Bukefalos 28 år!

En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

För att hon lagade mat vissa dagar i veckan till familjen? :crazy:

För mig låter det fullt normalt. Ett bra sätt att lära sina ungar att laga mat är det också.

För mig också faktiskt.
Jag har varit hemma med min dotter när hon var liten.
Är fortfarande hemma faktiskt. Dottern fyller snart 18.
Hon har sen ganska tidig ålder lagat ordning mat till sig själv och även resten av familjen.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Så det är okej att diskriminera utseende men inte invandrare? (Vilket nog har diskuterats tidigare i tråden.)
Nej det är inte ok att diskriminera utseende.Men det är ok att diskriminera yttre attribut som man finner olämpliga.
Är personen den bäste för jobbet får man väl fråga om denne är intresserad av tjänsten även om det innebär att man plockar bort de för arbetet stötande attributen under arbetstid?

Jag tror du har ganska lätt att förstå det här resonemanget innerst inne.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej det är inte ok att diskriminera utseende.Men det är ok att diskriminera yttre attribut som man finner olämpliga.
Är personen den bäste för jobbet får man väl fråga om denne är intresserad av tjänsten även om det innebär att man plockar bort de för arbetet stötande attributen under arbetstid?

Jag tror du har ganska lätt att förstå det här resonemanget innerst inne.

Att jag förstår resonemanget innebär inte att jag tycker att det är rimligt.
Om jag tar ett annat exempel. Folk har säkert svårt att känna förtroende för t.ex. blonda "bimbos". (Smala, blonderat hår, sminkade, stora bröst osv.)
Är det okej att diskriminera för eller inte?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Att jag förstår resonemanget innebär inte att jag tycker att det är rimligt.
Om jag tar ett annat exempel. Folk har säkert svårt att känna förtroende för t.ex. blonda "bimbos". (Smala, blonderat hår, sminkade, stora bröst osv.)
Är det okej att diskriminera för eller inte?

Blonderat hår ska vara välskött inte ok med synlig utväxt.
Make up diskret.
Klädsel så det inte framhäver bysten.

Det här kan jag för så såg jag ut förr,dock med äkta blont hår.

Mina polare undrade om jag jobbade på hare krishna när jag skulle iväg..
Gudrun Sjöden skor och raka oversized tunikor,gärna i lila.
Hade jag sett ut som jag såg ut när jag var på krogen på den tiden hade det varit synnerligen olämpligt.

Fråga Silverkedjan vad hon trodde om mitt IQ då,och henne hade jag ridkläder med polotröja när vi sågs första gången för ca 10 år sedan.

Det utseendet var inte optimalt för det jobbet men jag tjänade fett med pengar på att modella då.Före Linda och company med 15 år...
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Blonderat hår ska vara välskött inte ok med synlig utväxt.
Make up diskret.
Klädsel så det inte framhäver bysten.

Det här kan jag för så såg jag ut förr,dock med äkta blont hår.

Mina polare undrade om jag jobbade på hare krishna när jag skulle iväg..
Gudrun Sjöden skor och raka oversized tunikor,gärna i lila.
Hade jag sett ut som jag såg ut när jag var på krogen på den tiden hade det varit synnerligen olämpligt.

Fråga Silverkedjan vad hon trodde om mitt IQ då,och henne hade jag ridkläder med polotröja när vi sågs första gången för ca 10 år sedan.

Det utseendet var inte optimalt för det jobbet men jag tjänade fett med pengar på att modella då.Före Linda och company med 15 år...

Det handlar alltså om att se så vanlig ut som möjligt? Mer eller mindre?
Varför ska make-up vara diskret? Var går förresten gränsen?
Jag kritiserar inte nu utan är bara nyfiken.

Jag anser att GS-skor och sådana tunikor är något av det fulaste man kan bära i klädväg. (Eller okej, korta tröjor och låga jeans på allt annat än smala människor är apfult. Om det ens ser bra ut på smala människor.)

Modellade du för vad? Jag fattade inte riktigt sammanhanget i de två sista styckena där.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det handlar alltså om att se så vanlig ut som möjligt? Mer eller mindre?
Varför ska make-up vara diskret? Var går förresten gränsen?
Jag kritiserar inte nu utan är bara nyfiken.

Jag anser att GS-skor och sådana tunikor är något av det fulaste man kan bära i klädväg. (Eller okej, korta tröjor och låga jeans på allt annat än smala människor är apfult. Om det ens ser bra ut på smala människor.)

Modellade du för vad? Jag fattade inte riktigt sammanhanget i de två sista styckena där.

Precis man ska se vanlig ut.
Gränsen för MU får var och en dra själv,det har aldrig varit någon som på något sätt frångått den så chefen reagerat.
Det har det på min mammas jobb vet jag (bank) där nån hade för mkt läppstift.

Jag var tvungen att tona ut min stil rejält när jag var yngre därför blev det GS kläder och fläta på ryggen och utan make up.

Jag jobbade som fotomodell när jag var yngre. Med allt möjligt, mest kläder och bilar och mat, men även som handmodell.(Bara fota händerna med olika lacker eller krämer.)
Det första var för att visa badrummet i ny Cabbyhusvagn och det sista var att röra ihop salladsdressing åt Druvan. (den bilden kom på såna där stora trekantiga pelare vilket var kul) Tyvärr körde ingen av vägen så det var väl tur att jag kunde jobba vidare åt lanndstinget....

Rosinggrejen var ett skämt,det är liksom inget nytt under solen att det går hem hos vissa med tjejer som liknar barbiedockor.
Och att många tror att de med automatik är korkade.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Precis man ska se vanlig ut.
Gränsen för MU får var och en dra själv,det har aldrig varit någon som på något sätt frångått den så chefen reagerat.
Det har det på min mammas jobb vet jag (bank) där nån hade för mkt läppstift.

Jag var tvungen att tona ut min stil rejält när jag var yngre därför blev det GS kläder och fläta på ryggen och utan make up.

Jag jobbade som fotomodell när jag var yngre. Med allt möjligt, mest kläder och bilar och mat, men även som handmodell.(Bara fota händerna med olika lacker eller krämer.)
Det första var för att visa badrummet i ny Cabbyhusvagn och det sista var att röra ihop salladsdressing åt Druvan. (den bilden kom på såna där stora trekantiga pelare vilket var kul) Tyvärr körde ingen av vägen så det var väl tur att jag kunde jobba vidare åt lanndstinget....

Rosinggrejen var ett skämt,det är liksom inget nytt under solen att det går hem hos vissa med tjejer som liknar barbiedockor.
Och att många tror att de med automatik är korkade.

Okej, normal sminkning vs. kraftig kan ju skilja sig rätt rejält mellan olika människor.

Jag skulle nog inte välja ett jobb där jag var tvungen att köra GS-stilen. Men det är ju jag det.

Det verkar vara roliga modelljobb :)

Jag fattade inte om du menade Linda Rosing eller någon annan Linda. Det var det som ställde till det ;)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Fråga Silverkedjan vad hon trodde om mitt IQ då,och henne hade jag ridkläder med polotröja när vi sågs första gången för ca 10 år sedan.

.

BADBOLL, BADBOLL, BADBOLL :rofl:

(fast det var liksom understöttat av makens sätt att avguda henne som skådeobjekt)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

För att hon lagade mat vissa dagar i veckan till familjen?



För att ha möjlighet att ha det så har jag också tagit ett stort ansvar. Jag har skött matlagningen till mig själv, dagligen, sen mellan-/högstadiet någon gång.
Det verkar ganska så ensamt.
Var är föräldrarna då?

Jag har lagat mat till hela familjen en gång i veckan sen 5 års ålder.
En 5-åring som lagar familjens mat?
Det tycker inte jag är riktigt bra så tidigt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det verkar ganska så ensamt.
Var är föräldrarna då?

Varför skulle det vara ensamt?

5 år låter i och för sig väääldigt tidigt tycker jag med. Men kanske kan man hjälpa till att laga familjens mat redan då?

Vi fick särskilda "matdagar" när jag var kring 12 -13 år. Ansvaret var att bestämma maträtt (det tenderade bli samma maträtt varje gång jag eller brorsan lagade... vår egen favvomat... :angel: ); handla ingredienserna och sen laga maten till alla i familjen.

Föräldrarna är/var hemma.... :confused: Men pysslade med annat då. Kanske tvätt, städning eller bara tog det lugnt med en tidning en stund.

Jag är väldigt tacksam att jag fick börja ta ansvar för sånt jag klarade av att ta ansvar för tidigt. Ja, i stort sett redan "från början". När jag ville "ämpla bädda" som 3-åring lät mamma mig "ämpla bädda". För att jag skulle få uppmuntran att göra saker hemma och inte höra "nej, det där gör mamma, det blir bäst då". För att växa som individ med uppgiften, för att få självförtroende. Och inte minst: för att morsan inte skulle stå där med en 12-åring som plötsligt ska läras göra allt; när de inte längre har "lust" eller ser det som en naturlig del i livet att alla i familjen hjälps åt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Varför skulle det vara ensamt?
"Till sig själv".
Var är de andra i familjen?
"Göra tillsammans" tycker jag verkar trevligare och bättre.

Vi fick särskilda "matdagar" när jag var kring 12 -13 år.
Jo men 12-13 då så fungerar det ju.
Mina har både bakat och lagat mat från den åldern.
Men inte från 5 år inte.
Hjälpa till ja, men inte ta ansvar för.

Från 10 år sisådär så kan de ju steka litet korv och koka spagetti.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det verkar ganska så ensamt.
Var är föräldrarna då?

Ptja, bland annat planerade mamma lektioner, de rensade ogräs, tvättade, dammsög. Sådana saker.
Du läser ut så förbaskat mycket utan att kolla upp först.

En 5-åring som lagar familjens mat?
Det tycker inte jag är riktigt bra så tidigt.

Var står det att jag gjorde det på egen hand? Jag fick då välja maträtt, leta fram receptet, se till att ingredienserna köptes hem och sen ha ansvaret för att maten lagades i tid.
Inget av det särskilt svårt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

kl

Hoppar in i tråden här och frågar LadyCovergirl.

Jag tycker det låter så ensamt, det du skriver här;

Jag är inget brat, däremot har jag vuxit upp i ett hem där pengar inte är ett problem. För att ha möjlighet att ha det så har jag också tagit ett stort ansvar. Jag har skött matlagningen till mig själv, dagligen, sen mellan-/högstadiet någon gång. Jag har lagat mat till hela familjen en gång i veckan sen 5 års ålder. (Vi lagade bara mat till hela familjen tre dagar i veckan=en dag var.)


Det låter som om du var ensam i stort sett hela dagarna, förutom tre dagar i veckan då ni åt mat ihop.

För mig går det inte att byta ut ekonomiskt välstånd mot tiden med familjen. Som pensionär på hemmet, och mina barn som vuxna, hoppas jag minns all den tid vi hade ihop. Varje dag. Hela tiden. Att tonårssonen minns omtanken bakom en varm kanna te väntandes efter en tre kilometer iskall cykeltur från bussen i aprilvinden. Som ett exempel. Istället för att vi hade 1000 tums widescreen med surroundljud.

Hellre tid ihop än alla eventuella prylar och hög ekonomiska standard än att vara ensam. Barn slutar inte ha behov av tillgång till sina föräldrar bara för att dagis- eller lågstadietiden är slut. Tid ihop, föräldrar tillgängliga, betyder inte att barn inte ska lära sig ta ansvar. Min tioåring är en hejare på småkakor och mjuka kakor, och håller på att lära sig baka matbröd. Pannkakor är ingen match. Vilket jag inte tror hon hade klarat utan hjälp i början. Tonåringarna kan SJÄLVKLART laga mat åt sig själva om det behövs. Alla har sedan åtminstonde sju års ålder kunnat hantera mopp och dammsugare. Bortklemade, totalservade barn är ingen självklar följd av att föräldrarna finns hemma.

Jag vill absolut inte hoppa på dig. Jag bara undrar om jag fattat rätt. Att du var tvungen att ta ansvar = vara ensam för att få möjlighet till ekonomiskt välstånd.


Edit: såg att du svarat I_U på i stort sett samma fråga. Men jag undrar fortfarande angående....för att ha möjlighet...ha skött att matlagning till mig själv sedan låg- mellanstadiet.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

"Till sig själv".
Var är de andra i familjen?
"Göra tillsammans" tycker jag verkar trevligare och bättre.

Just det, du tycker. Det innebär inte att det är det bästa. Du har kanske lite svårt att inse att folk tycker olika.
Eftersom vi åt kvällsmat på så olika tider och ville ha olika sorters mat (varma mackor/soppa/riktig mat) så då var det lättast att alla gjorde mat till sig själva.
Jag har väldigt svårt för det där kollektiva tänkandet. Jag älskar att få välja mat till mig själv och äta den när det passar mig. Att folk står ut med att äta kvällsmat samma tid varje dag förstår jag inte. Jag vill äta när jag är hungrig och har tid, inte när någon annan känner för det.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag vill äta när jag är hungrig och har tid, inte när någon annan känner för det.

Precis, samma här.
Jag förstår faktiskt inte varför det ska vara så förfärande att man lagar sin egen mat när man går på mellan- och högstadiet! Vi slutade ofta skolan vid 14-tiden eller 15-tiden, då gick jag hem, och var jag hungrig lagade jag mat. Mina föräldrar (lärare respektive bibliotikarie) hade av naturliga skäl inte kommit hem då. Men man kan faktiskt umgås på andra sätt än genom att äta tillsammans! Jag har, och har alltid haft, en jättebra relation till mina föräldrar, mamma är den person som jag pratar med om jobbiga saker. Vi har gjort mycket gemensamt, trots att jag lagade min egen mat när jag kom hem från skolan.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag tycker det låter så ensamt, det du skriver här; [...]

Det låter som om du var ensam i stort sett hela dagarna, förutom tre dagar i veckan då ni åt mat ihop.

[...]

Jag vill absolut inte hoppa på dig. Jag bara undrar om jag fattat rätt. Att du var tvungen att ta ansvar = vara ensam för att få möjlighet till ekonomiskt välstånd.

Du får så gärna fråga :)

Man måste inte vara ensam för att man lagat mat till sig själv. Som ett exempel på en vanlig dag när jag var yngre. (Tiderna är ungefärliga.)
7.00 Frukost (Det åt vi alla tre samtidigt eftersom vi började jobb/skola samtidigt.)
8.00 började alla jobbet/skolan.
13.40 kom jag hem, åt mellanmål och cyklade till stallet.
15.40 kom mamma hem, åt mellanmål och pysslade med sitt.
17.40 kom pappa hem, åt kvällsmat och pysslade med sitt. Ibland åt mamma och pappa kvällsmat samtidigt, annars åt mamma när det passade henne och hon var hungrig.
19.00 kom jag hem från stallet, åt kvällsmat, duschade osv.

Skulle mina föräldrar vänta på kvällsmaten tills jag kom hem skulle de antagligen bli rätt hungriga.
Det hände också att vi åt tillsammans när vi var hungriga samtidigt men var och en hade ansvar för sin egen mat.

Att man tar ansvar betyder inte att man är ensam, det betyder bara just att man tar ansvar.

Vad det gäller prylar är det inte riktigt så. Vi har i alla år bara haft de fria TV-kanalerna, inget TV-spel eller dylikt. Jag har fått köpa mobiltelefon själv eftersom mina föräldrar tyckte att det räckte med att jag hade pappas när jag red ut och sådär.
Jag ville ha en ny cykel som mina föräldrar inte tyckte var nödvändig eftersom den jag hade fungerade utmärkt. Då fick jag spara pengar själv till det.
De ville gärna ge mig saker men det skulle vara saker som de ansåg vettiga. Hästarna är ju inte saker men det tyckte de var vettigt.
Bara som exempel.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det är säkert olika i olika familjer. Men när man är så många som vi är, sex personer, är det oerhört praktiskt att äta ihop. Jag kan inte inbilla mig annat än att man kan laga bättre mat i stora omgångar, än om sex pers skulle laga middag till sig själva. Och när vi är så många, alla vill göra sitt, är det en naturlig stund att alla samlas, varje dag. Det skulle kännas torftigt att inte samlas kring en god middag. Varje dag.

Självklart äter alla sina egna mellanmål efter skolan. Den ena vill ha te och mackor, den andra musli osv.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Vi är ju bara tre stycken i min familj så det var inget större problem. Det var ju inte heller ovanligt att man lagade en full sats (4 portioner) och sen ställde i kylen eller frös in för att äta senare. På precis samma sätt som jag gör idag när jag bor själv.

Det hade blivit väldigt meckigt att äta mat samma tid varje dag eftersom vi var hungriga så olika tider.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det är klart, det är nog annorlunda om man är en stor familj, jag har inga syskon, så det har alltid bara varit mamma, pappa och jag.
Mina föräldrar har också för det mesta ätt lunch på jobbet (och jag i skolan), så om vi åt tillsammans (vilket naturligtvis också hände, och vilket var standard ganska länge) utgjordes maten av fil, flingor och smörgås, eller något liknande.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det där låter ju inte som något misärigt ensamt liv för ett stackars litet barn! :) Helt normalt!

Jag fattade det som att dina föräldrar jobbade i stort sett dygnet runt, och att ni tre syskon fick sköta matlagningen. Och att föräldrarna således aldrig lagade mat. Förstod inte att du var enda barnet.

Som jag skrev i inlägget ovan angående vår fyrbarnsfamilj och det praktiska i att äta ihop, blir det ju såklart annorlunda med ett barn.

Så det är SÄKERT att du känner dig helt normal då, trots att du tog så stort ansvar? :D :D :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 469
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 855
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp