En tråd om fantastiska män.

Herre min je.. Hela Buke i en enda tråd :D Och då ska den ändå vara rensad!

Åter till trådämnet.

Jag har ingen bild av att min man skulle vara bättre än alla andra. Jag är så naiv att jag är övertygad om att världen fullkomligen kryllar av män som anses vara lika fantastiska av sina partners som jag tycker att min man är.

Men om jag ska nämna en anledning till att jag älskar honom är att han är fenomenal på att komma ihåg små detaljer som inte är stora grejer alls men blir betydelsefulla just eftersom han kommer ihåg!

Nu är vi i sommarstugan och när vi kom hit så fick jag en present av honom. Det var en timer. En sån där man köper för 49:- på Clas Ohlson och sätter i eluttaget och så kan man bestämma när på dygnet det som sitter i eluttaget ska vara igång.

En ganska konstig present tills jag inser att när vi var här förra gången så sa jag sista morgonen att "morgonarna här är nog så perfekta de kan bli, om bara kaffet kunde vara färdigkokat när man vaknar!" :D Så typiskt honom att inte tolka en sådan kommentar som att jag tyckte att han skulle brygga kaffe åt mig varje morgon (vilket jag inte heller gjorde) utan istället bara fixade ett sätt att lösa det på :p
 
Tänk att jag alltid kommer in försent och missar alla catfighter... verkade som en missuppfattnig som spårade ur, hoppas att alla kan skiljas som vänner :)

Angående tråden i allmänhet tycker jag att det var ett fint initiativ och jag hyllar gärna män i min närhet - men då jämför jag dem inte med människor som är svin utan låter dem stå för sig själva som individer. Jag tycker att vi i allmänhet borde bli bättre på att berätta för andra hur fantastiska människor är, och ärligt talat tror jag att många män skulle bli mer välvilligt inställda till vår feministiska kamp om vi visade dem att vi även ser de fantastiskt bra saker som många män gör.

Nåväl, min morfar är den mest fantastiska människa jag känner (efter min mamma, hon är en jäkla guldklimp). Han har alltid en härlig anekdot, ett gott råd eller mumsig mat att bjuda på. Även min storebror är en sådan man. Jag vill strypa honom största delen av tiden, men det är bara för att han vet exakt vilka knappar han ska trycka på för att reta lillsyrran. I övrigt är han intelligent, omtänksam, neurotisk, kärleksfull, osvikligt lojal och jäkligt rädd om männisor.

Slutligen min sambo, som förvånar mig hela dagen, som utmanar mig när jag behöver det, som hjälper mig med allt jag behöver även om jag inte ens vet det själv. Som älskar mig på grund av (inte trots) alla mina fel och brister, som uppskattar att jag är knasig och förvirrad och skrattar med mig istället för att irritera sig på mig när jag glömt nycklarna någonstans för miljonte gången eller tappar telefonen i kaffekoppen. Han är min bästa vän och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom.
 
Jag tycker att vi i allmänhet borde bli bättre på att berätta för andra hur fantastiska människor är, och ärligt talat tror jag att många män skulle bli mer välvilligt inställda till vår feministiska kamp om vi visade dem att vi även ser de fantastiskt bra saker som många män gör.
Jag tror att de män som har problem med feministiska kamper snarast har det pga att man inte vill släppa ifrån sig makt och privilegier snarare än för att de inte får tillräckligt med cred. Lite som med rasism - det är en maktfråga. Tror jag.
 
Jag tror att de män som har problem med feministiska kamper snarast har det pga att man inte vill släppa ifrån sig makt och privilegier snarare än för att de inte får tillräckligt med cred. Lite som med rasism - det är en maktfråga. Tror jag.

Jag håller med dig helt och fullt angående maktgrejen, och det är ett enormt jäkla problem. Dock vet jag många killar som inte har några problem med att släppa ifrån sig kontroll till kvinnor och inte ser sig som förmer på något sätt men ändå är skeptiska till just feminismen för att de tycker att den är hätsk och hatisk och det är väl just för att mycket av det som syns är just det. Sen är jag väl en såndär make love not war människa så vad vet jag egentligen, jag tycker bara att alla ska kramas och vara glada ;)
 
Tänk att jag alltid kommer in försent och missar alla catfighter... verkade som en missuppfattnig som spårade ur, hoppas att alla kan skiljas som vänner :)

Angående tråden i allmänhet tycker jag att det var ett fint initiativ och jag hyllar gärna män i min närhet - men då jämför jag dem inte med människor som är svin utan låter dem stå för sig själva som individer. Jag tycker att vi i allmänhet borde bli bättre på att berätta för andra hur fantastiska människor är, och ärligt talat tror jag att många män skulle bli mer välvilligt inställda till vår feministiska kamp om vi visade dem att vi även ser de fantastiskt bra saker som många män gör.

Nåväl, min morfar är den mest fantastiska människa jag känner (efter min mamma, hon är en jäkla guldklimp). Han har alltid en härlig anekdot, ett gott råd eller mumsig mat att bjuda på. Även min storebror är en sådan man. Jag vill strypa honom största delen av tiden, men det är bara för att han vet exakt vilka knappar han ska trycka på för att reta lillsyrran. I övrigt är han intelligent, omtänksam, neurotisk, kärleksfull, osvikligt lojal och jäkligt rädd om männisor.

Slutligen min sambo, som förvånar mig hela dagen, som utmanar mig när jag behöver det, som hjälper mig med allt jag behöver även om jag inte ens vet det själv. Som älskar mig på grund av (inte trots) alla mina fel och brister, som uppskattar att jag är knasig och förvirrad och skrattar med mig istället för att irritera sig på mig när jag glömt nycklarna någonstans för miljonte gången eller tappar telefonen i kaffekoppen. Han är min bästa vän och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom.
Vår feministiska kamp skulle underlättas om folk undvek att kalla gräl mellan kvinnor för "catfight". Ett gräl är ett gräl är ett gräl. Och de katter som slåss värst är väl (okastrerade) hankatter. ;)
 
Om ingen är villig att ta kampen så händer nog inte så mycket tror jag.

Därmed inte sagt att man inte ska hylla bra människor, oavsett kön, verkligen inte! Men jag ser inte riktigt "ge män beröm för annars får vi inga rättigheter i framtiden"-tänk som rätt väg att gå ;).
 
  • Gilla
Reactions: LBR
Om ingen är villig att ta kampen så händer nog inte så mycket tror jag.

Därmed inte sagt att man inte ska hylla bra människor, oavsett kön, verkligen inte! Men jag ser inte riktigt "ge män beröm för annars får vi inga rättigheter i framtiden"-tänk som rätt väg att gå ;).
@mandalaki Jag får be om ursäkt. Där ser vi vad ett uttryck kan göra med en annars ganska genusmedveten människa. Angående katterna har jag ingen aning :P
 
Dock vet jag många killar som inte har några problem med att släppa ifrån sig kontroll till kvinnor och inte ser sig som förmer på något sätt men ändå är skeptiska till just feminismen för att de tycker att den är hätsk och hatisk och det är väl just för att mycket av det som syns är just det.

Då vet de ingenting om feminism.
 
Om ingen är villig att ta kampen så händer nog inte så mycket tror jag.

Därmed inte sagt att man inte ska hylla bra människor, oavsett kön, verkligen inte! Men jag ser inte riktigt "ge män beröm för annars får vi inga rättigheter i framtiden"-tänk som rätt väg att gå ;).

Jag menar självklart inte att vi ska klappa män på huvudet för att de VABar. Jag antar att jag bara önskar att vi kunde varva krav och kritik med positivitet och öppenhet. Jag är själv feminist och är inte sen att påpeka snedvriden könsfördelning och har läst massor av genusvetenskap, framförallt i samband med historia så jag har en tendens att själv bli ganska hätsk och måste ofta påminna mig om att vara lite mer positiv till den förändring som faktiskt skett.
 
@LBR

[...] och måste ofta påminna mig om att vara lite mer positiv till den förändring som faktiskt skett.

Jag är givetvis glad över alla framgångar, generellt liksom, men kopplar inte riktigt ihop det med att det skulle vara nödvändigt att lyfta fram just vad män gör. I såna fall lyfter jag hellre fram kvinnor så kanske det inspirerar andra kvinnor till att agera istället för att vara passiva. Att män gör bra saker tycker jag man hör jämt, det genomsyrar hela samhället liksom.
 
Känns som att jag syltat in mig i mina egna ord, jag tänker så jäkla tydligt men det är svårt att få fram hur jag menar ;)

Jag tycker att vi ska lyfta fram att vi ser förändringarna som skett för att visa att vi vet att det har hänt mycket. På så sätt visar man att vi jobbar mot en jämställd värld och att vi kommer att uppskatta den när vi äntligen når den. En enorm missuppfattning hos både män och kvinnor just nu är att "feminister vill ta över världen och härska över män" alltså att vi skulle vilja göra det ojämställt på andra hållet liksom. Det gör mig lika ledsen varje gång jag hör en kvinna säga att "jo klart vi ska ha lika mycket lön men feminist är jag inte". Den definition av feminism som finns hos många som inte är insatta verkar liksom inte överensstämma med den som faktiskt stämmer...
 
En enorm missuppfattning hos både män och kvinnor just nu är att "feminister vill ta över världen och härska över män" alltså att vi skulle vilja göra det ojämställt på andra hållet liksom.

Men det krävs ju inget annat än lite vanlig läskunnighet och normal fattningsförmåga för att ta reda på att så inte är fallet.
Det handlar enbart om att VILJA veta - eller inte.

Jag tror inte heller på vägen att berömma män för att de ska bli välvilligt inställda till feminism. De män som behöver sådan uppmuntran har ändå inte fattat grejen, och kommer inte heller att göra det förrän de själva ändrar sin inställning.
 
Halv spinoff
Jag och min karl har talat en del om det där på förväntningar män vs kvinnor. Vi har ju tvingats möta en hel del av de extra mycket nu sedan vi blev föräldrar. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som känns värst - när folk beter sig som att det är ett under att mannen byter blöja (eller ännu värre: att det är han som går upp på natten!), eller att det mer eller mindre förutsätts att jag är en värdelös förälder som inte kan ta hand om mitt barn för att barnets pappa också tar hand om honom.

Det är nämligen inte ens så att folk bara kan acceptera att mannen ifråga är intresserad av att vara förälder för att han ville ha barn. Istället måste det ligga något fel bakom. För annars skulle jag ju aaaaaldrig släppa ifrån mig mitt stackars spädbarn till en stor brutal best som hans far :meh:

Äsch, jag vet inte vad jag vill komma. Jag tänker bara att det här med att män får överdrivet med beröm på något sätt alltid verkar hänga ihop med att en kvinnlig motpart inte uppfyller de krav som ställs på henne - som att det finns en bestämd kvot av "bra föräldraskap", istället för att båda föräldrarna faktiskt kan vara jämställda i föräldraskapet och samtidigt vara "bra föräldrar". Medan samma situation åt andra hållet (en kvinna som sköter sig över förväntan och beröms för det) inte per automatik leder till att mannen anses mindervärd. Har det verkligen bara att göra med att kraven på mäns uppförande är lägre? Eller är det verkligen så misogynt som jag har börjat få för mig att det är? Att kvinnor förväntas göra så mycket att det bara antas att hon inte uppfyller sin kvot om mannen tar del av "klassiskt kvinnoarbete"?

Att tillägga: Det börjar för fasen redan när man är gravid. Ni skulle ha sett barnmorskornas min när min man följde med på samtliga kontroller. För grossess är tydligen enbart kvinnans problem. Att det var hans barn också och att han var lika intresserad som jag av hur det växte och hur vi skulle förhålla oss till föräldrarollen, det var konstigt. Inte konstigt på det sättet att de på något sätt antydde att det var dumt att han var där, men konstigt på det sättet att det vid varje besök var tvunget att påpekas hur "roligt" det var med en man som "engagerade sig". Varenda besök.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 053
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 079
Senast: jemeni
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 436
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Tänker mig en liten utmaning, eller något i den stilen iaf :) Fick idéen när chefen berättade hur glad en person blivit när jag...
Svar
8
· Visningar
1 098
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp