En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Lämnar ett litet avtryck eftersom vi förhoppningsvis någon gång under året kommer börja med förökningen här hemma :D
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Inte ung:
Jag fick skador som gjorde att det hade varit lättare med ks, det var oerhört påfrestande psykiskt för mig att födda vaginalt pga historia bakom, epiduralen fungerade ej mot det som gjorde ont, min son andades inte när han kom ut. Behöver jag fortsätta?
För mig är det självklart att jag inte sätter mig i den sitsen igen, att det fungerade för dig är väl trevligt men jag tror du behöver tänka utanför dig själv.

Dina tre bra förlossningar är faktiskt ett piss i havet om man tänker på hur många barn det födds varje dag.

(ursäkta att jag fortsätter em-pirre, men jag blir provocerad över de som tror att vaginalt alltid är enklare än ks. Herregud vad jag önskar att jag tog det erbjudna ks och slapp gå igenom det psykiska helvetet under tiden och det fysiska efteråt. Och jag sprack knappt)
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Aha! Var det därför det plötsligt inte gick att svara i tråden trodde att något blivit fel :D
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Som sagt vissa läkare väntar tyvärr för länge innan de gör kejsarsnitt (har bl.a. varit ett program om det på P1).
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Inte ung:
Jag fick skador som gjorde att det hade varit lättare med ks, det var oerhört påfrestande psykiskt för mig att födda vaginalt pga historia bakom, epiduralen fungerade ej mot det som gjorde ont, min son andades inte när han kom ut. Behöver jag fortsätta?
För mig är det självklart att jag inte sätter mig i den sitsen igen, att det fungerade för dig är väl trevligt men jag tror du behöver tänka utanför dig själv.

Dina tre bra förlossningar är faktiskt ett piss i havet om man tänker på hur många barn det födds varje dag.

Men kan du lugna ner dig?

I_U skrev i förra tråden:

"Dessutom så är det en enorm påfrestning på barnet som inte är bra.
Normal vaginal förlossning är bäst för både barn och mor.
Onormal vaginal förlossning, t.ex. säte är inte bra utan då så är snitt bättre.
En långdragen förlossning är en risk för barnet och då så är snitt bättre, kvinnan får ta komplikationerna med snittet i det läget då komplikationerna som barnet kan få är så mycket värre.

Det handlar om att i varje enskilt fall välja det säkraste och det som ger minst risker. "

Jag är totalt övertygad om att en normal vaginal förlossning är det bästa för både barn och mamma, däremot när den inte längre är normal kan jag anse att snitt är ett bättre alternativ. Problem med det?
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Fast en normal förlossning kan tex för mig med tarmsjukdom ge mig skador (eftersom mina tarmar och analöppning är känsligare än på friska). Därför är det kanske inte det bästa för mamman alltid.

Observera att jag dock själv hoppas på en vaginal förlossning redan nu, långt innan jag är gravid :)
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Fast en normal förlossning kan tex för mig med tarmsjukdom ge mig skador (eftersom mina tarmar och analöppning är känsligare än på friska). Därför är det kanske inte det bästa för mamman alltid.

Observera att jag dock själv hoppas på en vaginal förlossning redan nu, långt innan jag är gravid :)

Fast det måste väl ändå hamna i allt som "inte är normalt" kategorin? Dvs ett kejsarsnitt antagligen är det bästa.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

.... det var oerhört påfrestande psykiskt för mig att födda vaginalt pga historia bakom, epiduralen fungerade ej mot det som gjorde ont, min son andades inte när han kom ut.

Men då så handlar det inte längre om en normal och komplikationsfri förlossning.
Och i de fallen så håller jag definitivt med om att snitt ofta är det bästa.
Och det har jag skrivit i princip i varje inlägg.

Normalt och komplikationsfritt vaginalt är bäst för alla.
Medan däremot ett snitt är bättre om det kan bli komplikationer med en vaginal förlossning.
"Historia bakom" tycker då jag ger indikation på att det kan bli komplikationer.
Din son hade nog mått bättre av ett snitt.

Det handlar INTE om vaginalt till varje pris utan bara om vaginalt när det är bäst.
Vilket det oftast är.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Herregud vad jag önskar att jag tog det erbjudna ks ......

Men blev du erbjuden snitt?
Då så hade ju vården redan sorterat ut din förlossning som risk.
Och då så håller jag verkligen med om att du borde ha tackat ja till det.

I samma anda som jag anser att vaginalt oftast är bäst.
Man skall i varje enskilt fall välja det som är minst risk för kvinnan och barnet.
Oftast så är det vaginalt och ibland så är det snitt.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Fast en normal förlossning kan tex för mig med tarmsjukdom ge mig skador....

Men det är inte en normal vaginal förlossning.
Det är en förlossning med förutsägbara komplikationer.
Då så måste man väga riskerna mot varandra och välja det minst riskabla.
Dina tarmar kanske mår bäst av ett snitt, då så är det ju bäst för just dig.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Min historia bakom är en riktigt gravt förlossningsskadad bror, pga det psykiska blev jag erbjuden snitt. Utav någon anledning bestämde jag mig för vaginalt (mkt pga hela DET ÄR BÄST grejen)
Nu på pappret ser min förlossning ganska normal ut, tog bara 12 timmar så egentligen klassar jag inte in på svåra (förrns sonen kom ut).
Den ser helt normal ut men hade varit mycket bättre med ett snitt i efterhand, typ. Därför vänder jag mig mot vad du skrev, eftersom inget under förloppet kunde ses som onormalt just då.
Det bästa är att mamman får bestämma själv tror jag, gå till auora och prata är det allra viktigaste.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Inte under förloppet nej.
Men innan, du var ju redan i avdelningen "risk".
Man måste vara psykiskt avslappnad och trygg för att en vaginal förlossning skall fungera bra.
En kvinna som får panik under förlossningen är en enorm risk för barnet och sig själv.

Så ja, jag tycker att du borde ha tackat ja till snitt.
För i ditt fall så var ju inte vaginalt bäst - eller hur?
Det viktiga är ju att man har gjort ett noggrant övervägande och inte tar beslutet på fel grunder.
Som att man tror att snitt alltid är minst smärtsamt och bäst för kroppen efteråt, för det är ju inte sant.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Jag var helt på det klara med komplikationerna med snitt efteråt, en del till att jag valde bort det (sen att jag skulle få sådana som var värre kunde jag inte se då)
Innan jag kom till förlossningen kände jag mig helt säker på mitt beslut, det var där inne det braka lös, tur att man var hög största delen av tiden:p

Men jag vänder mig fortfarande emot att vaginalt är bättre för mamman och barnet. Det är endast något mamman och hennes läkare/bm ska ha en åsikt om. Jag tycker det är fel allt man får kastat över sig så fort man säger att man ska välja snitt.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Inte ung:
Jag fick skador som gjorde att det hade varit lättare med ks, det var oerhört påfrestande psykiskt för mig att födda vaginalt pga historia bakom, epiduralen fungerade ej mot det som gjorde ont, min son andades inte när han kom ut. Behöver jag fortsätta?
För mig är det självklart att jag inte sätter mig i den sitsen igen, att det fungerade för dig är väl trevligt men jag tror du behöver tänka utanför dig själv.

Dina tre bra förlossningar är faktiskt ett piss i havet om man tänker på hur många barn det födds varje dag.

(ursäkta att jag fortsätter em-pirre, men jag blir provocerad över de som tror att vaginalt alltid är enklare än ks. Herregud vad jag önskar att jag tog det erbjudna ks och slapp gå igenom det psykiska helvetet under tiden och det fysiska efteråt. Och jag sprack knappt)

Men här är det väl ändå ingen som har påstått att det alltid är bäst? Om allt ser normalt ut så brukar generellt det vara bäst med vaginal förlossning. Ett kejsarsnitt är en stor bukoperation. Och alla operationer har sina risker.

Sen kan det ju hända saker under en vaginal förlossning som kräver kejsarsnitt. Här kan det dock falera ibland då kunskapen om att läsa ctg-kurvor inte alltid är den bästa.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Men ingen har ju sagt så?

I_Us poäng är ju
Det handlar INTE om vaginalt till varje pris utan bara om vaginalt när det är bäst.
Vilket det oftast är.

t.ex. säte är inte bra utan då så är snitt bättre.

En långdragen förlossning är en risk för barnet och då så är snitt bättre, kvinnan får ta komplikationerna med snittet i det läget då komplikationerna som barnet kan få är så mycket värre.

Det handlar om att i varje enskilt fall välja det säkraste och det som ger minst risker. "
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Nej, men jag tycker överlag att tonen är sådan. Inte bara här utan överallt. Jag gick igång som sagt på att voge fick skit direkt (enligt mig) när hon nämnde det. Det är ingen som ifrågasätter en vaginal förlossning och det tycker jag inte man ska göra med snitt heller.
Att jag drog upp min har mest med att göra med att den verkligen ser ut som ett standars A1 formulär, inte förrns efteråt har jag förstått själv hur fruktansvärd den var.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Men hon fick väl ingen skit? Jag tror att det för dig är en känslig fråga, och därmed tar du åt dig på ett annat sätt. Det är inte alla ställen som godkänner snitt utan orsak, så folk blir ju intresserade och vill veta varför någon vill ha snitt. Kanske personen inte har en aning om att det KAN vara bättre med vaginalt?
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Jag tycker det är fel allt man får kastat över sig så fort man säger att man ska välja snitt.

Det beror ju på orsakerna.
Vissa orsaker är inte sanna.

En orsak som inte är sann är att man slipper att bli inkontinent.
Det stämmer inte då det är själva graviditeten med trycket mot bäckenbotten som orsakar det.
En annan sak som inte är sant är att kroppen skulle skonas av ett snitt, det är ju alltid värre med en buköppning.
Ytterligare en sak är det där med smärtan, de allra flesta blir smärtfria på epiduralbedövning.
Det är ju samma bedövning som man använder vid snitt.
Och efteråt så gör ett snitt ont medan en vaginal och komplikationsfri förlossning lämnar kvinnan smärtfri efteråt.

Allt handlar om att fatta sina beslut på de rätta grunderna.

Javisst ja, det där med underlivet.
Det går i de allra flesta fall att återställa fullständigt med underlivsplastik.
Vilket man skall se till att få om det behövs.
Snitt kan ibland också ha svårt att läkas eller gå tokigt och då är skadan i buken.
Materialet i vaginan är mycket tacksamt att laga och läker oerhört bra samt är utanpå kroppen i stället för inuti.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

*kl

"Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D
Citat:
Ursprungligen postat av Inte_Ung
Vad var det som du upplevde som så hemskt?
Efter 3 egna vaginala förlossningar så kan jag inte sätta mig in i de tankarna.
Förlossning var aldrig något som jag oroade mig för.
Men hur i h***** kan du säga så?

Vem behöver vara ödmjuk egentligen?

Det är din äckliga attityd som gör att barnmorskor kan få lov att uppträda så vidrigt som många gör.
Det viktigaste är att mamman mår bra så att hon kan ta hand om sitt barn efteråt.
Finns det hjälpmedel till att inte förstöra sin kropp så ska man väl ta dom!
Att föda vaginalt är inget en kvinna måste göra för att vara "en riktig" kvinna, vill man ha snitt eller låta någon annan bära barnet för att slippa förstöra sig är man lika mycket kvinna för det."

Man är inte så ärtig efter ett så stort ingrepp i buken att man kan ta hand om bebis på egen hand. Man får ofta inte lyfta mer än ett mjölkpaket.

Nu menar jag inte att det ska bara vaginalt till varje pris utan att det i normalfallet är så som naturen tänkt sig och är oftast det bästa. Är det komplikationer är man ju i ett annat läge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 704
Senast: orkide
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 934
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp