Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur ofta ska man ta träckprov och när? Helt ny i det här området, tänkte sluta avmaska i onödan.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur ofta ska man ta träckprov och när? Helt ny i det här området, tänkte sluta avmaska i onödan.

Det beror på hur man har hästarna. I grushagar på vintern och gräs på sommaren räcker det nån vecka innan betessläpp första gången och sen ett på hösten om första provet visade att ingen avmaskning behövdes. Vet man att hästen alltid ligger lågt eller på noll räcker det med ett prov varje vår. Om hästen behöver avmaskas enligt vårprovet avmaskar man med medlets intervall det året (med avbrott för vintern), nytt prov nästa vår och som ovan.

Har man hagar där det spirar gräs mest hela tiden om det inte fryser är det läge att ta prov lite tidigare, särskillt en vinter som den här. Avmaskningen är ju i första hand för att hindra smittan.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Min häst har långa hår under halsen och magen, vilket tydligen ska vara tecken på mask. Hon har dessutom, de sista veckorna, rasat i vikt. Så igår skickade jag in ett träckprov och fick svar idag.

Spolmask 0, stora/lilla blodmasken 100 EPG, inga anmärkningar, ingen odling. Jag tycker det låter väldigt lite, med tanke på hur hästen förändrats? :confused: Ska ringa veterinären imorrn för recept, får väl fråga honom lite mer då. Men jag hade väntat mig typ en miljon EPG, så nu blev jag jätteorolig för min lilla häst. Några teorier?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Bandmask. Syns inte alltid på träckprov. Be veterinären om ett medel som tar bandmask, t.ex. Fyrantel och ge "dubbel dos". Blir det bättre lär det ha varit bandmask och då är det läge att ta ett medel med prazikvantel nästa gång.

Fyrantel tar blodmasken och i dubbel dos tar den vuxna bandmaskar.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Stämmer symtomen in på bandmask eller varför tror du det? Hur farligt/allvarligt är det? Måste man avmaska igen och isf när?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Stämmer symtomen in på bandmask eller varför tror du det? Hur farligt/allvarligt är det? Måste man avmaska igen och isf när?

Snabb avmagring och ful päls är symptom på bandmask. Du kan antingen ge pyrantel-preparat nu (dubbel dos) och sen upprepa nästa avmaskning om det ger resultat. Eller så ger du ett prazikvantel-medel direkt och blir av med allt som hästen har just nu.

De flesta hästar har bandmask utan att det påverkar dem, men går de ner i vikt osv så är de ju påverkade. Den masken är enligt vissa forskare en av de vanligaste anledningarna till kolik. Jag är inte säker på att jag håller med om det, men kolik kan den ge i alla fall.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*knapplån*

Fick svar på mina hästars prov i veckan.
Båda hade noll på allt,skönt!:)

Nu har inte jag avmaskat på snart 2 år tror jag..
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Varför måste man ha veterinärintyg för att få köpa ut avmaskningsmedel nu för tiden?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

För att folk avmaskade till höger och vänster förr, "bara för att", vilket har lett till att maskarna börjar bli resistenta mot avmaskningsmedlen. För att få ett recept av veterinären ska du ha gjort ett träckprov som visar om du ens behöver avmaska eller inte. Bra för både plånboken och hästarna ;)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

För att folk avmaskade till höger och vänster förr, "bara för att", vilket har lett till att maskarna börjar bli resistenta mot avmaskningsmedlen. För att få ett recept av veterinären ska du ha gjort ett träckprov som visar om du ens behöver avmaska eller inte. Bra för både plånboken och hästarna ;)

Tror inte man behöver träckprov, inte än i alla fall.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Nä.. Man behöver inte träckprov än. När en vet. var hos oss och vaccinerade hästarna i höstas frågade hon om vi ville ha avmaskning utskriven.. Helt appropå bara. Det var lite "när jag ändå är här". Fel tycker jag. Vi ville inte ha maskmedel, lönt att köpa på sig om man kanske inte behöver avmaska!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men varför ska man ha "tillåtelse" av en veterinär om han/hon ändå inte kan kontrollera själva avmaskningen? Det låter ju otroligt onödigt, trodde att det var för att dom skulle liksom hålla koll och skriva ut rätt medel vid rätt tillfälle....
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

jamen DET är en helt annan fråga, i Danmark har dom visst så för att resistensen är besvärlig...

Jamen precis, det är den sitsen vi vill för hindra genom att receptbelägga. Om veterinärerna då inte tar sitt ansvar är det hela rätt verkningslöst.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Om veterinärerna då inte tar sitt ansvar är det hela rätt verkningslöst.

Det är det jag menar. Om alla veterinärer hade tagit ansvar hade det säkert varit bra, men nu när vissa skriver ut maskmedel hit och dit är det ju inte lönt att receptbelägga.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det är det jag menar. Om alla veterinärer hade tagit ansvar hade det säkert varit bra, men nu när vissa skriver ut maskmedel hit och dit är det ju inte lönt att receptbelägga.

Varför inte? Alla som gör något påverkar ju. Och som hästägare har man också ett ansvar. Man kan BARA ta ansvar för sig själv.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det går att ringa och få recept (det gjorde jag härom veckan), och det kostade 100 kr för mig. Ligger nog däromkring i pris överallt skulle jag tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 320
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp