Bukefalos 28 år!

En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men inte hästar egentligen då? På riktigt. För hon tänker ju inte (?) försörja sig på den saken.
Nej egentligen inte.
Utan dem har vi nu och de behöver ridas.

Och inte ett par snygga jeans som hon önskar sig heller.
Kläder måste man faktiskt ha.
Och då så kan de ju lika gärna vara snygga.
Så man får välja.
Ett par dyra eller många par billiga.
Eller ett billigt par och ett par ridbyxor.

Det är en drös massa saker som jag inte behöver på riktigt. Men jag har dem/skaffar dem /förnöjer mig med dem ändå.

Är det konstigt?

Nej men onödigt.
När man kan ha roligt gratis el. t.o.m. tjäna pengar på det.
Så varför betala för det?

Jag prioriterar ledig tid.
Det är också roligt.
Tid med mina barn.
I det läget så får man prioritera med pengar i stället.
Vi är 5 att försörja varav 3 barn, och det är ju bökigare än 2 vuxna utan barn.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag kan väl säga att jag har svårt för vissa saker och beteenden och för snabbt klassar in dem och drar förhastade slutsatser.
Usch det här blev känsligt känner jag....
jag gillar inte,

Kanske är det så att de som väljer/utser lämpliga familjehem inte har fullt så många idéer om vad som är olämpliga hem som du har? Kanske ser de till andra faktorer än om kläderna är "åldersrelevanta" tex. (jag kan naturligtvis hålla med dig om vissa av dina faktorer härovan som kan bedömas vara inte särskilt bra när det gäller placering av fosterbarn... visst är det bättre om familjen inte har tendensen att skrika åt barnen tex).

Du erkänner dessutom själv att du för snabbt klassar in och drar förhastade slutsatser. Det tror jag vi ALLA gör i högre eller lägre grad. Förr eller senare stöter vi på någon/några som får våra fördomar på fall... jag har gjort det några gånger och då också fått en och annan aha-upplevelse och insett att jag kanske varit för rask med att döma.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Att min morsa, du eller någon annan anser piercingar vara dumt att lägga pengar på betyder inte att någon av er har rätten att bestämma att jag inte ska pierca mig.

Men där så är vi i ett annat läge.
Du är vuxen på riktigt.
Och försörjer dig själv och sköter dig själv.
Så då bestämmer du ju själv också.

Jag tycker dessutom att det är snyggt.
Men inte värt pengarna och besväret för egen del.
Om min dotter gör det när hon flyttat hemifrån och inte på något vis är mitt ansvar, så är de hennes ensak inte min.

Men jag skulle uppskatta att hon väntade till efter 25 när pannloben är färdigutvecklad så att hon fullt ut kan se konsekvenserna av det.
Du har ju på något vis både ätit kakan och haft den kvar med tanke på placeringarna av din piercing och din tatuering.
De är lätta att hänga kläder över.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Kläder måste man faktiskt ha.
Och då så kan de ju lika gärna vara snygga.
Men om hon redan har 2 par jeans så är ju kanske det tredje paret helt överflödigt rent praktiskt.


Nej men onödigt.
När man kan ha roligt gratis el. t.o.m. tjäna pengar på det.
Så varför betala för det?
Vad ska man då göra med sin lön om man inte ska lägga den på saker som man tycker är roliga/trevliga/nödvändiga? Spara? Till vem/vad då?

Du lägger ju också pengar på roliga saker. Hästar, ett roligt/trevligt boende mm.

Jag har både betalnöjen (häst, böcker (i viss mån), korsord, dator) och gratisnöjen (naturen, umgänge med sambon mm). Själv får jag balansera mellan tid och pengar i prioritering. Just nu är vi bara två och då är inte tidsbristen lika påtaglig som för barnfamiljer. Men jag skulle gärna kunna ägna mer tid åt hästen/stallet tex eller bara åt att läsa roliga böcker. Men... då får jag prioritera bort en del pengar och därmed andra saker...
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jo så är det ju.
Men då så är vi tillbaka vid det där med självständighet.

Jag vill faktiskt prioritera vad mina pengar går till alldeles själv.
Om en ung vuxen som är mitt barn har andra åsikter så får den vänta med sina prioriteringar tills att min ekonomi inte är inblandad där alls.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men där så är vi i ett annat läge.
Du är vuxen på riktigt.
Och försörjer dig själv och sköter dig själv.
Så då bestämmer du ju själv också.

Kärnpunkten: men om någon annan försörjer mig hur vuxen jag än är så har den rätten att bestämma!?
Och: en 18-åring med jobb som betalar hyra hemma enligt överenskommelse ÄR också vuxen och självförsörjande!

Du har ju på något vis både ätit kakan och haft den kvar med tanke på placeringarna av din piercing och din tatuering.
De är lätta att hänga kläder över.
Ja, det är en fördel.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om en ung vuxen som är mitt barn har andra åsikter så får den vänta med sina prioriteringar tills att min ekonomi inte är inblandad där alls.

Och det är just det som jag tycker är en trist och rätt trångsynt inställning. Om den unga vuxna är ditt barn och överenskommit med dig om en hyra, sköter sina åtaganden i hemmet i övrigt och dessutom har x antal kronor över till "egna nöjen" per månad (överenskommet). Om då dessa pengar fortfarande inte får användas till vad den unga själv vill så tycker jag det är kränkande. Myndig borde vara = myndig.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej egentligen inte.
Utan dem har vi nu och de behöver ridas.

Onödigt, onödigt. Sälj!!

:D ;)
(tänk vad många piercingar ni skulle kunna göra! Kanske så många att ni faktiskt KAN försörja er på olika mässor som "mest piercade familj i världen")

Skoja bara!
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Kanske är det så att de som väljer/utser lämpliga familjehem inte har fullt så många idéer om vad som är olämpliga hem som du har? Kanske ser de till andra faktorer än om kläderna är "åldersrelevanta" tex. (jag kan naturligtvis hålla med dig om vissa av dina faktorer härovan som kan bedömas vara inte särskilt bra när det gäller placering av fosterbarn... visst är det bättre om familjen inte har tendensen att skrika åt barnen tex).

Du erkänner dessutom själv att du för snabbt klassar in och drar förhastade slutsatser. Det tror jag vi ALLA gör i högre eller lägre grad. Förr eller senare stöter vi på någon/några som får våra fördomar på fall... jag har gjort det några gånger och då också fått en och annan aha-upplevelse och insett att jag kanske varit för rask med att döma.

Nu är det ju ett väl förankrat problem att socialtjänsten godkänt många familjehem som inte håller måttet.De håller på ser över utbildningar urvalssystem uppföljning mm.

Jag anser att man som förälder ska vara en förebild för sitt placerade barn,de saknar nämligen ofta det.

Jag tycker inte att om tagit ett uppdrag som innebär att vara en vuxen förebild och att man dessutom får betalt för det ska tex röka eller svära.Eller skrika.
Jag tycker det är viktigt att kläderna de nya föräldrarna har på sig är åldersrelevanta och inte sexistiska.
Jag tycker man bör visa hur en bra parrelation fungerar eftersom de ofta har väldigt dåliga bilder av dessa.Då får jag gåshud när en familjehemspappa gastar kääring fyll på mer kaffe här odyl.
Jag har också hört smygrasistiska kommentarer bland dessa neantertalare, hur idiotiskt det är talar väl sitt eget språk,positivt om alkohol när många barn sörjer just den varan för att mamma eller pappa inte klarade av det.

Jag slutar nu!!
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men om hon redan har 2 par jeans så är ju kanske det tredje paret helt överflödigt rent praktiskt.
Då så vill hon nog hellre ha något annat faktiskt.
En ny stråke eller ridbyxor.
Just nu vill hon allra helst ha en bomlös sadel.

Vad ska man då göra med sin lön om man inte ska lägga den på saker som man tycker är roliga/trevliga/nödvändiga? Spara? Till vem/vad då?
Jag sparar till barnen och min pension.
Det känns viktigt att kunna ge barnen möjlighet att utbilda sig och utvecklas till sina fulla potentialer.
Och det kan bli dyrt.
Och så vill jag ha det bra när jag blir pensionär.
Så jag investerar i gården och i att amortera lån.
Om jag dör då? skulle någon säga.
Ja då så har jag ordnat det bra för barnen i stället.
Och det kan de ju verkligen behöva om de blir moderlösa.

Men jag skulle gärna kunna ägna mer tid åt hästen/stallet tex eller bara åt att läsa roliga böcker. Men... då får jag prioritera bort en del pengar och därmed andra saker...
Jag prioriterar barnen och deras framtid som Nr1, alltid.
Och jag tror att de har bättre nytta av att ha min tid än att ha en piercing.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om den unga vuxna är ditt barn och överenskommit med dig om en hyra, sköter sina åtaganden i hemmet i övrigt och dessutom har x antal kronor över till "egna nöjen" per månad (överenskommet).

Om inte jag behöver försörja så har jag inte med saken att göra.
För då så är inte mina pengar inblandade.
Jag slipper då det ekonomiska ansvaret och behöver inte heller lägga mig i.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Då så vill hon nog hellre ha något annat faktiskt.
En ny stråke eller ridbyxor.
Just nu vill hon allra helst ha en bomlös sadel.
Jag menade nog "din dotter" mer bildligt talat, som ett exempel. Inte nödvändigtvis just DIN dotter. :crazy: Hon kanske slår dig med häpnad och blir jätteintresserad av mode en vacker dag. Och vill ha de där onödiga jeansen för egna sparade pengar.

Spara till pension är bra. Men om man bor så billigt som vi bor (5000 kr per månad ungefär) och inte har NÅGRA utgifter på rena "nöjen"; ja, då skulle jag kanske kunna spara typ minst 10000 kr per månad, förmodligen ännu mer. Jag kommer inte behöva 3,6 miljoner i extrapengar när jag fyller 67. Jag vet ju inte ens om jag lever så länge. Därför lever jag hellre upp mina pengar nu (sparar gör jag förstås, men inte ALLT) eftersom jag vill ha roligt i livet ÄVEN nu.

Jag sparar heller inte till barn som ännu inte kommit. Och liksom du (som det verkar) vill jag inte lägga varenda egen rolig sak åt sidan om/när jag får barn. HELA familjen ska få ha roliga saker för sig; inte bara barnen.


Jag prioriterar barnen och deras framtid som Nr1, alltid.
Och jag tror att de har bättre nytta av att ha min tid än att ha en piercing.
Men med en 18-åring kanske det faktiskt är så att de heller jobbar en dag extra på extrajobbet för att få råd med en piercing än att umgås med sin mamma.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om inte jag behöver försörja så har jag inte med saken att göra.
För då så är inte mina pengar inblandade.
Jag slipper då det ekonomiska ansvaret och behöver inte heller lägga mig i.

Okej! Då har jag äntligen förstått var just du står i frågan. Tack .
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men det är ju det som vi gör.
Säljer hästar.
Verksamheten går ut på det.

Avla, föda upp, rida in, träna och sedan sälja.
Så just det.
Sälj sälj.

Äsch, det skulle säkert vara mer fördelaktigt ekonomiskt att inte äga en enda häst. Och istället hyra ut stall och mark till någon som själv tar hand om sina hästar. Om du går plus på hästavel så är du nog ett stort undantag i den branschen... I alla fall om man räknar med arbetstimmar som man lägger ner i sin avel.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Åhå?
Det tyckte jag var så självklart.
Problemet för mig är ju att jag har ansvaret för att ekonomin går runt.
Att det finns pengar till det som behövs för att inte saker skall komma efter.
Och så länge som det är mitt ansvar och mitt problem så vill jag också bestämma.

Om jag inte får bestämma så vill jag inte ha ansvaret.
Då så får den som vill bestämma klara sig själv.
Och vara myndig på alla de sätt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Äsch, det skulle säkert vara mer fördelaktigt ekonomiskt att inte äga en enda häst. Och istället hyra ut stall och mark till någon som själv tar hand om sina hästar.
Jo men det har gått ganska så bra hittils.
Men visst har jag tänkt tanken.
Dock finns det vissa förmåner för uppfödning som inte finns för inhyrda hästar.
Det räknas som jordbruksproduktion då.
Och så är andra i stallet så besvärliga för grannarna när de skall rida precis överallt.

Men jag kommer nog att blanda dessa verksamheter i framtiden.
Hyra ut bostad med stallplats.

Om du går plus på hästavel så är du nog ett stort undantag i den branschen... I alla fall om man räknar med arbetstimmar som man lägger ner i sin avel.
Arbetstimmarna skall man inte räkna.
Men annars så går det rätt bra.
Gratisnöje är inte att förakta.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men med en 18-åring kanske det faktiskt är så att de heller jobbar en dag extra på extrajobbet för att få råd med en piercing än att umgås med sin mamma.

Medans jag som försörjare hellre ser att studierna sköts.
Det är ju dem som JAG kommer att betala för.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men om man bor så billigt som vi bor (5000 kr per månad ungefär)
Vi bor billigare.
Men målet är att det i stället skall komma pengar ur boendet.
Så att vi får pengar varje månad.

Jag kommer inte behöva 3,6 miljoner i extrapengar när jag fyller 67.
Du kan köpa ett flerfamiljhus och hyra ut en del för att sedan få inkomster på ditt boende i stället för utgifter.
Jag kommer att ha mera när jag går i pension.
Men sittande i gården och en del annat.

HELA familjen ska få ha roliga saker för sig; inte bara barnen.
Självklart.
Men där så är jag ju med och prioriterar.
Så att jag kan hålla koll på ekonomin.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 372
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 752
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 920
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp