Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ko- och hästparasiter, hur passar de ihop?
Det har gått kor i "alla år" på våra marker. Även där jag tänker göra den nya hagen åt hästarna. Kan hästar få i sig koparasiter?
Kan kor ha stora blodmasken?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Det är upp till dig som kund vad som är viktigt när du väljer labb.

Vad är viktigt då? Jag har bara gjort träckprov två ggr. En gång på en föreläsning om parasiter (flera år sen) och sen skickade jag in kolla masken nu.

Det står på andra labbets hemsida att de är utbildade...

Personalen har tidigare arbetat på veterinärmedicinskt laboratorium och har mycket kompetent utbildning med flera års erfarenhet av hästar och dess parasiter. Personalen har även stor erfarenhet av ackrediteringsarbete.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hästens parasiter är artspecifika, alltså inga andra djur har samma maskar. Enda undantaget må vara lungmasken där åsnan kan vara värd och smitta hästar.

Sambete med t.ex. kor eller får är suveränt för att få ner parasittrycket!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Vad som är viktigt för dig kan inte jag svara på. Vad gäller hur man kan lita på vad som står är det som med alla andra företag. Hur kan de backa upp sina påståenden?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Är det någon speciell masksort som kan ge diarre?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Är det någon speciell masksort som kan ge diarre?

Vilken sorts diarrée och hur gammal är hästen? En stor mängd blodmask kan ge dålig mage. Eller äh, i stort sett alla parasiter påverkar magen på hästen, hur mycket och på vilket sätt beror på hästen.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hur var det nu, MÅSTE man ha träckprov för att få recept på avmaskningsmedel? Vi var inte ense i stallet.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Vet du var det står nånstans? Bra att ha det på papper.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

ska jag ta träckprov nu eller när ska man ta det på hösten?
Båda hästarna har desutom hundratals stygnflugeägg på sej sedan flera veckor tillbaka.

tack på förhand
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

ska jag ta träckprov nu eller när ska man ta det på hösten?
Båda hästarna har desutom hundratals stygnflugeägg på sej sedan flera veckor tillbaka.

tack på förhand

Om de haft styngflugeägg på sig säger du det till veterinären och då ska du få utskrivet ivermektin-preparat till allihop. Avmaskning i slutet av oktober.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Om jag inte mockar ut alla hagar utan låter de vila några år. Vad händer då? Alltså om de får vila helt från betande djur... Finns masken fortfarande kvar?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Blodmaskens ägg och larver dör efter drygt 1½ år, spolmaskens ägg blir man "aldrig" av med... men den var ju inte problemet.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Så egentligen behöver jag inte mocka ur hagarna? Om jag låter de vila säg 2 år?

Det är nämligen så att en hage kan jag mocka ur helt, den andra kan jag göra det på 2 hektar, de andra 4 h är helt hopplösa. det kommer alltid att finnas gödsel kvar som man missar...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har precis fått svar på min Kolla Masken jag gjorde.

Har en treåring, går tillsammans med två andra treåringar och en 17 åring. Alla valacker. Går på ett jättestort fält samt skogsmark.

Han avmaskades med Bimectin den 15/4 och jag har nu fått följande svar:

Stora/lilla blodmask: 400
Spolmask: 0
Övriga anmärkningar: Förekomst av ägg från hästens bandmask.

Vad säger ni om detta? Avmaska, eller inte, isf vad för medel?

Jättetacksam för svar, *flörtar lite med Madick*
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Equimax som tar både blodmask och alla stadier av bandmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Snälla ni kloka kan ni hjälpa mig med detta problemet.
Funderar på om min häst kan ha drabbats av resistenta maskar?

Träckprovet för 2 mån sen visade att hon hade lilla blodmask (nåt på) 500 epg. Avmaskade med banmint.

Tog träckprov i veckan och det visar sig att hon har blodmask igen, har nu fått axilur utskrivet.

Om maskmedlet inte tar masken, vad gör man då??

//orolig
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Varför i hela friden skrev veterinären ut Axilur??? Lilla blodmasken är kraftigt resistent mot Axilur och Rintal.

Det är inte ett dugg konstigt att du har positivt efter 8v när du använt Banminth. Banminth tar bara vuxna äggläggande maskar, 4v efter avmaskning har en ny generation utvecklats och släpper ägg. Helt normalt. Används Banminth avmaskar du var 4e vecka. Använder du ivermektin var 8e vecka och Cydectin var 12e vecka. Axilur ska du inte ge ALLS och byt genast veterinär i parasitfrågor!!

Blodmasken har varit resistent mot Axilur i säkert 20 år...

INGET medel tar alla blodmaskar inuti hästen. Det kan ta 2 år med helt rena marker och regelbunden avmaskning innan allt i hästen är borta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 725
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 196
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp