Bukefalos 28 år!

Exemfrågor!

fettso

Trådstartare
Jahapp så var symptomen framme igen, Kaelas andra vår i Sverige och också andra vår med kliande,skorv och sår.:(

Har rengjort henne så noga det går med borstande och sedan smort henne med AVS 14 på dom ställena hon har sår och skorv.
På resterande har hon insektsavvisande salva köpt i Ullared.
Så har hon sitt Boett exemtäcke på sig också+huva.
Hon har dock inte kliat av sig ngn man eller svans.

Jag behöver köpa ett nytt exemtäcke till henne, hon har två stycken som det är nu.
Ett från Boett med huva och ett från Ullared utan huva.
Men båda är för små nu eftersom hon är högdräktig.
Maggjorden på Boett täcket har heller aldrig passat, det är för litet så hon måste ändå ha ett nytt.

Vilket exemtäcke rekommenderar ni?Kan man köpa ett billigt på Ullared(kan ju tom köpa två eller tre eftersom dom är så billiga),på Hööks finns ju också!
Eller är det Boett som är det allra allra bästa?

Vilken/Vilka salvor brukar ni använda?
Är i akut behov utav tips då jag måste handla detta snarast!

På sommaren brukar jag bada henne regelbundet med exemschampo, så vilka schampon rekommenderar ni?
Andra tips mottages gärna!Hon får Linfröolja i maten året runt.
 
Sv: Exemfrågor!

Ör har ju också exem, badade henne i onsdags och har nu börjat med allt smörjande... Dock klarar hon sig utan täcke än.

Jag använder ökozon till henne, och det fungerar jättebra! Där får man ju med schampo och hella kittet (fast det är ju å andra sidan inte så mycket schampo). Har även badat henne med något PROB-schampo som fungerade okej.

Dock tar det ju ett tag att få ökozonet, och givetvis är det väldigt individuellt om det fungerar eller inte, men på dem hästar jag har använt det å har det fungerat kanon.

Har även ett täcke från H**ks till henne, och det är faktiskt riktigt bra! Har haft några andra täcken till henne förut (bland annat från lillhästen i stav), som inte alls har fungerat, men då är ju Ör oerhört kort i kroppen också...

Vet inte om det gav så mycket egentligen, men det är det jag använder mig av... Är lite intresserad av top reiters exemtäcke, funderar på att införskaffa ett sådant i år.
 
Sv: Exemfrågor!

Ge inte ökozon till dräktig och digivande häst, den kan du prova efter att fölet är avvand dvs till nästa eksemperiod.
 
Sv: Exemfrågor!

Ok då vet jag det, jättebra att du skrev det.:)

Men vad ska jag prova istället?PROB produkterna hade jag förra året.
 
Sv: Exemfrågor!

Min syster har en exsem häst och hon använder nylanders hästsalva, det har fungerat super på hennes häst sår/exsem!
 
Sv: Exemfrågor!

Det är så individuellt vad som funkar från häst till häst, med Fjalar funkar det bra med 4 Ess tjärsalva och lite annat, men den mesta hjälpen får vi från täcket. Jag tvättar även hästen en gång i veckan under sommartid för att få bort allt klet som man gnuggar in. Olivolja funkar bra, när det är mindra varma dagar. Olja friterar i värme, tänk på det.

Du får prova dig fram, jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag har själv inte hittat något som jag gillar bäst änsålänge. Det viktigaste är den dagliga skötseln, ibland upp till två-tre ggr per dag. Det är den som håller hästen i schack skulle jag vilja påstå.
 
Sv: Exemfrågor!

lillhästenistav (lillhastenistav.se) har jätte många bra salvor mm för exemhästar kolla där.

När jag hade exemhäst så brukade vi också bada våra hästar ganska ofta under exem perioden (alltså inte varje dag men med jämna mellanrum) vet att det Är flera som säger att man inte ska bada hästen ofta av olika anledningar men vi kände att det fungerade dom kliade sig mycket mindre för alla dessa salvor och sprayer mm kliar juh också när det blir föööör mycket.
 
Sv: Exemfrågor!

Jag använder mig av prob-serien, det är verkligen superbra!
Skulle det bli något sår använder jag Vegebomsalvan, det läker på bara någon dag då.
Sedan har min pålle Boett-täcke på sommaren, det finns nog inga bättre täcken än dom.
Har du inte råd med ett nytt boett-täcke är nog Hööks gamla det nästbästa...lillhästens har inte vart nåt bra o jag skulle inte rekomendera några billiga varianter som rusta eller ullared heller. Man vet ju inte hur de tål vatten eller om värmen blir instängd i sånna eller så...men visst kan man testa om man vill lägga pengar på nåt som kanske inte funkar. ;)

Det som funkar för min häst är iallafall boett-täcket o prob! Han har varit helt symptomfri i 2 somrar nu! Har före/efter-bilder om du är intresserad o se resultatet. :d
 
Sv: Exemfrågor!

*kl*
Hej

jag funderar på att köpa en isis.d en har exem och jag vet att det är jobbigt att sköta och är inställd på det. det jag inte visste förrän bara ett tag sedan är att mademen i fråga inte tycker om vatten överhuvudtaget. går omvägar när hon der en vattenslag:crazy:finns det andra sätt än att bada, typ torrschampoo eller nått:confused:
 
Sv: Exemfrågor!

Jag tror det bästa du kan göra är att träna, träna, träna och träna med vatten isåfall. ;)
Man vill ju tvätta bort alla eksemprodukter då och då som man har i manen o svansen...och då funkar nog inte torrschampo. Men hästarna brukar vänja sig efter ett tag vid vattnet...är det slangen hon är rädd för får du väl hälla med hink tex.

Men tänk också på om du ska köpa eksemhäst, att det värsta är inte pengarna o tiden man lägger ned utan att se när/om de lider av sin eksem. Att se dem klia sönder sig...det är det värsta som finns. Och att varje vår oroa sig över hur grava/lindriga eksemen ska bli detta året.

Men absolut, älskar du din häst förstår jag dig. Jag köpte också en eksemhäst. ;) Men jag har haft tur, och efter behandling har han nu varit symptomfri i 2 år...men jag oroar mig alltid. Är det mycket knott ute? Hur varmt är det? Blåser det?

Lycka till!
 
Sv: Exemfrågor!

Jag använder mig av prob-serien, det är verkligen superbra!
Skulle det bli något sår använder jag Vegebomsalvan, det läker på bara någon dag då.
Sedan har min pålle Boett-täcke på sommaren, det finns nog inga bättre täcken än dom.
Har du inte råd med ett nytt boett-täcke är nog Hööks gamla det nästbästa...lillhästens har inte vart nåt bra o jag skulle inte rekomendera några billiga varianter som rusta eller ullared heller. Man vet ju inte hur de tål vatten eller om värmen blir instängd i sånna eller så...men visst kan man testa om man vill lägga pengar på nåt som kanske inte funkar. ;)

Det som funkar för min häst är iallafall boett-täcket o prob! Han har varit helt symptomfri i 2 somrar nu! Har före/efter-bilder om du är intresserad o se resultatet. :d


Jag tycker alltid det är roligt med bilder!:)
Särkilt om det gett så bra resultat!:bow:
 
Sv: Exemfrågor!

lillhästens har inte vart nåt bra

Åh jag som tyckte att deras produkter fungerade jätte bra och då hadde vi ändå en kille som har extremt mycket exem. men det är klart det är juh säkert 4 år sedan minst och saker förändras juh. Och man får väl hoppas att det har kommit nya och bättre salvor på 4 år men jag hoppas att dom har kvar några av dom grejorna som vi använde för några va riktigt bra men som du säger vissa fungerade inte alls.
 
Sv: Exemfrågor!

Hur ska fölet kunna dia om hon får eksem vid tuttarna?

Jadu Korven, jag tar jättegärna emot tips på den fronten.
Oroar mig hela tiden för henne.:(
Jag har hållt på och rengöra hennes juver under många månaders tid, då hon faktiskt har skorv mellan juverhalvorna.
Knotten försvann aldrig där vi bor pga den milda vintern, sedan så bor vi mitt ute i skogen(massa skog överallt)och med en massa sumpmark.:(
Jag visste ju inte förra året om hon skulle komma att utveckla exem eller inte, i år är ju bara hennes andra år i sverige.
Hon kom från Island i slutet av Januari 2007.

Men eftersom nästan 1/3 av alla Islands importerade hästar utvecklar exem i Sverige + att vi bor som vi gör så kunde jag kanske räknat ut det.
Hoppades dock att hon skulle slippa, jag var inte ute i tid med täcke och smörjor i år.
Men dom står fortfarande inne nattetid.
Tycker det är för kallt att bada henne ännu sålänge eftersom hon är klippt också och det har inte växt ut.
Annars är hon super att bada:)hon blev symtomfri förra året med behandling.
En utav mina andra hästar(shettis) är extremt känslig för flugor och knott men han har ingen exem.
 
Sv: Exemfrågor!

Åh, tycker synd om dig. Har själv exemhäst så vet hur jobbigt det är när det sätter igång. + att du nu har en dräktig exemhäst. Hoppas det fixar sig ändå med diandet!

Tips på vad jag brukar göra!

Använder boett täcket + nya luvan. Varierar mellan avs14 och prob olja i man och svans (dock så kliar min häst sig sällan i varken man/svans :bow:)

Använder "superbra hästsalva grön" på utsatta områden som ej täcks av täcke. Ibland även 4 ess salvan. Sprayar blue spray efter tvätt på sår. även tar-plaster med tjära (plåster-spray, bildar en hinna).

Tvättar med prob shampo så ofta det behövs. På de ställen jag smörjer dagligen. Rengör jag även dagligen innan ja påstryker nytt lager med salva.

använder mig även av switch när knotten börjar visa sig.

Nytt som jag ska testa för i år är:
-Probimin (finns hos distriktvet. bl.a.)
-nylanders hästkräm. (använde denna för några år sedan men tyckte den kladdade så mkt. dock var det i manen. täcket blev jätte äckligt! I år ska jag enbart använda mig av krämen där täcket inte täcker.
-Basiblock
 
Sv: Exemfrågor!

Tack för alla jättebra svar!:)

Finns det ngn salva man kan använda på och vid juvret?
Som inte smakar illa för fölisen?
 
Sv: Exemfrågor!

Så nu har jag beställt Boetts nya exemtäcket+huva!!
Beställde även Horsol salva, Prob-Olja och Prob schampo.

Ska till Ullared snart och då ska jag införskaffa ett extra täcke till+ Switch för mitt är slut.
 
Sv: Exemfrågor!

Hur länge tror du salvan sitter kvar när dom diar titt som tätt.

Hur ska jag veta det?Har aldrig haft ett fölsto med exem.:crazy:

Därför ställde jag den frågan om ngn visste en bra salva att smörja med mellan juverhalvorna och framför juvret.
För på själva spenarna och på juvret har hon ingen exem.
 

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 736
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 157
Senast: Jaag
·
Islandshäst Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT. Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner. Smörjer...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 737
Senast: Toga
·
Islandshäst Hm är ju inte van vid exsem,så nu har jag en fråga ang Kaelas mage. Hon har kliat rumpan lite,men där är inget skorv eller sår,hon har...
2
Svar
25
· Visningar
2 638
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp