Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Man måste bo mycket atraktivt och centralt med utmärkta allmänna kommunikationer för något sådant.
Jag bor 40min till Sthlm C och 20min till Uppsala C och här så är marknanden för sådant helt död.
Mitt problem är att det inte finns allmänna kommunikationer.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Det är inte riktigt värt det att hyra ut.
Men om huset man hyr ut redan finns så är det ju billigare än att det står tomt.
Dock så skall man vara medveten om att man sponsrar andra människors boende.
Och att de oftast inte är det minsta tacksamma för det utan skall ha "Service för hela pengen".
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja det är tillåtet att sälja el enligt principen att köparen betalar sin andel av elen + sin andel av de fasta avgifterna. enl. bla fortum


naturligtvis kan det vid en eventuell tvist framkastas att han blev tvingad att skriva under.

Varvid jag naturligtvis nekar.
fakta:
2 personer var på plats då kontraktet skrevs under detta med 1 kopia.
2 personer var på plats då uppsägningen skrevs under och detta endast i en upplaga, som jag har.

Ord står mot ord. endast en korrekt uppsägning underskriven o klar med korrekt datum finns.

Hur ska en utomstående då dömma?;)

Till detta kommer att jag har rätt att per omgående stänga av kulverten med varmvatten. eller höja priset på försåld energi till elbolagets priser. Eftersom han kan få både värme o vatten via el.
Men då blir boendekostnaden ohållbar i den kåken. Han behöver ca 10 kw i timmen vid minus 10 grader.

Nu är ju allt detta inte aktuellt. Paret har bott där i ngr år.
Dom passar mina djur när jag reser och jag deras när de är borta:D
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du menar på fullt allvar att du kommer att begå mened och hitta andra som begår det brottet för dig?!

De åtgärder du nämner kan du aldrig lagligt vidta, det finns andra som har försökt. Visst kan man bråka, men att gå ut på ett internetforum och få detta förfarande att framstå som rekorderligt och lagligt - nej, inte OK.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Och jag tycker du låter som en skitstövel som man inte ska göra några affärer med .....

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja det är tillåtet att sälja el enligt principen att köparen betalar sin andel av elen + sin andel av de fasta avgifterna. enl. bla fortum

Det är ju elnätägaren som kan ha synpunkter så det är de som bestämmer.
Om de tillåter det så blir det ju inga problem.
Det är elnätägaren som har koncessionen.
Jag har koncessionsfritt nät och papper på det så jag kan sälja vidare el som jag vill.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror att Landsbygdsbo kan få vissa överraskningar om han försöker att hävda dessa papper.
Särskilt om hyresgästen har bott där länge.
Kanske är hyresgästen medveten om detta och oroar sig därför inte över saken.
Kaka söker ofta maka.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Och jag tycker du låter som en skitstövel som man inte ska göra några affärer med .....

Mia

Det är ju bara att lösa vad h*n skriver när det gäller tex allemansrätt och liknande. Jag hoppas verkligen att h*n inte är så illa som det låter på forumen utan att det mer är så att h*n gillar att retas och vara lite troll ibland....
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Skulle jag tvingas använda dokumentet skulle det bero på att hyresgästen inte gör rätt för sig.
Inte betalar hyra, el och annat vi kommit öveens om.

Lagen idag skyddar så att det är en kostsam affär att bli av med en dylik herre.
Ofta har han då medellös så jag får stå för hans boende o värme under 5 till 8 månader.

Det har jag inte råd till.

Så då spelar jag med samma regler.

Har aldrig lurat någon i affärer. Båda ska tjäna på dealen.
Men försöker någon blåsa mig då...
Och då är det omskrivna dokumentet en gåva att ha.

Fick tipset av en granne som råkade ut för just detta.
Han fick betala el, värme och boende åt en kille som började punda.
Detta i 6 månader. sedan fick han helrenovera kåken.

Och hur skulle det dömmas i en domstol?
1 korrekt uppsägning + 2 ord som står mot varandra?
Resultatet, man blir av med "ohyran" och de som sköter sig kan bo till rimliga kostnader.
Annars för nästkommande hyresgäst betala en högre hyra tills förlusterna är betalda.
För någon måste alltid betala.

Därför är tipset med betalningsanmärkningar hos trafiksäkerhetsföreningen effektiva.
8 av 10 är pundare när de uppvisar många anmärkningar.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja jag är en bråkstake!
Gillar inte snyltare men bjuder gärna.
Har ingenting emot att betala dyrt för en vara förutsatt att den är värd det men kommer någon och vill korpa åt sig surar jag till.

Jag vill inte bli av med min nuvarande hyresgäst. Funkar som sagt var bra.

Men det omskrivna dokumentet är värdefullast den första tiden innan man vet vad gästen går för.

Jag anser att alla ska vara med och betala för de saker man brukar.
Inte det att ett fåtal ska stå för fiolerna.
Men nu är ju åsikter som rumpor...delade:rofl:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Den som sig i leken ger, han får leken tåla.

I_U har jag t ex haft en del strul med hyresgäster, och vet vilka risker som finns med att hyra ut. Och man kan begränsa riskerna genom t ex kreditupplysningar, referenser och innestående hyra.

Men att förfara så som du föreslår? Nej, då tycker jag i stället att man ska hitta alternativa vägar att få in kulor.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Men inbillar du dig verkligen att du kan komma förbi lagstiftningen med den typen av falska dokument!?!
PL
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vad innebär 4 mil till större studentstad? Alltså, vad finns det inom 1 mils radie från där gården ligger?

Jag tror, till skillnad från de andra, att man visst kan tjäna pengar på att hyra ut boxplatser. Frågan är ju bara vart i landet du befinner dig. 4 mil från Umeå är inte lika attraktivt som 4 mil från Linköping eller Lund vad gäller stallhyror.

Vad kostar stallplatser i området där gården ligger?

På sommaren kan man ta emot beteshästar ifall det finns plats. Men förvänta er inga stora summor där heller, men många bäckar små blir en stor å.

Finns det plats i uthus att tex hyra ut garageplats för meckande lägenhetsboende eller husvagns- eller båtövervintring? Beroende på hur läget ser ut så kan man få ca 1000-1500:-/husvagn per säsong. Det är inte jättemycket pengar, men man jobbar ju inte speciellt mycket med dem heller då de mest bara står där. Sen beror det ju på hur många man får in på tex logen.

Frågan är väl mest vart i landet du befinner dig och hur attraktivt det är med mark och tillgång till förråd och bostäder etc.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

1 korrekt uppsägning + 2 ord som står mot varandra?

Det finns alltid litet mera att gå på.
Som t.ex. "Hur överlämnades uppsägningen?" o.s.v.
Uppsägningar blir ganska så enkelt ogiltiga.
Det kommer ju att bli tydligt att hyresgästen inte ville säga upp och inte hade den avsikten.

Underskrivna dokument i all ära men de hjälper inte mot allt.
En hyresgästs uppsägning är för att hyresgästen skall bli fri från hyreskostnaden.
Den skyddar hyresgästen.

Det blir ju så att antingen måste du berätta att du daterar det där dokumentet när du gör det.
Och då så har hyresgästerna 3 månader på sig att få det förklarat för ogiltigt.
Eller så väntar du in i det sista och då så blir det tydligt att hyresgästen inte alls avsåg att flytta.

Jag tror att du lurar dig själv om du litar på att det där skall hålla rent rättsligt.
Och om en hyresgäst bestämmer sig för att pröva saken rättsligt och vinner så kan du få problem av en karaktär som du inte vill ha.
Bedrägeri och mened kan ge fängelse.
Inte kul.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Men det omskrivna dokumentet är värdefullast den första tiden innan man vet vad gästen går för.

Om man får trassel så kan man säga upp hyresgästen på helt laglig väg.
Det tar inte längre tid att bli av med dem på så sätt.
Deposition kan man ju ha ändå.

Du vinner inget på denna konstruktion men du riskerar massor.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

I_U har jag t ex haft en del strul med hyresgäster, ....

Det hade inte hjälpt mig med något sådant papper.
Att få hyresgästerna att flytta är inga problem.
De säger upp sig i ilska när de inte får som de vill.

Men de lämnar skitigt och trasigt efter sig och använder el som de inte betalar för.
Och det går inte att komma åt utan mycket stora arbetsinsatser.

De som stal el sade upp sig när jag började att läsa av elmätaren och de insåg att det var slut på slöseriet på min bekostnad.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror, till skillnad från de andra, att man visst kan tjäna pengar på att hyra ut boxplatser.
Och jag vet att det inte går ens i området mellan Stockholm och Uppsala.
Marknaden är död.
Och om man lyckas att hyra ut så är hyran så låg att den inte ens betalar för slitaget.
De enda som kan gå bra är stora och flotta ridanläggningar, men inte ens det fungerar i alla lägen.
Nära mig så ligger en av de flottaste i landet, de har aldrig lyckats att göra vinst på uthyrning av boxar.
De har dessutom en hel drös med små lägenheter att hyra ut tillsammans med boxarna.
Det ger inget.

Så de hyr inte längre ut alls.

Finns det plats i uthus att tex hyra ut garageplats för meckande lägenhetsboende eller husvagns- eller båtövervintring?
Det däremot ger pengar.
Varmgarage där man kan meka är lönsamt.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Skulle aldrig befatta mig med falska dokument.
Detta är ett till 100% äkta dokument.
Det enda jag fyller i själv, och det är den presumtive hyresgästen medveten om är ju ett datum.
Uppsägningen tillsammans med att han och jag har tre månaders uppsägning i kombination med att han får lägga tre månaders hyra initialt antingen i form av kontanter eller i form av bankgaranti gör att jag inte riskerar någonting samt att uppsägningstiden inte kostar hyregästen någonting, han harb ju redan betalt 3 måmnaders hyra
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

För min del får han gärna använda hur mycket el han vill.
Vi läser av 1 ggr månaden och då lägger han det jag begär.
Skulle han inte göra det så har han en vecka på sig att reda ut det hela.
Sedan .....



Men problemet uppstår om hyresgästen vill stanna men du inte vill det.
Så länge han betalar sin hyra o sin el har du inte rätt att bli av med honom.
Nu har jag en skriftlig uppsägning från honom, en som han inte kan förneka.
Vilket gör det möjligt för mig att komma åt lägenheten.

Vad riskerar jag?

Funkar det inte så står jag på samma plats som utan dokumentet.
Funkar det så...;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 280
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 568
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp