Bukefalos 28 år!

Ett inlägg i diskussionen om hur media agerar i mötet med SD

Det jag fetat är kända faktorer för ett minimum av konflikter, nästan en blåkopia på det svenska samhället fram till 1960.
En tid som till och med gamla soialdemokrater beskriver med saknad.

Men den tiden är förbi, vi lever i en annan värld idag. Invandring är för Sverige en nödvändighet.
Men inte en villkorslös sådan, det har vi inte ens med den bästa vilja i världen råd med.

Arbetskraftinvandring, den ska vi ha
Ett utbyta av studenter, självklart
Asylinvandring, ja under kontrollerade former där vi inom EU delar lika proportionellt av bördorna. Och där riksdagen sätter villkoren och sätter en budget som staten betalar, inte kommunerna..

Familjeförening, absolut, om den mottagande har både egen inkomst och egen försörjning eller om han kan få staten eller en organisation att överta försörjningsbördan.
Det här känns som en ganska lös spin off på mitt inlägg faktiskt, vi diskuterade ju SDs syn på den yttre hotbilden, men för all del.
 
Det här känns som en ganska lös spin off på mitt inlägg faktiskt, vi diskuterade ju SDs syn på den yttre hotbilden, men för all del.
SD yttre hotbild har de som jag tidigare sagt gemensamt med en del andra nationalistiska grupper i bla Frankrike, men det är väl inte helt obekant.
 
SD yttre hotbild har de som jag tidigare sagt gemensamt med en del andra nationalistiska grupper i bla Frankrike, men det är väl inte helt obekant.
Nej det är inte obekant, SD verkade ju också ganska förtjusta över de franska högerextrema framgångarna i EU-valet.
 
Jag hann visst svara innan du la till det sista.

Jaha så du håller alltså med om att SD målar upp en fascistisk myt, den om ett yttre hot, det var bara det jag undrade.

Nja ett yttre hot finns väl indirekt, eller har du missat Ukrainakrisen och Rysslands agerande?
 
INGEN ska ut i havet!
Det är precis lika illa att säga "terroristerna ska ut i havet" som att säga "judarna ska ut i havet".
Varför då? Har EU och USA terroriststämplat judar nu? Var finns den deklarationen?
Hamas däremot är en terroristorganisation och det har världen slagit fast, dom drar sig inte för att låta sina
egna bli dödade för att få medhåll i media. Och det har ju lyckats med dig i alla fall tydligen.
 
Nja ett yttre hot finns väl indirekt, eller har du missat Ukrainakrisen och Rysslands agerande?
Menar inte att det inte existerar yttre hot övht även om jag inte ser det du beskriver som ett akut hot heller, mot Sverige alltså.

Syftar specifikt på den typ av hotbild som SD vill frammana när de talar om nationell identitet vs mångkultur och dylikt, sådant som inte är särskilt förankrat i verkligheten utan i mångt och mycket bygger på fördomar.
 
Ja precis, det yttre hot de målar upp handlar liksom inte om handelspolitik eller ens ekonomi utan om något helt annat.
Delar av det yttre hotet har man ju delat med bla LO. Det att billig invandrad arbetskraft ska trycka ut den svenska.
Fast påpekar man det så ser ju många rött ;)
Ren protektionism är ju ofta arbetstagarorganisationer har gemensamt med både nationalistiska partier som enskilda företagare.

SD söker liksom andra partier och intressegrupper hela tiden måltavlor man kan projicera sin hotbild på så att de verkligt besvärliga frågorna trycks ut i skymundan.
Delvis pekar man på självklarheter så som att Sverige tar en extremt stor andel av kostnaderna för asylinvandring sett på ett Europeiskt plan och så blandar man in lite egna myter allt för att få lättledda väljare att rösta på dem.

Problemet blir ofta då att de som går i svaromål tar hela deras paket och förklarar det som myt och förlorar därigenom trovärdighet eftersom de flesta inser att en så förhållandevis stor asylmottagning skapar problem .

Det bästa vore att rakt och ärligt redovisa kostnader, problem och fördelar för att på det viset ta bort den mytskapande plattform SD behöver.
 
Nja ett yttre hot finns väl indirekt, eller har du missat Ukrainakrisen och Rysslands agerande?

Nja den hotbilden beskriver ju inte SD i sin valpropaganda.
Rysslands försök att återta sin plats som supermakt är väl ngt de flesta partier är medvetna om. Vad SD pysslar med är väl gammaldags protektionism + en rejäl dos främlingsfientlighet
 
Varför då? Har EU och USA terroriststämplat judar nu? Var finns den deklarationen?
Hamas däremot är en terroristorganisation och det har världen slagit fast, dom drar sig inte för att låta sina
egna bli dödade för att få medhåll i media. Och det har ju lyckats med dig i alla fall tydligen.

Vi pratar fortfarande om människor. Inga MÄNNISKOR ska drivas ut i havet, oavsett om de är israeler, terrorister, judar, invandrare, etc etc etc. Vi måste värdesätta människors liv oavsett deras "synder", annars blir det farligt. Ingen människa är värd mer än någon annan, eftersom värde ligger i betraktarens öga. Hela världen måste få en vänligare och generösare syn på varandras existens om svåra konflikter som de i mellanöstern ska kunna lösas.

Och vad gäller just mig, så har jag inga palestinska vänner men flera israeliska. Jag bodde norr om Tel Aviv 99-01. Jag vet hur en och samma händelse kan porträtteras helt olika i olika länders media, eftersom jag satt där mitt i smeten och hade vänner där det smällde.
 
Apropå media så blir det intressant att se hur den nya SDU-filmen kommer mottas med tanke på den förra.
Kommer denna anses vara lika nationalistisk och rasistisk?


Ett första steg för SD för att få kvinnor att känna sig trygga på kvällarna är att de kan sluta springa runt med järnrör och kalla kvinnor för hora :up:

:banghead: :banghead: :banghead: illustrerar den enda kommentaren jag egentligen orkar med.
 
Ett första steg för SD för att få kvinnor att känna sig trygga på kvällarna är att de kan sluta springa runt med järnrör och kalla kvinnor för hora :up:

:banghead: :banghead: :banghead: illustrerar den enda kommentaren jag egentligen orkar med.
Det är bättre du slutar dunka huvudet mot väggen, du kommer att upptäcka att huvudvärken försvinner då :angel:;)
 
[QUOTE="landsbygdsbo, post: 16532549, member: 90724"
Det bästa vore att rakt och ärligt redovisa kostnader, problem och fördelar för att på det viset ta bort den mytskapande plattform SD behöver.[/QUOTE]

*asg* Och det tror du någon skulle gå med på? Det skulle ju sätta spotlighten på deras egna tillkortakommanden när det gäller att redovisa fakta. (utan hjälp av tillrättalagda undersökningar). Svenska folket skulle göra uppror och det vågar inget politiskt parti ta i med tång.
 
[QUOTE="landsbygdsbo, post: 16532549, member: 90724"
Det bästa vore att rakt och ärligt redovisa kostnader, problem och fördelar för att på det viset ta bort den mytskapande plattform SD behöver.

*asg* Och det tror du någon skulle gå med på? Det skulle ju sätta spotlighten på deras egna tillkortakommanden när det gäller att redovisa fakta. (utan hjälp av tillrättalagda undersökningar). Svenska folket skulle göra uppror och det vågar inget politiskt parti ta i med tång.[/QUOTE]

Det ändrar inte det faktumet att ärlighet och en transparent hantering vore det bästa.
 
När alla rasister försvunnit kommer min huvudvärk också försvinna!
Men anti-semitister får gärna framföra sitt hatiska budskap om död till alla judar?
Det är ju kvällspressens vinkling på hela den miserabla situationen. Hamas mål är ju att förinta staten Israel, däremot är Israels mål att få slut på raketattackerna och tunnelbyggandet.
 
Omöjligt det är ingen som vågar berätta vad detta års 80.000 flyktingar verkligen kostar.

Det skulle bli ett folkligt uppror om förslaget att kraftigt begränsa invandringen läggs när man vet vilken positiv påverkan ett öppet och fritt land har på ekonomin. Det finns gott om information att hämta om hur dåligt protektionism och isolationism är för en ekonomi i vårt globaliserade samhälle. Migration är i grunden något väldigt, väldigt positivt - bäst funkar världen om den sker efter fri vilja och inte efter flykt från krig och förtryck.

Ingen tycks kunna räkna riktigt i frågan. Ena sidan överdriver intäkter och skiter i kostnader och den andra skiter i intäkter och överdriver kostnader - för att visa olika bilder. Men frågan är felställd; invandringens volym eller vara eller inte vara är inte en ekonomisk fråga.
 
Det är ju lite mer komplicerat än att bara redovisa kostnader, det finns ju tvivelsutan samhällsvinster som också ska redovisas.

Fast det är som att räkna på om svensk sjukvård ska behandla personer som är 60+ eller inte. Intäkter och kostnader som kan slå än åt ena och än åt andra hållet, men lik förbannat kommer alla vid sina sinnens sunda vätskor att komma fram till att vi ska göra det. Och ta emot flyktingar som flyr kriget.
 

Liknande trådar

Tjatter Årets julkalender: Historieätarna! http://www.svd.se/kultur/3990017.svd Jättekul tycker jag, jag gillar programmet skarpt och vi vet...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vet inte om ni sett artiklarna i SvD om mammor som ångrar att de skaffat barn...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
11 558
Senast: mino
·
Äldre Jag vete 17 om jag borde posta den här tråden, eftersom jag inte vet om jag orkar diskutera det ens. Men jag blir så trött, ledsen, arg...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 019
  • Låst
Äldre Hur fega är de egentligen, dessa SD-politiker som nu har avslöjats i Expressen? Intressantast är ju deras egna reaktioner på...
44 45 46
Svar
910
· Visningar
41 467
Senast: tifo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp