Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ska du beställa inkl. bandmask från Vidilab blir det kod 501+504 (220+145 kr+moms) (eller 503 om du vill ta samlingsprov för bandmasken=165 kr+moms för tre hästar på andra delen). För SVA blir det D160113 (420 kr+moms). Tillkommer gör på båda porto och packmaterial.

Enklare skrivet:
Vidilab 501+504 > 456 kr > 1368,75 kr för tre hästar
Vidilab 501+503 > 1031,25 kr för tre hästar
SVA D160113 > 1575 kr för tre hästar
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ok, tack till er båda som svarat! Det är ju en djungel det här!

Om jag säger så här; Jag vill kolla varje häst och förekomst av bandmask+de vanligaste andra parasiter man brukar kontrollera. För min del räcker det att få veta om det förekommer och om det är riklig förekomst eller inte.

Vilket "paket" rek ni då?

PM:a gärna om det här blir för specifikt att ta på forumet
 
Sv: Kolla Masken + flytta ?

Jag helhyr stallet jag är i nu - inga inackorderingar, samma blir det på nästa ställe (dock kommer inackorderingarna med tiden)
 
Sv: Kolla Masken + flytta ?

*kl*

Jag har precis fått hem en unghäst från Norge som aldrig blivit avmaskad, så har sannolikt massa olika äckelpäckel i magen. Han är dessutom lite tunn och raggig så jag gissar att han är angripen.
Frågan är nu denna:
Pratade med både SVA och Vidilab och ngt mer som jag har glömt. De menade på att sannolikheten är mkt hög att hästen har mask och borde avmaskas. Problemet som de sa var vilka maskar/ägg man skulle testa mot.... Ska jag skicka in och be dem testa mot typ allt (blir rätt dyrt kan jag tänka...) eller ska jag avmaska med ett preparat som tar det mesta nu och ta ett träckprov längre fram ihop med de andra hästarna? Vilket är bäst?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

I ditt fall skulle jag faktiskt välja Equimax som tar både rund- och bandmaskar. Problemet där kan vara spolmask som det finns resistens mot för ivermektin (som Equimax innehåller).

Sen träckprov ihop med de andra om drygt 8v.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ok, Equimax alltså. Då ska jag prova det och se vad som händer.
Tack för hjälpen!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Och jag funderar på hur ni med åretrunthagar hanterar parasitfrågan? Undrar utav ren nyfikenhet!

Vi har åretrunthagar. Vi har både får och hästar. På hästarna tas individuella prov och på fåren görs samlingprov (tror jag, mamma som har koll på det). Än så länge har vi inte haft några parasiter på hästarna (bara haft i två år).

Fåren har en mindre vinterhage på vintern och sprider då inga parasiter i stora hagarna. Vi har flera hagar, varav 4 som är större än 1 hektar, som vi växlar i. Dock två stycken som används som både vinter och sommarhagar till hästarna. Vi försöker växelbeta så bra det går. Försöker låta hagarna vila då och då från respektive djurslag. Vissa av hagarna används bara på sommaren och alla hagar vilar minst var tredje år iaf från fåren.

Nu i sommar ska vi också försöka stängsla en skogshage som hästarna kan gå i på vintern.

Hästarna betar också av fårens vinterhage under sommaren.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nu är lillen avmaskad. Efter konsultation med veterinären som skrev ut receptet så blev det ett ivermectinpreparat med följande resultat... (än så länge, är ju nyavmaskad)

Små små små vita maskar, ganska tunna. Sen röda ganska tjocka, dessa röda har jag aldrig sett innnan, ngn som vet vad det är? (jag höll på att spy när jag tog upp dem ur träcken... :eek:)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19050000-19059999/640x480/19055709.jpg
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Styngflugelarver är det. Tyckte inte veterinären att du behövde ta något mot bandmask?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hon sade att risken var att han var rätt full i mask (hon såg honom precis när han kom för en vecka sedan) och att det kunde stressa kroppen för mkt att ta allt på en gång. Hon tyckte att jag skulle börja med ivermectin och sen ta träckprov om ca 2 månader (förutsatt att han inte blir sämre) och avmaska igen, så kroppen hinner vila lite från "giftet". Och då på träckprov se vad annat han har och då kunna välja preparat utifrån det.

Jag tycker det är så svårt med avmaskning, när, vilket preparat och hur ofta, så jag gick på hennes linje eftersom hon har hjälpt oss med beteshygienprogram och avmsakningsschema.

Blev det helt fel nu? :cry:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

När man ska maska = Oftast i anslutning till betesgången eftersom det är på betet hästarna smittas.

Hur ofta = Det beror helt på vad träckprovet visar och vilket substans du använde sist.

Vilket medel = Beror på vad träckprovet visar, men man bör inte använda en och samma substans för länge, utan rotera mellan de olika substanserna med ca 1-2 års mellanrum.

Anledningen till att du fick rådet att ta träckprov efter 2 månader har inte att göra med att kroppen ska vila, utan att Ivermectinpreparat som du använde är verksam i 2 månader. Tar du tidigare än 2 månader är det inte säkert du hittar något...trots att det kanske finns.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Tur att Buke finns, vad skulle man gör annars ;)

Jag har alltid haft häst på gårdar med andra djurslag där vi kunnat växelbeta och inte haft några större problem med parasiter. Är därför väldigt dåligt insatt känner jag...

(Men veterinären sade oxå att jag skulle låta honom vila mellan avmaskningarna eftersom det faktiskt är ett gift)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Är det mindre stressigt för kroppen att ha kvar annan sorts parasit menar hon? Träckprovet om 8v är ju för att se hur mycket som kommit fram (utvecklats vidare) och det visar inte bandmask heller om du inte väljer det speciellt, och inte heller då är det ju säkert att det syns.

Men nu är han ju avmaskad och fått ur sig en del. Jag skulle göra ett prov redan nu för bandmask (som ju inte är påverkad av ivermektinet) antingen ett speciellt träckprov eller blodprovet som går att ta. Jag skulle INTE vänta 8v med att adressera bandmasken.

8v är ju tidigast man avmaskar mot rundmask igen efter en ivermektin-behandling i alla fall, alltså ingen mening att ta prov eller avmaska mot det igen tidigare än så.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ok, då kanske jag skulle be att den vet som kommer ut imorrn och ska ta tänderna att ta ett blodprov då? Eller förresten det är väl dumt en fredag...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Du får höra. Jag vet inte vilken dag de har uppsamling av proven. Det borde ju gå att förvara på ett vettigt sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 188
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 281
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp