En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.

Boj

Trådstartare
Här kan man diskutera allt som har med avmaskning och träckprov att göra, istället för att sprida ut alla dessa trådar samlar vi dom här för enkelhetens skull.

Boj/moderator
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Då börjar väl jag då :)

Jag undrar hur ni andra gör nu när vintern varit så otroligt mild med träckprov? Tar ni ett redan nu eller väntar ni ett par månader? Jag fick höra att tar man ett träckprov redan nu så kunde de vara missvisande, är det så?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

jag tog träckprov i höstas.den ena hästen hade ingenting ,den andre hade väldigt låga värden i små blodmaskar,han avmaskades.

jag brukar ta en koll till innan betessläpp så jag väntar till månadsskiftet mars/april ca.
De gick ut på bete 1 maj förra året och det var ju rätt tidigt,vet ju inte riktigt men våren kanske kommer tidigt i år också med tanke på denna vinter.
/K
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Då börjar väl jag då :)

Jag undrar hur ni andra gör nu när vintern varit så otroligt mild med träckprov? Tar ni ett redan nu eller väntar ni ett par månader? Jag fick höra att tar man ett träckprov redan nu så kunde de vara missvisande, är det så?

Den här vintern har ju inte varit nån vinter. Det är bara några få sorter av lilla blodmasken som går i dvala när klimatet inte är gynnsamt (för kallt eller för varmt och torrt), de flesta är alltså aktiva hela vintern.

Jag kör prover nu iom att hästarna inte slippit smitta som de brukar under vintern när det varit så varmt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

där jag står vill dom andra avmaska utan träckprov, dom vill avmaska med ett preparat som "tar det mesta".
jag vill egentligen inte avmaska utan papper på vad dom har om dom har nåt. Men vad jag säger om det tar dom inte till sig...
Är det ok att avmaska så där bara eller är risken stor för resistenta maskar då?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

där jag står vill dom andra avmaska utan träckprov, dom vill avmaska med ett preparat som "tar det mesta".
jag vill egentligen inte avmaska utan papper på vad dom har om dom har nåt. Men vad jag säger om det tar dom inte till sig...
Är det ok att avmaska så där bara eller är risken stor för resistenta maskar då?

Undrar med då en del i stallet har veterinärer som säger att "våra" marker är så belastade att man bör avmaska. Men vad jag har förstått har ju en del hästar ett visst motstånd och kanske inte blir så påverkade av masken trots allt dvs den kommer att visa noll på träckprovet.

Är det så att om hästen visar noll på provet betyder det att den inte sprider smittan vidare och behöver ej avmaskas eller bör man avmaska oavsett träckvärden då markerna är så belastade?

Jag tog träckprov förra året som var noll och ska ta ett nytt prov snart.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

där jag står vill dom andra avmaska utan träckprov, dom vill avmaska med ett preparat som "tar det mesta".
jag vill egentligen inte avmaska utan papper på vad dom har om dom har nåt. Men vad jag säger om det tar dom inte till sig...
Är det ok att avmaska så där bara eller är risken stor för resistenta maskar då?

Att medlen är receptbelagda för att resistensen sprider ut sig kan du ju ha som argument. Annars kan du ju ta ett prov själv, är din häst ren kan det ju sporra dina kamrater att själva kolla sina och slippa avmaska i onödan.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Är det för tidigt att ta träckprov nu? Mina ponnys åker på bete den förste maj, men tänkte att det kanske är lite väl tidigt att ta prover redan nu.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag skulle vilja veta vilket preparat som bör användas just efter fölning (om träckprovet visar att det behövs), ett ivermectinmedel eller pyrantel? Jag skulle också vilja veta vad som man kan blanda i en tom spruta för att förbereda fölet för ev. avmaskning utan att på något sätt störa magen men ändå smaka gott? När bör man ta träckprov på fölet?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ivermektin för att komma åt ev. fölmask. Fölet avmaskas lämpligen vid ca 8 och 16v ålder mot spolmask, har man inte helt rena hagar är det vettigt att ta ett pyrantelmedel som även kommer åt just blodmasken vilket Axilur inte gör (men däremot tar den spolmasken som är fölets farligaste parasit), därefter träckprov på hösten och vintern.

Min erfarenhet är att det inte är några problem att avmaska fölet utan träning. Men annars kanske lite äppelmos?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Spolmasken har en utvecklingstid på ungefär 3 månader så de två första avmaskningarna (8 och 16 v.) kan du göra utan träckprov. Sen är det bara att prova på. Olika veterinärer och bukefalister rekomenderar dock olika sätt att förhålla sig till avmaskning på föl så du kan få varierande svar om du frågar om föl och avmaskning.

De flesta avmaskningsmedel verkar smaka rätt gott för mina föl brukar snarare vilja fortsätta att smaska på avmaskningssprutan när man är klar än protestera och tycka att det är bläää. Jag har aldrig övat i alla fall och hästarna har inget emot att avmaskas trots detta.

Lycka till! :)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hur har du gjort när du gett fölet sprutan, rumpan mot väggen?
Min förra häst var rätt missnöjd vid avmaskning så jag vill gärna att det blir rätt från början. Vad räknar man med att vikten för ett 8 resp 16 veckor gammalt halvblodsföl är? ca 50-60 kg?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag har sett till att fölet är van att bli fasthållen utan att känna sig tvingad. Det kan man ju träna utan sprutan. Sen leker jag in sprutan i mungipan.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag hanterar mina föl rätt så mycket i början. Ofta blir mamma ombetäckt redan vid 30 dagar så fölis är med och upplever mycket redan under de första veckorna. Mycket grimma av och på och ledas och stå still om vartannat.

Jag avmaskar oftast ute i hagen, vet inte om någon tycker att det är fel men det fungerar bra för oss. Jag gör ingen affär av det hela alls utan det är som vilket besök i hagen som helst. Jag tar på grimman som vanligt, har en medhjälpare som kan ha en hand på baken för att inget ska gå galet och sen pillar jag in sprutan i munnen. Det vanligaste scenariet är att fölet står stilla under tiden jag sprutar in medlet och sedan gärna vill inspektera sprutan och smaka mer på den. Jag ser naturligtvis till att medhjälparen håller i stoet så att hon inte börjar gå i väg eller så mitt i allt. Oftast betar alla lungt både innan och efter behandlingen.

Så gör jag....:)
 
Kolla Masken + flytta ?

Jag flyttar mina hästar till nytt stall 1 april. Tänkte köra kolla masken nu i månaden men det slog mig att de kanske bör komma på plats och "möta de nya bakterierna" innan man kollar av masken? Hur hade ni gjort?
 
Sv: Kolla Masken + flytta ?

Jag skulle kolla innan för att förskona det nya stallet från eventuell mask"smitta" från mina hästar. Möter parasiter i det nya stallet gör de väl förr eller senare ändå men det upptäcker du ju sen vid nästa koll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kolla Masken + flytta ?

Håller helt med! det finns ingen anledning att släpa med sig extra parasiter till sitt nya hem
MEN kolla med det nya stallet först så att det inte blev som i "mitt" stall när det kom två nya hästar som dom andra tvingade på att dom skulle avmaskas med "våra" hästar fastän hon hade maskat dom en månad innan. Hon var inte lycklig ska jag säga!
 
Sv: Kolla Masken + flytta ?

Jag flyttar mina hästar till nytt stall 1 april. Tänkte köra kolla masken nu i månaden men det slog mig att de kanske bör komma på plats och "möta de nya bakterierna" innan man kollar av masken? Hur hade ni gjort?

Mask är inte bakterier. Det tar dessutom en viss tid (olika för olika maskar) innan det hästen smittats med kommer ut som ny smitta.

Det är alldeles utmärkt att ha ett färskt träckprov gjort innan man flyttar så man antingen kan visa på att man har en ren häst, eller avmaskar så man inte släpar med sig smitta som kan undvikas.

Vad som kan vara bra är att kolla upp hur det ser ut i det andra stallet, vad deras rutiner är så att ni kan samordna er om det behövs avmaskning, dvs att du tar det medel som de planerat att använda i år och med lagom intervall.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hallå Madick o ni andra!!

Tycker min 06a har börjat tunna ur, så jag skickade in träckprov o fick svar idag. Blodmask: 1000 EPG (ingen odling satt). Spolmask: 0 EPG.
Antar att jag ska använda ivermektin-medel, men vilket? Han fick Ivomec i somras, bör jag byta nu? Min 05a bör väl också avm som går i samma hage?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 880
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 998
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp