Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

För att något skall kunna betraktas som bedrägari så måste man antingen bete sig bedrägligt eller anvanda falska dokument.
För att någon ska kunna fällas för mened måste han först läggas under ed.
Vilket normalt inte sker då ekonomiska krav görs upp juridiskt.
Vid en ekonomisk prövning så väger naturligtvis skrivna dokument, specielt om de är untertecknade av motparten tyngre än orsd o åsikter

Så, vad blir jag fälld för?
Att skriva på ett papper in blanco är inte olagligt.

Jag har ofta skrivit ut en check utan att vare sig fylla i namn eller datum.
Beloppet, självklart.

Inte olagligt.

men visst det skulle vara roligt att kolla efter.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Att betala tre hyror i förskott skulle jag aldrig gå med på. Det är ju massor med pengar o vad är det ro säger att inte hyresvården bestämmer sig för att behålla dem när man sen flyttar?
Det finns uslingar åt bägge håll....
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Naturligtvis har du rätt.


Men å andra sidan. bestämmer du dig för att flytta så bor du ju de tre sista månaderna hyresfritt. allt enligt avtal.
Och som fastighetsägare så har ju fogden alltid möjlighet att hämta uteblivna skulder.

Men sticker du så brinner naturligtvis pengarna inne eller bättre sagt du använder inte lägenheten som du betalt tre månader för.
Men det är ju upp till dig eller hur? ;0)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Och vem vet hur du använder detta papper med uppsägningen ?
Du kan ju själv skriva tillbaka uppsägningen 3 månader och kasta ut hyresgästen och hävda att uppsägningstiden redan gått och behålla förskottet ....

Nej du någon som kör med sådana affärer ska man inte ha något med att göra och som någon skrev Kaka söker maka typ :D

Mia
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Håller med.
Aldrig att vi skulle hyra under de villkoren.
För mig är tre månaders hyra på tok för mycket att ligga ute med. De pengarna vill jag ha om ngt djur behöver extra vård.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du kan hamna där om någon hyresgäst bestämmer sig för att dra det hela till domstol.
Om den stämmer dig för att få behålla sitt hyreskontrakt.

Om du skall få hjälp med avhysning så måste du ju gå den rättsliga vägen.
Och i det fallet inte ha gjort något som kan slå tillbaka på dig själv.

Jag tror att du lurar dig själv till en falsk trygghet som inte finns.
Om en hyresgäst ställer till det "Big Time" så tar det ungefär lika lång tid att bli av med dem som det tar med din metod.

Att ta deposition är däremot en trygghet.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

För mig är tre månaders hyra på tok för mycket att ligga ute med.

Som hyresvärd så ligger man ute med kanske en halv miljon på huset som man hyr ut.
Det är ännu mera pengar.
Att då som hyresgäst lägga en deposition för sådant som kan gå på tok är faktiskt inte för mycket begärt av en hyresvärd.
Jag skulle ha haft nytta av en sådan.

Nästa gång som jag hyr ut så skall jag ta deposition som man får tillbaka om huset är helt och städat när man flyttat.
Inte som hyror i förskott för då så kan jag stå där med ett ostädat och trasigt hus utan att kunna få ersättning för det.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du har inte skyddat dig mot någon som stannar tiden ut och sedan lämnar kaos efter sig.
Din lösning hjälper inte för man blir av med hyresgäster som är omöjliga ändå.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

För min del får han gärna använda hur mycket el han vill.
Vi läser av 1 ggr månaden och då lägger han det jag begär.
Skulle han inte göra det så har han en vecka på sig att reda ut det hela.
Sedan .....
Så står du där med en gigantisk elräkning som du får betala.

Men problemet uppstår om hyresgästen vill stanna men du inte vill det.
Det har aldrig hänt.
Jag har löst det så att jag upphör med all service som inte är tvunget enligt lag eller ingår i kontraktet.
Slutar skotta snö, slutar klippa gräs, slutar att underhålla vägen o.s.v.
Det blir ganska så snabbt ohållbart för de flesta.

För din del så kan du om bostaden är belägen i ett en- eller två-familjshus dessutom säga upp kontraktet om du vill ha den för egen del eller till din familj.

Vad riskerar jag?

Funkar det inte så står jag på samma plats som utan dokumentet.
Funkar det så...;)
Det beror på hur du agerar om du blir stämd av en hyresgäst som vill stanna kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Naturligtvis är dokumentet inte för att bara slänga fram.
Dokumentet kopieras och skickas med rek.
Datum för rek blir då det datum som de tre månaderna räknas ifrån.
Vilket hyresgästen informeras om, muntligt då avtal ingås.
Det betyder, att från den dag då rek avsändes har han 3 månader.

Vill han inte lösa ut rek så är det upp till honom.:cool:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

För att något skall kunna betraktas som bedrägari så måste man antingen bete sig bedrägligt eller anvanda falska dokument.
För att någon ska kunna fällas för mened måste han först läggas under ed.
Vilket normalt inte sker då ekonomiska krav görs upp juridiskt.
Vid en ekonomisk prövning så väger naturligtvis skrivna dokument, specielt om de är untertecknade av motparten tyngre än orsd o åsikter

Så, vad blir jag fälld för?
Att skriva på ett papper in blanco är inte olagligt.

Jag har ofta skrivit ut en check utan att vare sig fylla i namn eller datum.
Beloppet, självklart.

Inte olagligt.

men visst det skulle vara roligt att kolla efter.

Men det är falska dokument ur hyresgästens perspektiv, denne har ju inte sagt upp sig. Har du sedan vittnen som talar om hur underskriften gick till så ligger du risigt på det, utpressning till exempel. Det är inte olaglig att skriva på pappren, man får säga upp sig, men metoden du använder är lagvidrig, du försöker kringgå det besittningsskydd man lagligen har i Sverige. Om du har någon oskyldig person utan kunskaper om lagen (och som du troligen fått bort lätt ändå) så går det säkert men någon med skin på näsan och du får troligen en villkorlig dom på dig, i bästa fall.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vad vi diskuterar är en situation där hyresgästen inte gjort rätt för sig varför jag tackar för hans uppsägning av hyreskontraktet. Med ett rekomenderat brev. Där en kopia på uppsägningen finns med.
samtidigt stänger jag av el o värme, tömmer ur vattensystemet vilket jag kan göra från mitt pannrum.
Han behöver inte frysa, kakelugnen funkar. och det finns vatten i kranen 20 meter från huset.

Vad det gäller elen så är säkringarna på 6 ampere. Och säkringarna in till stugan sitter tillsammans med elmätaren inne i mitt pannrum, så, så stor hinner inte räkningen bli.

Eftersom varmvatten till värme o hushåll regleras separat så har jag juridisk rätt att strypa detta.
WC fungerar det är bara att hälla i en hink vatten efter varje gång, vatten som hämtas ute.

Och för min del skadas ingenting om tempen i lägenheten sjunker under 0 grader.

Men fortfarande, hur skulle det betraktas av en utomstående jurist när den ena parten kommer med kompletta dokument, både hyresavtal o giltig uppsägning, undertecknade av BÅDA parterna och den andre med bara ord???
;)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vad det gäller elen så är säkringarna på 6 ampere.
Men du hävdade ju förut att det gick att värma hela huset på el.
Hur skall du ha det?

Men fortfarande, hur skulle det betraktas av en utomstående jurist när den ena parten kommer med kompletta dokument, både hyresavtal o giltig uppsägning, undertecknade av BÅDA parterna och den andre med bara ord???
Domstolar dömer även efter "avsikt" och då så blir det förhör med vittnen och andra.
T.ex. sådana som du glappat denna lösning för.
Den som rådde dig att göra så o.s.v.
En litet smartare hyresgäst har nog samlat ihop en lista på människor som känner till din konstruktion.
Och dessutom så har ju inte hyresgästen avsikten att flytta något som man brukar ha när man säger upp sig.

Det handlar inte om en utomstående jurist utan om ett välsmort rättsväsende.

Du behöver inte alls tro mig.
Det är ditt problem om det går på tok.
Men jag är ganska så övertygad om att du lurar dig själv.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

men om man tänker så ska man nog inte hyra ut alls, då får man sälja eller så får det väl stå...

Vi har letat hus att köpa i snart tre år men det är totalt omöjligt att hitta ett som uppfyller våra krav. Alla är på tok för stora eller ligger mitt ut i ingenstanns. Vi kan inte ens fylla ut vår två på 60kvm så vad ska i med 200 kvm till?

Nu har vi iaf hittat ett lite trevligt hus att hyra så får vi se hur det känns :)

Vi är lugna, skötsamma o sköter oss själva. Har fasta jobb med bra löner, aldrig missat en räkning, inga anmärkningar, inga krediter, inga lån osv.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vad finns det för lagligt stöd i den konstruktionen. Du kan förövrigt skicka ett blankt papper och hävda att det är kontraktet. Och kopieras, ett kontrakt ska väl rimligen upprättas i två upplagor eller?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

men om man tänker så ska man nog inte hyra ut alls, då får man sälja eller så får det väl stå...

Men varför det?
Det finns ju massor av människor som inte har det minsta problem med att lägga en deposition.
Pengarna är ju inte borta och om man är rädd om huset så får man ju tillbaka dem när man flyttar.

Om du köper ett hus så måste du ju lägga en kontantinsats.
Den är också låst så länge som du bor kvar.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Men om hyresvärden visar sig vara en komplett idiot så kan man ju se sig i månen efter den där depositionen.
Jag tycker inte det går att jämföra med ett huskö
p.
Men jag skulle kunna betala om jag får riktigt bra referenser o om den är rimlig o det tycker jag inte att tre hyror är.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Men om hyresvärden visar sig vara en komplett idiot så kan man ju se sig i månen efter den där depositionen.

Ja precis som att hyresgästen kan visa sig att vara det så att man får hela huset sönderslaget.
Det där går åt båda håll.

Skillnaden är dock att en hyresvärd alltid äger något som går att mäta ut, huset som man hyr t.ex.

Om du tycker att det är för mycket så får du ju välja andra hyresvärdar än de som vill ha en sådan deposition.
Och så får de hyresgäster som tycker att det är helt okej hyra i stället.

Även om hyresmarknaden är ganska så reglerad så finns det vissa saker där marknaden får styra.
Om man inte vill acceptera villkoren i ett hyreskontrakt så får man ju hyra någon annanstans där villkoren känns bättre.
Att kräva att hyresvärdar skall strunta i att hyra ut i stället för att sätta de villkor som de vill sätta är en märklig inställning.

Jag gör väl som jag vill med mina hus?
Det är ju jag som äger dem.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag har inte sagt att ngn ska strunta i att hyra ut. Men om man bara ser problem med det är det väl bäst att låta bli. Jag vet inte varför men du missförstår mig alltid.
Vi kommer inte hyra av ngn som vill ha en hög desposition. Då bor vi hellre kvar hos vårt bostadsbolag.
Det jag reagerade på från början var tre månaders hyra i förskott, det har jag aldrig hört talas om. Men så har jag aldrig hyrt privat heller.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Säkringsdosan är anpassad till 10 amp men just nu har jag 6 amp i.
Det finns direktverkande el i alla rummen.
Samt vattenradiatorer.
Huset var från början ett sk. undantag.
dvs den gamla generationen på gården flyttade in där.Därför är det integrerat med det stora huset vad det gäller el vatten o värmekulvert.
Idag fullt modernt. ca 80 kvadratmeter på 3 rum o kök.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 280
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 568
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp