Bukefalos 28 år!

Få fram vem som ringde från dolt nummer?

sona

Trådstartare
Jag har sedan en månad tillbaka fått en massa samtal från dolt nummer, och börjar minst sagt tröttna på det. Det ringer ca 10 ggr i veckan, ibland flera gånger per dygn. Alla möjliga tider, både mitt i natten och på dagen. När jag svarar är det tyst, men jag hör att någon andas och sen klickar det. Jag provade lägga in en block mot dolt nummer, men kom sen på att det ju är ganska många som ringer från dolt nummer, bla jobbet så det går ju inte.. Jag har en aning om vem det kan vara men jag vill givetvis inte ställa personen i fråga mot väggen utan att veta att jag har rätt. Vill helst inte polisanmäla heller, men går det inte på annat vis så får det ju bli så.

Så, är det någon som vet om det går att få fram vem som ringde utan att polisanmäla?
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Jag har haft samma problem, men det var ca 20 år sedan. På den tiden fanns ju bara Telia, och jag kontaktade dem för en spårning av samtalen. Det var dyrt, men helt klart värt det, då jag sedan hade bevis för ofredande och personen dömdes i tingsrätten.
Så kolla med din teleoperatör, de bör kunna hjälpa dig.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Nästa gång du svarar , låtsas ringa polisen eller nån kundtjänst

- Hej det är Sona nu ringer den här på dolt nummer ... Så nu kan ni ta reda på vem som trakasserar mej enligt överenskommelse
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Pratade med Telenor, men dom kunde inte hjälpa mig... Tänkte avvakta ett litet tag till, men fortsätter det så får det väl bli en anmälan. Har funderat på om det skulle kunna vara utländska telefonförsäljare, men det trodde inte polisen när jag ringde dit och frågade om det.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Jag jobbar hos en av de större teleoperatörerna och i många fall kan vi spåra samtal från dolda nummer. Dyrt, ja ganska. Men ibland kan det vara väl värda pengar.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Kruxet är att det inte är nått större brott, vilket gör det ganska troligt att ärrendet blir nedlagt.. Personen har inte gjort nått mer än att hålla på och ringa..
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Jag jobbar hos en av de större teleoperatörerna och i många fall kan vi spåra samtal från dolda nummer. Dyrt, ja ganska. Men ibland kan det vara väl värda pengar.

Men det måste väl ändå ligga en brottsmisstanke i grunden? Och det är väl bara myndigheter som polis, tull och liknande som kan få ut uppgifterna.
Det kan väl inte vara så att privatpersoner kan begära ut vilka de dolda numren är?

I så fall finns det ju inte någon som helst anledning att ha hemligt telefonnummer.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Men det måste väl ändå ligga en brottsmisstanke i grunden? Och det är väl bara myndigheter som polis, tull och liknande som kan få ut uppgifterna.
Det kan väl inte vara så att privatpersoner kan begära ut vilka de dolda numren är?

I så fall finns det ju inte någon som helst anledning att ha hemligt telefonnummer.

Nej, när det gäller vem som ringt till ens egen telefon så kan operatören ta fram uppgifterna. Men de tar betalt för det, det tar tid, och resultatet kommer hem till abbonemangsägarens folkbokföringsadress :).
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

De som har riktigt hemliga nummer, dvs skyddad identitet, kan ändå inte få sin identitet röjd genom en sån sökning. Men det brukar ju inte vara stalkers som har såna ;)...
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Jodå. Men det beror nog på hur grovt brottet är. Tillräckligt mycket trakasserier - stalking t ex - utreds säkert.

Tvivlar starkt på att polisen gör något om det inte rör sig som rikets säkerhet eller liknande.
Dvs man får inte ut telefonnr från polisen för att någon ringt, men motbevisa mig gärna
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Nej, du som privatperson får inte ut vem som är abonnent.
Uppgiften används i utredningen.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

De som har riktigt hemliga nummer, dvs skyddad identitet, kan ändå inte få sin identitet röjd genom en sån sökning. Men det brukar ju inte vara stalkers som har såna ;)...

Stalkers har troligen oregistrerade kontantkort.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Nej, när det gäller vem som ringt till ens egen telefon så kan operatören ta fram uppgifterna. Men de tar betalt för det, det tar tid, och resultatet kommer hem till abbonemangsägarens folkbokföringsadress :).

Ja, visst kan man få fram numren. Men inte vem som "äger" de dolda numren.
Jag jobbar på en myndighet där dolda/hemliga nummer dyker upp i olika sammanhang. Det är bara vakthavande befäl som har rätt att begära ut uppgift om vem som har numret, och då ska h*n referera till gällande diarienummer.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Jag tycker det är ohyfsat med dolt nummer så den som inte vill visa var den ringer ifrån får ringa någon annan. Jag svarar inte.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Hur gör du då om de ringer dig ifrån sjukhus, myndigheter och liknande? Jag hade inte vågat låta bli att svara för det kan ju vara att någon anhörig blivit sjuk och att det är sjukhuset som ringer för att upplysa mig om det. Sist någon ringde mig ifrån hemligt nummer så var det sjukhuset som upplyste mig om att läkaren jag skulle till dagen efter var sjuk. Jag var glad att jag svarade så att jag slapp åka dit i onödan dagen efter. Hon ringde en söndagseftermiddag så jag kunde absolut inte gissa mig till att det skulle vara något sådant samtal men eftersom jag svarar oavsett vem som ringer så kunde hon uträtta sitt ärende. Om det är någon jag inte vill prata med så säger jag det och lägger på. Svårare än så behöver det ju inte vara. Det är ju skillnad om det är som för Ts, då hade ju även jag slutat svara.
 
Sv: Få fram vem som ringde från dolt nummer?

Det brukar stå olika.
När jag får samtal från polisen så kommer det från skyddat nummer och från sjukvården så står det privat nummer.
Jag blir inte riktigt klok på det där.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 292
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp