Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag ringer till min veterinär och hon faxar över receptet till valfritt apotek. 116 kr betalade jag för receptet senast.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Vi har avtal med vår veterinärstation och betalar 60 kr för recept har jag för mig det är.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

En liten fråga.
Lämnade in träckprov i höstas o då hade den ena 50 EPG blodmask o den andra 150- avmaskade ej.
Hur kommer sig det nu att den med 150 då hade 75 igår:confused:

Labbet rekommenderade avmaskning vid 1000 EPG :confused:
Tycker att det låter som väldigt mkt.

Jag har minst 5 förpackningar med Equimax som går ut i år.
Är de bara att kassera sen?
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

En liten fråga.
Lämnade in träckprov i höstas o då hade den ena 50 EPG blodmask o den andra 150- avmaskade ej.
Hur kommer sig det nu att den med 150 då hade 75 igår:confused:

Labbet rekommenderade avmaskning vid 1000 EPG :confused:
Tycker att det låter som väldigt mkt.

Jag har minst 5 förpackningar med Equimax som går ut i år.
Är de bara att kassera sen?

Att det minskar är inte konstigt. Maskarna lever ju inte för alltid utan dör efter ett tag och så kommer det fram nya. Om man låter naturen ha sin gång så blir det såhär. Avmaskar man lämnar man mycket plats åt nya maskar att komma fram och kan aktivera FLER än det skulle kommit fram annars.

Vad är det för labb som rekommenderar avmaskning först vid 1000 EPG? Låter skumt. Kan du ha missuppfattat?

Har du inte någon som behöver Equimax du kan sälja till?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Tack för svar.:bow: Nej jag har inte missuppfattat. Har det på min telefonsvarare.
Det var dock inte den vanliga labb. ass.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*

Fick mina provresultat idag!
450 EPG på den ene ponnyn
200 EPG på den andre

Odling satt, svar vecka 15.

Värt att avmaska och isåfall med vad? Har använt Noromectin tidigare, samt Equimax en gång på en av dem.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*

Fick mina provresultat idag!
450 EPG på den ene ponnyn
200 EPG på den andre

Odling satt, svar vecka 15.

Värt att avmaska och isåfall med vad? Har använt Noromectin tidigare, samt Equimax en gång på en av dem.

Det är inte särskillt höga värden. Jag skulle använda ett pyrantel-preparat i år. Hur ser hagarna ut de går i? Hur är sommarhagarna och när flyttas de över dit?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Pyrantel = vilka medel? :angel:

De har en liten hage i nuläget, ska försöka ordna en större till hösten. Ehhh, de ska gå på en ö i år :D 300 hektar. Kor, får och hästar på ön. De släpps första maj.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Pyrantel = vilka medel? :angel:

De har en liten hage i nuläget, ska försöka ordna en större till hösten. Ehhh, de ska gå på en ö i år :D 300 hektar. Kor, får och hästar på ön. De släpps första maj.

Låter utmärkt! Avmaskning nu med Fyrantel eller Banminth och så 3 dar innan betessläpp också, nytt prov i höst om de inte haft styngflugeägg på sig, då behöver de ju avmaskas ändå med ivermektin på hösten.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Min häst magrade och la inte på sig hur mkt mat han än fick. Vi tog blodprov och träckprov, blodet visade på lite fler vita blodkroppar än normalt och lite konsiga värden, vet sa att det kunde tyda på mask. Fick två doser Equimax utskrivet och hon sa att jag skulle avmaska en gång då direkt. Fick tillbaka träckprovet i veckan och det visade inte på någonting alls. Dock tycker jag att hästen lagt på sig litegrann sen jag avmaskade. :) Kanske var det bandmask ändå? För de syns väl inte alltid? Ska jag avmaska med den andra dosen Equimax senare i vår/sommar?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Min häst var superblank fast den hade mkt bandmask.
Fick kolik av det- troligen.

visste då ej att det är svårt att se i träckprov.
Tog prov o då kunde hon SE 7 st. bandmaskar= mkt sånt.
Först då sa labbet hur det låg till.:crazy:

Är numera lite tjock:angel:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag känner mig oerhört förvirrad. Mycket i huvudet! :o
Dette med träckprov känns nytt för mig. Men jag antar att det bara är att köpa och skicka in och vänta på resultat. OM det skulle visa sig att avmaskning är rekomenderat. och jag avmaskar dem. ska de även då göras ett träckprov precis innan de släpps på bete och under o efter sommaren?
De ska släppas på bete där det inte gått o betats på flera år. dvs helt "nytt" bete.
Jag känner att jag har stor okunskap när det gäller avmaskning hur mycket än jag läser och får förklarat.. är lite trög på det området :crazy: :rofl:

så snälla bukare. Kan ni hjälpa mig med detta så att ja får in detta i min hjärna en gång för alla för att slippa repetera!! ja blir galen på mig själv!! :bump:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ska jag avmaska dem två gånger nu i vår? Varför? Räcker det inte med tre dagar innan betet bara?

Jag tar träckprov två gånger om året oavsett. Ägg på benen kan bli svårt att kolla på betet, men jag ska försöka.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Min häst magrade och la inte på sig hur mkt mat han än fick. Vi tog blodprov och träckprov, blodet visade på lite fler vita blodkroppar än normalt och lite konsiga värden, vet sa att det kunde tyda på mask. Fick två doser Equimax utskrivet och hon sa att jag skulle avmaska en gång då direkt. Fick tillbaka träckprovet i veckan och det visade inte på någonting alls. Dock tycker jag att hästen lagt på sig litegrann sen jag avmaskade. :) Kanske var det bandmask ändå? För de syns väl inte alltid? Ska jag avmaska med den andra dosen Equimax senare i vår/sommar?

Equimax används MAX var 6e månad. Prazikvantel som är den aktiva substansen mot bandmask i Equimax tar ALLA stadier av bandmask som finns i hästen. Jag skulle spara den andra dosen till nästa vår.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ska jag avmaska dem två gånger nu i vår? Varför? Räcker det inte med tre dagar innan betet bara?

Jag tar träckprov två gånger om året oavsett. Ägg på benen kan bli svårt att kolla på betet, men jag ska försöka.

För att dina hästar sprider ägg till marken nu. Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen. Du avmaskar nu och pyrantel tar bort vuxna rundmaskar, dvs om 4v har du återigen lika mycket ägg på markerna och behöver avmaska igen. Hagarna du använder betyder dock att du inte behöver hålla efter hela sommaren utan det räcker att kolla igen i höst.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men jag antar att det bara är att köpa och skicka in och vänta på resultat. OM det skulle visa sig att avmaskning är rekomenderat. och jag avmaskar dem. ska de även då göras ett träckprov precis innan de släpps på bete och under o efter sommaren?
De ska släppas på bete där det inte gått o betats på flera år. dvs helt "nytt" bete.
Träckprov nu visar hur det står till med parasittrycket. Avmaskningen är i första hand för att hindra vidare smitta att komma ut på markerna. Du behöver normalt inte upprepa träckprovet förrän till hösten första året, och när hästarna "stabiliserat sig" i mängden ägg som dyker upp på proven räcker det med en gång per år.

Återkom när du gjort provet så får du vidare råd. Att de får gå på helt rena marker är jättebra!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Återkom när du gjort provet så får du vidare råd. Att de får gå på helt rena marker är jättebra![/QUOTE]

Tack! Ja återkommer. :)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

För att dina hästar sprider ägg till marken nu. Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen. Du avmaskar nu och pyrantel tar bort vuxna rundmaskar, dvs om 4v har du återigen lika mycket ägg på markerna och behöver avmaska igen. Hagarna du använder betyder dock att du inte behöver hålla efter hela sommaren utan det räcker att kolla igen i höst.

Okej, då förstår jag! Ska ringa min veterinär på måndag! Tack för hjälpen!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Okej, då väntar jag till nästa vår om jag inte får mer problem senare i sommar me det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 367
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 294
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 355
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp