Bukefalos 28 år!

En bra hundhemsida?

Red_Chili

Trådstartare
Nu tänker jag inte så mycket på olika klubbars hemsida, utan mer på "persoliga sidor", som tillhör en privatperson eller uppfödare.

Vad tycker ni utmärker en bra hundhemsida?
Vad ska finnas med?
Saker som ska finnas med på en privatpersons sida som inte ska finnas med på en uppfödares sida eller tvärt om?
Finns det någonting ni absolut inte gillar?
Spelar det någon roll hur en sida ska vara beroende på vilken hundtyp som presenteras på sidan?
Annat ni tänker på?
 
Sv: En bra hundhemsida?

Design och grafik, det ska vara snyggt och funktionellt, gärna en sida som visar hundens eller ägarens personlighet. Tex genom färg eller grafik. Fotoalbum är ett måste, oavsett om det är privat eller kennel.
Kennel ska ha mycket information om sina hundar och rasen. Gärna bilder på rasen genom tiderna och tydligt skriva ut sina avelsmål och sina egna hundars hälsostatus.
En kennel får gärna ha gästbok eller ett forum som berör kenneln.

Ja vad mer? UPPDATERINGAR och ofta! Email man kan nå människan på och om det är kennel får den gärna vara grammatiskt korrekt.

Sen är jag väldigt intresserad av historia och exteriör, linjer och avel, ett plus om privata personer skriver om det men ett MÅSTE att man skriver om sitt/sina blodsval i den avel man bedriver som uppfödare. Kan man inte backa upp sin selektiva avel så är det inte mycket värt i mina ögon.
 
Sv: En bra hundhemsida?

Nu vet du ju redan hur min sida ser ut... :D Men!

Nu tänker jag inte så mycket på olika klubbars hemsida, utan mer på "persoliga sidor", som tillhör en privatperson eller uppfödare.

Vad tycker ni utmärker en bra hundhemsida?

*** Den får inte vara rörig eller förvirrande! Bra och vettig information samt stamtavla och vettiga bilder (d.v.s. inte bara "söt-bilder", utan även korrekta exteriörbilder). Kontaktinformation. Om man är uppfödare, bra översikt på kullar då-/nutid och föräldradjur med fullständig stam samt bilder på samtliga upp till vuxen ålder samt policy och allmänt "vetande" om rasen.

Vad ska finnas med?

*** Jag skriver nedan hur min sida är uppbyggd i stället!

Saker som ska finnas med på en privatpersons sida som inte ska finnas med på en uppfödares sida eller tvärt om?

*** Inte allt för personliga saker typ "på fritiden håller jag på med BDSM". ;) Saklig, bra information, bra bilder, men även utrymme för lite "humor" i form av bilder på hundarna i hemmamiljö. En del uppfödare har bara bilder från show eller exteriörbilder, det kan bli lite väl stelt.

Finns det någonting ni absolut inte gillar?

*** När det är rörigt!!! Samt många olika blinkande saker och rollande text, röriga, svårnavigerade eller svåråtkomliga menyer. Bilder som blivit borttagna och endast finns där som kryss/frågetecken. Dåliga länkar, d.v.s. ickefungerande sådana.

Spelar det någon roll hur en sida ska vara beroende på vilken hundtyp som presenteras på sidan?

*** Nja, givetvis kan man ju utforma en personlig profil gällande rasens historia o.s.v. Men rent generellt, ungefär så som jag skrivit ovan. Dock kan man ju tänka sig att rasens specialområde finns representerat, t.ex. på de raser som har arbetsprov eller vissa tester som skall utföras.

Annat ni tänker på?

Min sida har dessa menyer:

Home - En förstasida med en kort presentation, vilka vi (jag och hunden) är och kort om varför jag har valt just denna ras samt lite kort om min syn på rasen.

Updates - Här skriver jag (samt länkar) alla uppdateringar jag gör på sidan.

About salukis - En personlig faktatext om rasen samt några korta fakta i punktform (även de subjektiva).

Our story - Här berättar jag varför jag valde/köpte just den hund jag har, samt om tidigare hundar.

About me - Jag berättar lite om vad jag är för person, både om min relation till djur och i allmänhet.

Pedegree and Breeder - Som titeln avslöjar finns här uppgift om uppfödare samt stamtavla och även vad namnet betyder på arabiska.

Show results - Alla utställningsresultat, datum, off/inoff/int, arrangerande klubb, ort, domare, placering, kritik samt en kort berättelse om hur det gick. GIVETVIS är samtliga resultat med, även de dåliga! ;)

Lure coursing - Detta är "min" ras bruksprov på ett ungefär, dock finns här ännu ingen information eftersom vi inte provat ännu. Dock har vi provat kapp (endast träning), så jag borde ändra rubriken till /Racing också. Kommer bli uppstrukturerat ungefär som Show result-sidan.

Photos - Fotoalbum! :) Uppdelat i: Exteriörbilder (en ny för varje månad till han är fullvuxen, sedan sporadiskt), porträtt (dito där), utställningar, hundträffar, utomhusbilder, hemmabilder, "roliga" bilder och min hund och hans vänner (och kissarna vi också har).

Upcoming - Kommande utställningar vi ska delta i.

Links - Länkar till uppfödare jag tycker står för bra och sund avel, till vänner (med hund) och allmänt om rasen.

Contact - Min mejladress.

Guestbook - Gästbok.

Copyright - Information om copyright och bildrättigheter.


Om man ställer ut "seriöst" eller funderar på eller bedriver uppfödning tycker jag även man bör ha med någon form av analys om hur man ser på rasen förr och nu, ens avelsmål och kriterier, hur man tolkar rasstandarden och vilken hundsyn man har.

En sida med resultat från MH, HD, ögonlys och andra tester.

Hundens eventuella avkommor, samt länk till kullens/kullarnas uppfödare.

Dessa menyer tänkte jag bygga ut min sida med.



Det var väl långt och utförligt? :angel::D
 
Senast ändrad:
Sv: En bra hundhemsida?

En bra hundhemsida nämner först och främst vad rasen heter :p Om det är en kennel så bör det stå var i landet kenneln är lokaliserad.
Riktigt bra rasfakta, historia och dylikt är bara bra, för klubbarnas sidor brukar inte innehålla sådan information :crazy:
Sen är det väl vad övriga redan har nämnt.
 
Sv: En bra hundhemsida?

*kl*

Jag har massor av synpunkter på det mesta, både vad gäller design, språk, läsbarhet, val av bilder etc, men jag skall bespara er alla detaljer.

En mycket viktig punkt är "om oss/about us" - man skall enligt min mening verkligen, verkligen undvika att skriva i kronologisk ordning hur man fick sin första hund som man lärde sig mycket på som xx-åring. Det är så trist! *gäsp*

Mer intressant och relevant för kenneln vars syfte är att producera och sälja valpar - är att ta tillfället i akt att kortfattat beskriva vad syftet med kenneln är. Vem man är kommer givetvis in på ett hörn. Tex. kanske man skriver:

"I vår familj baseras hundintresset på att hunden är en aktiv del av vår vardag. Åtskilliga är de hundar som präglat vår syn på vad en riktigt bra hund skall erbjuda sin familj.
Vårt syfte med vår avel av xx-rasen är att dels bevara rasens mentala och exteriöra egenskaper, men också bidra till att vi möter trevliga, aktiva familjehundar i landet.
Att ha hund är en livsstil, men givetvis på olika nivåer. Vi ha åtta tikar hemma, så på många sätt är vårt hundliv större än de flesta hundägares, men vi glömmer dock inte för vem vi avlar hundar. Den som vill ha ett aktivt hundliv där hunden tar plats i dennes vardag har kommit rätt. Den som ser hunden som en gosig inredningsdetalj har kommit fel.
För närvarande deltar vi i en xx-utbildning som skall leda till yy och hoppas därmed att vi kommer bli än mer rustade att tillhandahålla den dygnet-runt-service som vi alltid erbjuder våra valpköpare.
I familjen finns förutom jag själv som är författare till hemsidan, min partner xx och våra barn; y och z.
Som den barnfamilj vi själva utgör så är det för oss av största vikt att ta hundens mentala egenskaper på allvar. Det gör vi bland annat med MH, kennelträffar och ett formulär om vi skickar till alla våra valpköpare när hunden uppnått två års ålder. Där frågar vi efter bla bla för att på sikt få in lite statistik bla bla..."

Nu är detta helt och hållet påhittat av mig, emn så skulle en "om oss" kunna se ut för att jag skulle bli nyfiken på kenneln. En slags varudeklaration på ett eprsonligt skrivet sätt där man delger sin filosofi uppbackad av strategier hur man uppnår sitt syfte.

"Vi vill föda upp trevliga hundar och vi tycker att de mentala egenskaperna är viktiga" utan någon som helt presentation om hur blir tyvärr bara tomma påståenden och ger lite bilhandlarkänsla över det hela.

Tja, det var några tankar... :cool:
 
Sv: En bra hundhemsida?

Jag tycker naturligtvis att min sida är bra :D

Lätt att navigera sig, inte för många prylar och förhoppningsvis kul läsning samt bilder.

Har Info om bägge hundarna vill säga kort beskrivning av dem som personligheter, deras meriter, stamtavla och lite sådant. Har även skrivit två artiklar om respektives ras.

Har info om mig, en liten minneslund av mina förra vovvar, gästbok och dagbok. Jag har inga länkar men funderar väl lite på att lägga upp en sån knapp.

Har även så att när man kommer in på sidan så står senaste "nyheter".

På kennelhemsidor vill jag verkligen ha info om kenneln och framförallt utförlig info om hundarna, jag är sällan intresserad av BARA stamtavlan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 404
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 189
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 882
Senast: Myrten
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 832
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp