Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Samtliga 4 hästar i stallet har gjorts träckprov på i sommar.
Alla hade 0EPG utom min som hade 550EPG blodmask.
Dum som jag var missade jag att kryssa i att ta odling på om det var stora eller
lilla, är det något som spelar någon större roll?

Hur som, när vi hade vet. ute till fåren passade jag på att få avmaskningsmedel
till hästen, han skrev ut Noromectin med rådet att jag skulle vänta till början
på oktober för att få styngflugan också.

Har jag fått rätt råd eller är det helt galet?
Litar inte 100% på denna vet. i hästsammanhang tyvärr :grin:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag skulle avmaska den med 550 EPG nu OCH i slutet av oktober (efter 8v) och vänta med de andra till samma omgång. Styngflugan kan ha en lång aktiv höst om det inte smäller till och blir kallt plötsligt. Har ni ens haft styngflugeägg på hästarna? Annars behöver de inte avmaskas mot det.

Odlingen är ju vettig att göra iaf första gången, men ta det i vår då. Du avmaskar ju ändå.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Du menar alltså att de andra bör avmaska sina hästar också, även om de inte visat
något på träckprov?
Angående styngflugan så ja, det kryllar av ägg tyvärr.
Varför bör jag avmaska honom två gånger?

Tilläggas bör att övriga hästar varit maskfria och oavmaskade i 2-3år
medan min avmaskades förra våren (utan träckprov) och sedan varit maskfri till nu.
Hästarna går alltid i samma sommarhage, varje sommar.
Var kommer masken ifrån och varför drabbas bara min?
Om man ingenting frågar får man ingenting veta :angel:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Du menar alltså att de andra bör avmaska sina hästar också, även om de inte visat
något på träckprov?
Angående styngflugan så ja, det kryllar av ägg tyvärr.
Varför bör jag avmaska honom två gånger?

Tilläggas bör att övriga hästar varit maskfria och oavmaskade i 2-3år
medan min avmaskades förra våren (utan träckprov) och sedan varit maskfri till nu.
Hästarna går alltid i samma sommarhage, varje sommar.
Var kommer masken ifrån och varför drabbas bara min?
Om man ingenting frågar får man ingenting veta :angel:

Om de haft styngflugeägg på sig behöver de avmaskas för att bli av med larverna i magen, detta görs sent på hösten, gärna efter första frosten, med ivermektinmedel.

Avmaskningen tar bara vuxna och "ungdomar", det finns fler maskar på gång att utvecklas som kommer vara vuxna och lägga ägg om 8v.

Om din häst nollat och sen avmaskades ändå i våras kan det ha triggat igång annars slumrande larver att vakna till, därav det höjda EPG, eller så har han varit lite hängit och därför plockat på sig mer smitta. Alla hästar är individer med olika starkt försvar mot parasiter.

Masken plockar de upp från gräset. Varje bajshög din häst släpper nu t.ex. innehåller 550 ägg per gram, alltså 550.000 ägg per bajshög om den väger ca 1 kg. De äggen kläcks till larver som kryper upp på grässtråna, hästen tuggar i sig gräset och larverna som utvecklas vidare inuti hästen tills de blir vuxna och släpper nya ägg.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Men de har ju alltid styngflugeägg sommartid, de övriga har ju gått 2-3 år utan att
avmaskas och har ändå ingen mask?

"Avmaskningen tar bara vuxna och "ungdomar", det finns fler maskar på gång att utvecklas som kommer vara vuxna och lägga ägg om 8v."

Menar du blodmask eller styngfluga?
Vet. rekomenderade enbart en avmaskning alltså fick jag bara medel till en,
bör jag be om mer alltså?

Han avmaskades inte i våras utan förra våren, 2008, då utan träckprov.

Hästarna går alltid på samma sommarbete hela sommaren, varje år.
Ingen mockning eller putsning sker.
Förstår ändå inte varför just min häst och ingen annan har mask?
Han är den enda som varit kärnfrisk i princip, övriga hästar har haft diverse
småfel.
Dessa hästar har gått här i 5-6år.
Min kom ny förra våren, alltså 2008. Avmaskades innan avresan hit.
Har han då tagit med sig blodmasken alltså trots avmaskningen?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Men de har ju alltid styngflugeägg sommartid, de övriga har ju gått 2-3 år utan att
avmaskas och har ändå ingen mask?
Styngflugan är ingen mask, utan en fluga, och äggen utvecklas till larver i hästen. Träckprovet visar bara ägg och de ägg som styngflugan lägger finns inte i bajset, utan utanpå hästarna. Att ni varje år har styngflugeägg visar att ni inte avmaskar mot den. Det är lätt att bli av med den, alla i området avmaskar på hösten. I många delar av landet har den varit helt utrotad.

"Avmaskningen tar bara vuxna och "ungdomar", det finns fler maskar på gång att utvecklas som kommer vara vuxna och lägga ägg om 8v."
Menar du blodmask eller styngfluga?
Vet. rekomenderade enbart en avmaskning alltså fick jag bara medel till en,
bör jag be om mer alltså?
Blodmask, se ovan om styngflugans larver. Om alla hästar har styngflugeägg bör alla avmaskas för att slippa plågan nästa år.

Han avmaskades inte i våras utan förra våren, 2008, då utan träckprov.

Hästarna går alltid på samma sommarbete hela sommaren, varje år.
Ingen mockning eller putsning sker.
Förstår ändå inte varför just min häst och ingen annan har mask?
Han är den enda som varit kärnfrisk i princip, övriga hästar har haft diverse
småfel.
Dessa hästar har gått här i 5-6år.
Min kom ny förra våren, alltså 2008. Avmaskades innan avresan hit.
Har han då tagit med sig blodmasken alltså trots avmaskningen?

Hästarna är som jag sa individer. Vissa har alltid mer mask och behöver avmaskas regelbundet, andra har ALDRIG nånting. Det beror helt på hur utvecklat motstånd de själva byggt upp. Har han bara varit hos dig i 1½ år så finns det fortfarande inkapslade larver från förra stallet som kan väckas upp, även om era marker är rena. Blodmaskens larver kan ligga i dvala i flera år innan de behagar tycka det är läge att vakna till. INGET medel tar alla stadier.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Okej, då har jag fått lite mer kött på benen :)
Tack så mycket för dina svar!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hej igen!

Nu kommer nästa dumma fråga..

Min lilla fröken ska flytta, till ett stall med rena hagar (eller hästarna som bott där hittills har inte visat något på träckprov). Min tjej hade ju ca 500 EPG (tror jag det var) i början av sommaren och då blev det Noromectin över sommaren och sen en vända cydectin nu i höst (senare).

Ska jag fortfarande köra på Cydectinet, så hon blir så ren som möjligt, eller är det bättre att avvakta och ta träckprov i Oktober och avmaska efter det?

/ Lavinia som inte vill smitta nya hagen med nåt skit.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hej!

Fast om jag avmaskar innan jag flyttar sitter jag mitt uppe i en intervall. Häst avmaskades för ca 3 veckor sen och ska inte maskas igen före oktober.

Fast jag kanske uttryckte mej lite luddigt;-).

/ Lavinia
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Aha, ja men då väntar du tills intervallet gått ut bara så är det ju lugnt. Hon sprider ju inget förrän intervallet gått ut.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Tack för svar!


Du är verkligen en guldgruva som delar med dej att allt du kan! Du borde nästan börja ta betalt.. Kanske Buke kan lägga in en betaltjänst i denna tråd??;-)

/ Lavinia
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

hej!! :)
Min häst gjorde jag träckprov nyss på och det visade sig att hon hade både enstaka ägg av blodmask och en större mängd ägg av bandmask, inte undrar på att hon vart svårfödd cokså... men hon är svårfödd från grunden cokså men ja maskarna har vell inte underlättat!

Men vad ger egentligen bandmask och blodmask för symtom?
Vet att dom gör så att hästen går ner i vikt, men mer då?

Och hur lång tid tar edt innan avmasknings medlet verkar???
Jag avmaskade min häst nu för ca 3veckor sedan kanske och ingen störer skillnad har jag ändå inte sätt hullmässigt!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hej!

Min tjej hade båda förra året och det enda vi märkte var att hon hade lite vinterpäls kvar mellan frambenen. Eftersom jag nyss köpt henne trodde jag det var normalt, men nu i sommar lossnade all päls så jag antar att det berodde på maskarna.

Annars såg jag inga som helst symtom på mask på henne, inte svårfödd (snarare tvärt om), inga synliga tecken alls.

/Lavinia
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

De allra flesta hästar visar inga symptom alls trots stor parasitbörda.

Vilket medel avmaskade du med?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ja, om du tittar i högra hörnet ser du vilket inlägg jag svarade på.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hmm, minns ej vad det hette :S
m,emn det avmaskningsmedlet tog bara bandmask ialafall!

Droncit.

Den koncentrationen av prazikvantel tar bara vuxna bandmaskar, du kommer alltså behöva upprepa behandlingen. Eftersom hästen även hade lite blodmask skulle jag välja Equimax nästa gång som har en högre koncentration av prazikvantel och innehåller ivermektin som tar två stadier blodmask och även styngflugelarver om hästen fått såna ägg på sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Lady_S
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 695
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 207
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 017
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp