Bukefalos 28 år!

Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Och då alla verkar tycka jag är helt blåst orkar jag verkligen verkligen inte hålla på längre.
Jag tycker det jag tycker och kommer alltid att göra det.

Snälla människa?
... eller nej ... det är dumt att ödsla mer tid på dig. Några av de mest kunniga kattmänniskorna har skrivit tydligt och klart till dig och du kan inte förstå.
Du backar ur diskussionen för att du är besegrad.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ska jag ringa SJV och fråga h*n som svarar om hur många kattungar den känner till som är beteendestörda för att de lämnat mamman vid 8 veckors ålder?

Det är väl mycket bättre att fråga i den här tråden där det sitter minst 20 olika experter med massor av erfarenhet, eller?


Asfaltsflickan är den enda som svarat; tack

Om det kan sättas i samband med för tidigt lämnat mamman i båda fallen vet jag dock inte faktiskt... Men det verkar som om fler har erfarenhet av "snuttande" ungar som lämnat för tidigt så där kanske det ligger nåt i det...
Jag ser dock inte vad problemet i det är?

Och jag har aldrig själv haft någon kattunge som snuttat på annat än mamman och inte efter de kommit till nya hem heller...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ska jag ringa SJV och fråga h*n som svarar om hur många kattungar den känner till som är beteendestörda för att de lämnat mamman vid 8 veckors ålder?

Bra idé att fråga receptionisten. :grin: Det är väl den arbetsgrupp som lagt fram förslaget som ska tillfrågas och det är knappast de som svarar när du ringer.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Detta är ej riktat mot någon särskild och jag har heller inte läst hela tråden men:

Detta att folk för det första inte vet vad det är för föreskrifter och lagar gör mig mörkrädd, särskilt här på ett djurforum. För det andra när de sen fått lärdomen rentav skiter vad dessa föreskrifter och lagar säger! :mad: Varför har såna människor djur om de inte vill sköta dem på det vis de kräver? B

Detta tänk att "det spelar ingen roll ifall katten är en-två veckor yngre", det är enligt mig en bidragande faktor till kattens sänkta status! Usch säger jag!:mad:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Fast egentligen bör man också se till indviden. Vissa katter klarar av att bli separerade tidigare än 12 veckor medan andra visar upp beteenderubbningar och andra störningar- alla gör ju inte fel.

Varför lagen ligger på 12 veckor är troligtvis för att det är då man kan vara absolut säker på att kattungen kommer att ha utvecklat sig på rätt sätt. Men det säger inte att det inte finns de som utvecklas tidigare eller kanske till och med senare.

Varför jag tar min kattunge tidigare är för att omständigheterna är sådana. Helst skulle jag inte vilja göra det för lagstiftningens skull och för kattens men nu är det som det är. Dessutom tror jag inte att en vecka skulle göra en sådan enorm skillnad om katten ändå får social kontakt med en annan katt (och mig själv) samt ett bra kattfoder så att den får i sig rätt näring.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Fast egentligen bör man också se till indviden. Vissa katter klarar av att bli separerade tidigare än 12 veckor medan andra visar upp beteenderubbningar och andra störningar- alla gör ju inte fel.

Varför lagen ligger på 12 veckor är troligtvis för att det är då man kan vara absolut säker på att kattungen kommer att ha utvecklat sig på rätt sätt. Men det säger inte att det inte finns de som utvecklas tidigare eller kanske till och med senare.

Varför jag tar min kattunge tidigare är för att omständigheterna är sådana. Helst skulle jag inte vilja göra det för lagstiftningens skull och för kattens men nu är det som det är. Dessutom tror jag inte att en vecka skulle göra en sådan enorm skillnad om katten ändå får social kontakt med en annan katt (och mig själv) samt ett bra kattfoder så att den får i sig rätt näring.

Givetvis finns det en variation i hur individerna utvecklas. En del kan lämna sin mamma tidigare än vid 12 veckors ålder, en del behöver längre tid hos sin mamma men är det verkligen lekmän som ska göra den bedömningen?

Enligt SJV kan det i vissa fall vara OK att en kattunge flyttar tidigare, det är en bedömningsfråga (men då handlar det i princip om enstaka dagar före 12 veckors ålder). Den stora frågan är om det är lekmän som ska sitta och göra de bedömningarna eller om det kanske inte är mer lämpligt att man ansöker om en dispens som experter går igenom. Denna föreskrift ska ju vara normsättande så att vi i längden slipper se kattungar på 7-8 veckor flytta. Om kattungarna sedan är 11 veckor och 6 dagar när de flyttar eller exakt 12 veckor är väl sak samma men det är allt för unga kattungar man vill undvika separeras från sin mamma och det är enormt stor skillnad i en kattunge på 8 veckor och en på 12 veckor, utvecklingsmässig.

Bara denna tråd vittnar ju om en del okunskap och de kattägarna är antagligen inte dålig och vanvårdar sina djur. De har bara ingen fördjupad kunskap på det relevanta området.

Däremot är det ju trist att denna nya föreskrift tas emot med sådan skepsis bara för att folk är så fast i gamla tankebanor. Allt var inte bättre förr.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Enligt SJV kan det i vissa fall vara OK att en kattunge flyttar tidigare, det är en bedömningsfråga (men då handlar det i princip om enstaka dagar före 12 veckors ålder). Den stora frågan är om det är lekmän som ska sitta och göra de bedömningarna eller om det kanske inte är mer lämpligt att man ansöker om en dispens som experter går igenom.

Jag tror starkt på att de enda gångerna man får dispens är p.g.a. sjukdom som utsätter fara för katterna, att något inte stämmer med kattmamman, ungarna eller liknande. Det är nog ganska hårda regler om det gissar jag på, annars skulle det inte vara lag.

Däremot är det ju trist att denna nya föreskrift tas emot med sådan skepsis bara för att folk är så fast i gamla tankebanor. Allt var inte bättre förr.

Nej allt var absolut inte bättre förr, skillnaden mellan förr och nu är att vi har mer tillgång till forskning och vi har mer kunskap. Denna lag är uppsatt p.g.a. ny forskning som tyder på att katternas prognos blir sämre om de tas tidigare från flocken.

*halvt knapplån* Till de som tidigare frågat vad som händer så finns det ett lite mer konkret svar här.

Taget från http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html


Varför 12 veckor?
Kattungar är redan vid 8 veckors ålder rumsrena, härligt sociala, inte längre beroende av bröstmjölk utan kan äta fast föda. Men veckorna mellan 8 och 12 är väldigt viktiga för en kattunges fortsatta utveckling och mognad. Det är under denna tid i kattungens liv som den lär sig dels att "vara katt", dvs. kommunicera med andra katter, och dels allmänt katthyfs, dvs. att bett och klös gör ont. En hundvalp flyttar från sin mamma redan vid 8 veckors ålder eftersom hunden är ett flockdjur och dess grupptillhörighet ska vara med ägaren och inte hundfamiljen. En hund som inte blir präglad av människan redan tidigt kan få problem med lydnad och därmed aggressivitet. En katt däremot kan inte präglas på samma vis utan tvärtom föreligger risker för problembeteende i att flytta den för tidigt. Kattungar som tas tidigare kan få beteendestörningar och snutta på saker, sin ägare eller sig själv. Den riskerar även att få långvariga problem med magen som kan utvecklas till kroniska tarmsjukdomar om det vill sig illa.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

För att man måste sätta gränsen någonstans, och expertisen som utformat lagen har gjort bedömningen att vid 12 veckor är katterna garanterat så pass utvecklade att de inte riskerar att ta skada av att lämna sina mammor. Jag förstår inte varför detta ifrågasätts så hårt, tror ni verkligen att det är glada amatörer utan koll som sitter och skriver lagar i det här landet?

Och jag har erfarenhet av beteendestörda katter som flyttat för tidigt. När jag var liten tog min familj hem kattungar vid 8 veckors ålder, eftersom "det var så det funkade". Två av dem var klart påverkade av detta även i vuxen ålder. Den ena slutade aldrig snutta och var enormt rädd och osäker hela livet, den andra visade aggressiva tendenser och förstod inte gränser.

samma med min katt som jag fick avliva för han blev för farlig att ha kvar..
han var utan mamma och det var därför jag tog honom för tidigt.. och det gick inte att ha honom bland andra katter.. och han var extremt aggresiv (jag fick åka in akut när han bet mig en gång..)
och var inte normal på nått vis...
han kunde inte heller tvätta sig ibörjan när jag hade honom men det blev bättre efter träning
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Bra idé att fråga receptionisten. :grin: Det är väl den arbetsgrupp som lagt fram förslaget som ska tillfrågas och det är knappast de som svarar när du ringer.

Det var ju det jag menade :grin:

Peter_lundin: Ja faktiskt, det skulle säkert ge mer då vad jag vet ingen här har sagt det än...?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

(Hundar kan lämna sin mamma tidigare; men hundar är också mer utvecklade när de föds än vad kattungar är)

Nej, det är de inte. De är blinda, döva och precis lika hjälplösa som kattungar och är helt beroende av tiken de första 4 veckorna för mat och värme. De börjar äta mat vid ungefär samma ålder som kattungar etc.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*

Mina fyra hittekatter vägde ca 400g när vi tog hand om dem och då uppskattade vi deras ålder till ca fyra veckor.
De kunde direkt äta och gå på lådan själva.
Nu har de precis fyllt två år och de två mest framåt av dem har blivit hyfsat självständiga inne/ute-katter på landet men de två vi behöll är väldigt "mammiga", kontaktsökande. De snuttar inte direkt men är väldigt förtjusta i att slickas i näsan :crazy:.
Alla fyra är väldigt skygga för främlingar.

Detta är min erfarenhet av för tidigt tagna katter.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

KL:
Jag har en för tidigt ""tagen" katt sovande i soffan bredvid mig just nu.
Han hittade vi övergiven i hästhagen; mager, ögoninflammation, löss... Ingen mamma eller syskon i närheten, vi letade.
Han vägde 500 gr och uppskattades av veterinär vara 6-7 veckor.

Det var först när han var nästan 1 år som han började våga gå ut själv:crazy:, nu är han ute själv om dagarna och VILL gärna ut, men väl ute ligger han mest under buskar och andra skyddade platser. Är väldigt osäker och lättskrämd inför höga ljud, blåst o.s.v.

Han snuttar gärna på fingrarna.

Han vill gärna ligga på ens bröstkorg med nosen upp i ansiktet på en.

Han har väldigt svårt för förändringar, t.ex. att man möblerar om i huset.

Han är väldigt (över)social med oss som han ju till viss del blev präglad på, men har svårt för främlingar.

Vår andra katt som vi tog hem som 12-veckors är idag 5 år. Hon har från första början varit MYCKET mera självständig och trygg.

Jag vet vad jag föredrar.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Fast egentligen bör man också se till indviden. Vissa katter klarar av att bli separerade tidigare än 12 veckor medan andra visar upp beteenderubbningar och andra störningar- alla gör ju inte fel.

Varför lagen ligger på 12 veckor är troligtvis för att det är då man kan vara absolut säker på att kattungen kommer att ha utvecklat sig på rätt sätt. Men det säger inte att det inte finns de som utvecklas tidigare eller kanske till och med senare.

Varför jag tar min kattunge tidigare är för att omständigheterna är sådana. Helst skulle jag inte vilja göra det för lagstiftningens skull och för kattens men nu är det som det är. Dessutom tror jag inte att en vecka skulle göra en sådan enorm skillnad om katten ändå får social kontakt med en annan katt (och mig själv) samt ett bra kattfoder så att den får i sig rätt näring.

Kan du avgöra när katten är 10 v om den är mogen att lämna sin mamma? Det tror jag ärligt talat att inte ens uppfödare med 100-tala kattungar uppfödda hos sig kan avgöra. Det märks först när katten är vuxen om den var mogen eller ej och då är det för sent. Och när dom eventuella problemen dyker upp är då dom nya ägarna beredda att ta hand om det? Om kisse inte är rumsren, hur många ägare tror du står ut med det i längden? Bor kisse då hos en ägare som inte står ut med det så blir den troligen avlivad eller kanske t.o.m utkastad till sitt öde. Är det då inte bättre att ha kvar ungen nån vecka till och motverka detta?
Och du tror att en vecka inte kan göra skillnad? Om man fortsätter då, du tar din kattunge 7 dgr för tidigt. Nån annan tycker kanske att vad gör 2 v för tidigt? Osv. 1 v för en kattunge är otroligt mycket. Det är därför man lagt gränsen på 12 v, forskning har visat att majoriteten av katterna är redo att lämna sin mamma och sina syskon (det handlar ofta om sina syskon sista tiden, inte bara mamma) tidigast 12 v för att må bra. Inte 10 v, inte 11 v. Utan 12 v. Dom har knappast satt den gränsen genom att skriva lappar och låta nån dra. Den är framforskad och baserad på kattens bästa. Inte ditt bästa. Kattens. Visst, du väljer att strunta i det och göra som du vill. Strunt i katten, huvudsaken du får som du vill. Hoppas du inte tullar på annat när det gäller katten senare? Att du väljer att bryta mot lagen endast denna gång? Och att du efter detta väljer att alltid sätta katternas bästa i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

amen shit vad du ska anklaga mig!

Vi ser alltid till att dem katter vi skänker bort/säljer att dem kommer till ett hem! HEM okej?

Kattungarna kommer till ett hem när de är 7-8 veckor men vad händer sen då?
Vet ni vad som händer med dom när de är 3 månader, 6 månader -tills de blir 15-20 år?
Om dessa kattungar växer upp och inte kastreras kommer de i sin tur att få kattungar och vet ni vad som händer med dom?
Då katterna är för unga då de flyttar är det mycket möjligt att de får beteendeproblem och då blir en del katter utslängda.
Det räcker med en okastrerad katthona som parar sig för att det ska bildas en kattkoloni som efter några år kan bli till 30-40 katter.
FRåga gärna på närmaste katthem hur många hemlösa katter det finns i området
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag är medveten om lagen och har en gång tagit del av hur kellingarna påverkas av att skiljas för tidigt från som mamma men jag kommer inte ihåg! Kan någon hjälpa mig att minnas?
De blir ofta mer snuttiga.
Sen lär sig kattungarna att sätta gränser av kattmamman eller när de leker med varann också. Man hör ofta hur kattungar som brottas med varann piper till och då lär de sig hur hårt man kan bitas utan att det gör något. En kattunge som flyttar ensam vid 8 veckor har inte lärt sig detta och det kan bli problem i framtiden att den inte förstår att det gör ont när den bits.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Så om man skulle ta två kattungar vid 8 veckor så blir dom normala?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Så om man skulle ta två kattungar vid 8 veckor så blir dom normala?

Kattungarna kan lära sig att inte bitas för hårt, men de är fortfarande ängsliga och otrygga utan mamman. De kan vara rumsrena hos uppfödaren där mamman är, men kissar på golvet hos den nya ägaren just för att de inte känner sig trygga.
Dom kan också vilja snutta på allt möjligt när de flyttar för tidigt.

Jag hade 3 jourkattungar som togs för tidigt då de annars skulle avlivas. De snuttade på en liten kattkille som bara var några månader äldre, på mig och vad dom nu kunde hitta.Men de bets inte.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Klart det ska vara 12 veckor. När jag var lite så lämnade vi bort kattungar när de var kanske 10 veckor och det verkade fungera. Men sätter man 10 veckor som regel så kommer folk att lämna bort kattungarna när de är 8 veckor(bara för dem tänker att två veckor hit och dit inte är så noga). Med 12 veckor som regel så blir det kanske i värsta fall 10 veckor.

Blir bra tycker jag.

Jenny
 

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 651
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 284
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp