Bukefalos 28 år!

Exemfrågor!

Sv: Exemfrågor!

Jag smörjer 1-2 gånger om dagen. Även om hon inte har skorv.
Badar 1 gång i veckan eller vid behov.

Jag använder mig av både gelen och propolisen. Samt spray såklart. Jag börjar spraya med sprayen där vart det finns skorv, sen smörjer jag vid behov med gelen och propolisen.

Jag har alltid två flaskor med First spray, en som jag blandat i propolis i.

Jag är otroligt petig, och i år kommer jag vara värre eftersom jag är rädd för att eksemen skall ha förvärrats iom vad som hände i höstas. Dock kommer jag inte stalla in vilket jag har gjort v.b innan. Nu kommer hon gå ute dygnet runt i en 15 ha hage ihop med en treåring och ett till dräktigt sto. Hagen är inte exemplarisk för eksemhästar men jag hoppas att det går, annars flyttar hon hem till Utråby igen.

Din verksamhetsvalack, står han inne på nätterna?
Jag skulle stalla in och smörja morgon och kväll. Släppa ut på morgonen runt 9 när de värsta knotten försvunnit och sedan ta in innan skymningen kommer. Det blir många timmar på stall men de brukar uppskatta det. Självklart täcke på alla ute tider. Innan ridning skulle jag smörja och spraya på massa myggmedel.

Yrpa är i princip symptomfri annars..
 
Sv: Exemfrågor!

Nu har jag varit på Hälsokosten och inhandlat Aloe Vera Juice till Kaela.:)
Gelen har jag redan och den fungerar kanon, skorvet är helt borta nu och såren på mulen nästan helt läkta.
 
Sv: Exemfrågor!

Yrpa får tre kapsyler 1 gång om dagen.
Bäst är att ge direkt på morgonen då kroppen tar upp det bäst om det ges på tom mage.
 
Sv: Exemfrågor!

Jag har använt Ullareds täcke till min gamla dam, och jag tycker det är helt OK. Och som du skriver så får man faktiskt 2 täcken för samma pris som många andra. Och täcken går ju åt.;)

Och på min gamal dam har jag faktiskt använt oliv olja att smörja in hennes juver med om kvällarna. Inbillar mig att de små knotten fastnar i detta och kommer inte åt att bita henne. Funkar Kanonbra för oss!

Lycka till!

// Mari
 
Sv: Exemfrågor!

Jag, har en liten fråga..
Hur många känner ni som har avlat på islandsston med exem som i sin tur nedärvt exemet till fölet?
Jag har hållt på med islandshästar sen 1990 och varit i kontakt med ett gäng hästar under åren, jag har dock bara stött på ett föl som fick exem som sin mor. Däremot har jag sett massor med exempel på exemfria hästar med "exemmammor". Är det bara jag som missat dessa stackarna med nedärvt exem eller är de i själva verket inte så många? :confused:
(Kan tillägga att jag även träffat exem hästar med exemfria föräldrar)
 
Sv: Exemfrågor!

För mig är det tvärtom, då jag har sett många avkommor efter eksemston som kliar sig. Nu skriver jag kliar sig, FÖR en mycket viktig aspekt förutom den bevisade ärftligheten är stoets beteende. Kliar sig stoet mycket pga eksem, är risken ofantlig att avkomman tar efter detta oavsett om eksem finns eller ej. Det är ett beteende avkomman lär sig efter sin mor, och inget de kommer att sluta med eftersom det är inlärt. Här är ytterligare en aspekt på varför man inte bör avla på eksemston.
 
Sv: Exemfrågor!

Intressant.. Vet du om man kan påverka detta genom att t.ex skicka bort unghästen på bete efter avskiljning?
Läste något inlägg (minns inte vilken tråd det va) om att exemen på hästar födda på Island "klassas" på ett annat sätt.. Vet du mer om det eller vet du kanske vilken tråd jag menar? (skulle läsa upp det för min kompis men hittade det inte)
Skulle gärna höra mer om detta eftersom jag som sagt tycker det är jätteintressant...

Hur är det förresten med bevisad nedärvning från hingstar? Där behöver ju aldrig fölet träffa sin far och tar då heller inte efter kliandet.. Har du sett några resultat efter sådana hingstar? Själv känner jag ingen (vad jag vet) som fått en avkomma efter en exemhingst och har därför ingen erfarenhet av resultatet... Men jag är lite nyfiken av mig och vill gärna veta mer!:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Exemfrågor!

Man har ju visat på en ärftlighet genom flera studier, tidigare ansågs eksem endast vara belagd med disposition medan numera vet man att den kan ärvas även om det inte alltid är självklart. Ärftligheten är avhängd på samma sak som allt annat, starkare eller svagare. Den nyaste och den mest kända fn torde väl vara den som gjordes på SLU, och grundade sig på flera mycket kända hingstar.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Eksem på avkommor efter eksemföräldrar måste inte alltid debutera när de är föl, de kan bryta ut senare och ofta i samband med infektion eller liknande som gör att kroppens övriga immunförsvar blir nedsatt.
 
Sv: Exemfrågor!

Jag känner till en uppfödare som importerade ett sto tidigt 90-tal, hon fick en svenskfödd avkomma som är eksemfri, men hennes avkomma (eksemstoets barnbarn) fick mycket grav eksem, kommer inte ihåg efter vilken hingst det svenskfödda stoet var efter, men märkligt är det.
 
Sv: Exemfrågor!

Inte alls märkligt, detta tyder bara på att allergener överförts att sen eksemet inte debuterade hos avkomman innebär att ärftligheten inte är självklar i rakt nedstigande led.
Därför är kommentarer i stil med, att jag ska ha kvar avkomman själv och därför gör det inget om den får eksem ganska överflödiga. Har man för avsikt att behålla avkomman efter denna häst också?
 
Sv: Exemfrågor!

Tack så mkt för länken, nu ska här läsas!
Alltid roligt att lära sig något nytt, även om jag nu har två vallacker, så kan det vara bra för framtiden!
 
Sv: Exemfrågor!

Då ska vi alltså inte avla på hästar med Orri i sig, eftersom Otur har eksem? Lustigt med tanke på hur vi tänker med BLUP'en som hos Orrihästar är ganska hög, alltså bra anlag för avel...??

Blir lite dubbelmoral tycker jag, även om jag förstår att man är ute efter hästens bästa. Men det är tyvärr lätt att ge moralkakor utifrån sin egen uppfattning hur det här med eksem ligger till, det bristande kunnandet inom området gör det svårt att ge klara besked. Även om många har forskat finns det ännu ej något direkt och säkert svar på Echas fråga, vi kan bara spekulera runt de forskningar som hittills kommit fram, beakta då att det endast är en fingervisning.

Echa, det var en intressant uppgift du kom med, för då kan vi ha massor av eksemfria eksemhästar i sverige utan att ens veta om det?

För att komma tillrätta med det problemet ska vi då låta bli att avla på alla importer i förebyggande syfte? Hur ska det gå till? Hur långt tillbaka ska man gå för att vara säker? Fjärde eksemfria årgången svenskfödd?

Marginalen för att få en en svenskfödd eksemhäst är ju i det faktiska ganska liten, men den finns förstås.

Jag själv skulle nog inte avla på ett sto med kraftig eksem, ej heller en hingst med kraftigt eksem. Men det är ju min åsikt och är man ärlig i detta, så blivande köpare av avkommor får valet att låta bli att köpa, så tycker jag det är ok. Det är mörkeriet jag ogillar. Som jag skrev i en annan tråd, låt i WF upprättas en markering ang eksem och SPATT(eksem ska redan registreras, dock ska det ske frivilligt än så länge?). Om en veterinär får reda på att en häst har eksem/spatt skall de vara tvungna att rapportera detta till Sif.

Skulle underlätta enormt tycker jag. Då har man som hingstägare även möjlighet att neka ett spatt/eksemsto.

Däremot är det ju svårt att se om hästen skötts ordentligt och eksemet inte är synligt, men i det hela tror jag ändå att det är en hjälp i våran strävan frammåt. Rom byggdes ju inte på en dag heller..:crazy:
 
Sv: Exemfrågor!

"Barnbarnet" till eksemstoet såldes till en storhäst-människa och uppfödarna var tydliga med att påpeka att hästen inte ska användas i avel, vilket jag tycker är seriöst. Idag sköts den hästen jättebra och det syns knappt inte att den har eksem.


Islandsmalins inlägg är intressant. Jag har själv en Jór-avkomma efter ett sto som är islandsfödd, med eksem. Dock lindrigt. Jag är väl medveten om att detta kan nedärvas, men det finns väl ingen vetenskaplig studie som visar att det enbart är arvet som påverkar?
Jag tror att det är minst lika mycket miljön, om inte mer än 50%. Salkas mamma är inte bedömd men har en mycket bra stam, det var den största anledningen till att jag köpte henne + att Salka verkade mycket lovande.

Då tycker jag det är avsevärt värre att avla på spatt-hästar då jag anser att det är mer smärtsamt för hästen, och att det påverkar hästen mer ridmässigt. Det är hemskt att se de klia sig om somrarna om de har eksem, men spatt är i mina ögon ett värre handikapp för hästen. En annan som inte är så superinsatt i toppryttarnas och uppfödarnas värld hoppas att dessa är ärliga om deras hingst skulle ha spatt eller eksem, men så är nog inte alltid fallet har jag förstått :crazy:.
 
Sv: Exemfrågor!

Det man ska börja med är att INTE använda individer som man ser har utvecklat eksem, dvs ston med eksem och även hingstar. För mig är det en självklarhet att utesluta defekter inom aveln, eksem räknas som en defekt för andra raser. Min fråga måste därför bli, varför skulle islandshästen hanteras annorlunda? Det är alltså inte tal om moralkakor, utan för mig ser jag det som en självklarhet. Eksem är ett hett ämne främst för de som har hästar inom aveln med eksem, och de brukar inte tycka om att man skriver som jag gör. För mig kvittar det, eksem är en defekt och dessa ska man inte avla på och fram om det går att undvika. Sen kan det inträffa oförutsedda saker på vägen som gör att en individ får eksem under vägens gång, det kan man inte vet i förväg.

Min åsikt gäller även spatt, så har jag nämnt det med. Även spatt är en ärftlig defekt, som inte ska avlas fram. Oavsett eksem eller spatt, dessa saker förorsakar både häst och människa ett lidande som inte står i realitet till något.
 
Sv: Exemfrågor!

Jag har själv haft ett islandsfött sto med exem som i sin tur fick föl, sent på sommaren. Föl och sto fick gå skilda vägar när fölet var drygt 5 månader pga att stoet skadades och var tvungen att gå vidare till "trappalanda". fölet var ett sto som nu blir 4, har aldrig visat tecken på exem. Om klibeteendet tas efter kanske man bör betäcka sitt exemsto sent på sommaren för att minska risken att fölet ska ta efter detta beteende...? Ju kortare tid på sommaren de går ihop borde ju va bättre i så fall?

Jag skulle inte tveka att betäcka lilla Glítbrá (fölet) om jag fortfarande var ägare, hon har klarat sig hittills trots att hon bor i ett "knotthål".

Angående kraftig eller lätt exem tror jag det beror mycket på var man bor, hur lång sommar man har osv. En häst på Öland kan ju se exemfri ut, medan samma häst skulle lida enormt i de småländska skogarna..
Pga det tror jag det är svårt att komma till rätta med detta problemet i avelshänsyn fullt ut.
Jag har också fått för mig att de svenskfödda hästar som får exem, får det värre än de islandsfödda, att det ofta rör sig om en känslighet hos dem från Island, och mer allergiskreaktion hos de svenska.. lite svårt att förklara..
Är det någon som känner igen vad jag menar?
 
Sv: Exemfrågor!

Eller så kan man ju ha en sån häst som jag har, svensk född valack med exem, trots att båda föräldrarna är svenskfödd och exemfria. :crazy:
 
Sv: Exemfrågor!

Ja, den oturen kan man ju ha som sagt!:crazy: Känns som det aldrig finns några garantier åt varken det ena eller det andra hållet!?
Hmm.. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!:confused:
 
Sv: Exemfrågor!

Hur gammal var han när han fick eksem? I vilket sammanhang? ( t ex sjukdom, kastrering)
 

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 731
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 147
Senast: Jaag
·
Islandshäst Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT. Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner. Smörjer...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 728
Senast: Toga
·
Islandshäst Hm är ju inte van vid exsem,så nu har jag en fråga ang Kaelas mage. Hon har kliat rumpan lite,men där är inget skorv eller sår,hon har...
2
Svar
25
· Visningar
2 638
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp