Bukefalos 28 år!

Exemfrågor!

Sv: Exemfrågor!

Jag tror inte det finns nån supersalva som inte smakar urk för fölisen som man kan ha på juvret... Jag har också en eksemhäst som ska få föl i juli, men det är boett-täcke som gäller och om det blir förjäkligt med knott får hon gå in på nätterna. Det kanske är bra att få vila nån natt i alla fall från surrande blodsugare. Blev rekommenderad Probe-shampoo och olja. Har köpt dunk med shampo och tänkte tvätta en gång i veckan när knotten sätter in ordentligt. Har satt på täcke idag och än har ingen symptom visat sig. Enda som hände var att min andra häst, Fenja, blev hypernervig och trodde det kommit en ny häst i hagen... Jag var tvungen att kalla henne för Pucko när hon blåste upp sig och skulle attackera Vök... Hästar, de är konstiga ibland:angel:
 
Sv: Exemfrågor!

Jag skulle rekommendera Vegebom-salvan att använda på juver. Hade den förra året på Salkas mamma och hon diade alldeles utmärkt trots att knotten hade varit där och irriterat. Vegebom påverkar inte heller mjölken, inget farligt då det endast innehåller vegetabiliska ämnen. Mjukgörande, klådstillande och höll knotten borta.

Använde den även i stoets man när det var torrt och mjälligt, smörjde en-två ggr/dag. Även på alla sår. En riktig universal-salva!
 
Sv: Exemfrågor!

Ja, jag skulle nog oxå köra på vegebom. :)


Här kommer en före/efterbild. Hade visst ingen tydligare på datorn nu, men man ser väl lite skillnad iallafall kanske?

19924715.jpg


Den första bilden är den första bilden jag har på min kille. Men då var han inte min. Har ägt honom 2,5 år. :) Och det är så länge han varit "eksem-fri"...*peppar,peppar* Jag tror att så länge man åtminstonde försöker minska eksemen så är man på rätt väg!!! Ge inte upp!

Bósi har nu man som kan blåsa i vinden! ;) :love:
19924775.jpg

Foto: Johanna Johansson (Taget här om veckan!)
 
Sv: Exemfrågor!

Är båda bilderna från samma tid på året... ????? dvs 2002 och 2007 bilden.
 
Sv: Exemfrågor!

*kl*
Hej

jag funderar på att köpa en isis.d en har exem och jag vet att det är jobbigt att sköta och är inställd på det. det jag inte visste förrän bara ett tag sedan är att mademen i fråga inte tycker om vatten överhuvudtaget. går omvägar när hon der en vattenslag:crazy:finns det andra sätt än att bada, typ torrschampoo eller nått:confused:


Det går utmärkt tvätta med en svamp och en hink vatten blandat med foder/äppelcidervinäger. 1 dl t en hink vatten. Äcv köps billigt i dunk via Börjes. Behöver inte sköljas bort och neutraliserar klådan något och kan göras varje dag.

Annars, om man inte vill använda Prob så är Hälsingehonungs superbra salva ett alternativ.

Jag har använt enkla medel som Boett/Höökstäcke, flera st som tvättas i såpa ofta, egna borstar till hästen (dvs rent täcke och rena borstar), tvätt med vatten/äcv och mjukgörande salva samt aloe-salva (gör själv). Givetvis går hästen in en timma innan knotten kommer och ut efter 08. Linfröolja och Probimin samt hösilage året om pga magert öppet bete (knott trivs i högt gräs).
 
Sv: Exemfrågor!

Nej men oj! han kan alltså inte ha haft mkt man under sommaren 2002... stackare!

Men vad skönt att det är betydligt bättre idag ! :laugh:
 
Sv: Exemfrågor!

Nej det var inte mycket då...

Ja, jätte skönt att han är bättre nu! Men jag oroar mig varje vår för hur det ska gå, om han ska få behålla manen eller om han ska klia av sig allt. :o Jag håller mina tummar och tår...har redan börjat behandla inför årets sässong. ;)

Kanske ska tillägga att Bósi gick utan täcke eller något sådant fram tills jag köpte honom hösten 2005. Inför sommaren 2006 körde jag med täcke, alger, prob och vegebom. Visade inget eksem då. Samma procedur 2007 fast utan alger, lika fin då. SÅ man märker att all tid man lägger ner på dem verkligen hjälper!

Ingen annan som har före/efter bilder på era eksemisar? :)
 
Sv: Exemfrågor!

knapplån

ÅH, kom hem idag och märkte att min kära vän också har börjat visa av exemen..... :cry:

INTE REDAN! tänkte jag. Brukar visa först senare. Visade inte i man eller svans. Men på ljuvret. Små sår och lite svullnad.. stackars hästen min.

Så nu åkte "superbra hästsalva grön" och 4 ess salvan på!

Hoppas det lugnar ner sig lite. Idag och igår har det ju faktiskt varit jätte mycket knott ute! sol och varmt, knappt någon vind.

Så synd att det inte går att täcka in ljuvret eller skapet på häststackrarna... :(

Åh, va ledsen jag blir nu...
 
Sv: Exemfrågor!

Usch va tråkigt... jag funderade faktiskt på om eksemtäcket skulle åka på idag, för det är som du säger redan mycket knott. Men det är ju svårt o täckte ljuvret. Hoppas salvan hjälper!
 
Sv: Exemfrågor!

www.vegebom.se eller så väntar du till efter 1 maj då min egna verksamhet startar och jag blir återförsäljare av den... :D :angel:
 
Sv: Exemfrågor!

Du skriver att "hon står fortfarande inne på nätterna". Har du tänkt ha henne ute på natten sen? Tror inte det är en bra idé men tanke på hur ni bor och att hon redan har problem. Tycker du ska hålla henne inne på kvällar/nätter!
 
Sv: Exemfrågor!

Vad är det här?
Varför en sån spydig ton?

Vad skall Fettso göra? Slakta fölet för att stoet utvecklar eksem i år? Eller borde hon tagit hjälp av en spåkvinna??

Fettso: Jättetråkigt om det är eksem Kaela utvecklar. Yrpa har eksem (Och ja, dräktig..) men har alltid klarat sig bra med bara täcke. Dock har jag alltid smort i förebyggande syfte. I sommras när hon åkte till hingsten var hon helt symptomfri. Gick utan täcke osv.

Jag använder mig främst av aloe vera produkter. Men kommer i år satsa på prob-produkterna då jag tycker de är de absolut bästa. Däremot kommer jag fortsätta smörja in med aloe vera, tvättas gör hon med prob och även oljan kommer användas efteråt.

Ett tips är ju att se till så att Kaela och fölet har tillgång till ligghall så de kan gå dit in när det är som värst ute. Och samma sak nu. Stalla in henne på nätterna, och ta in tidigt så att knotten inte hinner vakna.

Yrpa går f.ö fortfarande utan täcke och visar inga tendenser på eksem. Inte de andra eksemhästarna i stallet heller.
 
Sv: Exemfrågor!

Jag tog ju inte på täcket förrens hon redan hade sår, så det är ju mitt fel.:(
Nu är dock såren borta och endast pyttelite skorv vid mankammen på ett ställe!:)
Förra sommaren gick hon utan täcke mestadels och ibland med.
Hos hingsten gick hon utan täcke och utan behandling och var helt symptomfri.:)
 
Sv: Exemfrågor!

Jag har ibland använt Equilotion och Equikräm.(stavningen??) Den är nästan luktfri och är rekommenderas till digivande ston. Den finns på Granngården och jag har ibland hittat den på Hööks. Mitt sto får stora sår på juvret av bitande insekter och hon hugger sig även själv när det kliar. Den lindrar och mjukar upp bra. Annar får du väl smörja med Helosan eller någon annan mjuk salva som läker ev. sår.
Nylander tycker jag är bra annars. Den funkar bäst på min häst. Men till juvret när ditt sto diar är nog inte så bra. Det är tjära i den och det luktar. Den är ju annars helt giftfri. Du får försöka hjälpa henne så gott det går.
Vegebom som du blivit tipsad om används av bönderna till sina kor. Så den är säkert bra till digivande ston också.
 

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 738
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 170
Senast: Jaag
·
Islandshäst Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT. Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner. Smörjer...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 748
Senast: Toga
·
Islandshäst Hm är ju inte van vid exsem,så nu har jag en fråga ang Kaelas mage. Hon har kliat rumpan lite,men där är inget skorv eller sår,hon har...
2
Svar
25
· Visningar
2 639
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp