Bukefalos 28 år!

Exemfrågor!

Sv: Exemfrågor!

Förra året gav jag även Aloe-Vera Gel (flytande) i maten, men blev rekommenderad att sluta då hon var dräktig.
Så sedan har hon inte fått det.
Men är det ok att börja igen så fort hon fölat?
 
Sv: Exemfrågor!

Vad tråkigt att hon verkar ha fått eksem! På min häst fungerar horsol jättebra, det dämpar alla kli-tendenser min häst har iaf. Jag använder inte ens eksemtäcke på min, utan har några lätta flugtäcken jag varierar mellan. Råkar han trots allt få ett sår nånstans så använder jag sårspray och aloe vera gele. Sitter det så pass till att det inte skyddas av täcket så använder jag antingen tar-plaster eller plåsterspray för fotblåsor.

Här uppe har säsongen inte kommit än, men man börjar få lite ångest redan nu.:(
 
Sv: Exemfrågor!

Förra året gav jag även Aloe-Vera Gel (flytande) i maten, men blev rekommenderad att sluta då hon var dräktig.
Så sedan har hon inte fått det.
Men är det ok att börja igen så fort hon fölat?

Yrpa får Aloe Vera i maten 1 gång om dagen, vem sa att du skulle sluta med det?

Jag drack det själv när jag var gravid. AV-juicen är ju inget som negativt påverkar föl eller sto (eller mamma och foster heller för den delen). Yrpa får i dagsläget 3 kapsyler om dagen.

Ang vegebom så använder jag mig utav det vid mjölkstockning. Yrpa har inte släppt mjölken efter Odinn förrän nu, nu är första gången sen Odinn föddes som hon INTE har mjölk i juvret. Detta har dock lett till att hon ofta fått mjölkstockning. Vegebom is the shit. Jag måste beställa mer att ha till sommaren och ev sår vid juvret. Det har hon iofs aldrig haft men man kan ju aldrig vara helt säker.
 
Senast ändrad:
Sv: Exemfrågor!

Jag använde Vegebom Veterinare Export till Salkas mamma
 
Sv: Exemfrågor!

Vegebom Veterinaire här också! Köpte en burk nyligen så har inte hunnit använda mig av den speciellt mycket. Men har höga förhoppningar om att den ska vara dundersalvan jag letat efter!!! :D ;)
 
Sv: Exemfrågor!

Jag har aldrig vågat prova Switch till Fjalar, jag är så rädd att han ska få en allergisk reaktion. Switch är väl starkt ändå! Sen så badar jag Fjalar en gång i veckan sommartid, och då försvinner väl Switchen?

Men det kanske bara spökar i mitt huvud.. Jag "switchar" ju mina hundar.
 
Sv: Exemfrågor!

Jag har använt switch i 5-6 år och har aldrig märkt av en allergisk reaktion. Men alla hästar är ju olika.. :grin: Vet även en bekant som använder det utan problem.

Läser man i produktbeskrivningen som jag länkade till tidigare står det: "switch pour on koncentration är anpassad så att hästen inte irriteras av lösningen. Vissa hästar, speciellt hästar av arabtyp, kan dock vara överkänsliga mot produkten. Är det osäkert hur häster reagerar för Switch pour on kan man prova med en liten mängd på en fläck bakom sadelstaden Om irritation uppstår skall behandling undvikas"

Så jag tror, som de påstår, att irritation främst uppstår hos arabhästar. Och, man kan ju prova en liten fläck till att börjas med, inte behandla hela hästen :laugh:

Ang. badandet. Tvättar också min häst ofta under sommaren pga exemen. Och det är riktigt, det försvinner ju lite när man tvättar dem. Har för mig att det står på förpackningen att om det regnar mycket, kan man behöva behandla lite oftare. Har man även en häst som lider jätte mycket av knotten, så kan man behandla en gång i veckan. Själv har jag behandlat med 4-5 veckors mellanrum. Men funderar om jag ska behandla med 2-3 veckors mellanrum under högsäsong för den här sommaren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exemfrågor!

Har hört om några islandshästar som varit överkänsliga också (fast jag tror den stora majoriteten tål det rätt bra) Det är ju viktigt att prova på en liten fläck första gången man behandlar (precis som det står på förpackningen!)
Switch är ju också bra mot fästningar, vilket är ett plus!
 
Sv: Exemfrågor!

Jag använde Switch hela förra säsongen och hon reagerade inte på den så det ska nog gå bra!:)
 
Sv: Exemfrågor!

Vad är det här?
Varför en sån spydig ton?

Vad skall Fettso göra? Slakta fölet för att stoet utvecklar eksem i år? Eller borde hon tagit hjälp av en spåkvinna??

Fettso: Jättetråkigt om det är eksem Kaela utvecklar. Yrpa har eksem (Och ja, dräktig..) men har alltid klarat sig bra med bara täcke. Dock har jag alltid smort i förebyggande syfte. I sommras när hon åkte till hingsten var hon helt symptomfri. Gick utan täcke osv.

Jag använder mig främst av aloe vera produkter. Men kommer i år satsa på prob-produkterna då jag tycker de är de absolut bästa. Däremot kommer jag fortsätta smörja in med aloe vera, tvättas gör hon med prob och även oljan kommer användas efteråt.

Ett tips är ju att se till så att Kaela och fölet har tillgång till ligghall så de kan gå dit in när det är som värst ute. Och samma sak nu. Stalla in henne på nätterna, och ta in tidigt så att knotten inte hinner vakna.

Yrpa går f.ö fortfarande utan täcke och visar inga tendenser på eksem. Inte de andra eksemhästarna i stallet heller.

med tanke på vilket lidande det är för alla med eksemhästar och för hästen tycker jag adrig att det är OK att avla på ston med eksem som redan debuterat
 
Sv: Exemfrågor!

Har varit mycket nyfiken på aloe vera juicen och salvan, tycker du det fungerar på Yrpas eksem, har du provat insektsmedlet de har? Kombinerar du med andra salvor?

Många frågor....:angel:
 
Sv: Exemfrågor!

kl

Har för mig att det finns någon spensalva till kor som ska vara bra för eksemhästar. Vet inte vad den heter dock, men det är en stor, vit tub.

TS: Tråkigt att Keala har börjat utveckla eksem, hoppas att du hittar något medel som fungerar för henne.

//Julia
 
Sv: Exemfrågor!

Tycker inte att du ska trycka din åsikt i ansiktet på andra. Du kan förmedla att du inte tycker man ska avla på eksemhästar och då får vi acceptera att du faktiskt har den åsikten, men du är även tvungen att acceptera att andra inte delar den.

Det sättet du gick på är ett dåligt sätt, du kunde rent ut ha skrivit att du är emot eksemavel och då har man chans att svara. Nu kastade du bara "fula" kommentarer... Skärpning.....:grin:
 
Sv: Exemfrågor!

med tanke på vilket lidande det är för alla med eksemhästar och för hästen tycker jag adrig att det är OK att avla på ston med eksem som redan debuterat

Det är helt okej att tycka så, men det finns ändå ingen anledning att låta så nedvärderande. Man får kanske tänka lite på hur det man skriver uppfattas. Jag tror inte att någon med ett eksemsto önskar att hästen hade eksem eller att fölet ska utveckla det. Även om du och många med dig kan tycka att det är dumt att avla på ett eksemsto, så är det ändå upp till stoägaren att fatta ett beslut. Det kanske finns egenskaper som man vill avla på eller andra anledningar till att ta ett föl på stoet, som väger över eksemrisken.

//Julia
 
Sv: Exemfrågor!

kl

Har för mig att det finns någon spensalva till kor som ska vara bra för eksemhästar. Vet inte vad den heter dock, men det är en stor, vit tub.

TS: Tråkigt att Keala har börjat utveckla eksem, hoppas att du hittar något medel som fungerar för henne.

//Julia
Spensalvan använde vi på ett av stona på gården förra sommaren.
Tror att det heter just spensalva ..
 
Sv: Exemfrågor!

Har varit mycket nyfiken på aloe vera juicen och salvan, tycker du det fungerar på Yrpas eksem, har du provat insektsmedlet de har? Kombinerar du med andra salvor?

Många frågor....:angel:

Kan visa bildbevis på att det fungerar ;)

Juni förra året (lång tjock man på båda sidor)


Dagen efter hos hingsten (lång tjock man på båda sidor)
 
Sv: Exemfrågor!

Vart köper du din Aloe Vera?:)

Kaela får ju aldrig lång man , hon har krullig tjock man istället;)
 
Sv: Exemfrågor!

Hur noga var du med gel mm?

Behöver veta ett ungefärligt behandlingsschema, vilka produkter använde du och hur mycket gick det åt? Använde du täcke på henne konstant? Jag tänkte prova med Ökozon men har en tjej som ringer mig och vill sälja AV och det verkar ju fungera bra.

Jag tog inte in Kristall förra året utan han fick gå ute med stona och första perioden gick han utan täcke utan problem. Täckade honom när stona var dräktiga och det var då knotten var som värst. I år har jag köpt in mig på två Boett:bow: och tänkte låta bli att sätta på magdelen så han kan betäcka med täcket på sig. Han trivs inte på stall på sommaren, han blir tokig och frustrerad och kliar sig då ännu mer.

Vet inte om AV fungerar även på verksamhetsvalacken jag har, han har riktigt grov eksem. Han får jag täcka från topp till tå och ändå har han sår överallt:confused:

Hur reagerar Yrpa i vanliga fall?
 

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 731
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 147
Senast: Jaag
·
Islandshäst Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT. Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner. Smörjer...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 727
Senast: Toga
·
Islandshäst Hm är ju inte van vid exsem,så nu har jag en fråga ang Kaelas mage. Hon har kliat rumpan lite,men där är inget skorv eller sår,hon har...
2
Svar
25
· Visningar
2 638
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp