Bukefalos 28 år!

Ett år och två månader och nu har jag gått in i mörkret

I längden är det ju inte hållbart att du fortsätter vara gift med honom.
Det är ju också enklare att hålla en distans till honom om inte din ekonomi är beroende av honom. Självklart ska din dotter träffa sin pappa, men det betyder inte att du ska ställa upp för honom mer än absolut nödvändigt. Visst, ska han köra din dotter + ponny till någon tävling är det en sak han lånar Volvon ( om den har krok ) Men till semester med nya familjen?! nej nej hur tänker han??

Försök orka ringa om hjälp, så du får reda ut dina tankar och få koll på vilka möjligheter som finns. Det är kanske rent av läge för en tur till Sverige på någon vecka? med eller utan dotter. Bara för att byta omgivningar lite.
 
Det började i morse när han skällde ut mig för att jag inte hade köpt vinterskor till dottern. Dottern skulle vara med honom idag så då sa jag att han kan väl köpa vinterskor i så fall. Vi har inte behövt vinterskor förrens nu. Men nej, han skulle i så fall ha pengar av mig för att köpa skor till dottern eftersom jag får underhåll. Så efter lite tjafsande la jag på luren, det går inte att prata med honom när han bara klagar på mig. Han betalar ju så mycket till mig :-( och ja, han betalar mycket men han tjänar väldigt mycket mer än vad jag gör...han är skyldig att betala och det visste han om när han lämnade mig.

Ser du hans ekonomiska skyldighet till dig som ett sätt att straffa honom? Varför vill du annars vara kvar i en situation som uppenbarligen gör väldigt stor skada på dig? Även om du blir väldigt mycket fattigare av att skiljas från honom verkar det rätt tydligt att du skulle bättre, och det är väl ändå det som är det viktiga?

Du lär kanske inte kunna reda så bra i vare sig praktiska saker eller tankar i det skick du är nu, men jag tror verkligen att du måste ordna upp i din situation så du inte längre är så bunden till ditt ex. Du ger intryck av att sitta väldigt fast, inte minst mentalt, och så kan du inte ha det. Du lär antagligen behöva hjälp för att ta dig ur den situationen nu, så det är bra att du fått tid imorgon! Förhoppningsvis hittar du den hjälp du behöver.

Men kom ihåg att det faktum att du fått en tid imorgon på intet sätt betyder att du inte behöver eller kan söka akut hjälp närsomhelst innan dess, om du mår som du beskrev igår.
 
utan hans pengar hamnar vi i en liten etta jag och dottern...

jag är extremt lågavlönad
 
utan hans pengar hamnar vi i en liten etta jag och dottern...

Att bo under en gran är att föredra än att låta ett ex som skaffat ny familj ha den makten han har över dig, för du kommer inte att kunna frigöra dig och gå vidare så länge du är gift med honom och det här kan kanske låta hårt, men ta av dig offerkoftan du svept in dig i, ta hjälp av terapeuten och frigör dig från kräket så fort du bara kan.

Inte förrän du gjort det kan du börja läka och gå vidare!
 
utan hans pengar hamnar vi i en liten etta jag och dottern...

jag är extremt lågavlönad

Mår du bra där du bor nu, med den ekonomiska situation du har? Nä, verkligen inte.

Det är inte kul att ha lite pengar, men det är faktiskt ingen katastrof heller. Tro mig, jag vet.
 
ok, jag får ut ca 10.000 kr efter skatt. Det lever man inte två personer på, inte ens om man bor i en etta. Jag jobbar 40 timmar i veckan.
 
utan hans pengar hamnar vi i en liten etta jag och dottern...

jag är extremt lågavlönad

tänk vilka signaler det ger till din dotter. Min mamma står upp för sig själv! Hon tar inte skit! Det är inte fy skam att bo i en etta. loftsäng där dottern får överslafen ger henne möjlighet att dra sig undan lite. Om något år kanske du rent av tjänar bättre. dottern är väl i nio tio års åldern? klarar sig alltså snart på egenhand under några timmar medan du är borta på jobb.

gissar att du är lågavlönad mycket på grund av att du stöttat honom i hans karriär. då är det hans tur att ställa upp nu, vad har han för skyldighet mot er dotter om ni inte är gifta? han är kanske skyldig lägga till så pass att hon kan få eget rum?
 
@alazzi Det gör verkligen ont i hela kroppen att läsa om din historia och hur du mår. Det är sannerligen en mardröm!

Hur ser pappans försörjningsskyldighet ut gentemot dottern i fall ni skiljer er? Han måste väl ändå behöva betala underhåll för henne?

Det enda jag kan garantera är att du kommer att må otroligt mycket bttre i en liten etta som Du själv betalar för och att du är fri ekonomiskt från din man. Finns nog ingenting som kan dra ner en så mycket som att vara i en så livegen situation som du nu är gentemot en man som svikit dig på det allra vidrigaste viset.

Hoppas hoppas att du får hjälp och orkar och klarar ta tag i din situation!
 
Det beror ju helt på vad ni har för omkostnader!

Men ja. Skamlugt lågt för en heltid i ett i-land.

Fast omkostnaderna är mycket lägre här. Jag får ut lite mer, är iof själv men lever inte direkt snålt och klarar mig mycket bra. Du måste veta att tex matpriser, kläder osv är ungefär hälften mot i Sverige. Det som är ungefär samma är hyran och bensin. Sen kanske TS måste sälja hästen som tex sväljer mycket onödiga pengar. Men annars bör hon klara sig rätt okay på 10000 kr. Underhåll måste han ju betala för dottern hur som helst, det kommer ju till. Sen bör hon ju få bostadsbidrag också, det finns nämligen här med och är i alla fall för studenter (det enda jag vet) väldigt generöst. Min kompis fick över 3000kr i bostadsbidrag så länge hon studerade.
 
Ja, hästen kan jag inte betala för på egen hand. Inte bostaden heller. Ja, jag har svårt att leva snålt, det är något som jag behöver lära mig.
 
Fast omkostnaderna är mycket lägre här. Jag får ut lite mer, är iof själv men lever inte direkt snålt och klarar mig mycket bra. Du måste veta att tex matpriser, kläder osv är ungefär hälften mot i Sverige. Det som är ungefär samma är hyran och bensin. Sen kanske TS måste sälja hästen som tex sväljer mycket onödiga pengar. Men annars bör hon klara sig rätt okay på 10000 kr. Underhåll måste han ju betala för dottern hur som helst, det kommer ju till. Sen bör hon ju få bostadsbidrag också, det finns nämligen här med och är i alla fall för studenter (det enda jag vet) väldigt generöst. Min kompis fick över 3000kr i bostadsbidrag så länge hon studerade.

Ja, det beror på omkostnaderna som jag rimligen inte har någon aning om.
 
Ja, och det lär du dig kvickt när du lever på de pengar du har. Du mår ju enormt dåligt i den situation du är nu, du behöver bli fri!

Jag håller med, det låter ju helt absurt att vara gift med en man som man kallar "äcklet", och som lever med en annan familj.

TS, jag håller med andra som skrivit att du behöver hjälp med att reda ut vad du känner för mannen, om han är ett äckel du mår illa av, så är det väl bra att du slipper leva med honom? Och om livet blir svart och meningslöst utan honom, så är han väl inget äckel? Är det honom som person du saknar, eller är det att slippa att vara ensam?
 
Ja, hästen kan jag inte betala för på egen hand. Inte bostaden heller. Ja, jag har svårt att leva snålt, det är något som jag behöver lära mig.

Att du behöver lära dig leva snålare innebär ju att det finns lättillgängliga möjligheter förenkla ditt liv väldigt mycket och dessutom kan hjälpa dig att bli fri. Att lära sig leva snålt är gratis kunskap som det finns mycket av här på Buke.

Låg lön är inte konstant, den kan bli bättre. Om jag minns det rätt hade du väl inget jobb och hade inte jobbat på länge när allt det här började? Då är det ju ett stort steg och framgång att du skaffat heltidsjobb! Med det har du skaffat första grunden till självständighet.

Underhåll och förmodligen bostadsbidrag tycks ju kunna läggas till dina nuvarande inkomster.

Man klarar sig utan häst. Det behöver inte vara ett permanent tillstånd heller. Jag har varit utan i ca tio år. Blev arbetslös och fick ge bort min häst (han var osäljbar pga pålagringar). Nu skulle jag ha jag råd med häst igen, men tid och faktiskt även vilja saknas.

Att bo mindre behöver inte betyda att det blir otrivsamt.
 
utan hans pengar hamnar vi i en liten etta jag och dottern...

jag är extremt lågavlönad
Du måste bli självständig och göra dig fri.
Annars så kommer du att gå under.
Det har inte din Dotter någon nytta av.

Så du måste lösa problemet med bostadsort.
Kanske är det ändå bättre att du flyttar tillbaka till Sverige och bygger upp en tillvaro för dig själv.
Du överger ju inte Dottern då hon får följa med dig om hon vill.
Så det blir ju hennes val var hon skall bo.
Om hon tillbringar alla lov och vissa helger hos dig så kommer ni ju att ses mycket ändå.
Att få en bra kontakt med Sverige kan nog vara bra för henne för visst har hon Svenskt Pass?
 
Vi har inte gjort bodelning eftersom vi fortfarande är gifta. Tyvärr är det bättre ekonomiskt för mig att fortsätta vara gift med honom. Så länge som vi är gifta måste han bidra till min ekonomi. Regelverket i Tyskland ser annorlunda ut än i Sverige. Men priset idag var högt.

Jag förstår hur du tänker och att du står dig bättre ekonomiskt så länge ni är fortsatt gifta. Du gör det valet i nuläget därför att du bedömer att konsekvenserna är värre. Det gör tyvärr att du inte riktigt är fri att börja om och kanske det är en av orsakerna till att såret rivs upp igen.

Kan du, inom ramen för äktenskapet, hitta förhållningssätt som gör att ni ändå lever mera åtskilt, som t ex att inte ha bilar gemensamt eller andra ägodelar som ni måste samsas om? Det räcker ju bra att få det att funka kring dottern.

Eftersom målet ändå måste vara att du ska stå på egna ben ekonomiskt och kunna lämna honom på sikt - vad kan du göra för att närma dig det målet? Kan du göra en plan för framtiden där du ser olika milstolpar på vägen mot självständighet och försöka använda fördelen du har just nu, då han bidrar till försörjningen, till att bygga för framtiden? Jag vet inte vad det skulle vara, att spara ihop ett startkapital för ditt egna framtida boende t ex.

Vilka villkor ska vara uppfyllda för att ni ska kunna skilja er? Vill han skilja sig? Vill du?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 311
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 605
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 858
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 180
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp