Ett torftigt problem

Men alltså, hur mycket är det som stjäls?
Det är inte så att stallägaren går runt och muttrar för att nån "glömmer" att skriva upp. Medan den som "glömmer" det gör det för att den har ett par innebrända torvbalar.
 
Jag har stått i stall med liknande upplägg, och det funkade inte. Jag hade två hästar, en som var en riktig skitgris och en pedant, och självklart gick det åt mycket mindre strö till pedanten. Det trodde dock inte stallägaren på, utan trodde att jag satte upp för lite. Personen ville samtidigt absolut ha det systemet. Enklast tycker jag faktiskt är att köpa själv, vid behov.

Jag har eget stall nu och köper faktiskt inte på mig något lager utan köper när jag behöver. Men då kan jag köpa det på jobbet, så det är naturligtvis mycket smidigare än för någon som måste åka iväg och handla det.
 
Jag stod i ett stall där halmbalar köptes av ägaren som sålde till oss. Jag ville ha spån så när nån med känningar kunde få hem flera pallar hemkört billigt köpte vi en pall var , även ägaren. Då var det lätt att hålla koll, och då förstod ägaren varför det gick så lite halm för mig tidigare. Jag hade ingen vispande skitgris.
 
Men alltså, hur mycket är det som stjäls?
Det är inte så att stallägaren går runt och muttrar för att nån "glömmer" att skriva upp. Medan den som "glömmer" det gör det för att den har ett par innebrända torvbalar.

Det fick jag inget svar på. Jag har mycket svårt att tro att någon medvetet skulle "glömma" att skriva upp. Dels lönar det sig inte, eftersom stallägaren själv kryssar i listan när det är nytorvat och saknas kryss, och dels för att vi alla sedan länge är välinformerade om att oförbrukade balar brinner inne och därför har vi alla snällt fått anpassa oss till det. - Visst finns det kanske lite oförstående till det, men inget egentligt missnöje.
Vi är ett glatt, väldigt litet, gäng men visst glöms det kryssas ibland och ibland kryssas det av misstag på fel rad (i brist på läsglasögon för närsynta medelålders-kvinnorna).
Personligen har detta inte varit ett problem, även om jag inte gillar det nuvarande systemet eftersom det uppenbarligen är bristfälligt och innebär att stallägaren "måste" kontrollera torven i boxarna varje dag, det har jag köpt.
Det riktiga problemet uppstår för mig när vi anklagas för stort svinn.
 
Morgonens samtal avslutades med ett ensidigt konstaterande av att den bästa lösningen för att minska svinnet är striktare kontroller av torven i boxarna.
Tyvärr löser ju inte detta problemet med att jag påverkas väldigt negativt av att någon skall kontrollera min box i misstro varje dag. Och det löser heller inte problemet som uppstår när det är ikryssat fler balar än jag brukat - vilket medför att jag skall betala extra för torv jag aldrig använt.

Nåväl! Jag har ju lite andra alternativ, t.ex. köpa egen torv.

Men tusen tack för alla tips! Då har jag försökt iallafall, :D men alla gör ju som de vill i sina egna stallar.
 
Morgonens samtal avslutades med ett ensidigt konstaterande av att den bästa lösningen för att minska svinnet är striktare kontroller av torven i boxarna.
Tyvärr löser ju inte detta problemet med att jag påverkas väldigt negativt av att någon skall kontrollera min box i misstro varje dag. Och det löser heller inte problemet som uppstår när det är ikryssat fler balar än jag brukat - vilket medför att jag skall betala extra för torv jag aldrig använt.

Nåväl! Jag har ju lite andra alternativ, t.ex. köpa egen torv.

Men tusen tack för alla tips! Då har jag försökt iallafall, :D men alla gör ju som de vill i sina egna stallar.

Förlåt, detta förslag kanske inte är speciellt konstruktivt egentligen men; ta ditt pick och pack och dra därifrån. Den stallchefen låter ju inte klok!
 
Förlåt för lite OT, men har läst lite i tråden och bara undrar hur i hela friden folk klarar sig med EN torvbal i veckan??? Finns det NÅGON som använder så lite? :confused::eek:
 
Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.

Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.

Lösning?

Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.

Hit me!
Ta bort ansvaret för torven från stallägaren. Köp själva eller låt någon annan administrera. Behöver stallägaren tjäna lite pengar så låt stallägaren ta betalt för lagring av torv eller låt stallägaren höja priset på hyran. Jag tycker det skulle vara ett typiskt stressbeteende från stallägaren när hen börjar kontrollera och irritera sig på boxar etc. Jag har också varit i ett sådant torvbråkarstall, det var inte roligt.
 
Förlåt, detta förslag kanske inte är speciellt konstruktivt egentligen men; ta ditt pick och pack och dra därifrån. Den stallchefen låter ju inte klok!
Stallägaren upplever att det är ett större problem att det försvinner fler balar än det betalas för. Det är inte konstigt, eftersom om det är så blir det en kostnad som direkt drabbar stallägaren. @spinxx upplever inte det problemet. Troligtvis för att Spinxx är en ordentlig person som kryssar som hon ska. Det betyder ju inte att alla gör det. Jag förstår verkligen att det är jobbigt att ha någon som ska kontrollera boxarna hela tiden, men jag kan också förstå att man blir trött på att få stå för andras strö. Visst borde det kanske gå att hitta andra lösningar än utökade kontroller, men tycker du verkligen att stallägaren inte verkar riktigt klok? Kan du inte se hens sida av det hela?
 
Förlåt för lite OT, men har läst lite i tråden och bara undrar hur i hela friden folk klarar sig med EN torvbal i veckan??? Finns det NÅGON som använder så lite? :confused::eek:
Jag hoppas att det ska räcka med en bal i veckan i vinter, men då går hästarna ute ca 15 timmar per dag
 
Om listan är öppen för alla går det ju rätt enkelt att se om det försvinner från dag till annan. För alla. Beroende på hur stort stall, såklart.

Och det enklaste är nog att försöka hålla efter varandra, och påminna Stina när hon inte kryssat. "Du, glöm nu inte att sätta upp att du tog en bal, det blir så tråkig stämning annars."

Vi har haft hötjuvar i tidigare stall. Som lade in andras hö under sin egen hösilagegiva när hon var i stallet mitt på dagen - tidpunkt vald för att även kunna stjäla kraftfoder till egna hästen. Så himla lågt. Hon tog bokstavligen ur andra hästars krubbor.
 
@spinxx Fy det låter som en väldigt tråkig situation, inte alls roligt att bli anklagad!

Stod i ett kollektivstall ett antal år, där vi som stod i stallet gemensamt köpte in hösilage. När sommaren kom så räknades allt spill ut (+ alla de som gav mer/ inte vägde sitt hö som de skulle) ut på hästarna. Lagom kul när man har 4 stycken och var rätt nitisk, blev en stor kostnad!
Vi hade även problem med kraftfoderstölder (vi fick sätta lås på ALLT) och spån.

Annars får man göra @Lovisaleonora förslog, att efter som listan är öppen, så får man ha en som räknar balarna varje dag samt tittar i folks boxar. Om stallägaren inte kan tänka sig göra på ett annat vis. Men det låter rätt tradigt med en som behöver vara "polis".
 
Om jag var ställ ägare med inackorderingar så hade jag faktiskt redan efter andra balen som "försvunnit" blivit ordentligt uppretad oavsett anledning till försvinnandet (glömt, stulit, satt i system).

Det är ju ur min kassa det försvinner.
Jag kan uppleva att de personer, inte TS, som tycker att två gånger inte är så farligt inte skulle gilla att någon tog dessa pengar ur deras torvgiva eller deras plånbok. I många ögon är stallägare rika ockermänniskor som "har råd" att bli av med en eller annan torvbal.

Att glömma är visst mänskligt men man kan inte förutsätta att det alltid är så att någon glömt. Det finns de som rycker på axlarna och tycker inte att det är så farligt med en eller annan glömd bal.
 
Ni är så kloka många av er!

Tråden är ju mycket riktigt till för att hitta en lösning som gynnar alla. Det egentliga problemet ligger ju hos stallägaren som inte får betalt enligt avtalet (rent krasst), därför borde intresset av en annan lösning i huvudsak komma från denne.
Jag som är lite känslig blir ju drabbad eftersom jag blir ledsen av att känna mig anklagad, men det är ju också ett mindre problem i sammanhanget - dock inte ett problem som stallägaren bör ignorera helt om man är mån om vilken sammanhållning eller stämning vi har i stallet.

I övrigt klarar jag mig inte på en bal i veckan under vinterhalvåret, jag betalar alltid extra de månader jag märker att det blir tight. Den extrabetalningen har jag dock heller inte varit så snabb med att ta bort från autogirot
 
Jag hade gjort som jag skrev tidigare. Beställt säg två pallar. Satt den ena bakom lås. Skrivit 1, 2, 3 osv på de balar som finns på andra pallen. Nu är det upp till var och en att bevaka sina egna balar. Och man stjäl alltså från en stallkompis - MEDVETET om man tar fel bal, annans nummer.

Vill man köpa extra balar, beställer man från stallägaren som tar ut från låsta utrymmet, märker med aktuellt boxnr och sätter ut.
 
Förlåt för lite OT, men har läst lite i tråden och bara undrar hur i hela friden folk klarar sig med EN torvbal i veckan??? Finns det NÅGON som använder så lite? :confused::eek:
Jag hade haft problem med att göra åt en torvbal i veckan. Mina hästar hade drunknat i torv. Jag har bädd, lägger in sex balar när bädden läggs (11 kvm stora boxar). Min ena häst gör sedan åt en torvbal i månaden i snitt, en halv bal varannan vecka. Den andra gör åt 1,5 balar/månad i snitt, även där en halva åt gången. Jag mockar noga, slänger aldrig ut någon ren torv och mina hästar är ute ca 16 timmar/dygn. Bäddarna är alltid torra och fina med bra stuns och med ett löst lager torv ovanpå när bäddarna väl har lagt sig.

Knapplån.
Jag hade blivit vansinnig om någon tyckte att det var okej att stjäla från mig oavsett om det gällde strö, foder eller något annat. Varför skulle det vara stallägaren som gör fel som reagerar? Jag tror knappast att någon inackordering hade tyckt att det var okej om stallägaren snor en hundring då och nu ur henoms plånbok. Självklart är det jättetråkigt att bli falskeligen anklagad men jag förstår stallägaren fullt ut och hade jag kommit på vem det var som stal så hade hen åkt ut ögonaböj.
 
Varför skulle det vara stallägaren som gör fel som reagerar? Jag tror knappast att någon inackordering hade tyckt att det var okej om stallägaren snor en hundring då och nu ur henoms plånbok.

Det är jag som reagerar. - Och som det ser ut nu är det ju precis så, jag blir helt plötsligt skyldig 100kr för en bal som stallägaren påstår att jag tagit. Helt ohållbart åt bägge håll.

Du hade förmodligen varit intresserad av att hitta alternativa sätt för torvfördelning, alternativt ett sätt att hitta "boven" innan du anklagar och slänger ut någon? Nu verkar inte intresset för något av dessa alternativ finnas.
 
Det är jag som reagerar. - Och som det ser ut nu är det ju precis så, jag blir helt plötsligt skyldig 100kr för en bal som stallägaren påstår att jag tagit. Helt ohållbart åt bägge håll.

Du hade förmodligen varit intresserad av att hitta alternativa sätt för torvfördelning, alternativt ett sätt att hitta "boven" innan du anklagar och slänger ut någon? Nu verkar inte intresset för något av dessa alternativ finnas.

Det var någon annan som skrev att det var fel att stallägaren reagerar, jag syftade alltså inte på dig.
Visst är det ohållbart åt bägge håll. Ingen ska betala för det någon annan använder.

Det hade jag absolut. Jag hade inte haft något system som gör att jag känner att jag måste kontrollera de presumtiva inackorderingarna. Jag vill inte ens ha sådana människor omkring mig som jag känner att jag måste kontrollera. Hade jag känt så så hade jag ändrat system. Det tar för mycket energi att gå och fundera på sådant.
Jag hade heller aldrig någonsin anklagat någon om jag inte var helt säker på att personen var skyldig.

Det är märkligt att stallägaren inte verkar vilja ändra system när det nuvarande uppenbarligen inte fungerar utan häver ur sig anklagelser och kräver betalning för något hen omöjligt kan veta att inackorderingen har använt. Det är långt ifrån ett professionellt agerande.
 
I de senaste tre stallen jag stått har det varit olika alternativ för ströet där alla fungerat bra.
Stall 1: Personal satte ut en bal i veckan, om en inte använde sin bal fanns det utrymme att förvara sitt överblivna spån.
Stall 2: En sa till stallägaren hur många balar en ville köpa i taget, typ 10. Så körde hen ner dom till logen där alla hade utrymme att förvara sitt spån.
Stall 3: Först har jag köpt av stallägaren där jag betalat i efterhand hur mycket jag använt på en månad. Pga rätt stort påslag på balarna har jag nu istället börjat köpa egna pallar. Men båda alternativen har fungerat helt smärtfritt.

Det värsta jag varit med om när det kommer till svinn var i ett stall där jag hade eget hö som stallägaren stal hejdlöst av. Både hen och jag hade två hästar var. För henne gick det åt 3 storbalar på en vinter och för mig 22... Hen vart dessutom skogstokig när jag konronterade. Jag flyttade så fort jag hittade ett bättre stall..
 
Det värsta jag varit med om när det kommer till svinn var i ett stall där jag hade eget hö som stallägaren stal hejdlöst av. Både hen och jag hade två hästar var. För henne gick det åt 3 storbalar på en vinter och för mig 22... Hen vart dessutom skogstokig när jag konronterade. Jag flyttade så fort jag hittade ett bättre stall..

Jag fattar inte.......ni skrev upp och enligt personen så använde den bara 3 på en vinter vilket betydde att du då skulle använt 22, vilket du då inte gjorde?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 986
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 310
Senast: TinyWiny
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 855
Senast: a1agnlju
·
D
Hästmänniskan Hej. Jag tänkte bara fråga er alla bukepersoner här inne. Jag står i ett stall där jag betalar en hyra för utsläpp/insläpp samt...
2
Svar
22
· Visningar
3 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp