Bukefalos 28 år!

EM i dressyr (i Gbg!)

Nu får vi bränna rökelse och be till karmagudarna att Therese får kliva ett steg högre i küren! :bump:

(1.2% upp till bronset idag. Det är nära! Nu bokar jag biljett till WEG i Tryon för att se dig ta en ädel medalj nästa år, Therese!)
 
@Red_Chili hur menar du ? Eftersom detta är svår klass och det händer grejer varenda meter så självklart blir det mer inverkan än om du och jag sitter och rider långa transportsträckor i lätt klass . Det är verkligen helt oundvikligt och jag måste säga att så sjukt skickligt dessa ryttare gör det - på hästar som hela tiden bjuder framåt och har en massa motor, så kan man nog knappast säga annat än att deras hjälper är otroligt förfinade och avvägda .
 
Ni som skall se küren på plats, snälla ta med papper och tusch och gör ett par jätteplakat med Thereses och Dantes namn på! :bump:

Det är kanske löljigt men jag går runt och storflinar! Är rent ut sagt skitglad över framgångarna. Ringde till min tränare och typ skrek SHE IS FOURTH!! och min stackars tränare, som är amerikan och bor i USA och har exakt 13% intresse av vad som händer i Göteborg dem här dagarna, blev livrädd och förstod ingenting. :D

Sjukt peppad att köpa ny häst nu! Tack landslaget för boosten!
 
Du får tycka precis som du vill. Jag tycker det är enormt störande med någon som till varje ekipage säger "och så är det nio byten i vartannat" eller smackar när ekipaget piafferar. För att inte tala om hon som inte kan nåt och avbryter, pratar om annat etc.

Ja verkligen man får tycka som man vill !
Jag är så långt ifrån ditt resonemang utifrån det som det går att komma typ.
Utifrån det blir jag så förvånad att man blir så störd av kommentatorerna att man vill ha dem på mute som sagt .

Men som sagt - det är helt klart utifrån olika lägen hur man ser på det uppenbarligen :)
 
Jag brukar inte titta på dressyr, men har tittat lite nu och är fundersam. När jag red som mest för instruktör så var hon väldigt på mig med att hästen skulle lyssna på första hjälperna och gå på det tills nytt kommando kom. Om jag ville trava så skulle jag bara behöva säga åt hästen att trava en gång, sedan skulle den göra det tills jag ville göra något annat.

Jag tyckte det såg ut som att många(!) ryttare nu satt och drev på i snudd på varje steg hästen tog. Visst, inga jättestora hjälper, men ändå. Ska det verkligen vara såhär?

Att bara trava i rätt tempo och rätt energi behöver man i te göra mer än be dem gå en gång.
Men vill man ha än mer energi och sas få upp dem i luften kan man behöva be om det oftare.

En elev fick rida min häst nyligen. Hon utbrast "men han bara fortsätter trava" fastän hon red i tempo lägre än skritt.
Hon hade ju bett om trav och inte brutit det sas.
Men det blir ingen trav med mkt kadens och energi.
 
Skrev på SVT sports fb-sida att jag vill ha en mute-knapp för enbart kommentatorerna. Sånt tjafsande, smackande, tjat om antal byten etc. Har ljudet avstängt nu...
Problemet med ridsport är ju att antingen kan man eller inte alls. Till skillnad från andra sporter så finns det inte (än) någon sorts allmänkunskap. Även om man aldrig har ägnat sig åt fotboll, friidrott eller liknande så finns det en viss grundkunkskap från skolan och det är relativt lätt att lista ut vad de går ut på.
Svårigheten för kommenatorerna till ridsport blir då - ska de försöka förklara (och ibland använda fel ord) för alla som inte har en aning (inte ens alla ryttare har koll på dressyrprogram på den här nivån) eller skall de kommentera som om alla tittare är insatta dressyrryttare? Om vi ska få behålla ridsport på STV så tror jag att vi måste stå ut med att de försöker bredda intresset/kunnandet till större grupper, och då kan det skava i de mest kunnigas öron.
 
Problemet med ridsport är ju att antingen kan man eller inte alls. Till skillnad från andra sporter så finns det inte (än) någon sorts allmänkunskap. Även om man aldrig har ägnat sig åt fotboll, friidrott eller liknande så finns det en viss grundkunkskap från skolan och det är relativt lätt att lista ut vad de går ut på.
Svårigheten för kommenatorerna till ridsport blir då - ska de försöka förklara (och ibland använda fel ord) för alla som inte har en aning (inte ens alla ryttare har koll på dressyrprogram på den här nivån) eller skall de kommentera som om alla tittare är insatta dressyrryttare? Om vi ska få behålla ridsport på STV så tror jag att vi måste stå ut med att de försöker bredda intresset/kunnandet till större grupper, och då kan det skava i de mest kunnigas öron.

Fast det är helt ok. Om det förklarades några gånger/sändning. Men tom hästokunniga blir less på att varje gång det vänds upp på diagonal ska det sägas antalet byten. Det är ju inte nödvändigt, räcker att bisittaren säger om det blir en miss i ett byte eller att det blev för få efteråt.

Smacka i piaffen lär ingen ha nån nytta av...
 
Fast det är helt ok. Om det förklarades några gånger/sändning. Men tom hästokunniga blir less på att varje gång det vänds upp på diagonal ska det sägas antalet byten. Det är ju inte nödvändigt, räcker att bisittaren säger om det blir en miss i ett byte eller att det blev för få efteråt.

Smacka i piaffen lär ingen ha nån nytta av...
Det är väl en smakfråga/avvägningsfråga. Hur ofta ska man anta att det tillkommer nya tittare? Själv har jag inget emot hjälp med att räkna steg.
Generellt så skulle jag vilja se att kommenteringen mer liknar den för annan sport, att den ska likställas med alltfrån fotboll till slalom vad gäller hur man kommenterar. Då är det sällan tyst. Även om alla kan se det, så brukar kommentatorerna upplysa om någon river i höjdhoppning etc. Tysta kommentatorer har man ju inget "nytta" av. Varken som information eller "TV-upplevelse".
Däemed inte sagt att jag gillar alla som kommenterar ridsport, och jag har (haft) vissa favoriter.
 
Det är väl en smakfråga/avvägningsfråga. Hur ofta ska man anta att det tillkommer nya tittare? Själv har jag inget emot hjälp med att räkna steg.
Generellt så skulle jag vilja se att kommenteringen mer liknar den för annan sport, att den ska likställas med alltfrån fotboll till slalom vad gäller hur man kommenterar. Då är det sällan tyst. Även om alla kan se det, så brukar kommentatorerna upplysa om någon river i höjdhoppning etc. Tysta kommentatorer har man ju inget "nytta" av. Varken som information eller "TV-upplevelse".
Däemed inte sagt att jag gillar alla som kommenterar ridsport, och jag har (haft) vissa favoriter.

Kruxet med dressyr (ffa kür) är ju att det ska vara en helhetsupplevelse med musiken. Vet att tex Eurosport har kommentatorer som är tysta under ritten och analyserar efteråt. Mycket bättre, så får man njuta av musik i kombination med ritten. Därav min önskan om en mute-knapp enbart för kommentatorer. :)
 
Ja K
Kruxet med dressyr (ffa kür) är ju att det ska vara en helhetsupplevelse med musiken. Vet att tex Eurosport har kommentatorer som är tysta under ritten och analyserar efteråt. Mycket bättre, så får man njuta av musik i kombination med ritten. Därav min önskan om en mute-knapp enbart för kommentatorer. :)
Küren är ju mer som konståkning. Och där kan det gärna vara mer sparsamt med kommentarerna.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 992
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
16 839
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
42 770
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp