Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

*knapplån*
Jag vill ge 2 goda råd till alla inför förlossningen.
1. Vakta på hur den går och se till att få snitt i tid om det ser ut att gå fel. (En bra uppgift för den blivande pappan)
2. Kräv att bli undersöka för sfinxer-ruptur och andra skador och kräv sedan att omedelbart få eventuella skador lagade.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Eller så tar man snitt och slipper förstöra sitt underliv öht! :sneaky:

Varför föda på ett gammalmodigt sätt om man inte behöver, bara löjligt!
Har full respekt för dom som vill, kan tänka mig att det är ashäftigt!

MEN

Jag själv vill helst slippa föda, jag vill göra barnet ;), jag vill vara gravid och sen ta hand om barnet! Och då blir ett vaket snitt utmärkt, jag slipper smärtan (visst det är mycket rahab efter ett snitt, i know, mamma gjort 2 stycken pga att jag och syster inte ville vända på oss) samt att jag är vaken och har full koll hela tiden.

Det är mycket det det handlar om, jag är kontrollmänniska till 100000% och vill hela tiden veta vad som händer.

Och ang snittet så har mamma ett litet som är knappt 10cm, kanske 6-7cm nedanför troskanten och magen är slät och fin i övrigt! :):love:

Förstår dock om man får panik över ett akutsnitt, det förstör ju verkligen hela magen! :crazy:
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Vet du, jag tror att de flesta av oss i tråden skiter fullständigt ifall vi får ärr eller knasiga underliv. Vi försöker bara lyckas bli gravida just nu.

Om det är det yttre du är oroad över, hur har du tänkt hantera eventuella bristningar? Ta inte illa upp nu, jag är bara nyfiken.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Det är jag fullt beredd på! :)
Kommer att göra brösten så fort jag slutat amma och behövs det så tar jag magen också! :)
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Hur tar man bort bristningar? Jag visste inte ens att det gick. Tänker mig att man kan ha enormt mycket bristningar och då är det säkert ganska svårt att få bort.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

För att om man opererar magen så tar man bort överflödig hud och då följer dom bristningarna med huden! :)
Sen går det också att lasra samt injecera bort dom! :)
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Aha. Tänkte mera på om hela magen är täckt av bristningar. Har inte satt mig i nåt sånt eftersom jag inte är så brydd ifall jag själv får bristningar eller ej.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Ja men är hela magen full så tar man ju bort den huden vid en bukplastik och då följer dom med så att säga! :) Jag hade ju inte gjort någon liten höftsugning då utan all over! :)

Eller så bär man upp dom med stolthet och tänker att fan min kropp klarade av att bära ett barn, grymt! :)
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Eller så bär man upp dom med stolthet och tänker att fan min kropp klarade av att bära ett barn, grymt! :)

Så kan jag säga att jag känner. Jag var skiträdd för att få bristningar i början på graviditeten (det blev en jättegrej för mig av någon anledning ...) men de kom och numera gillar jag dem. Och då har jag mycket bristningar - till och med några i ena knävecket :D

Vad det gäller kejsarsnitt kanske jag ska säga att jag inte lägger någon värdering i hur kvinnor föder, i och med att jag var den som frågade Vogue hur hon kunde veta att hon vill ha ks innan hon blivit gravid. Anledningen var den att jag antog att det krävs kontakt med MVC eller liknande för att sätta in en sådan sak i journalen, och mig veterligen kan man inte gå på MVC om man inte är gravid (eller ska fixa p-medel, då).
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Nej, men jag tycker överlag att tonen är sådan. Inte bara här utan överallt. Jag gick igång som sagt på att voge fick skit direkt (enligt mig) när hon nämnde det. Det är ingen som ifrågasätter en vaginal förlossning och det tycker jag inte man ska göra med snitt heller.
Att jag drog upp min har mest med att göra med att den verkligen ser ut som ett standars A1 formulär, inte förrns efteråt har jag förstått själv hur fruktansvärd den var.

Fast det är ju någon med en tarmproblematik som vill föda vaginalt där vi påpekar det kloka och rätta i att välja ett kejsarsnitt.
Voge hade ett ganska kantigt sätt att utrycka sig det var det vi försökte påpeka. Och att man kanske inte skall vara helt hundra på att man får ett beviljat kejsarsnitt innan man ens är där.

Hade Voge på ett normalt sätt skrivit att hon helst vill ha kejsarsnitt så hade hon inte fått något annat än stöd i det beslutet.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

*knapplån*
Jag vill ge 2 goda råd till alla inför förlossningen.
1. Vakta på hur den går och se till att få snitt i tid om det ser ut att gå fel. (En bra uppgift för den blivande pappan)
2. Kräv att bli undersöka för sfinxer-ruptur och andra skador och kräv sedan att omedelbart få eventuella skador lagade.

Håller med till 100% på det där!
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Men blev du erbjuden snitt?
Då så hade ju vården redan sorterat ut din förlossning som risk.
Och då så håller jag verkligen med om att du borde ha tackat ja till det.

I samma anda som jag anser att vaginalt oftast är bäst.
Man skall i varje enskilt fall välja det som är minst risk för kvinnan och barnet.
Oftast så är det vaginalt och ibland så är det snitt.

Fast jag undrar det jag. Min erfarenhet är inte att man tar alla risker i beaktande och funderar på vad som är bäst egentligen. Jag ville ha en vaginal förlossning med första barnet, jag var livrädd för snitt. Det fick jag också, jag höll på att dö och barnet med. Men vi fick en vaginal förlossning, jippi. Hade någon läkare innan tittat litegrann på min bakgrund så hade det inte behövt hända alls. Vad jag försöker säga är att inom mitt landsting är man så snitträdda (kanske med all rätt vad vet jag) så man struntar i/ignorerar/är okunniga/whatever i som i mitt fall, rätt så avgörande bakgrundsfaktorer. Och det är synd tycker jag.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Är du verkligen säker på att du vill ha barn? Du verkar ha så många problem runt barnafödander. Rätt månad, kejsarsnitt av kosmetiska skäl, plastikoperationer mm. Och allt detta innan du ens är gravid.

Barn förändrar ens liv och kropp. Det är liksom svårt att komma ifrån det. Jag tycker som om risken är stor att du blir besviken och bitter efter barnafödandet.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Fast jag undrar det jag. Min erfarenhet är inte att man tar alla risker i beaktande och funderar på vad som är bäst egentligen. Jag ville ha en vaginal förlossning med första barnet, jag var livrädd för snitt. Det fick jag också, jag höll på att dö och barnet med. Men vi fick en vaginal förlossning, jippi. Hade någon läkare innan tittat litegrann på min bakgrund så hade det inte behövt hända alls. Vad jag försöker säga är att inom mitt landsting är man så snitträdda (kanske med all rätt vad vet jag) så man struntar i/ignorerar/är okunniga/whatever i som i mitt fall, rätt så avgörande bakgrundsfaktorer. Och det är synd tycker jag.

I mitt fall var det inget snack om att ens prova vaginalt. Totalt tvärnej! Så det beror nog tyvärr på vilket sjukhus det rör sig om (barnet i säte, Varbergs sjukhus).
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Nu är den här, ÄL-veckan.

*laddar med extra kolhydrater*
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Vad jag försöker säga är att inom mitt landsting är man så snitträdda (kanske med all rätt vad vet jag) så man struntar i/ignorerar/är okunniga/whatever i som i mitt fall, rätt så avgörande bakgrundsfaktorer.

Ja det är ju inte vaginalt till varje pris som gäller utan det säkraste i varje enskilt fall.
Men man kanske är litet väl optimistiska.
Vaginalt är ju det som gör minst skada på kvinnokroppen när det går bra.
Och ger barnet den bästa starten.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Förvisso inte en förlossningskada men jag gjorde en liten titthåloperation för att ta bort blindtarmen. Det var avsevärt värre än att föda barn. När jag födde barn så var jag upp dan efter och åkte hem efter tre dagar. Med blindtarmen låg jag kvar en vecka och var sjukskriven tre veckor.
Lyckligtvis så behöver man bara göra det en gång. Föda barn gör jag igen (då jag är gravid med tvåan nu).
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Varför föda på ett gammalmodigt sätt om man inte behöver, bara löjligt!
Därför att det i längden är det bästa för kvinnokroppen.
Det finns många hemska komplikationer som kommer med åren, t.ex. endometrios och sammanväxningar.

Och då blir ett vaket snitt utmärkt,...
Jag tror att du lurar dig själv i det här fallet.

Och ang snittet så har mamma ett litet som är knappt 10cm, kanske 6-7cm nedanför troskanten och magen är slät och fin i övrigt!
Jag har inga märken på min kropp alls efter mina 3 graviditeter.
Det tycker jag är bättre.
 
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Att ha en mamma som kan ta hand om barnet är det bästa starten.

Ja absolut.
Och det är man bäst i skick att göra efter en okomplicerad vaginal förlossning.
Efter ett snitt så kan man knappt ens lyfta barnet.
Och absolut inte ett äldre syskon.

Jag tror att du har fått helt fel uppfattning om vad ett snitt kontra en vaginalförlossning innebär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: orkide
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
383
· Visningar
23 171
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
914
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp