Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

ahh ok men då fattar jag! tack!
Ja då blir det träckprov nu efter helgen och sen igen.
tack för all hjälp!

ps: ringde SVA och pratade med en av veterinärerna, men dom kände inte igen symtomen i sammanhang med parasiter eller infektioner så det är mer troligt att det är nån allergi, eller 'bara' nån knas grej pga/i sammaband med dräktigheten, hormoner och allt liksom...man vet ju aldrig..hon hade ju inget sånt innan.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Och då framförallt med en åring antar jag?
Veterinären var ute förra veckan, i helt andra ärenden, och då sa jag att jag skickat in Kolla Masken. Fått svar via mail att det var 850 EPG, och att jag väntade på odling. Veterinären skrev iaf ut Fyrantel som jag gav förra helgen, efter mycket krångel på Apoteket.

Nu har jag fått svaret från odlingen och då var stora blodmasken "påvisad" (tror det stod så).

Jag fick ett till recept av veterinären som var på Novomectin/Noromectin (jag kan verkligen inte läsa min vets handstil :p) som jag skulle hämta ut och ge alla mina fyra hästar samtidigt när frosten kommit.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ehm... inte vänta på frosten om du har stora blodmasken och tog Fyrantel nu. Avmaska när det gått 4v sen förra avmaskningen och ta din igen. Har övriga tagits prov på? När är de avmaskade senast? Sanering av hagar nödvändig, så mycket det bara går. Stora blodmasken är farlig för ALLA hästar.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Kl* Äsch nu har vi också fått styngfluge ägg. Jag har tagit bort dem 3 kvällar i rad nu. Det är inte många nu sist var det 3 (!) st. , men jag var borta 3 dagar och när jag kom tillbaka så såg jag dem. Hon som passade min häst hade inte sett dem tidigare men törs jag chansa att det räcker att skrapa rent varje kväll?

Annars hade jag tänkt ta Equimax , för att det tog blodmask och bandmask också Då hästen inte blivit avmaskad på länge då hon haft under 50 på träckprov men jag tänkte att det kan ju vara bra att köra på om jag nu ändå måste avmaska. Och bandmask syns ju inte alltid vid träckprov...Styngflugan har drabbat hästar i hagarna runt om. Första gången någonsin jag sett dessa ägg :mad:

Eller är det bättre av ngn orsak att ta ngt som bara tar styngflugan?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

KL

Jag har också frågor om styngfluga!

Vi tog träckprov i våras och fick rådet att avmaska med cydectin. Nu har jag upptäckt styngflugeägg på bl a en av hästarna som hade noll EPG i våras (och alltså inte har avmaskats).

Ska jag avmaska honom också med Cydectin? (Man ska väl använda samma medel på alla?)

Ska man vänta tills det blir rejält kallt (frost) innan sista avmaskningen? Följer jag intervallet från tidigare avmaskningar under sommaren ska sista avmaskningen göras i slutet av september och då är det kanske inte så kallt än. Är det kanske bättre att vänta lite?

Tacksam för svar!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Nej, det har inte tagits prov på övriga. Alla har gått i samma hage....

Inga prov på övriga. Det var så att jag såg i hans bajs att det var mask och en hög hade mask i sig, det såg jag tydligt. Dock visade det sig att det troligen var "fluglarver som kommit dit i efterhand" enligt Svarsprotokollet. Jag hade en Kolla Masken-paket hemma.

Är det extra farligt om det är så många EPG? Det var alltså 850 EPG Stora/och eller lilla blodmasken. Och Odlingssvar stora blodmasken: Förekomst...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Equimax låter som ett bra förslag. Annars är det "rent" ivermektin- och det har du ju redan i Equimaxen + att den tar bandmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Kör på samma medel för alla. Och vänta till efter frosten, det gör inget att intervallet blir lite längre för de andra.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

850 EPG är ganska mycket, men ingen fara. Det som ÄR farligt är stora blodmasken. Avmaskning alla och så be de andra ta prov i vår MED odling för att se om de också har stora.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Men ska jag avmaska nu eller när frosten kommer? Han som jag vet har stora blodmasken har ju redan fått Fyrantel.

Planen är att alla ska avmaskas nu. och sen tas träckprov med odling i vår.

Tack för hjälpen!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

När avmaskades de andra senast? Styngflugan ska ni inte ta förrän det varit frost, men om de andra också har stora blodmasken behöver de avmaskas genast. Be de andra ta prov med odling för säkerhetsskull. Detta är inte roligt att få i hästen. Även om hästen inte dör i första taget så orsakar stora blodmasken skador i krösroten (en del i tarmarna kan man säga) som inte läker.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Okej. Hm.. det låter inte alls bra :(

Jag ska prata med min inackordering så fort som möjligt, så att vi gör allt tillsammans...

Hur är det med hagarna? Du skrev "saneras". Hur gör man det? Är det alla hagar som de "drabbade" hästarna har gått i? Hur väl ska det "saneras"? Räcker det om man plockar bort allt bajs eller behöver hagarna vila etc?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Mocka så noga det bara går. Slå ner överväxt gräs som de inte äter (rator), om det finns möjlighet att låta hagen vila är det ju jättebra.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Vi har marker så det går att låta dem vila. Även om det är längre att gå mellan hagar och stall :p Nä, skämt och sido. Om det behövs så gör jag självklart det! hur länge behöver den vila?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

1½ år, alltså två vintrar och en sommar eller tvärtom.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

spelar det någon roll om man köper Kolla Masken-paket eller om man gör prov från t.ex. EquiLab. För våra hästar kommer det skilja 500:-
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag har ingen erfarenhet av det nya labbet, däremot vet jag att KollaMasken är kvalitetssäkrat och de+SVA är de enda som har vad som verkligen kan kallas parasitologer (forskning, lång erfarenhet mm). Det är upp till dig som kund vad som är viktigt när du väljer labb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 724
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 192
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp