Få ut maximal vinst av gård?

E

EmmaKarl

Hej!

Som det står skrivet i ett tidigare inlägg så är vi just nu intresserade av att ta över en gård. Eftersom gården fortfarande ligger ute till försäljning vill jag inte lämna ut all information om den men då vi har tusen frågor tänkte jag ändå höra mig för lite här :)

I framtiden hoppas vi kunna ha gården för nöjes skull, 2-3 hästar för eget bruk, lite höns (vet att dom inte får dela utrymme) och fria ytor för hundarna att springa på. Men just nu krävs det en del kostsamma renoveringar av bostadshuset för att gården ska bli "perfekt" och vi skulle gärna göra dessa så fort som möjligt. För att finansiera detta tänkte vi låta vår dröm vänta lite och försöka utnyttja möjligheterna till inkomster från gården så mycket som möjligt. Jag förstår att gården inte kan finansiera renoveringarna helt men vi ska i alla försöka leva snålt en period. T.ex. hyra ut boxplatser, gäststuga osv. Men jag skulle vilja ha lite tips på hur man gör det på bästa sätt. Börjar med att beskriva förutsättningarna på gården:

6 boxplatser, finns möjlighet att bygga fler om det skulle vara lönsamt. Tillgång till spolspilta, uppvärmd sadelkammare och belyst ridbana finns att tillgå för eventuella hyresgäster. 5 hektar bete i nära anslutning. Finns även en gäststuga som vi kan hyra ut till exempelvis en student. WC, dusch, trinettkök, 2 rum. Gården ligger 4 mil från en större studentstad, 1 mil till mindre stad. Bra busskommunikationer till den mindre staden, drygt en timme med buss till studentstaden.

Hur tror ni att vi göra bästa vinst med dessa möjligheter? Hyra ut boxplatserna med fullservice (både jag och min sambo kommer att vara hemma under renoveringen)? Turridning? Ridskola för barn (känner mig inte bekväm att hålla lektioner på högre nivå)?

Vad det gäller gäststugan så tror jag hyra ut som bostad är det mest ekonomiska?

Alla tips är välkomna! :)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Boxplatserna tror jag inte du kan tjäna något på. Det ligger för långt ut på landet för att du ska kunna ta ut någon vettig hyra så att det är lönt. Gäststugan kan du kanske hyra ut om det är ett riktigt hus, inte för spartanskt o enkelt alltså. Du kanske kan hitta en hyresgäst till stugan och som dessutom vill hyre en eller ett par boxar, hyr du ut de ihop kan du nog få ut lite mer. Är gäststugan lite enkel, så kanske du kan hyra ut som B & B ?
Då förväntar man sig inte lika hög standard. Är marken inhägnad så kan du kanske hyra ut sommarbete ? Då är det ok att det ligger ett par mil bort. Det borde gå. Men om marken inte är inhägnad redan, utan du måste bekosta det, så är det inte lönt. Stängsel är dyrt och det du får in på bete täcker inte kostnaderna. Finns det möjlighet till EU bidrag kan det dock vara en idé eftersom du då kan få stöd för betesmark.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Viktigt för att hyra ut gäststugan är att fundera på kostnaderna för t ex uppvärmning. Ska stugan hyras ut inkl. värme? Eget elabonnemang? Ska elen vara inbakad i hyran? (vilket kan bli ett rejält bakslag om man har direktverkande el).

Att hyra ut boxplatser tror jag är väldigt svårt att få någon ekonomi i.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Även viktigt att tänka på vid uthyrning av stugan under längre tid till samma hyresgäst är hyreslagstiftningen. Den ger besittningsrätt efter ett tag vilket gör att ni inte kan säga upp hyresgästen om denna inte missköter sig. Lagen kommer också att sätt lite press på er att underhålla stugan under tiden den är uthyrd och även i viss mån reglera vad som ka anses som skälig hyra.

Om gården ligger rätt tror jag man tjänar bäst på att hyra ut veckovis som fritidsboende. Men det kräver som sagt att den ligger rätt för att bli attraktiv.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Generellt sett kan man säga att ju längre du driver förädlingen ju mer pengar finns att hämta.
Ta stugan exempelvis.
Hyr ut stugan kall.
Men om du installerar ett bra värmesystem i ditt boningshus så kan du ju överdimmensionera det och via kulvert sälja värme till stugan. Det finns idag fina kilokaloriräknare så du kan lätt läsa av konsumtionen.
Har du egen ved så får du bra betalt för den och ditt arbete då du ändå ska värma ditt hus.
Men kolla för höge farao noga den presumtiva hyresgästen, du vill inte ha in en gökunge i boet.
Betalningsanmärkning och framförallt trafiksäkerhetsföreningen.
Pundare brukar inte betala bilförsäkringen.
Jag har en stuga som jag hyr ut. I den finns kakelugn o direktverkande elvärme + vattenburen värme via kulverten.
Ca 1000 spänn i månaden får jag för varmvattnet. xtra utöver hyran på 4500;-

+att de passarmitt hus o hund när jag är borta och jag deras när de är ute o reser.
Samt många trevliga grillkvällar på sommaren.

Beroende på upplägg så får man väl ta in upp mot 20 000 skattefritt from 2011?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja 18 000:-/år att skattefritt efter 2011 :)

Hur fungerar det egentligen med att avtala bort besittningsrätten? Om jag inte minns fel så hade min bostadsrättsförening krav på att avtala bort besittningsrätten när jag skulle hyra ut min lägenhet i andra hand. Men kan minnas fel...

Jag har också insett att inackoderingar inte är så lönsamt... På sin höjd att det finansierar sin egen hobby :) Tror ni att t.ex. andra djurslag ger bättre vinst? Är väl inte beredd att ha vadsomhelst på min mark men under några år när vi renoverar kan vi vara flexibla :P
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Och självklart: TACK för tipsen! :)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Har du funderat över möjligheterna till självhushållning? Man kan ju börja lite lätt med grönsaker och några höns.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag är faktiskt väldigt sugen och nyfiken på självhushållning! Men har alltid känt att jag måste lära mig lite mer om det först. Alla tips om hur man gör, vad man ska tänka på osv... tas tacksamt emot! Förstår att det blir väldigt mycket information men bokförslag och hänvisningar till hemsidor är också välkommet :)

Sen eftersom vi ändå tänker ganska ekonomiskt just nu är jag ju lite nyfiken och undrar hur mycket ni som har självhushållning tjänar på det?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Skämt åsido,
Om du hyr stugan så begär tre månaders hyra i förskott.Och kräv att hyresgästen skriver under att uppsägningsavtal med tre månaders uppsägning. Skriv dock inte dit datum.
Blir ni osams så skriv dit datum, kopiera papperet, skicka det rekomenderat till honom och han är tvungen att flytta.
Du har ju en uppsägning undertecknad av honom hemma i skrivbordet. så han kan inte neka.
Och de tre månaderna har han ju betalt i förskott.

Vad det gäller självhushåll, så är ju frågan, vad har ni för typ av gård, hur mycket mark, vatten o skog finns där.
För ett hushåll klarar man sig med 1/2 tunnland. Kommer djur till behövs både bete o vinterfoder.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ha, ha, så lätt är det inte att få bort en bostadshyresgäst som har fått besittningsrätt :grin: Det krävs att fastighetsägaren har ett godtagbart skäl för uppsägningen.

Man kan avtala bort besittningsrätten, men avtalet ska godkännas av Hyresnämnden och man måste ha ett godtagbart skäl för det också.

Att tvinga någon att skriva under en uppsägning in blanco för att denne ska få hyra är väl tveksamt - förmodligen skulle avtalet inte få någon verkan i en tvist eftersom man skulle utgå från att det är oskäligt mot hyresgästen pga underläget i förhandlingen.

Hyresnämnden har en bra hemsida med mycket information och även rådgivning för både värdar och gäster.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Boxplatser tror jag blir svårt- hästfolk tenderar vara bökiga. Hade jag varit i din sits hade jag snarare hyrt ut hela stallet till EN person. Då är det ju bara EN person som man måste komma överens med!:D

Kan vara lugnare att satsa på att hyra in hästar på sommarbete. Ett bra sommarbete med ordentliga staket och viss tillsyn är oftast ganska så attraktivt. På sommaren åker folk gärna lite längre för att kunna rida så då kan 4 mil från närmaste större stad kännas okej. I synnerhet om det finns en bra ridbana så att man kan hålla igång hästen.

Tänk bara på att man inte kan ta lika mycket per månad eller säsong för betet som om det ligger riktigt nära en större stad.

Jag bor själv i Sjöbo i Skåne och jag vet väldigt många som försöker ta " storstadspriser" för sommarbete här, med resultat att folk hellre håller hästarna hemma och fodrar med hö över sommaren istället. Har själv haft 2 hästar hemma sommaren 2010 efter att ha räknat på vad hö/hösilage kostar per månad plus kraftfoder- i jämförelse med betesavgifter per månad ( inberäknat då bensinkostnaden för mig att köra och kolla av hästarna per månad). Vet en del som inte haft många inhysningar sommartid med resultat att de fått ta in maskinstation med betesputs för att hålla efter betesmarkerna- då det har varit naturbetesmarker som inte lämpat sig att ta hö/hösilage på.

Kolla upp vad andra tar i ditt område är alltså A och O. Efterfrågan styr hur mycket man kan ta betalt. Många erbjuder beten för unghingstar och för ston med föl verkar det- däremot är det färre som erbjuder motsvarande för ungston. Så det kan ev vara en nisch för dig kanske?

Vi själva löste betesfrågan till två av hästarna genom att vår höbonde hade en hage över som han inte behövde till sina kvigor. Vi fick visserligen stängsla en del själva och sköta all tillsyn på egen hand, men fick ett "bondepris" för hela säsongen för ett bete som bara är någon kilometer bort. Tyvärr var den inte stor nog för alla hästarna och inte heller lämplig att dela in i två eller tre skiften med korridorer mellan.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vadå lätt?
Jag har en skriftlig uppsägning som hyresgästen själv undertecknat.
Där han skriver att från den xx/xx ämnar jag lämna bostaden och huset får därmed fritt disponeras av ägaren.

Stannar han trots detta kvar har jag rätt att med stöd av detta dokument begära att fogden verkställer hans "frivilliga" flyttning på hyresgästens bekostnad.

Han får inte hyreskontraktet innan han skriver på sin uppsägning och denna är inte daterad. Det gör ju jag vid behov.
:cool:

Lagligt !:rofl:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag skulle bli både förvånad och en smula förskräckt om detta håller vid en rättslig prövning.

Säkert kan I_U hoppa in och kommentera, jag får intrycket att hon den hårda vägen fått erfarenhet av det mesta inom uthyrning av bostad.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vi skriver naturligtvis ett hyresavtal enligt hyresgästföreningens mall. + 3 månaders hyra i förskott eller bankgaranti för detta.
+Ett avtal för elen eftersom jag säljer el till stugan
+ett avtal för försäljning av varmvatten till radiatorer och acktank.

Men innan detta, så är mitt vilkor att han skriver under sin odaterade uppsägning. där 3 månader är uppsägningsperioden
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Den rättsliga prövningen konstaterar att jag har en korrekt uppsägning från hyresgästen i min hand.
Det är alltså inte jag som säger upp, det är ju hyresgästen som vill flytta.
All väl dokumenterat.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag kan inte tänka mig att det kan anses som en korrekt uppsägning att villkorera uthyrningen med de punkter du skriver. T ex att hyresgästen måste underteckna en blanco-uppsägning. Jag vill nog tro att det kan anses oskäligt och därmed ogiltigt.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Med så långt till stan så kan jag tänka mig att stugan i stället skulle kunna hyras ut bäddvis för stallgästerna. Bor de i liten lägenhet eller studentlya så kanske möjligheterna till boende nära hästen nån helg eller nån vecka då och då skulle vara väl så attraktivt. Likaså om de har gäster Tex föräldrar eller liknande på besök som knappast får plats i en etta på 24½ kvadrat. Det skulle då ingå en liten ”grundavgift” för detta i boxhyran. Sen får stugan bokas per bedd eller per dygn. ”Pantavg” på städningen osv. Knyck ett lämpligt koncept från vilken stugby som helst.

Det borde gå!

Ptr
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

+Ett avtal för elen eftersom jag säljer el till stugan
Är ditt elnät koncessionsfritt?
Det måste det vara för att du skall få sälja el.

Men innan detta, så är mitt vilkor att han skriver under sin odaterade uppsägning. där 3 månader är uppsägningsperioden
Man får inte göra oskäliga kontrakt av denna variant.
Så du kan råka ut för att du står där och viftar med ditt papper till ingen nytta.
Avtal som man skriver under under olika hot och påtryckningar gäller inte.
Så din hyresgäst kanske gladeligen skriver på detta för att få sitt hyreskontrakt och vet att det inte går att hävda.

Vem lurar då vem?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 272
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 566
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp