En tråd om fantastiska män.

@lizan Skönt att de flesta elakheterna är bortrensade och varningar som förhoppningsvis följs är meddelade :) Och magsjuka låter inte alls skoj, verkar som många fått det :(

Skulle vilja utnämna min fina morfar som är så genomsnäll att det inte är sant.Först och främst så bryr han sig, oroar sig och glädjer sig med en. Han kan gå upp tidigt trots att han är en pensionär som uppskattar sovmorgon bara för att ringa och säga att det är halt och att jag måste köra försiktigt och klä mig varmt. Han blir så lycklig när man kommer på besök och ställer sig på en gång och gräddar mängder med hans supergoda pannkakor även om man säger att han inte behöver :D Dessutom så blir jag rörd över hur mycket han värnar om och älskar min mormor :love:
 
@nexxa din morfar får gärna grädda pannkakor till mig! tycker att det är det godaste som finns men det blir aldrig lika gott när jag gör själv... :p
 
En enorm missuppfattning hos både män och kvinnor just nu är att "feminister vill ta över världen och härska över män" alltså att vi skulle vilja göra det ojämställt på andra hållet liksom. Det gör mig lika ledsen varje gång jag hör en kvinna säga att "jo klart vi ska ha lika mycket lön men feminist är jag inte". Den definition av feminism som finns hos många som inte är insatta verkar liksom inte överensstämma med den som faktiskt stämmer...
Ibland är jag bara så lat att jag hänvisar till saob: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
 
@G-uldlock Det där lät verkligen helt fantastiskt fint. Förstår att du tycker om ditt jobb så! Får man fråga vad du jobbar med?
I min mening kan man nästan jobba med vad som helst, bara man trivs med sina kollegor och har roligt på jobbet :)

Jag jobbar i en statlig myndighet där vi bär gröna kläder och tycker om skogen ;)
 
@lizan Det är bara nyligen jag själv börjat lyckas göra ätbara och hela pannkakor :D insåg att det ju kunde vara lönsamt att följa receptet och inte chansa med mått och ingredienser :o:D

@G-uldlock Aha, då förstår jag ;)
 
Halv spinoff
Jag och min karl har talat en del om det där på förväntningar män vs kvinnor. Vi har ju tvingats möta en hel del av de extra mycket nu sedan vi blev föräldrar. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som känns värst - när folk beter sig som att det är ett under att mannen byter blöja (eller ännu värre: att det är han som går upp på natten!), eller att det mer eller mindre förutsätts att jag är en värdelös förälder som inte kan ta hand om mitt barn för att barnets pappa också tar hand om honom.

Det är nämligen inte ens så att folk bara kan acceptera att mannen ifråga är intresserad av att vara förälder för att han ville ha barn. Istället måste det ligga något fel bakom. För annars skulle jag ju aaaaaldrig släppa ifrån mig mitt stackars spädbarn till en stor brutal best som hans far :meh:

Äsch, jag vet inte vad jag vill komma. Jag tänker bara att det här med att män får överdrivet med beröm på något sätt alltid verkar hänga ihop med att en kvinnlig motpart inte uppfyller de krav som ställs på henne - som att det finns en bestämd kvot av "bra föräldraskap", istället för att båda föräldrarna faktiskt kan vara jämställda i föräldraskapet och samtidigt vara "bra föräldrar". Medan samma situation åt andra hållet (en kvinna som sköter sig över förväntan och beröms för det) inte per automatik leder till att mannen anses mindervärd. Har det verkligen bara att göra med att kraven på mäns uppförande är lägre? Eller är det verkligen så misogynt som jag har börjat få för mig att det är? Att kvinnor förväntas göra så mycket att det bara antas att hon inte uppfyller sin kvot om mannen tar del av "klassiskt kvinnoarbete"?

Att tillägga: Det börjar för fasen redan när man är gravid. Ni skulle ha sett barnmorskornas min när min man följde med på samtliga kontroller. För grossess är tydligen enbart kvinnans problem. Att det var hans barn också och att han var lika intresserad som jag av hur det växte och hur vi skulle förhålla oss till föräldrarollen, det var konstigt. Inte konstigt på det sättet att de på något sätt antydde att det var dumt att han var där, men konstigt på det sättet att det vid varje besök var tvunget att påpekas hur "roligt" det var med en man som "engagerade sig". Varenda besök.


Oh! Det där alltså. Min guddotters föräldrar är lika engagerade båda två, som jag tycker att det ska vara. När han var med på öppna förskolan och mamman var på jobbet så hörde han hur kvinnorna stod och pratade om att han måste vara änkling eller homosexuell... jag har aldrig blivit så chockad!
 
Oh! Det där alltså. Min guddotters föräldrar är lika engagerade båda två, som jag tycker att det ska vara. När han var med på öppna förskolan och mamman var på jobbet så hörde han hur kvinnorna stod och pratade om att han måste vara änkling eller homosexuell... jag har aldrig blivit så chockad!

Nu drabbades jag av det där jag brukar kalla patriarkal depression igen.

Det är alltså världsbilden de där barnen fostras in i. Pappor sköter inte om sina barn om de inte är änklingar eller bögar.
 
@LBR Usch, det är ju precis sådant som gör att vi står kvar och trampar i gammalt trams om hurvida pappans roll bör vara eller icke vara. Otroligt frustrerande :banghead:
 
Hej!
Min älskade sambo matade mig med vattenmelonbitar samtidigt som han viftade en tidning för att fläkta mig så jag inte ska dö i värmen. Räknas det?

/Lavinia
 
Min pojkvän är precis en sån fantastisk man som du efterlyser! Trodde aldrig jag skulle ha turen att hitta en guldklimp som han... :love: Han kommer alltid med kommentarer om hur fin jag är och hur mycket han älskar mig, han lagar mat åt mig, lånar ut sin bil etc. Imorse överraskade han med frukost på sängen, fast att vi är hemma hos mig. Han vill mysa hela tiden och är alltid mån om att jag har det bra. Så, tjejer, det finns RIKTIGA män där ute (även om de är bra på att gömma sig)!
 
Jag och min karl har talat en del om det där på förväntningar män vs kvinnor. Vi har ju tvingats möta en hel del av de extra mycket nu sedan vi blev föräldrar. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som känns värst - när folk beter sig som att det är ett under att mannen byter blöja (eller ännu värre: att det är han som går upp på natten!), eller att det mer eller mindre förutsätts att jag är en värdelös förälder som inte kan ta hand om mitt barn för att barnets pappa också tar hand om honom.

Det är ju samma sak åt andra hållet. Om jag fixar "manliga" sysslor så är det jag som är "så duktig" och jag förmodas inte ha någon man i mitt liv eller en oduglig sådan. Att jag renoverar eller fixar bilen anses otänkbart annars (förutom hos bilfirmorna, inget trams där utan alltid väldigt hjälpsamma och med konkreta råd av typen "det där kan du fixa utan bekymmer, den där biten bör du lämna till fackman"). Vet inte riktigt vad jag ville säga med det här dock, har bara lite nypåspädd irritation med mig från målaren.
 
Har inte läst igenom tråden, bara TS..

Säga vad man säga vill om att ha sin fästman i fängelse, antar att många här inte ser det som en fantastisk man. Men enligt mig är han fantastisk.

Lever med psykisk ohälsa och har varit sjukskriven sedan 2010 och vart han än varit, ute eller inne så har han alltid funnits vid min sida. Jag kan svänga från dag till dag, men vart han än befinner sig så gör han allt i sin makt för att hjälpa mig. Allt från att lägga upp en planering åt mig hur jag ska orka mig igenom dagen tills han kan ringa mig igen morgonen efter till att skicka fina brev för att muntra upp mig. Är jag för uppe i varv så finns han där för att ta ner mig på jorden. Märker alla små små saker, som te.x. när jag har ett nytt nagellack. Ger ofta fina komplimanger och får mig verkligen att känna mig älskad, speciell. När han är hemma kan man vakna (sover länge..) av en helt städad lägenhet och på köksbordet en rejäl frukost, tjejtidning & choklad. Är han ute med vänner och får sms om att jag mår dåligt (men vet att jag behöver få egentid) så kan han svänga förbi hemma snabbt med en B&J, en tv-serie box, ny expansion till Sims.. Ja, vad som helst som han vet kan hjälpa till att distrahera mig när hjärnan är destruktiv. Han är helt enkelt min klippa i stormen som kallas livet.

Sedan är min pappa en av mina manliga förebilder. Han har alltid funnits där, stöttat mig vid val han kanske inte alltid förstått. Han har gått från att tro att psykisk ohälsa inte finns till att lyssna på mig & läsa på såpass mycket att han nu förstår och accepterar att det är som det är och det är inte mitt val eller fel. Har jag en såpass dålig dag att jag inte kommer utanför dörren kommer han utan snack hit för att både ta ut hundarna & åka till affären för att köpa hem sådant jag kanske kan få i mig.

Ja, de är helt enkelt underbara. Det är inte lätt att leva med någon som svänger så som jag gör så är otroligt tacksam att de båda inte bara stannat kvar utan alltid finns där med en hand utsträckt för att hjälpa mig på fötter på vilket sätt det än kan vara. Jäklar vilken lång text detta blev..
 
Jag vill hylla min fina sambo som står ut med mig även om jag är krävande och en riktig surpuppa ibland!

Han jobbar heltid, jag bara 50% men det tycker han inte gör något :love: Om jag är irriterad och har svårt för att släppa saker får han mig alltid på bättre humör, dom helgerna jag är ledig åker han och köper nygräddade bullar till frukost, frågar vad jag vill hitta på eller redan har något planerat för oss.

Visst vill vi slå ihjäl varandra ibland men så är det väl! Jag känner mig så lycklig och det känns som om jag hittat "hem" nu..
 
Jag vill hylla min lillebrorsa. Han är så himla fantastisk!
I helgen var han med och bekämpade skogsbranden, de (hans hemvärnsgrupp) var borta och kämpade i ett dygn innan de blev avlösta av ett gäng från Dalarna. Det är en så typisk sak som är helt självklar för honom att göra, och det gör mig så stolt.

Han har tidigare följt tjejer hem från krogen för att de inte ska känna sig rädda och ensamma, trots att det har inneburit långa omvägar för hans egen del. Han sticker ut med sina udda nördigheter i kombination med orättvist fördelaktigt utseende och enorm coolhet, och banar väg för att andra nördar ska ha det lite bättre. Han är världens bästa pappa till sin son och världens bästa kille för sin tjej – och han är en så genuint god person. :love:
 
Är så tacksam över min kille som gör det där lilla extra för att vardagen ska bli komplett. Jag går ständigt runt med ett leende på läpparna. :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 171
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Tänker mig en liten utmaning, eller något i den stilen iaf :) Fick idéen när chefen berättade hur glad en person blivit när jag...
Svar
8
· Visningar
1 096
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp