Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det spelar ingen roll vilket ivermectinmedel du använder. Noromectin, Ivomec, Eraquell, Bimectin...alla är detsamma. Så ta du Ivomec om du så vill.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det man ska variera för att minska risken för resistens är den verksamma substansen, vilken tillverkare det är spelar ingen roll.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hallå Madick o ni andra!!

Tycker min 06a har börjat tunna ur, så jag skickade in träckprov o fick svar idag. Blodmask: 1000 EPG (ingen odling satt). Spolmask: 0 EPG.
Antar att jag ska använda ivermektin-medel, men vilket? Han fick Ivomec i somras, bör jag byta nu? Min 05a bör väl också avm som går i samma hage?

Om den andra hästen behöver avmaskas vet man inte utan träckprov. Det är individuellt hur motståndskraftiga hästarna är mot parasiterna, med välskötta marker och rutiner är det ca 10% av hästarna som behöver avmaskas regelbundet efter min erfarenhet och vad parasitologen på SVA själv upplevt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Ska skicka iväg träckprov på mina tre pållar, skickar direkt till SVA - såg att det blev billigare om man har flera hästar samt att Kolla Masken analysen inte kontrollerar bandmaskförekomst:confused:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag skickade i väg träckprov för en vecka sen. Hon hade 550 Epg blodmask. De sa att maskarna kan gå i dvala och provet kan då visa för lite mask än vad de egentligen har. Jag avmaskade med en gång...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Ska skicka iväg träckprov på mina tre pållar, skickar direkt till SVA - såg att det blev billigare om man har flera hästar samt att Kolla Masken analysen inte kontrollerar bandmaskförekomst:confused:

Fast man kan skriva en liten kommentar till dem att man vill de skall kontrollera ifall hästen har bandmask, finns rader över till det. :)

Har jag gjort och det var inga problem.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Ska skicka iväg träckprov på mina tre pållar, skickar direkt till SVA - såg att det blev billigare om man har flera hästar samt att Kolla Masken analysen inte kontrollerar bandmaskförekomst:confused:

SVA kollar inte heller bandmask om man inte ber om det i ett speciellt prov, precis som man kan göra till Vidilab. Om de ser bandmask i vanliga provet säger de såklart det! Tittar man specifikt efter bandmask går provet till på ett annat sätt än om man bara kollar rundmask, det gäller såklart även hos SVA.

Se till bara att du inte luras att skicka in samlingsprov, det säger inte särskillt mycket om du inte vet hur dina hästar brukar ligga till.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jaha, jag kollade på deras hemsida och där stod det att de inte testade för bandmask. Jag googlade, det kanske inte var aktuell info jag fick fram då. Priset då? Jag fick fram att på SVA kostar det 375 kr för upp till 3 hästar - vad skulle motsvarande kosta med Kolla Masken låda?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jaha, jag kollade på deras hemsida och där stod det att de inte testade för bandmask. Jag googlade, det kanske inte var aktuell info jag fick fram då. Priset då? Jag fick fram att på SVA kostar det 375 kr för upp till 3 hästar - vad skulle motsvarande kosta med Kolla Masken låda?

Och vad säger dig ett samlingsprov? Är det positivt så vet du att antingen en, två eller alla sprider ägg och behöver avmaskas, men inte vilken.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur gör ni som har era hästar på lösdrift med avmaskningen?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Och jag funderar på hur ni med åretrunthagar hanterar parasitfrågan? Undrar utav ren nyfikenhet!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Dom tar väl förhoppningsvis träckprov med även fast det är lösdrift. Eller hur menar du ?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

280 x 3 = 840:- skulle det kosta med kollamasken låda. Samlingsprov upp till 3 individer ( Kvantitativ)hos Vidilab kostar 230:- exkl moms. Individuella prover (kvantitativ) kostar 220:-/st exkl moms.
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag pratade med SVA och jag skickar alltså in på alla tre hästarna, märkta med hästarnas namn, varje påse individuellt alltså.

Jag skulle skriva på att jag vill ha kontrollerat även bandmaskförekomst.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jaha, jag kollade på deras hemsida och där stod det att de inte testade för bandmask. Jag googlade, det kanske inte var aktuell info jag fick fram då. Priset då? Jag fick fram att på SVA kostar det 375 kr för upp till 3 hästar - vad skulle motsvarande kosta med Kolla Masken låda?

men jag betalade inget extra för bandmask kontroll jag köpte lådan och skickade in proven, skrev in att jag ville ha bandmaskkontroll bara.

Betalade 299 kronor lådan på Granngården, men tror att Vidilab har rabatt om man har fler hästar? Kolla in på deras sida! :)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag ska kolla upp priset på SVA också, jag kan ju ha missförstått det. Någonting säger mig dock att Kolla Masken borde blir dyrare eftersom man satsar på ett "kit" som ju kostar att producera också. Till SVA så skickar man ju bara plastpåse i ett vadderat kuvert.

Ska kolla upp priser på båda ställena per telefon. Har ytterligare ett ställe att kolla upp innan jag skickar iväg. SVA tyckte att jag skulle vänta 2-3 veckor till i a f.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag pratade med SVA och jag skickar alltså in på alla tre hästarna, märkta med hästarnas namn, varje påse individuellt alltså.

Jag skulle skriva på att jag vill ha kontrollerat även bandmaskförekomst.

Även om man gör samlingsprov skickas ju påsarna in separat för att man ska kunna ta lika mycket från varje häst. Var säker på vad du beställer och vad det kommer kosta innan du skickar in. Jag har fått mindre rolig faktura från dem när vi tydligen inte uppfattade varandra rätt.

Varför skulle ett kit vara dyrare att producera? Snarare blir det enklare hantering då allt blir enhetligt och lättarbetat. Dessutom ingår ju porto och emballage, det får du stå för själv till SVA.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

SVA tar 235:- för kvalitativt prov exkls moms. Tar dom inte kvantitativt ???


Har man 1 häst, villket kollamasken är gjord för, så lönar det sig med kollamasken eftersom du måste köpa, påse, frimärken när du tar själv. Vadderade kuvert är väl knappast billiga vad jag sett ?!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ja men nu har jag tre hästar och det var också därför som jag tyckte att det verkade billigare med SVA. Vill gärna ha en liten förklaring av begreppen ni använder tack!

Madick; det jag vill beställa är ett träckprov för varje häst där man kollar upp bandmask, förutom de sedvanliga. Dessa hästar går tillsammans, i samma hagar och ska även gå tillsammans i samma sommarhagar. Den ena unghästen har haft bandmask förra våren därav vill jag vara extra noga med att kolla upp detta i år.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ja, det är billigare att skicka in direkt till ett lab i stället för 3 kollamaskenlådor.

Kvantitativt EPG, talar om hur mycket ägg per gram träck hästen har från olika maskar.

Kvalitativt säger endast att hästen har: lite, mycket eller rikligt. Och sånt kan man ju tolka hur som helst.

Bandmaskundersökning individuellt prov, endast förekomst har du i Vidilabs prislista på prov 504. Kostar 145:-/st exkls moms.

http://www.vidilab.se/?sida=priser
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 134
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 237
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp