en extra bonus på sparkontot.
 
Har oftast inte särskilt mycket kvar på vanliga kontot dagarna innan lön. Är väl mest för att jag lagt min budget så.
För över pengar till sparandet i princip det första jag gör vid löning så där finns ju pengar om det behövs. handlar inte på avbetalning.
 
Följdfråga, ni som sparar stora mängder varje månad, vad gör ni av dom? Sparar? Reser? Hur mycket vill ni ha på sparkontot?
 
Tack för era svar ang. sparande! Kul o läsa hur man kan göra!
Själv kan jag inte ha bara pengar på kortet, då har jag ingen överblick eller kontroll känner jag. Skulle egentligen behöva ett till bankkort dit matpengarna kunde föras över för den månaden. Hm, får kolla med banken!

Jag har ett gratis kreditkort för matinköp. Betalar hela summan varje månad.
 
Jag brukar ha ungefär en tusenlapp kvar, men då har jag redan stoppat undan ett par tusen i sparande direkt lönen kommit in.

I december blir det lite extra lön, så den kommer jag stoppa in i bufferten direkt. Flytta med fyra hästar + lägga om tak på huset gjorde att större delen av bufferten försvann. :(
Ah, det glömde jag ju. Sparande sker direkt när lönen kommer så det är inte medräknat.
 
Följdfråga, ni som sparar stora mängder varje månad, vad gör ni av dom? Sparar? Reser? Hur mycket vill ni ha på sparkontot?

Jag sparar till 1) "ny" bil 2) ny häst 3) pension 4) "roligheter" Har alltså flera olika konton, sparar både i likvida medel, fonder och aktier. :)

Dock under förutsättning att bufferten på 50' är påfylld.
 
Har mellan 0-1000 kvar innan lön på lönekontot. 1000 ovanligt för då hittar jag ofta användningsområden för dem ;) Sparar vid sidan av men det är inga stora summor, budgeterar för att använda det mesta av lönen. Ska sluta med det, sen :D
 
Följdfråga, ni som sparar stora mängder varje månad, vad gör ni av dom? Sparar? Reser? Hur mycket vill ni ha på sparkontot?

Bil, ett par resor och ett hembiosystem har en del gått till. Men det mesta går till Aktier . Har vissa funderingar på att byta till nyproduktion.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 946
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 671
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp